Gå til innhold

Hæ, koker dere ikke grillpølsene?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Gentleman59 skrev (5 minutter siden):

Hei,

Pølse i vaffel eller kokte grillpølser, nei takk, men jeg at andre liker det er helt i orden selvsagt.
Det er "Anonymbruker" jeg kaller troll. 

Pølser er godt det, jeg kjøper hos slakteren. 

/Mvh Mann 66

PS: Jeg elsker god mat, og jeg elsker lave mat, men at noen spiser sushi skjønner jeg ikke.

Tror ikke du har skjønt helt hva et troll er...? Og hvorfor i all verden føler du nehov for å (feilaktig) påpeke det ikke bare en, men to ganger?

Anonymkode: 2b313...5ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye debatt om koking eller trekking her nå, men er det virkelig ingen som reagerer på alle de som skriver at de damper pølsene? 

Grilling, steking, trekking og tilogmed koking av grillpølser er et kjent fenomen, men damping?!?!?!  🤡😂

Anonymkode: fd7e0...057

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke du har skjønt helt hva et troll er...? Og hvorfor i all verden føler du nehov for å (feilaktig) påpeke det ikke bare en, men to ganger?

🤣

AnonymBruker
Skrevet

Wienerpølse er ikke godt.

hilsen Nordmøring (overrasket?)

Anonymkode: d6a18...531

• Liker 2
Skrevet

I morgen skal jeg kjøpe meg en pakke grillpølser og så skal jeg fosskoke pølsene til ære for alle som har så lite problemer her i livet at de bryr seg om hva andre gjør med grillpølsa si.

:blomst:

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og ikke minst kverulere 

Anonymkode: a7550...fb6

Så absolutt. 

Anonymkode: a9e60...459

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mye debatt om koking eller trekking her nå, men er det virkelig ingen som reagerer på alle de som skriver at de damper pølsene? 

Grilling, steking, trekking og tilogmed koking av grillpølser er et kjent fenomen, men damping?!?!?!  🤡😂

Anonymkode: fd7e0...057

Det har jeg ikke reagert på. Her jeg bor er det noe som heter dampamår, en slags morrpølse (er det det dere kaller det?) som kannserveres både til jul og i pølsebrød til hverdags. Ligger i ordet at den blir dampet? 😅

• Nyttig 1
Skrevet

Det finnes dampepølse også. Antar at disse da i utgangspunket ble damet, men på de fleste anvisninger står de nå at de skal trekkes/dampes. Her er en de står spesifikt at den skal dampes, men går jo fint å trekke også selvsagt (MEN IKKE STEKES ! 😉

https://nordfjordkjott.no/produkter/dampepolse

Ellers tror jeg opprinnelsen til trekking/konking av grillpølser i deler av Norge skyldes at de mange steder rett og slett ikke lage winenerpølser. Så da ble pølser i brød rett og slett trukne grillpølser, fordi disse var tilgjengelige. For øvrig var det også mer brød ubredt i de samme områdene. Da jeg vokse på på 70-tallet på Møre var det alltid pøslse i brød, lomper var ikke å se. Så ledes var både Wienerpølse og lomper et Østlandsfenomen den tiden..

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Johan uten land skrev (1 time siden):

Det finnes dampepølse også. Antar at disse da i utgangspunket ble damet, men på de fleste anvisninger står de nå at de skal trekkes/dampes. Her er en de står spesifikt at den skal dampes, men går jo fint å trekke også selvsagt (MEN IKKE STEKES ! 😉

https://nordfjordkjott.no/produkter/dampepolse

Ellers tror jeg opprinnelsen til trekking/konking av grillpølser i deler av Norge skyldes at de mange steder rett og slett ikke lage winenerpølser. Så da ble pølser i brød rett og slett trukne grillpølser, fordi disse var tilgjengelige. For øvrig var det også mer brød ubredt i de samme områdene. Da jeg vokse på på 70-tallet på Møre var det alltid pøslse i brød, lomper var ikke å se. Så ledes var både Wienerpølse og lomper et Østlandsfenomen den tiden..

Føler lomper fortsatt er et østlandsfenomen? De eneste jeg kommer på som bruker lompe til pølse på det jevne er tilflyttede østlendinger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Wienerpølse er fæle greier, men kokt/dampa grillpølse er tingen her. Serveres i alle barnebursdager og på alle fotballturneringer her i omegn. Det er det folket vil ha. Men noen har fortsatt ikke skjønt det! 😆😆😆 

Anonymkode: bcd40...97d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gentleman59 skrev (På 7.3.2025 den 19.18):

Hei,

Pølse i vaffel eller kokte grillpølser, nei takk, men jeg at andre liker det er helt i orden selvsagt.
Det er "Anonymbruker" jeg kaller troll. 

Pølser er godt det, jeg kjøper hos slakteren. 

/Mvh Mann 66

PS: Jeg elsker god mat, og jeg elsker lave mat, men at noen spiser sushi skjønner jeg ikke.

Jeg har sett at du har kalt de som skriver som AB for troll, eller feige, også tidligere.

Her tror jeg du må ha klart for deg at alle som skriver som AB også har et nick de noen ganger bruker. Å skrive som AB er fullt akseptert og godkjent her på forumet, sånn at ingen gjør noe som ikke er korrekt, eller gir grunnlag for å kalle dem for troll.

Du skriver heller ikke under fullt navn, du er anonym. Og hvilken grunn andre har til å benytte seg av AB i stedet for "Lilletrille85". er helt og holdent deres egen sak.

Anonymkode: 3c0ba...5c0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Måter jeg har tilberedt grillpølser på:

Trekt i gryte.

Stekt i  stekeovn .

Stekt på stekepanne .

Grillet på bål.

Grillet på engangsgrill.

Grillet på gassgrill.

Grillet på bålpanne.

Grillet på kullgrill.  

Før når vi serverte pølser i barnehagen,  pleide vi alltid å trekke de i gryte, eller ha de i stekeovn. 

Anonymkode: 3bd92...13f

AnonymBruker
Skrevet

INGEN NORMALE MENNESKER KOKER GRILLPØLSER!!!!

Sorry for skrikingen. 

Anonymkode: 91f4b...362

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Måter jeg har tilberedt grillpølser på:

Trekt i gryte.

Stekt i  stekeovn .

Stekt på stekepanne .

Grillet på bål.

Grillet på engangsgrill.

Grillet på gassgrill.

Grillet på bålpanne.

Grillet på kullgrill.  

Før når vi serverte pølser i barnehagen,  pleide vi alltid å trekke de i gryte, eller ha de i stekeovn. 

Anonymkode: 3bd92...13f

Og ikke èn av disse tilberedningsmåtene innebærer å koke pølsene.

Anonymkode: 88bbf...ab0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er over femti år og har ikke hørt om å koke eller trekke grillpølser. De stekes i stekepanne til middag, eller grilles på grill eller bål. 

I barnebursdag kan man enten servere stekte grillpølser eller wienerpølser trukket i vann, eventuelt i buljong. Er det mange barn er det mest praktisk med en stor kjele med wienerpølser. De voksne kan tilby seg å bite/skjære av endene med "knutene" hvis barna er veldig små. 

Standard tilbehør til standard grill eller wiener er ketchup, sennep (her er det mange gode varianter), sprøstekt løk, hakket, rå løk (det beste), pølsebrød og/eller lompe (pleier å servere begge deler). Eventuelt også potetmos eller kremet potetsalat eller rekesalat i tillegg. 

Anonymkode: 8b0c3...e3b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har sett at du har kalt de som skriver som AB for troll, eller feige, også tidligere.

Her tror jeg du må ha klart for deg at alle som skriver som AB også har et nick de noen ganger bruker. Å skrive som AB er fullt akseptert og godkjent her på forumet, sånn at ingen gjør noe som ikke er korrekt, eller gir grunnlag for å kalle dem for troll.

Du skriver heller ikke under fullt navn, du er anonym. Og hvilken grunn andre har til å benytte seg av AB i stedet for "Lilletrille85". er helt og holdent deres egen sak.

Anonymkode: 3c0ba...5c0

Jeg glemte at på dette underholdende nettforumet er kritikk og humor kritikkverdig. Kanskje de som gjør det underholdende. 
Men når man diskuterer noe noe seriøst, da flykter KG-mafianen til sine elskede, betydningsløse influecere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke helt hva som er forskjellen på å trekke grillpølser, og å trekke kjøttpølse (som det heter-slike Gilde har fx)

Begge variantene smaker…pølse!!!

Anonymkode: d6a18...531

AnonymBruker
Skrevet

Haha, som jeg ler! Her koker/trekker da alle grillpølser! Forutenom om man griller da..Men i samtlige barnebursdager jeg har vært i (og det er ikke få!) hvor det serveres pølse så varmes den i vann. Aldri opplevd at barna få stekte grillpølser i bursdag.

Anonymkode: 24973...329

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Wienerpølse er kvalmt!

Anonymkode: 0aea2...c0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...