Lynn Tsui Skrevet 6. mars #1 Skrevet 6. mars Hei alle sammen, God dag! Jeg har jobbet som sykepleier som kommer fra uten EU og EØS på 2 år, og jeg har fått vedtak fra Helsedirektorater om søknad min for sykepleier autorisasjon. På vedtaket skriver de om både utdanning og praksis min er fint, men jeg mangler praksis som kreves i Norges utdanning. Dessverre har jeg kontakt med mange universiteter og sykehuset men de svarte de ikke kunne hjelpe meg, så ble jeg veldig trist og håpet jeg kan få noe råd om det. Tusen takk! Informasjon For eventuelt å kunne innvilges autorisasjon som sykepleier i Norge på et senere tidspunkt anbefaler Helsedirektoratet deg å gjennomføre følgende kvalifiseringstiltak: 8 uker veiledet praksis i hjemmesykepleie i en norsk kommune 8 uker veiledet praksis i geriatri og eldreomsorg ved et sykehjem eller en geriatrisk sengepost på sykehus i Norge 6 uker veiledet praksis i psykisk helse og psykiatri ved en psykiatrisk avdeling/institusjon i Norge Du er selv ansvarlig for å skaffe deg praksisplass. Praksis skal som hovedregel gjennomføres i Norge, og må gjennomføres i minst 50 % stilling. Dersom praksisen gjennomføres i en stilling mindre enn 100 %, må praksisperioden forlenges tilsvarende. Vedtaket fra Helsedirektoratet må gjøres kjent for arbeidsgiver. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #2 Skrevet 7. mars Du må ta kontakt med kommunen der du bor. Eller ta direkte kontakt med sykehjemmet. Forklar situasjonen og hvis dem brevet fra direktoratet. Jeg ville satset på praksis i sykehjem først, så hjemmesykepleien. Anonymkode: cf9a0...49e
Lynn Tsui Skrevet 7. mars Forfatter #3 Skrevet 7. mars 33 minutter siden, AnonymBruker said: Du må ta kontakt med kommunen der du bor. Eller ta direkte kontakt med sykehjemmet. Forklar situasjonen og hvis dem brevet fra direktoratet. Jeg ville satset på praksis i sykehjem først, så hjemmesykepleien. Anonymkode: cf9a0...49e Takk for kommentaren. Men problemet er jeg vet ikke hvem jeg bør kontakt. Jeg gikk til kommunehuset og sykehuset etter jeg hadde fått vedtak. Men servicetorget arbeider sa ingen ting om de kan hjelpe meg.
AnonymBruker Skrevet 7. mars #4 Skrevet 7. mars Lynn Tsui skrev (45 minutter siden): Takk for kommentaren. Men problemet er jeg vet ikke hvem jeg bør kontakt. Jeg gikk til kommunehuset og sykehuset etter jeg hadde fått vedtak. Men servicetorget arbeider sa ingen ting om de kan hjelpe meg. Du kontakter de som er ansvar for helse i kommunen. Eller du tar kontakt med sykehjem. (Ikke sykehus) Anonymkode: 297f4...527 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #5 Skrevet 7. mars For eksempel som her i Alta kommune: https://www.alta.kommune.no/helse-og-omsorg.544454.no.html Anonymkode: 297f4...527
Lynn Tsui Skrevet 7. mars Forfatter #6 Skrevet 7. mars 1 minutt siden, AnonymBruker said: For eksempel som her i Alta kommune: https://www.alta.kommune.no/helse-og-omsorg.544454.no.html Anonymkode: 297f4...527 Tusen takk! Men dersom du har tid, kan du hjelpe meg om Narvik kommune? Jeg har søkt mange ganger, men jeg fant ikke noe kontakt informasjon.
Lynn Tsui Skrevet 7. mars Forfatter #7 Skrevet 7. mars 5 minutter siden, AnonymBruker said: Du kontakter de som er ansvar for helse i kommunen. Eller du tar kontakt med sykehjem. (Ikke sykehus) Anonymkode: 297f4...527 Tusen takk, jeg vil prøve igjen.
