Gå til innhold

Er det mulig å skjerme barnet mitt for stygge jentegjenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jobben din blir å ruste datteren din slik at hun blir trygg i seg selv, og hjelpe henne med å forstå at verden ikke raser selv om Anna og Lisa ikke vil leke med henne. 

Du kan ikke skjerme henne for alt vondt, du må ruste henne til å tåle livet. 

Anonymkode: 88597...208

Enig i den 

Sier man noe sånt så blir man fort beskylt for å victim blame

Det er sant at ikke alle er gode her i verden

Anonymkode: 9b263...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det du kan gjøre er å være med å påvirke klassemiljøet. Vær pådriver for at det skal være tema på foreldremøter, redd barna har mange gode opplegg som kan brukes på foreldremøter. 
Bli enige om felles regler for bursdager, skal barna invitere alle i f.eks. kullet sitt, eller skal de få lov til å plukke ut? En annen ting som er fint å ha snakket om er dette med at det er innafor å si fra om noen har oppført seg dårlig mot andre, ikke bare når det gjelder mot sine egne barn, men om man ser at barn gjør noe mot andres barn. Min erfaring er at selv om mange er enige på et møte så er det mange som bare jatter med og er fornøyd så lenge ens eget barn har venner og er godt behandlet. Men det hjelper allikevel å snakke sammen og at alle kan bli mer bevisste. 

Vær en god rollemodell selv. Inviter med venner fra barnehagen hjem, det er kanskje det mest forebyggende tiltaket du som mor kan gjøre. 

Anonymkode: 374c4...84f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Kanskje til en viss grad en kort tid til, men du klarer ikke det for alltid. Lær henne heller å bli inkluderende, modig, tøff, sosial, empatisk og trygg på seg selv, da går det henne garantert godt.

Anonymkode: 729a4...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jævlige barn finnes over alt, dessverre.

Anonymkode: 1a6e1...41a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 22.52):

Har et barn på fem år. Hun er liten, men allerede nå har jentene i bhg begynt med utestengelse osv. Min blir ikke spesielt mye utestengt, og bryr seg lite de gangene det skjer, men jeg får helt knekken av å tenke på alt hun må gjennom de neste årene. Finnes det noen som helst måte å hindre dette på? Er det spesielle skoler hvor barn typisk er snillere med hverandre? Montessori, internasjonal, Steinerskole? 

Anonymkode: 1669b...847

Internasjonal skole. Noe helt annet. Har hatt barn på offentlig skole før, internasjonal noe helt annet. 

Anonymkode: 41d7f...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (På 6.3.2025 den 23.02):

hjelper ikke at du kaller de stygge jentegjenger.. inviter de heller og vær med å skape no positivt mellom de

Så når hun skriver her for å forklare så bør hun skrive fine jentegjenger?

Anonymkode: 79a63...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så når hun skriver her for å forklare så bør hun skrive fine jentegjenger?

Anonymkode: 79a63...f87

er lov å bare skrive "en jentegjeng" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er stor forskjell på skoler. Alle er ikke like bra. Vi måtte over på steinerskolen før trivelsen kom, men selv der er det klikker/grupper, men enklere å manøvrere pga mindre klasser.

Anonymkode: 32fd0...361

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at nei, det kan du på ingen måte. Lær henne å stå støtt i seg selv, prat mye om hvordan man er mot andre, uten at det betyr at hun skal utslette seg selv. Hjelp henne med å speile følelser og tanker sånn at hun skjønner hva som foregår både hos andre og med henne selv. Inkluder selv, gå foran med et godt eksempel, la henne lufte frustrasjonen sin hos deg og vis henne at du tåler å stå i følelsene med henne når de kommer. Se ditt eget barns rolle i det som eventuelt kommer av trøbbel, det er ikke alltid de ser hvordan de påvirker situasjonen selv. Lær henne å akseptere ulike personligheter og andre ulikheter, at man ikke trenger å være bestevenn med alle men at man er høflig med andre. At man kan være flere enn to og at man kan inkludere andre selv om de ikke er bestevennen. Lær henne forskjell på å gi klare og tydelige beskjeder og å  sladre, og at man ikke alltid må ta alt i verste mening.

Ha flere arenaer for sosialisering (skole, idretter, kor, speider osv) og ikke sats alt på ett kort sånn at hun bare har to venninner, selv om det går bra lenge så er det ekstremt sårbart når det først går galt. Veldig greit å ha en fot innenfor i flere kretser.

Dette er ting jeg har sett både hos mine jenter og på jobb (jobber med barn) går igjen hos barn som stort sett har det greit sosialt opp gjennom kontra de som stadig er i en eller annen situasjon.

Anonymkode: 85fde...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (5 timer siden):

er lov å bare skrive "en jentegjeng" 

Er lov å kalle en spade for en spade inne på et forum. Dette er ikke på et foreldremøte. Noen jentegjenger er stygge og jævlige, og ja noen er det allerede fra barnehagealder. 

Anonymkode: 374c4...84f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 22.52):

Har et barn på fem år. Hun er liten, men allerede nå har jentene i bhg begynt med utestengelse osv. Min blir ikke spesielt mye utestengt, og bryr seg lite de gangene det skjer, men jeg får helt knekken av å tenke på alt hun må gjennom de neste årene. Finnes det noen som helst måte å hindre dette på? Er det spesielle skoler hvor barn typisk er snillere med hverandre? Montessori, internasjonal, Steinerskole? 

Anonymkode: 1669b...847

Du får desverre ikke hindret utover å ta opp grove ting.  Men du må ruste opp dattera di til å tåle litt. Og ikke overføre dine bekymringer på henne. 

Her sendte jeg ungene på twae kwondo

Der lærer de selvsepekt, respekt for andre,  indre og ytre styrke. Funket bra iht å ha en som mobbet andre og en som ble mobbet . Hadde en av hver. I tillegg  får de et godt miljø å vokse opp i.

Din er litt liten.   Men ville lagt det inn som en plan 

Anonymkode: 547a0...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg bare erfaring fra barnehagen, men bare der ser jeg hvor avhengig det er av enkeltbarn. I kullet til eldstemann er de veldig gode på inkludering og alle leker med alle(siste året i barnehagen). Der har det ikke vært problemer med utestenging. 
I kullet til yngste derimot så er det allerede nå noen som er tydelige på hvem som skal være med og hvem som ikke får lov. De er spesielt en jentegjeng på 5-6 jenter(min datter inkludert) som er veldig tydelig vil styre og bestemme. Barnehagen jobber med det og vi jobber med det hjemme, og jeg håper virkelig det går seg til.  De blir 4år i år. 
Dette er samme barnehage, flere søsken, og samme område. To vidt forskjellige kull. 

Anonymkode: 1a15c...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 10.58):

Yes, send henne i korps. Og jeg skulle ønske jeg køddet men neida, det er den sikre måten. Det er bare rare unger i korps, de som ikke helt passet inn i mainstream "fotball, turn, dans-cheerleading". De er også barn av like rare foreldre, som har selv gått i korps. 😅 Altså, ikke misforstå meg, jeg snakker kun av egen erfaring, som tidligere korps-barn som har nå korps-barn. Barna fra forskjellige skoler og årstall møtes i samme "gruppe" i korps, kun fordi de valgte samme instrument. Slik finner man venner på tvers av faste skole/klassegjenger. Har man andre å lene seg på, er det ikke så farlig at man ikke blir bestevenner med de mest populære jentene på skolen. 

Anonymkode: 321c9...dcf

Beskrivelsen din av barn i korps er spot on. Men det redder ikke alle. Jeg jobbet i et rusteam der vi fant at den mest vanlige fellesnevneren blant klientene våre ikke var foreldre som ruset seg eller dårlig sosioøkonomisk bakgrunn men at de hadde spilt i korps. 

Anonymkode: c2472...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...