Gå til innhold

Faglig overnattingstur med jobb - leirskole opplegg med 5-8 på hvert rom. Er jeg sær som ikke vil?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet i humanitær organisasjon som skulle ha en verdenssamling/landssamling med ansatte og frivillige.

Der ble det redegjort i arbeidsmiljølov på hvor mange timer av døgnet man SKAL ha fri/enetid osv. Dette fordi vi og ble plassert sammen (kun 4 og 4 ansatte) over ei uke. 

Men det finnes altså regelverk. 

Kikk litt der? 🤷‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri i verden. Jeg liker jobben min og kollegene mine, og drar gjerne på tur med dem. Men deler ikke rom med andre enn min mann, ungene mine eller til nøds nære venninner. Heldigvis har min arbeidsgiver vett nok til å fikse enkeltrom til oss på jobbreiser/firmaturer.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen problem. Vært i militæret og på dnt-hytter med mange av begge kjønn på rommet. Det er vel mest en tilvenning fra jeg var ung.

Anonymkode: 83b18...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har dårlig arbeidsmiljø, og veldig hard tone. Det krever mye av meg å være sammen med dem, og jeg kan ikke være meg selv. Da trenger jeg pusterom der jeg kan være alene for å koble av og lade batteriene. Deler jeg rom får jeg ikke det. Når turen er så lang er jeg redd jeg ikke klarer å skjule at jeg mistrives.

Anonymkode: 2691c...6b2

Da får du plutselig influensa med omgangssyke, gitt.

Ubeleielig, god tur til resten. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Får dere betalt eller avspasering for dette? 

Hvis ikke tror jeg ikke det kan kalles obligatorisk. 

Anonymkode: df51c...e63

Med mindre det er eksplisitt fremhevet i arbeidskontrakten, kan ikke slikt vås være obligatorisk samme om man får lønn eller avspasering for det. 

Det er bare å si nei. Gjerne med en god latter til. Sjefen må jo være tilbakestående. 

Anonymkode: 0657e...bf0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne gjort det én natt, men ikke tre. Problemet er ikke egentlig å dele rom, men å måtte dele med kollegaer. Jeg er ikke sååå begeistret for dem. 

Nå hadde ikke tur med 3 overnattinger vært aktuelt her da, jeg har små barn. Da skulle det vært noe veldig spesielt… 

Anonymkode: 17c35...765

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Høres jævlig ut. Aldri i livet.

Anonymkode: eab13...e2e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er minst like spent på om dere får kompensert siden dere:  skal, må,obligatorisk etc...Har sett flere tråder der ansatte må på obligatoriske teambuildingshelger med all slags tullete bli kjent leker og drikkeleker. Og selvfølgelig er dette  "fritid" selv det er obligatorisk oppmøte og langt fra frivillig. Det er forventet at man skal være takknemlig for denne gyldne muligheten til å bli bedre kjent med Kåre nede på kontoret i første etasje som du har null til  felles med,  og så er det til og med gratis grillpølser på kvelden. Men noen av oss ønsker i grunn heller en rolig helg hjemme med venner eller familie 

Endret av Laraa
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva er grunnen til at du ikke vil dele rom? 

Ta med deg ørepropper og sovemaske, så merker du ingenting til de andre. 

Anonymkode: 87e24...9d6

Ørepropper stenger ute minimalt med lyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har dårlig arbeidsmiljø, og veldig hard tone. Det krever mye av meg å være sammen med dem, og jeg kan ikke være meg selv. Da trenger jeg pusterom der jeg kan være alene for å koble av og lade batteriene. Deler jeg rom får jeg ikke det. Når turen er så lang er jeg redd jeg ikke klarer å skjule at jeg mistrives.

Jeg ville gitt intrykk av at jeg gleder meg til turen - og blitt "akutt syk" på reisedagen og tatt egenmelding i 3 dager. Av og til er en grå løgn det enkleste. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nåværende jobb - HELT uaktuelt.

Med en jobb jeg hadde før - 100 %. De folka henger jeg enda med, til og med sjefen :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (3 timer siden):

Jeg hadde nettopp begynt i en jobb hvor det ble arrangert en slik tur. Jeg ble liggende alene for ingen ville dele rom med meg. Var jammen meg stusslig det også. 

Ellers har jeg ikke noe problem med å dele rom med noen. Forsvaret plukker raskt av deg det.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen problem. Vært i militæret og på dnt-hytter med mange av begge kjønn på rommet. Det er vel mest en tilvenning fra jeg var ung.

Anonymkode: 83b18...ad2

Man er vel stort sett i begynnelsen av 20-årene når man er i militæret. I den alderen ville jeg tolerert slikt bedre.

Nå som 40+ ville jeg derimot blitt tappet for energi av å tvangssosialiseres i tre døgn med kollegaene mine. Jeg liker dem godt, men hadde ikke orket dem i flere døgn sammenhengende. Tror en slik «teambuilding» hadde virket mot sin hensikt for mitt vedkommende.

Anonymkode: 17aaf...68c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei takk. 

Anonymkode: 8cab5...9d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Laraa skrev (4 timer siden):

Jeg er minst like spent på om dere får kompensert siden dere:  skal, må,obligatorisk etc...Har sett flere tråder der ansatte må på obligatoriske teambuildingshelger med all slags tullete bli kjent leker og drikkeleker. Og selvfølgelig er dette  "fritid" selv det er obligatorisk oppmøte og langt fra frivillig. Det er forventet at man skal være takknemlig for denne gyldne muligheten til å bli bedre kjent med Kåre nede på kontoret i første etasje som du har null til  felles med,  og så er det til og med gratis grillpølser på kvelden. Men noen av oss ønsker i grunn heller en rolig helg hjemme med venner eller familie 

Men dette er jo ikke lov. Fritid er ikke en del av arbeidsforholdet og skal det teambuildes utenfor arbeidstid så må arbeidsgiver lønne. Det er bare slå arbeidsavtalen i pulten til leder, eventuelt få tillitsvalgte til å rydde opp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri.

Deler aldri rom med kollegaer. Hvis arbeidsgiver ikke ordner med enkeltrom blir jeg ikke med.

Anonymkode: 693be...c61

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri.

Deler aldri rom med kollegaer. Hvis arbeidsgiver ikke ordner med enkeltrom blir jeg ikke med.

Anonymkode: 693be...c61

❤️‍🔥 Arbeidslivet trenger flere som deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Aldri i verden om jeg hadde blitt med på det opplegget der. Skal vedde på at turen også innebærer "festlige" leker for å bli bedre kjent og andre "morsomme" aktiviteter.

Hvis det ikke er mulig å takke nei hadde jeg fått akutt omgangssyke natta før avreise.

Anonymkode: ec42b...d76

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi skal på avdelingstur i april. Vi er 35 i avdelingen og vi skal til en slags leirskole med køyesenger og 5-8 personer på hvert rom. Det er planlagt 3 overnattinger og faglig innhold i tillegg til teambuilding.

Jeg har ikke noe problem med teambuilding, men jeg vil virkelig ikke dele rom med kolleger. Det gjør at jeg gruer meg til turen, og har mest lyst til å bli hjemme. Sjefen er veldig opptatt av at vi skal reise på tur sammen, og at det er viktig å bruke mye tid sammen. Han valgte bevisst leirskole-aktig overnatting for at vi skal bli mer kjent. 

Hvordan hadde dere reagert på å dele rom med så mange kolleger du ikke kjenner så godt? Er det bare jeg som er skikkelig sær som ikke vil? Hadde dere presset dere til å bli med, eller ville dere sagt ifra om at det er uaktuelt?

Jeg er introvert, hadde ikke dratt for fem øre. Men så pleier jeg ikke sosial omgang heller med mine kollegaer.  Jeg skiller mellom venner og kollegaer.

Anonymkode: da553...9db

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal ha eget rom på firmaturer ellers blir jeg hjemme. Deler heller ikke rom med venner.

Anonymkode: 12b74...84e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi skal på avdelingstur i april. Vi er 35 i avdelingen og vi skal til en slags leirskole med køyesenger og 5-8 personer på hvert rom. Det er planlagt 3 overnattinger og faglig innhold i tillegg til teambuilding.

Jeg har ikke noe problem med teambuilding, men jeg vil virkelig ikke dele rom med kolleger. Det gjør at jeg gruer meg til turen, og har mest lyst til å bli hjemme. Sjefen er veldig opptatt av at vi skal reise på tur sammen, og at det er viktig å bruke mye tid sammen. Han valgte bevisst leirskole-aktig overnatting for at vi skal bli mer kjent. 

Hvordan hadde dere reagert på å dele rom med så mange kolleger du ikke kjenner så godt? Er det bare jeg som er skikkelig sær som ikke vil? Hadde dere presset dere til å bli med, eller ville dere sagt ifra om at det er uaktuelt?

:hoho: 

Faglig oppdatering er 3 dager på Gardermoen, alle på enerom og med ekte faglig påfyll. Eller 4 dager til Barcelona og bare rent sosial moro.

Om noen vil ha meg med på leirskole, med 3 overnattinger, som voksen? Da må de hoste opp god betaling. Jeg forventer som minimum full overtid, natt-tillegg og en uke avspasering. Nei, jeg hadde takket nei. Jeg ville takket nei til 3 overnattinger på suite også, forstå meg rett. Det er MIN fritid.

Og var jeg leder så ville jeg tenkt at enhver som takket nei var en ansatt jeg ønsket bli kvitt. Folk som er SÅ desperate etter å smiske kan bare være farlig udugelige. Du vil kun (og kun bare() ha medarbeidere som er attraktive nok hos andre firma til å svare «fa*n heller, da finner jeg meg en annen jobb» om du foreslår noe dumt. 

Anonymkode: 26dcd...16f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...