Gå til innhold

Hæ, koker dere ikke grillpølsene?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kokes og dampes går for det samme. Noen sier kokes når de mener dampes. Men det er alltid noen som må korrigere. 

Anonymkode: a9e60...459

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da bruker vi kokepølser og ikke GRILLpølser.

Anonymkode: 8c680...6e7

Nei, mange av oss koker/trekker GRILLpølser. Det står GRILLpølser på pakken. Helt vanlig her i Trøndelag. 

Anonymkode: a7550...fb6

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kokes og dampes går for det samme. Noen sier kokes når de mener dampes. Men det er alltid noen som må korrigere. 

Og ikke minst kverulere 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg er sunnmøring og har aldri kokt grillpølser i hele mitt voksne 54 årige liv.. :P jeg trekker de i varmt vann med buljong eller varmer de på stekepannen, griller osv men aldri har jeg kokt dem.. 

Anonymkode: 7ac56...f3d

Har du spist kokt torsk da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, om man koker pølsene så sprekker de, og da blir de ikke gode!

Anonymkode: 230b5...274

Grillpølser sprekker ikke, for det er ikke skinn på de. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det pleide jeg også å giøre før 👀

Anonymkode: 2b313...5ff

11e.jpg.ed13f85294f069079819fbf66bef3a59.jpg

Anonymkode: 536ba...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
micromaya skrev (4 timer siden):

Jeg er 52 år og fra Oslo. Jeg hadde ikke hørt om dette før 😅

Det høres helt forferdelig ut. Grillpølser skal grilles eller stekes, wienerpølser trekkes. Men hver sin lyst, åpenbart. Festlig at noe så enkelt som pølser viser seg å ikke være så enkelt likevel :).

Ja, ikke sant. Nå fikk jeg altså dette servert i Trøndelag en gang i 20-årene, så jeg har hørt om det før denne tråden, men det var virkelig helt fremmed. For meg like ukjent som om alle fra Sarpsborg plutselig mente det var helt normalt å bruke brunost på pizza. 

Det er selvfølgelig helt greit. Folk må spise så mange kokte eller trukne grillpølser de bare vil, så får jeg bare ta noe annet. Men for akkurat meg, som ble introdusert for dette i voksen alder, var smaken enda et lite knepp verre enn det jeg antok i minuttene fra jeg fikk beskjed om menyen til jeg satte tennene i en kokt - eller i beste fall trukket - grillpølse. Og det handler ikke om at jeg ikke liker grillpølser.

Anonymkode: 9c3c1...561

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel derfor man aldri får gode pølser på vestlandet og Trøndelag. Har aldri vært så skuffet som første gang jeg kjøpte hotdog i Bergen.

Smakløse pølser uten spenst.

Heldigvis får man nå bedre pølser på bensinstasjoner, men ellers går jeg heller sulten dersom de også ikke har kaker.

Anonymkode: 67df4...014

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det går ikke for det samme, koke og dampe er to ulike tilberedningsmåter. 

Anonymkode: 88bbf...ab0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går ikke for det samme, koke og dampe er to ulike tilberedningsmåter. 

Koke, trekke, dampe er forskjellige ja, men hvis noen mener det er likt så forklarer det deres elsk på kokte grillpølser.... 

Anonymkode: 536ba...681

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det heter ikke "koke pølser", det er ingen som gjør det. Pølser trekkes. 

Her fosskoker jeg pølsene. Så noen gjør det, for jeg gjør det. 🙆‍♀️

Og nei, de sprekker ikke. Bare de få gangene jeg glemmer at jeg lager mat. 

Anonymkode: ef3f9...9f6

AnonymBruker
Skrevet

De koker grillpølser her i Sogn også, på idrettsarrangementer og som nattmat i bryllup. Og gudene må vite hvorfor, for det er absolutt ikke godt. Grillpølser skal grilles. Sånn er det bare. Jeg spiser sjelden pølser, og hvis jeg gjør det skal de være grillet (helst på sånne ruller i en fergekiosk). 

Hvis jeg skal spise kokte grillpølser må jeg være ekstremt sulten, og ikke noen annen mat tilgjengelig.

Anonymkode: 6b1d9...d6c

Skrevet

Troll. 

AnonymBruker
Skrevet

Klart man skal koke/trekke grillpølser. GILDE sine er best. Man får mer av den finsemte smaken med krydder når man trekker pølsene, slik at man unngår stekeskorpe som gir en uønsket hard smak og gjør at pølsene føles saltere. Dette er jeg vokst opp med og forerekker dette helt klart fremfor de oppskrytte wienerpølsene med hardt skinn som forfinede østlendinger holder seg med. Beste helsing møring.

Anonymkode: 7a71c...edc

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gentleman59 skrev (På 7.3.2025 den 16.20):

Troll. 

Er det så utrolig at et par-tre hele landsdeler (trøndelag og sunnmøre og vestlandet er nevnt) faktisk mishandler GRILLpølsene sine med koking at du kaller dem troll, altså? 😂 Det er jo flere enn trådstarter som skriver at de gjør det, så... 

Jeg kan fint tro på at noen koker pølser uansett hvilken pølsetype det er. Merkelig, ja, men det skjer.

Endret av Million
glemte et ord
  • Liker 2
Skrevet

Grillpølser skal grilles, det ligger liksom i navnet. 

Wienerpølser skal trekkes i varmt vann.

Middagspølser og lignende passer best å steke.

Tror egentlig ingen pølser skal kokes...

Skrevet

alle arrangement som 17.mai f.eks og alle jeg har sett med unntak fra en(som har de i air fryeren) koker pølsene bortsett fra når det gjelder grilling på sommeren da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det må da være helt jævlig? 

Er en grunn for at det heter GRILL! Grilles i stekeovnen eller på bål. I verste fall stekes i stekepanne. 

Anonymkode: 22220...e63

Helt vanlige grillpølser er da uansett metode for tilberedning nettopp «helt for jævlig».
Du kan spise dem rett fra pakka eller grille dem over bål og og de er fortsatt bare mulig å få i seg om man ikke må har spist før den dagen OG gjort tungt fysisk arbeide.

Altså: jeg spiser mye rart. Jeg er ikke spesielt kresen. Men brusk som knaser mellom tennene kombinert med tanken på all muk-en og andre restene fra dyrekadaver de har i grillpølser? Nei takk.

Gi meg heller et helt hode av et dyr, så kan jeg se hvilke deler jeg spiser og ikke tygge i meg restene, bruken og .. hvem vet? Tarmer? Innvoller? Magesekk? Lunger? Alt går vel i (grise)pølsen?

Anonymkode: b47f2...819

Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Er det så utrolig at et par-tre hele landsdeler (trøndelag og sunnmøre og vestlandet er nevnt) faktisk mishandler GRILLpølsene sine med koking at du kaller dem troll, altså? 😂 Det er jo flere enn trådstarter som skriver at de gjør det, så...

Jeg for eksempel, finner det smått utrolig at noen faktisk liker brunost, men det er tusenvis som elsker brunost i dette landet likevel. Jeg jobbet sammen med en dame som hver eneste dag i TI ÅR spiste to skiver med brunost i kantinen til lunsj. Hun må ha vært en stor brunostelsker! Ufattelig for meg.  

Jeg kan fint tro på at noen koker pølser uansett hvilken pølsetype det er. Merkelig, ja, men det skjer.

Hei,

Pølse i vaffel eller kokte grillpølser, nei takk, men jeg at andre liker det er helt i orden selvsagt.
Det er "Anonymbruker" jeg kaller troll. 

Pølser er godt det, jeg kjøper hos slakteren. 

/Mvh Mann 66

PS: Jeg elsker god mat, og jeg elsker lave mat, men at noen spiser sushi skjønner jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke kokte grillpølser, steker dem i panna istedenfor. Men det har jo mere med smak og behag og gjøre, vet om flere som koker grillpølser her på østlandet ihvertfall 

Anonymkode: 979a6...a91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...