AnonymBruker Skrevet 7. mars #8 Skrevet 7. mars Lynn Tsui skrev (32 minutter siden): Tusen takk! Men dersom du har tid, kan du hjelpe meg om Narvik kommune? Jeg har søkt mange ganger, men jeg fant ikke noe kontakt informasjon. Du finner info her: https://www.narvik.kommune.no/administrasjon/organisasjonskart/ Helse og rehabilitering Enhetsleder Kari Plener [email protected] Telefon 992 37 122 Anonymkode: 297f4...527 1 1
Lynn Tsui Skrevet 7. mars Forfatter #9 Skrevet 7. mars 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du finner info her: https://www.narvik.kommune.no/administrasjon/organisasjonskart/ Helse og rehabilitering Enhetsleder Kari Plener [email protected] Telefon 992 37 122 Anonymkode: 297f4...527 Mange takk! Jeg vil skrive epost nå! 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #10 Skrevet 7. mars Så rart at ingen er interesserte i å hjelpe deg, det er jo gratis "arbeidskraft"? Jeg vet man skal være i praksis og ikke være ekstra hender på den måten, men det hjelper jo å ha en ekstra person der. Kanskje sykehus er mer behjelpelige om du allerede har fått på plass praksisen på sykehjem? Håper det, lykke til i hvert fall! ❤️ Anonymkode: fe9b5...535
AnonymBruker Skrevet 7. mars #11 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så rart at ingen er interesserte i å hjelpe deg, det er jo gratis "arbeidskraft"? Jeg vet man skal være i praksis og ikke være ekstra hender på den måten, men det hjelper jo å ha en ekstra person der. Kanskje sykehus er mer behjelpelige om du allerede har fått på plass praksisen på sykehjem? Håper det, lykke til i hvert fall! ❤️ Anonymkode: fe9b5...535 For ikke å snakke om sykepleiermangel i Norge, spesielt i nord Norge. Dette er virkelig sløvt, her er det alle mann til pumpene og høyst ønskelig at ts får fullgått sin autorisasjon i Norge! Anonymkode: a5b9e...2f9 1
Lynn Tsui Skrevet 7. mars Forfatter #12 Skrevet 7. mars 1 hour ago, AnonymBruker said: For ikke å snakke om sykepleiermangel i Norge, spesielt i nord Norge. Dette er virkelig sløvt, her er det alle mann til pumpene og høyst ønskelig at ts får fullgått sin autorisasjon i Norge! Anonymkode: a5b9e...2f9 Ja, jeg tenker også det ser veldig rart ut fordi jeg har mye erfaringer i både ICU og Operasjon og jeg hadde handleret om mer enn 1 tusen pasienter på to år. Men de gikk ikke meg praksis.
AnonymBruker Skrevet 9. mars #13 Skrevet 9. mars Hvis du er utdannet sykepleier fra ditt hjemland, synes jeg det er latterlig at du må ha praksisperioder om igjen. Jeg er norsk sykepleier. Jeg hadde faktisk ikke praksis på sykehjem under min utdannelse. Vi var så mange studenter at det ikke var nok praksisplasser. Jeg havnet på en sykehusavd istedetfor hvor det ikke var noe pleie. Unødvendig byråkrati når din kompetanse er ettertraktet. Anonymkode: 9312a...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #14 Skrevet 9. mars Håper virkelig det løser seg for deg nå. Hvis ikke, har du mulighet til å få hjelp via nav? Anonymkode: 8eb9e...f0e
Lynn Tsui Skrevet 10. mars Forfatter #15 Skrevet 10. mars 14 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du er utdannet sykepleier fra ditt hjemland, synes jeg det er latterlig at du må ha praksisperioder om igjen. Jeg er norsk sykepleier. Jeg hadde faktisk ikke praksis på sykehjem under min utdannelse. Vi var så mange studenter at det ikke var nok praksisplasser. Jeg havnet på en sykehusavd istedetfor hvor det ikke var noe pleie. Unødvendig byråkrati når din kompetanse er ettertraktet. Anonymkode: 9312a...e8a Jeg tenker det også. Jeg har jobbet ett år i akuttmottaket, hvor jeg hadde ansvar for å ta imot pasienter, forberede reserve-senger og klargjøre nødutstyr. Jeg målte vitale tegn, brukte EKG-monitorering, administrerte oksygen og klargjorde medisiner for intravenøs injeksjon eller infusjon. Jeg brukte infusjonspumper, la inn urinkateter og ventrikkelsonde, samt målte blodsukker. I tillegg utførte jeg sårstell, forebygget fall og trykksår, hjalp pasienter med å snu seg, komme seg ut av sengen, gå med støtte eller bruke rullestol. Andre oppgaver inkluderte munnhygiene for sengeliggende pasienter, EKG-opptak, prøvetaking av venøst og arterielt blod, innleggelse av venekanyler, montering og bruk av respirator, samt mageskylling ved forgiftning eller overdose. Jeg deltok også i transport av pasienter mellom avdelinger og til bildediagnostiske undersøkelser som CT og røntgen, samt ledsaget pasienter i ambulanse til sykehuset. Jeg har også jobbet totalt ni måneder på en generell intensivavdeling og en respirasjonsintensivavdeling. Mine oppgaver inkluderte vedlikehold av ulike katetre, skift av bandasjer og stell av dype venekatetre. Jeg overvåket vitale tegn, målte sentralt venetrykk og brukte intraarterielle linjer for blodtrykksmåling. Jeg monterte og håndterte respiratorer, sugde opp sekret fra pasienter med trakealtube, klargjorde medisiner og administrerte intravenøs behandling via infusjonspumper. Jeg brukte ernæringspumper for enteral ernæring og skiftet lukkede thoraxdren. Ved ustabil hjerterytme eller blodtrykk varslet jeg ansvarlig lege. Jeg utførte munnhygiene for pasienter med trakealtube, vendte pasienter for å forebygge trykksår og behandlet eksisterende trykksår med avlastningstiltak. I tillegg håndterte jeg ødem forårsaket av bruk av begrensningsutstyr og behandlet flebitt etter langvarig intravenøs behandling. I akutte situasjoner koordinerte jeg teamet i livreddende tiltak. Jeg jobbet i operasjonsstuen i tre måneder, hvor jeg forberedte kirurgisk utstyr, rengjorde operasjonsrom og assisterte kirurger i operasjoner innenfor thoraxkirurgi, brystkirurgi, lever-galle-bukspyttkjertel-kirurgi og brannskadebehandling. Jeg har erfaring med prosedyrer som thorakoskopisk lungelobektomi, bullektomi, eksplorasjon av lungeforandringer, pneumothoraxbehandling, laparoskopisk appendektomi, lyskebrokkreparasjon, stripping av vena saphena magna, laparoskopisk kolecystektomi, vakuumassistert sårbehandling, omfattende sårrevisjon og suturering, brystkreftkirurgi (inkludert mastektomi og brystbevarende kirurgi), skjoldbruskkjertelkirurgi (inkludert total tyreoidektomi), øsofaguskreftkirurgi, thorakoskopisk sympathektomi, brannskaderensing, allotransplantasjon av hud, samt behandling av kroniske sår.
Lynn Tsui Skrevet 10. mars Forfatter #16 Skrevet 10. mars 14 hours ago, AnonymBruker said: Håper virkelig det løser seg for deg nå. Hvis ikke, har du mulighet til å få hjelp via nav? Anonymkode: 8eb9e...f0e Nei, jeg er opptatt av å sende epost til dem men ikke svar nå egentlig.
Lynn Tsui Skrevet 3. juni Forfatter #17 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 0.23): Håper virkelig det løser seg for deg nå. Hvis ikke, har du mulighet til å få hjelp via nav? Anonymkode: 8eb9e...f0e Hei, God ettermiddagen. Jeg vet ikke om du har tid å svare meg spøsmål nå. Men det er viktig for meg. Med hjelpen din fikk jeg en praksis på sykehjem i Bergen og det vil bli ferdig veldig snart. Derfor ønsker jeg å søke igjen for hjemmesykepleier men enhet ansette sa at Jeg har dessverre ikke fått positivt svar fra noen av våre avdelinger. Det er nok fordi de nettopp har tatt imot mange studenter som skal ut i praksis og mangler kapasitet til å ta imot nye, selv om du er utdannet sykepleier. Du er velkommen til å ta kontakt igjen på et senere tidspunkt. På den tida hva som jeg bør gjøre, eller har du noe råd om hvordan jeg kan få praksis. Takk igjen!
AnonymBruker Skrevet 3. juni #18 Skrevet 3. juni Lynn Tsui skrev (På 7.3.2025 den 12.15): Ja, jeg tenker også det ser veldig rart ut fordi jeg har mye erfaringer i både ICU og Operasjon og jeg hadde handleret om mer enn 1 tusen pasienter på to år. Men de gikk ikke meg praksis. Snakker du godt nok norsk? Kan det være det som er utfordringen? Anonymkode: c4102...e6a 1
Lynn Tsui Skrevet 3. juni Forfatter #19 Skrevet 3. juni (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Snakker du godt nok norsk? Kan det være det som er utfordringen? Anonymkode: c4102...e6a Jeg har bestått B2 nivå nå som er krav for generell studiekompetanse og autorisasjon for sykepleier. Men det er selvførgelig ikke nok å forstå alt. Men et nytt språk krev mange år for å forstås Endret 3. juni av Lynn Tsui ikke nok svar
AnonymBruker Skrevet 3. juni #20 Skrevet 3. juni Hei ts! Jeg har vært sykepleier i mange år. Min erfaring er at enhetsledere er litt fjernt fra avdelingene og får veldig veldig mye henvendelser. Har du vurdert å ta kontakt direkte med avdelingsledere? Det tror jeg kan være lettere for deg. Kjenner du noen sykepleiere? Kan de kanskje hjelpe deg gjennom å snakke med sin avdelingsleder? Ønsker deg lykke til. Anonymkode: 457e2...ee5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå