Gå til innhold

Hvorfor skal man betale for at noen har brukt skredder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Folk legger ut brudekjolene sine på Finn til over halv pris og forklarer at de har brukt mange tusen på skredder og at kjolen dermed er verdt mer. Men er den egentlig det når den er tilpasset en annen? Jeg forstår ikke det helt. 

Anonymkode: 1464d...b1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Folk legger ut brudekjolene sine på Finn til over halv pris og forklarer at de har brukt mange tusen på skredder og at kjolen dermed er verdt mer. Men er den egentlig det når den er tilpasset en annen? Jeg forstår ikke det helt. 

Forstår du hva marked er? Selger tilbyr en pris. Hvis noen ønsker å kjøpe varen til denne prisen, blir salget gjennomført. Er det ingen som ønsker å kjøpe varen til denne prisen, må selger vurdere om prisen bør senkes, om varen skal legges ut et annet sted mv. Du kan ikke klage på prissettingen til privatpersoner. Ingen tvinger deg til å kjøpe en kjole du synes er overpriset. Det er bare å henvende seg til en annen selger.

Anonymkode: e6bd4...5a5

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den blir ikke verdt noe mer, det har du rett i. Blir som "arkitekttegnet hus". Hvis arkitekten er et veldig kjent navn kan det ha betydning, men alle hus er jo tegnet av arkitekt. Selv om noen er tegnet spesielt for tomten og etter kundens ønsker. 
Det er designeren av kjolen som kan trekke prisen opp, materialene som er brukt og ekslusivitet. Men mange lar seg lure av store og fancy ord, og hvis det blir flere interessenter, så går budene opp...

Anonymkode: d3429...b6c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig.

Ser jo også hvor lenge mange brudekjoler ligger ute før selgeren tar til vettet og senker prisen. Enkelte har helt klart urealistiske forventninger til hvor mye de kan få for kjolen sin. Kanskje en del bridezillas etter bryllupet plutselig våkner opp og reflekterer over at de faktisk har sløst titusenvis av kroner på et plagg som skulle brukes kun èn dag, og nå vil de "bøte på skaden", haha.

Anonymkode: 4f9ae...4cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg har lagret massevis av dyre kjoler til inspirasjon. Også får jeg  varsel på Finn 6 + mnd senere om at kjolene settes ned en og en tusenlapp før de til slutt blir solgt. 
Kjolene er nydelige og alt det, men de er som mye annet på Finn veldig overprisede. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 22.38):

Den verdien er reel dersom den er reell for deg og du ønsker å bla opp den summen.  Men kjolen er jo  egentlig ikke verdt en femøring mer for andre enn den den er skreddersydd til. Heller mindre fordi den er klipt og sydd i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om det er brukt skredder har det bare verdi for eieren, for at den skal passe. Så er det jo opp til deg om du vil betale summen de vil ha eller ikke.

Anonymkode: a1d2c...434

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange ting som folk selger de føler har en høyere verdi enn det den egentlig har. Selvsagt "føler" de at kjolen er mer verdt fordi den er tilpasset av skredder, for den er jo nettopp det. Den er mye mer verdt for dem fordi den er tilpasset dem. Da kan det være vanskelig å innse at den verdien finnes kun for deg selv, ikke for andre som ikke har et forhold til tingen du skal selge. Det er det samme om det er brudekjole, sofa, ski eller til og med dyr. Ting er verdt det noen er villig til å betale. Er en kjole du er interessert ut lagt ut for en høy pris kan du bare prute. Svarer vedkommende nei så kan du sende en ny melding med samme tilbudet et par uker senere. 

Anonymkode: e500b...eaa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke helt hva dere mener ... Det er stor forskjell på skreddersydde klær og masseproduserte klær, blant annet i kvalitet, stoffer og teknikker som er brukt osv. Dvs, med mindre det er brukt en billig skredder i utlandet, kanskje, da kan vel kvaliteten variere.

Tenker dere virkelig at det ikke er noen forskjell på masseproduserte klær fra en butikk og delvis håndsydde plagg fra en klesdesigner/skredder?

Anonymkode: 1a9f2...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 21.07):

Tenker dere virkelig at det ikke er noen forskjell på masseproduserte klær fra en butikk og delvis håndsydde plagg fra en klesdesigner/skredder?

Anonymkode: 1a9f2...c4a

Trådstarter sikter sannsynligvis til ferdigsydde kjoler kjøpt i brudesalong, som deretter er blitt tilpasset av skredder for kroppsfasongen til den spesifikke bruden. Dette er det vanskelig å argumentere for at skal øke verdien for neste eier hvis kjolen selges.

Jeg har også sett en populær modell av en brudekjole til salgs, der selger hadde fått en skredder til å omgjøre kjolen fra kortermet til langermet. Det ble opplyst i annonsen om kostnaden for skredderarbeidet (hvorfor?!), og at ermene kan fjernes om ønskelig. Denne kjolen har jo da rett og slett tapt seg i verdi ved endringene som ble gjort, uansett om det kostet mye for skredder, med mindre selger påtreffer en kjøper som er ute etter AKKURAT det samme. Det er jo ingen som gidder å kjøpe kjolen og deretter betale en skredder for å fjerne de lange ermene. De kjøper i stedet et originalt, kortermet eksemplar (som sagt er dette en populær kjole som det ikke er vanskelig å finne brukt).

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme med de som skriver prisen på rens. Altså åpenbart må man rense kjolen med en gang, hvis ikke er den jo nærmest verdiløs da svetteflekker ol blir vanskelig å få bort etter lang tid. Det skulle bare mangle at man renset den med en gang og for egen regning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De få gangene dette ville hatt noe for seg, er hvis det er gjort påkostninger som hever kjolens verdi for meg. Dvs endringer jeg ville gjort uansett. Det kan f.eks være at kjolen er lagt opp slik at den passer min kroppslengde, at det er sydd inn stropp/løkke til å holde et slep oppe ved dansing hvis det ikke allerede var gjort, eller at jeg hadde ønsket meg nøyaktig den typen ermer på en opprinnelig ermeløs kjole. Det skal med andre ord en del til før kostnadene ved skredder er helt relevante. 

Det er forresten en liten ting til som kan være nyttig: hvis de skriver hva det koster med skredder får jeg samtidig et hint om hva det vil koste meg dersom jeg trenger å gjøre endringer selv. 

Anonymkode: 40851...3c5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 8.52):

Forstår du hva marked er? Selger tilbyr en pris. Hvis noen ønsker å kjøpe varen til denne prisen, blir salget gjennomført. Er det ingen som ønsker å kjøpe varen til denne prisen, må selger vurdere om prisen bør senkes, om varen skal legges ut et annet sted mv. Du kan ikke klage på prissettingen til privatpersoner. Ingen tvinger deg til å kjøpe en kjole du synes er overpriset. Det er bare å henvende seg til en annen selger.

Det er vel ikke prisen i seg selv TS lurer på, men forklaringen som liksom skal rettferdiggjøre den. 

Det er klart at folk kan forlange den prisen de selv ønsker for en ting, men å informere om at de har brukt x antall tusen for å tilpasse kjolen etter deres ønsker og behov, vel og bra, fint for dem, men hvorfor tror de en eventuell kjøper skal verdsette at en fremmed har brukt penger på å gjøre noe med kjolen som de selv neppe får glede eller nytte av? 

Anonymkode: a7657...9a6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo greit nok. Men ts har helt rett i at det for andre enn kjolens opprinnelige eier er helt uten verdi om kjolen er tilpasset denne eieren, eller ei.

Selvsagt må ts, som oss alle, lete til hen finner en kjole som har riktig pris i forhold til kvalitet.

Men det er samtidig riktig at en selger som sier «den er tilpasset meg av skredder» er en irrasjonell selger. Jeg ville aldri kjøpt noe fra en slik person - lite oppegående mennesker er upålitelige selgere, rent erfaringsmessig.

Anonymkode: 49a81...9f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk engang voksenkjeft for at jeg la ut brukt sofa til 75% av nypris.

"For prisen skal jo være 50%!" :D

Verdien på en finnvare er det den blir solgt for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det er ikke lett å selge brudekjoler på finn. De ligger også altfor høyt i pris.

Nå som folk flest reiser mye og dermed kjøper kjole i utlandet og i tillegg kjøper kjolene sine på nettet er det ingen så gidder og kjøpe en brukt kjole til nesten full pris. Dessuten er det mange som er ganske bridzilla og ikke kan se for seg og kjøpe en brukt kjole. 

Jeg kjøpte selv en kjole til 3000 kr på finn, passet helt perfekt. Men hun skulle egentlig ha 8000 kr for den. Sa at jeg ville gi 3000 kr for den. Dama lo av meg å sa at det ikke ble aktuelt. Kjolen lå ute i 7 måneder før jeg en dag fikk en melding om at jeg kunne få den for 3000 kr 😂. Hun innrømmet at hun ikke  hadde fått en eneste seriøst melding på brudekjolen og at hun nok aldri hadde kjøpt en så dyr kjole (20.000 kr) om hun hadde vist at hun fikk så lite igjen for den. 

Jeg gav den bort  etter at jeg hadde giftet meg til en venninne av en venninne som ikke hadde råd til å kjøpe brudekjole når hun skulle gifte seg.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si de er mer verdt jo mindre de er "tuklet" med.

En kjole som ikke er tilpasset, sydd inn/ ut eller lagt opp ville jeg betalt mer for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så teit å starte innlegget ditt slik når du selv konkluderer med at selger må senke prisen om ingen vil kjøpe 😝

Anonymkode: 63ef9...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kjolen har vært hos skredder sier noe om at verdien på den opprinnelige kjolen har blitt tuklet med, og at du kan spare penger. 

mange vil vite om kjolen har vært hos skredder ettersom den da også kan passe bedre på en med samme størrelse som opprinnelig bruden. For eksempel er det mange som drar til skredder for å få sydd opp kjolen. Da er det mange som sparer en del tusen for å slippe å dra til skredder selv. Helt nye brudekjoler er lange og ment for å bli tatt med til skredder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være en fin pekepinn for å se hva man selv kan forvente å bruke på skredder.

Jeg kjøpte brukt kjole og så da utelukkende etter kjoler som var lagt opp slik at de også passet meg. Justerte deretter høyde på skoen slik at lengden passet perfekt. Fint å slippe den kostnaden.

Veldig fornøyd med min finn.no kjole som ligger ute på nett til 60 000kr, men som jeg fikk for 5000kr. 

Anonymkode: bc6bb...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...