AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Jeg jobber som lektor på 8. trinn. Jeg har for øyeblikket en elev som åpenbart er forelsket i meg, og har vært det en ganske god stund nå. Denne eleven klenger og dilter etter meg veldig mye. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre eller om jeg burde gjøre noe i det hele tatt. Når hen kommer å skal prate til meg, pleier jeg bare å smile og være hyggelig, slik som med alle andre elever, men jeg føler at den type respons bare forsterker mønsteret hens. Aller helst ville det jo vært best for både meg og eleven om dette ikke skjedde, fordi da hadde jeg hatt litt mer pusterom i skolehverdagen, mens hen kanskje kan rive seg vekk fra en forelskelse som i det lange løpet bare vil såre hen. Noen tips? Anonymkode: 080de...837 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Det er jo tydelig at du er mann og eleven er jente. Guttene oppfører seg ikke sånn på ungdomsskolen. Er du nyutdannet og forholdsvis ung ? Prøv å være litt mere avmålt, men grei, og prøv å unngå henne mere enn tidligere Anonymkode: 426a2...3c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Kan du snakke med denne eleven om at det ikke passer at hen holder på sånn stadig vekk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er jo tydelig at du er mann og eleven er jente. Guttene oppfører seg ikke sånn på ungdomsskolen. Er du nyutdannet og forholdsvis ung ? Prøv å være litt mere avmålt, men grei, og prøv å unngå henne mere enn tidligere Anonymkode: 426a2...3c4 Dette stemmer ikke og er merkelig bardust svar på et spørsmål som kan være trolling, men sansynligvis ikke,selv om TS svarer litt upedagogisk.uansett vil jeg svare, for vi er mange lærere som opplever det, og dette er noe som man burde lært om i utdanningen. Mange elever blir forelsket i eller betatt av læreren. Helt ned i barneskole. Man blir sett, får oppmerksomhet, er i en alder der en forelsker seg og ser på ytre trekk, og drømmer. Det er hormonelt og likt som å falle for en kjendis eller andre en ser litt opp til, og en klarer ikke å slutte å fantasere, og søker annerkjennelse og oppmerksomhet. Jeg er kvinnelig lærer, og det skjer ofte med både meg, mannlige og kvinnelige kollegaer. De venter på egentid med oss, følger med på alt en gjør. Løsning? Man må bare fortsette å være profesjonell, men bevisst. Flere av mine mannlige kollegaer får helt panikk over hvor flørtende jenter kan være, og spesielt gymlærerene har varslet og får med seg kvinnelig kollega i forhold til garderobesituasjoner. Den store skrekken er en anklage fra en forsmådd elev, det gjør desverre til at mannlige lærere kan frrmstå som distanserte. Jeg selv prøver å passe på at ingenting jeg sier kan tolkes som noe annet enn det det er. Jeg har opplevd noen ganger at å bli sett fører til at eleven blir veldig opptatt av meg, og fremstår som forelsket i ord og handlinger. Dette er en ekstrem og modig ting å gjøre, selv om det selvsagt må reageres på som en avvisning av følelsen, men ikke personen. En må formidle at dette ikke er gjengjeldt, men at det er modig å fortelle. Og så gå videre. Og kanskje også love å ikke fortelle til mamma. Jeg forteller ikke mamma, men informerer leder. Man kan aldri vite hva man blir beskyldt for i ettertid. Som regel, alltid, faktisk, så går det over Anonymkode: 53cbf...e53 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå