mjo Skrevet 6. mars #1 Skrevet 6. mars Hei. Etter en periode med AAP har jeg ikke blitt frisk nok til å starte i jobb. Min periode går ut i april og termin for fødsel er i juli. Jeg prøver å søke på dagpenger, sosialpenger og alt relevant, sammen med sykepenger (fordi jeg ikke kan søke svangerskapspenger ettersom jeg ikke er i jobb) og jeg kan ikke søke foreldrepenger før i slutten av mars. Det er en kronglete situasjon fordi jeg må søke mens jeg allerede har en periode med AAP men siden den snart går ut begynner det å bli kritisk. Jeg får ikke hjelp av saksbehandler, men hun har bedt meg søke ny periode for AAP som er under behandling. Dette tar lang tid å få svar på. Jeg bor sammen med barnefar og han kan støtte litt, men jeg vil ikke være helt ubrukelig og prøver å finne løsninger. Sett inn:anklagelser om å være lat, ubrukelig, dum som blir gravid osv. Ja takk, det har jeg tenkt. Men jeg har alltid jobbet tidligere og hadde gjort det veldig gledelig om jeg hadde kunnet. Så hva gjør man helt utenfor arbeidslivet med en usikker fremtid med barn på vei? Takk 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #2 Skrevet 6. mars Selv om min situasjon ikke er helt lik, deler jeg likevel da kanskje løsningen kan være det samme. Jeg har termin i slutten av juni, er sykmeldt med maksdato i midten av mai. Skal ikke tilbake til jobben jeg er sykmeldt fra. Fra maksdato til termin er det ca 6 uker. Har grublet og tenkt ut flere alternativer på hvordan permisjon skal løses best mulig økonomisk. Jeg vil ikke over på AAP eller dagpenger før permisjon. Vi har derfor kommet fram til at jeg starter permisjonen min og dermed foreldrepenger, dagen etter maksdato for sykepenger. Jeg får da mindre uker permisjon med baby, men i det store økonomiske bildet er vi best tjent med denne løsningen. Man kan ta ut foreldrepenger inntil 12 uker før termin, og jeg har valgt å ta ut 6 uker for å løse denne floka. Skjønner at det er snakk om litt lengre tid hos deg, men kan dette være et alternativ? Da vil du i så fall få foreldrepengene dine beregnet ut fra inntekten din (AAP), i de siste 3 mnd før foreldrepengeperioden starter. Har også lest om flere som tar ut kun 1 dag foreldrepenger i god tid før termin, men innenfor 12 uker før, for å få foreldrepenger beregnet ut i fra den inntekten. I stedet for å gå en periode uten/med dårlig inntekt, for så å søke foreldrepenger. Ellers er jo alltid alternativet engsngsstønad. Anonymkode: 3b298...a64
AnonymBruker Skrevet 7. mars #3 Skrevet 7. mars mjo skrev (8 timer siden): Hei. Etter en periode med AAP har jeg ikke blitt frisk nok til å starte i jobb. Min periode går ut i april og termin for fødsel er i juli. Jeg prøver å søke på dagpenger, sosialpenger og alt relevant, sammen med sykepenger (fordi jeg ikke kan søke svangerskapspenger ettersom jeg ikke er i jobb) og jeg kan ikke søke foreldrepenger før i slutten av mars. Det er en kronglete situasjon fordi jeg må søke mens jeg allerede har en periode med AAP men siden den snart går ut begynner det å bli kritisk. Jeg får ikke hjelp av saksbehandler, men hun har bedt meg søke ny periode for AAP som er under behandling. Dette tar lang tid å få svar på. Jeg bor sammen med barnefar og han kan støtte litt, men jeg vil ikke være helt ubrukelig og prøver å finne løsninger. Sett inn:anklagelser om å være lat, ubrukelig, dum som blir gravid osv. Ja takk, det har jeg tenkt. Men jeg har alltid jobbet tidligere og hadde gjort det veldig gledelig om jeg hadde kunnet. Så hva gjør man helt utenfor arbeidslivet med en usikker fremtid med barn på vei? Takk Gjør som saksbehandler sier. Sjekk også om du kan få engangsstønad. Og søk den også så fort det lar seg gjøre. Ellers det ordner seg. Anonymkode: 6ad7b...aac
AnonymBruker Skrevet 7. mars #5 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gjør som saksbehandler sier. Sjekk også om du kan få engangsstønad. Og søk den også så fort det lar seg gjøre. Ellers det ordner seg. Anonymkode: 6ad7b...aac Med å sjekke om du kan få engangsstønad mener jeg sjekk om du kan søke og få både aap og engangsstønad. Anonymkode: 6ad7b...aac 1
mommyaka Skrevet 7. mars #6 Skrevet 7. mars Du får iallefall engangs stønad. Dagpenger fåt du ikke og ikke vits å søke på
mjo Skrevet 7. mars Forfatter #7 Skrevet 7. mars 16 hours ago, AnonymBruker said: Selv om min situasjon ikke er helt lik, deler jeg likevel da kanskje løsningen kan være det samme. Jeg har termin i slutten av juni, er sykmeldt med maksdato i midten av mai. Skal ikke tilbake til jobben jeg er sykmeldt fra. Fra maksdato til termin er det ca 6 uker. Har grublet og tenkt ut flere alternativer på hvordan permisjon skal løses best mulig økonomisk. Jeg vil ikke over på AAP eller dagpenger før permisjon. Vi har derfor kommet fram til at jeg starter permisjonen min og dermed foreldrepenger, dagen etter maksdato for sykepenger. Jeg får da mindre uker permisjon med baby, men i det store økonomiske bildet er vi best tjent med denne løsningen. Man kan ta ut foreldrepenger inntil 12 uker før termin, og jeg har valgt å ta ut 6 uker for å løse denne floka. Skjønner at det er snakk om litt lengre tid hos deg, men kan dette være et alternativ? Da vil du i så fall få foreldrepengene dine beregnet ut fra inntekten din (AAP), i de siste 3 mnd før foreldrepengeperioden starter. Har også lest om flere som tar ut kun 1 dag foreldrepenger i god tid før termin, men innenfor 12 uker før, for å få foreldrepenger beregnet ut i fra den inntekten. I stedet for å gå en periode uten/med dårlig inntekt, for så å søke foreldrepenger. Ellers er jo alltid alternativet engsngsstønad. Anonymkode: 3b298...a64 Tusen takk for svar! Det hjelper og jeg skal sjekke ut dette. Det kan være en bra løsning. Jeg trodde ikke man kunne ta ut foreldrepenger før 3 uker før fødsel. Og ja, det er jo dumt å ta det ut for tidlig, men da kan jeg være litt mer uavhengig en periode før.
AnonymBruker Skrevet 7. mars #8 Skrevet 7. mars Hvis du er frisk nok og ønsker å studere kan du melde deg opp på deltid til høsten og så kan far ta gradert permisjon? Passer nok ikke for alle men kanskje for noen? Disse søknadene og reglene er vanskelige. Lykke til!!!🥰 Anonymkode: ddd74...97c
AnonymBruker Skrevet 7. mars #9 Skrevet 7. mars Barnefar forsørger deg selvsagt! Hvorfor skal staten gjøre det? Anonymkode: 8f702...b57 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #10 Skrevet 7. mars mjo skrev (22 timer siden): Hei. Etter en periode med AAP har jeg ikke blitt frisk nok til å starte i jobb. Min periode går ut i april og termin for fødsel er i juli. Jeg prøver å søke på dagpenger, sosialpenger og alt relevant, sammen med sykepenger (fordi jeg ikke kan søke svangerskapspenger ettersom jeg ikke er i jobb) og jeg kan ikke søke foreldrepenger før i slutten av mars. Det er en kronglete situasjon fordi jeg må søke mens jeg allerede har en periode med AAP men siden den snart går ut begynner det å bli kritisk. Jeg får ikke hjelp av saksbehandler, men hun har bedt meg søke ny periode for AAP som er under behandling. Dette tar lang tid å få svar på. Jeg bor sammen med barnefar og han kan støtte litt, men jeg vil ikke være helt ubrukelig og prøver å finne løsninger. Sett inn:anklagelser om å være lat, ubrukelig, dum som blir gravid osv. Ja takk, det har jeg tenkt. Men jeg har alltid jobbet tidligere og hadde gjort det veldig gledelig om jeg hadde kunnet. Så hva gjør man helt utenfor arbeidslivet med en usikker fremtid med barn på vei? Takk Dagpenger har du iallefall ikke rett på. Sos. Penger får du ikke dersom dere eier leilighet osv, og siden du har samboer med inntekt får du nok ikke det uansett Anonymkode: 43bdb...b73
AnonymBruker Skrevet 7. mars #11 Skrevet 7. mars Jeg tok ut foreldrepermisjon før termin slik så jeg fikk inntektsberegning fra min gamle jobb. (Vi flyttet da jeg var 6 mnd gravid uten at jeg hadde ny jobb å gå til) Det var fint for det økonomiske, men kjipt fordi permisjonen med barnet ble kortere. Anonymkode: e2008...88f
AnonymBruker Skrevet 8. mars #12 Skrevet 8. mars Du kan melde deg opp i et studie da vil du kunne få stipend fra lånekassen i ti måneder. Du får uansett engangsstønad om du ikke er innenfor reglene for foreldrepenger. Og du, ikke få flere barn før situasjonen din endrer seg. For hvert barn blir det dyrere og mer krav til barnepas osv. Anonymkode: 85065...215
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå