AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:52 #1 Del Skrevet torsdag kl 21:52 Har et barn på fem år. Hun er liten, men allerede nå har jentene i bhg begynt med utestengelse osv. Min blir ikke spesielt mye utestengt, og bryr seg lite de gangene det skjer, men jeg får helt knekken av å tenke på alt hun må gjennom de neste årene. Finnes det noen som helst måte å hindre dette på? Er det spesielle skoler hvor barn typisk er snillere med hverandre? Montessori, internasjonal, Steinerskole? Anonymkode: 1669b...847 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:56 #2 Del Skrevet torsdag kl 21:56 Nei, det kan du ikke. Du må bare snakke med ditt barn om hvordan vi er mot andre samt at hun har verdi i seg selv. Lær henne å sette grenser. At det er lov å si nei. Hilsen mamma til ei stor jente i dag. Anonymkode: 28963...976 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet torsdag kl 22:02 #3 Del Skrevet torsdag kl 22:02 hjelper ikke at du kaller de stygge jentegjenger.. inviter de heller og vær med å skape no positivt mellom de 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:05 #4 Del Skrevet torsdag kl 22:05 Flytt. Så slipper hun å gå på skole med de. Anonymkode: 9840c...24d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:06 #5 Del Skrevet torsdag kl 22:06 Lær barnet ditt å være inkluderende, positiv til andre, nysgjerrig og sosial, så finner hun venner blant de som ikke henger seg på "en leder". Husk at gutter også er gode venner, og hjelp med å knytte sosiale bånd helt fra starten av skolen, vær med på vennegrupper, inviter både gutter og jenter i bursdager og på besøk, og finn ut av hvem hun trives i selskap med. Dette går ikke helt av seg selv, foreldrene må støtte opp rundt nettverket i klassen. Anonymkode: 4e5f1...a54 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:06 #6 Del Skrevet torsdag kl 22:06 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har et barn på fem år. Hun er liten, men allerede nå har jentene i bhg begynt med utestengelse osv. Min blir ikke spesielt mye utestengt, og bryr seg lite de gangene det skjer, men jeg får helt knekken av å tenke på alt hun må gjennom de neste årene. Finnes det noen som helst måte å hindre dette på? Er det spesielle skoler hvor barn typisk er snillere med hverandre? Montessori, internasjonal, Steinerskole? Anonymkode: 1669b...847 Min er 9 år og der er ingen utestengelse hos oss da mobbefri skole uten utenstengelse er en hjertesak på skolen som blir snakket om fra aller første skoledag. Og jeg har sett hvor mye fokus de har på dette alle 3 årene hun har gått på skolen. Har også snakket mye med jentene mine allerede fra 4=5 årsalderen hvordan noen jenter og jentemiljø kan være. At mange jenter sliter med å være 3 stk uten at en ofte føler seg tilsidesatt. Og at be ost mobbing blant jenter ofte er uten ord og direkte handling mot personen, men indirekte med baksnakking og utestengelse. Har også fortalt at mobbing ofte foregår digitalt, via nett/mobiltelefon. Og at denne ukulturen med mobiltelefon blant barn (men også voksne) er hovedgrunnen til at jeg vil vente lenge med å gi dem egen mobiltelefon. Anonymkode: 83111...2f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:12 #7 Del Skrevet torsdag kl 22:12 Må også legge til at det er lurt å ha flere å spille på, og ikke støtte seg kun til en "bestevenn", da grupperinger og interesser forandrer seg. Også lurt å ha andre arenaer for sosial mestringi nærmiljøet, feks idrett, kulturskole el.l., da blir man kjent på en annen måte. Anonymkode: 4e5f1...a54 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:42 #8 Del Skrevet fredag kl 05:42 Problemetet er vel heller deg som tillegger små barn (4-5åringer) så negative karakteristikker Kan jeg likesågodt si at foreldregenerasjonen som vokser opp nå er en gjeng småbarnsmobbere og søppel Anonymkode: 9b263...373 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:54 #9 Del Skrevet fredag kl 05:54 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Problemetet er vel heller deg som tillegger små barn (4-5åringer) så negative karakteristikker Kan jeg likesågodt si at foreldregenerasjonen som vokser opp nå er en gjeng småbarnsmobbere og søppel Generasjon Z er jo nok omtalt i det siste, så din kommentar er vel ikke langt fra sannheten. Anonymkode: 46f44...5df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:59 #10 Del Skrevet fredag kl 05:59 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Flytt. Så slipper hun å gå på skole med de. Anonymkode: 9840c...24d Ja, for de finnes jo ikke overalt. Anonymkode: dde13...782 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:01 #11 Del Skrevet fredag kl 06:01 Det kommer også an på hvilken personlighet datteren din har, om det er veldig viktig å bli inkludert med de mest populære, eller om hun trives med andre venner og ikke bryr seg så veldig om gjenger og klikker. Jeg har en jente som aldri har brydd seg om trender og jentedrama, hun har gått sine egne veier og hatt gode venner. Tror hun har det mye bedre enn de som på død og liv MÅ være med i en gjeng for å føle seg noe verdt. Så styrk henne, lær henne ting, la henne finne seg selv. Teite jenter finnes uansett skole og miljø. Anonymkode: ba7b2...0c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:27 #12 Del Skrevet fredag kl 09:27 Jobben din blir å ruste datteren din slik at hun blir trygg i seg selv, og hjelpe henne med å forstå at verden ikke raser selv om Anna og Lisa ikke vil leke med henne. Du kan ikke skjerme henne for alt vondt, du må ruste henne til å tåle livet. Anonymkode: 88597...208 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:40 #13 Del Skrevet fredag kl 09:40 Nei, det kan du ikke. Det du derimot kan er å ruste henne til å stå i stormen når den kommer. Anonymkode: 3970c...34c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:58 #14 Del Skrevet fredag kl 09:58 Yes, send henne i korps. Og jeg skulle ønske jeg køddet men neida, det er den sikre måten. Det er bare rare unger i korps, de som ikke helt passet inn i mainstream "fotball, turn, dans-cheerleading". De er også barn av like rare foreldre, som har selv gått i korps. 😅 Altså, ikke misforstå meg, jeg snakker kun av egen erfaring, som tidligere korps-barn som har nå korps-barn. Barna fra forskjellige skoler og årstall møtes i samme "gruppe" i korps, kun fordi de valgte samme instrument. Slik finner man venner på tvers av faste skole/klassegjenger. Har man andre å lene seg på, er det ikke så farlig at man ikke blir bestevenner med de mest populære jentene på skolen. Anonymkode: 321c9...dcf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:01 #15 Del Skrevet fredag kl 10:01 monican94 skrev (11 timer siden): hjelper ikke at du kaller de stygge jentegjenger.. inviter de heller og vær med å skape no positivt mellom de Helt enig. Det beste du kan gjøre for jenta di er å være et godt eksempel og det er man ikke med slike holdninger. Anonymkode: 69b9d...f47 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:17 #16 Del Skrevet fredag kl 18:17 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Helt enig. Det beste du kan gjøre for jenta di er å være et godt eksempel og det er man ikke med slike holdninger. Anonymkode: 69b9d...f47 Helt enig Anonymkode: c2020...a0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:26 #17 Del Skrevet fredag kl 18:26 Vokt dine ord når du omtaler andre barn, snakk inkluderende. Anonymkode: 546c1...fad 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet fredag kl 18:41 #18 Del Skrevet fredag kl 18:41 (endret) Du kan ikke beskytte barnet ditt mot livet ts. Det du kan gjøre er å gi henne verktøy og et utgangspunkt hvor hun er trygg på seg selv, positiv og ikke blir en som er så opptatt av posisjonering. Så har jeg tro på en god dialog mellom foreldrene, delta på foreldremøter, bli kjent med de andre foreldrene kanskje særlig jentenes. Lage gode inkluderende møteplasser for barna, snakke positivt om hverandre og se det gode i andres barn. Endret fredag kl 18:42 av fru Alving Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:51 #19 Del Skrevet fredag kl 18:51 «Stygge jentegjenger» er et normalfenomen. Det er jenter som prøver å finne plassen sin, og trikser og mikser med andre barn for å få det som de vil. De er umodne, og forstår ikke hvordan oppførselen deres påvirker andre (eller bryr seg ikke så veldig). Du må heller hjelpe datteren din gjennom det som dukker opp, og ha fokus på å gi henne gode verdier for hvordan vi er mot andre barn. god dialog med andre foreldre er også alfa og omega!! Det kan like gjerne være ditt barn som utestenger, det er naivt å tro at «alle andre» er de slemme. Anonymkode: 3b496...002 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:15 #20 Del Skrevet fredag kl 19:15 Verdens merkeligste kg-tips at man skal invitere barn som ikke behandler ens eget barn bra. Som forelder er man ikke mekler, men skal trygge ungen på egen verdi og at hvis noen behandler en dårlig, så bør de henge med noen som er hyggeligere. Med mindre barnet er en særing som trenger hjelp til sosialisering. Klart et barns liv kan rase sammen når "Anna og Lisa" eller Bernt for den slags skyld ikke vil leke med det lenger. Men med mindre barnet selv har skjøvet disse fra seg med en type atferd, minner man barnet på de gode kvalitetene det har og vider muligheter for vennskap med andre. Anonymkode: 95779...6a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå