Gå til innhold

Håper å få råd om praksis som sykepleier

Lynn Tsui

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

God dag! Jeg har jobbet som sykepleier som kommer fra uten EU og EØS på  2 år, og jeg har fått vedtak fra Helsedirektorater om søknad min for sykepleier autorisasjon. 

På vedtaket skriver de om både utdanning og praksis min er fint, men jeg mangler praksis som kreves i Norges utdanning.

Dessverre har jeg kontakt med mange universiteter og sykehuset men de svarte de ikke kunne hjelpe meg, så ble jeg veldig trist og håpet jeg kan få noe råd om det.

Tusen takk!

Informasjon

For eventuelt å kunne innvilges autorisasjon som sykepleier i Norge på et senere tidspunkt anbefaler Helsedirektoratet deg å gjennomføre følgende kvalifiseringstiltak:

• 8 uker veiledet praksis i hjemmesykepleie i en norsk kommune
  • 8 uker veiledet praksis i geriatri og eldreomsorg ved et sykehjem eller en geriatrisk sengepost på sykehus i Norge
  • 6 uker veiledet praksis i psykisk helse og psykiatri ved en psykiatrisk avdeling/institusjon i Norge

Du er selv ansvarlig for å skaffe deg praksisplass. Praksis skal som hovedregel gjennomføres i Norge, og må gjennomføres i minst 50 % stilling. Dersom praksisen gjennomføres i en stilling mindre enn 100 %, må praksisperioden forlenges tilsvarende. Vedtaket fra Helsedirektoratet

gjøres kjent for arbeidsgiver.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta kontakt med kommunen der du bor. Eller ta direkte kontakt med sykehjemmet. Forklar situasjonen og hvis dem brevet fra direktoratet. Jeg ville satset på praksis i sykehjem først, så hjemmesykepleien. 

Anonymkode: cf9a0...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må ta kontakt med kommunen der du bor. Eller ta direkte kontakt med sykehjemmet. Forklar situasjonen og hvis dem brevet fra direktoratet. Jeg ville satset på praksis i sykehjem først, så hjemmesykepleien. 

Anonymkode: cf9a0...49e

Takk for kommentaren. Men problemet er jeg vet ikke hvem jeg bør kontakt. Jeg gikk til kommunehuset og sykehuset etter jeg hadde fått vedtak. Men servicetorget arbeider sa ingen ting om de kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lynn Tsui skrev (45 minutter siden):

Takk for kommentaren. Men problemet er jeg vet ikke hvem jeg bør kontakt. Jeg gikk til kommunehuset og sykehuset etter jeg hadde fått vedtak. Men servicetorget arbeider sa ingen ting om de kan hjelpe meg.

Du kontakter de som er ansvar for helse i kommunen. Eller du tar kontakt med sykehjem. (Ikke sykehus)

Anonymkode: 297f4...527

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kontakter de som er ansvar for helse i kommunen. Eller du tar kontakt med sykehjem. (Ikke sykehus)

Tusen takk, jeg vil prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lynn Tsui skrev (32 minutter siden):

Tusen takk! Men dersom du har tid, kan du hjelpe meg om Narvik kommune? Jeg har søkt mange ganger, men jeg fant ikke noe kontakt informasjon.

Du finner info her: https://www.narvik.kommune.no/administrasjon/organisasjonskart/

Helse og rehabilitering

Enhetsleder Kari Plener

[email protected]

Telefon 992 37 122

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at ingen er interesserte i å hjelpe deg, det er jo gratis "arbeidskraft"? Jeg vet man skal være i praksis og ikke være ekstra hender på den måten, men det hjelper jo å ha en ekstra person der. 

Kanskje sykehus er mer behjelpelige om du allerede har fått på plass praksisen på sykehjem? Håper det, lykke til i hvert fall! ❤️ 

Anonymkode: fe9b5...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så rart at ingen er interesserte i å hjelpe deg, det er jo gratis "arbeidskraft"? Jeg vet man skal være i praksis og ikke være ekstra hender på den måten, men det hjelper jo å ha en ekstra person der. 

Kanskje sykehus er mer behjelpelige om du allerede har fått på plass praksisen på sykehjem? Håper det, lykke til i hvert fall! ❤️ 

Anonymkode: fe9b5...535

For ikke å snakke om sykepleiermangel i Norge, spesielt i nord Norge. Dette er virkelig sløvt, her er det alle mann til pumpene og høyst ønskelig at ts får fullgått sin autorisasjon i Norge! 

Anonymkode: a5b9e...2f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

For ikke å snakke om sykepleiermangel i Norge, spesielt i nord Norge. Dette er virkelig sløvt, her er det alle mann til pumpene og høyst ønskelig at ts får fullgått sin autorisasjon i Norge! 

Anonymkode: a5b9e...2f9

Ja, jeg tenker også det ser veldig rart ut fordi jeg har mye erfaringer i både ICU og Operasjon og jeg hadde handleret om mer enn 1 tusen pasienter på to år. Men de gikk ikke meg praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...