Gå til innhold

Føler på forskjellsbehandling på jobb.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en gruppe på jobben min. Der vi legger ut innlegg etter hver vakt vi har. Ser her at leder gjør stor forskjell på oppmerksomhet rundt dette. 
Minne med Flott! Og Bra (og navnet mitt) 😌 

Mens andre får hjerter og masse positive tilbakemeldinger og lange meld på innleggene sine. Hva er grunnen? Misliker meg? Gjør ikke jeg en like god jobb osv? 

Jeg er voksen og prøver å ikke bry meg om sånt, men det blir ganske så tydelig. 

Andre i gruppen legger inn noenlunde likt på andre så det er ikke noe jeg har tenkt på. Bare leder. 

Anonymkode: b38b7...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man er nå ofte skrudd sammen sånn at man blir var for sånne forskjeller, og det er kanskje lettest å tenke slik når det er skriftlig. Men for å snu litt på det, så kan det jo være at leder prøver å gjøre tilbakemeldinger individuelt tilpassede for at det ikke skal oppfattes som at hen skriver det samme til alle og dermed ugenuint? Men hvis kun du får helt likegyldige og upersonlige tilbakemeldinger så tror jeg jeg også ville ha følt det som forskjellsbehandling. Har du noen mulighet for å få snakket med leder om det, kanskje gjennom medarbeidersamtaler? Da kan du jo gi tilbakemelding på tilbakemeldingene du får og si at du setter pris på å få sånne typer tilbakemeldinger som X får, at det er ekstra motiverende for deg.

Anonymkode: 34ed7...225

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags innlegg er dette? 

Anonymkode: f678e...ad1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 21.56):

Hva slags innlegg er dette? 

Anonymkode: f678e...ad1

Ekspander  

Det er bilder og tekst om hva vi har gjort den dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 21.50):

Man er nå ofte skrudd sammen sånn at man blir var for sånne forskjeller, og det er kanskje lettest å tenke slik når det er skriftlig. Men for å snu litt på det, så kan det jo være at leder prøver å gjøre tilbakemeldinger individuelt tilpassede for at det ikke skal oppfattes som at hen skriver det samme til alle og dermed ugenuint? Men hvis kun du får helt likegyldige og upersonlige tilbakemeldinger så tror jeg jeg også ville ha følt det som forskjellsbehandling. Har du noen mulighet for å få snakket med leder om det, kanskje gjennom medarbeidersamtaler? Da kan du jo gi tilbakemelding på tilbakemeldingene du får og si at du setter pris på å få sånne typer tilbakemeldinger som X får, at det er ekstra motiverende for deg.

Anonymkode: 34ed7...225

Ekspander  

Takk for svar! Ja, vi er det så man legger merke til sånt og undrer på hva grunnen er. Enig med det at man ikke skal skrive likt til alle for at det er genuint, men er øyenfallende. Og fått beskjed om at vi skal lage innlegg og gi tilbakemeldinger og like. Ellers hadde jeg ikke ville laget innlegg. Kan jeg la vær? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk og lov for at vi slipper sånt tull på vår jobb. 
Vi har Teams der vi gir konkrete og korte beskjeder der vi informerer ang noe viktig , kun det 

Anonymkode: 1c761...a4d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du er sikkert Generasjon Z - skjørt som et snøfnugg. Nå må du skjerpe deg, og ikke bry deg med slikt tull. Det kan være fordi du ikke er typen som svarer med hjerter og fjas, og da er det heller ikke normalt å sende det til deg. Jeg har venner som sender morsomme videoer og snapper til andre i gjengen, men jeg står ikke på den listen fordi jeg aldri gidder å sende noe smilefjes, hjerter eller teite videoer tilbake. Lever bra med det, og ditt scenario burde du tåle også uten å bryte sammen og gå i sykemelding.

Anonymkode: c88b2...1bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 22.25):

Takk og lov for at vi slipper sånt tull på vår jobb. 
Vi har Teams der vi gir konkrete og korte beskjeder der vi informerer ang noe viktig , kun det 

Anonymkode: 1c761...a4d

Ekspander  

Ja, skulle vært foruten dette for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 22.31):

Du er sikkert Generasjon Z - skjørt som et snøfnugg. Nå må du skjerpe deg, og ikke bry deg med slikt tull. Det kan være fordi du ikke er typen som svarer med hjerter og fjas, og da er det heller ikke normalt å sende det til deg. Jeg har venner som sender morsomme videoer og snapper til andre i gjengen, men jeg står ikke på den listen fordi jeg aldri gidder å sende noe smilefjes, hjerter eller teite videoer tilbake. Lever bra med det, og ditt scenario burde du tåle også uten å bryte sammen og gå i sykemelding.

Ekspander  

Dette mener jeg at ikke er å være skjør. Dette er en arbeidsplass, og man bør slippe å få slike åpenbart ulike tilbakemeldinger som alle kan se. Dette synes jeg er kjempe rart at gjøres. Likevel synes jeg det virker som det er ts som får de kommentarene som er riktige for en arbeidsplass. Superlativer og smisking blir bare falsk og smiskende, dersom det brukes stadig vekk.

Anonymkode: f16a9...180

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 22.31):

Ekspander  

Skal bare la vær å tenke på det. Nei, bruker ikke mye hjerter og sånt selv. 

Selvom jeg er voksen så blir det av og til at man henger seg opp i sånt. Og ihvertfall når man skal lage innlegg. Liker ikke sånt. Mest lyst å ikke lage innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 22.54):

Dette mener jeg at ikke er å være skjør. Dette er en arbeidsplass, og man bør slippe å få slike åpenbart ulike tilbakemeldinger som alle kan se. Dette synes jeg er kjempe rart at gjøres. Likevel synes jeg det virker som det er ts som får de kommentarene som er riktige for en arbeidsplass. Superlativer og smisking blir bare falsk og smiskende, dersom det brukes stadig vekk.

Anonymkode: f16a9...180

Ekspander  

Ja, blir veldig synlig forskjeller. Så tanken her har jo vært om jeg er mislikt. Mye skryt av de andre osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 22.20):

Det er bilder og tekst om hva vi har gjort den dagen. 

Ekspander  

Dette hørtes veldig barnehage ut. Hva i all verden jobber du med?

Anonymkode: 50e07...4e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 23.05):

Dette hørtes veldig barnehage ut. Hva i all verden jobber du med?

Anonymkode: 50e07...4e8

Ekspander  

Ja, enig med deg i det. Jobber i butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sært og spesielt at det ikke er frivillig og at man er pålagt fra leder som har sagt jeg skal. Lik og kommenter alle innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelpe meg, så masete. 
Først gå på jobb, så rapportere hva man har gjort, og så skal leder komme med skryt? Tilbakemelding fra leder mister jo mening når man skal få dem hele tiden, det blir ikke konstruktivt hvis man skal få tilbakemelding hver dag for å gjøre jobben sin.

Er dette vanlig i våre dager, eller har leder feiltolket noe h*n har lært på et kurs om at ansatte blir mer motiverte av å “bli sett”? For dette er på nivå med å få skryt for å ha klart å knytte skolissene selv.

Anonymkode: 9e2eb...128

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 5.34):

Hjelpe meg, så masete. 
Først gå på jobb, så rapportere hva man har gjort, og så skal leder komme med skryt? Tilbakemelding fra leder mister jo mening når man skal få dem hele tiden, det blir ikke konstruktivt hvis man skal få tilbakemelding hver dag for å gjøre jobben sin.

Er dette vanlig i våre dager, eller har leder feiltolket noe h*n har lært på et kurs om at ansatte blir mer motiverte av å “bli sett”? For dette er på nivå med å få skryt for å ha klart å knytte skolissene selv.

Anonymkode: 9e2eb...128

Ekspander  

Enig med deg. Skikkelig slitsomt å forholde seg til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ville dere reagert som jeg gjør eller ikke tenkt på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nok en gang forskjell. Ene fikk ❤️ Og jeg fikk 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 22.57):

Skal bare la vær å tenke på det. Nei, bruker ikke mye hjerter og sånt selv. 

Selvom jeg er voksen så blir det av og til at man henger seg opp i sånt. Og ihvertfall når man skal lage innlegg. Liker ikke sånt. Mest lyst å ikke lage innlegg. 

Ekspander  

Så da er det ikke usannsynlig at du får svar og respons i samme tone som du selv pleier å kommunisere i?

Å behandle alle likt er faktisk urettferdig, fordi folk er forskjellige og har ulike behov og har ulik kommunikasjonsstil.

Om du bruker lite hjerter og slikt selv, samt kanskje oppfattes negativt innstilt til å poste? Så får du gjerne tilbakemeldinger i samme tone som du selv gir, da det oppfattes som at det er slik du foretrekker å kommunisere.

Anonymkode: 2d77a...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der høres ut som et merkelig opplegg. Jeg har opplevd noe av det samme på min arbeidsplass, selv om det er litt annerledes: noen på jobb er veldig gode venninner på fritiden, de er en gjeng på 6-7 som har kjent hverandre i mange år, der noen i venninnegjengen har blitt ansatt i senere tid. Det er jo naturlig at man sender ekstra «kjærlige» gratulasjonsmeldinger på Facebook når man er nære venninner, og det gjør jo selvfølgelig disse også. Men hun ene fortsatte med det også da hun ble ansatt i ledelsen, slik at venninnene hennes fikk masse ros og skryt om hvor dyktige og flotte de var, mens vi andre fikk en standard gratulasjonsmelding, som kanskje er det som passer seg best på en slik plattform fra en leder. Denne «forskjellsbehandlingen» ble raskt oppdaget i personalet, og ei tok en ryddig samtale med nevnte leder og da ble det bedre. 👍 Flott med hyggelige bursdagsmeldinger, men greit å ta det på riktig sted når man er leder.

Har dere forsøkt å ta det opp felles, eller er det bare du som opplever disse forskjellene?

Anonymkode: 9ccc8...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...