Gå til innhold

Hæ, koker dere ikke grillpølsene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fra en større by på Østlandet og hadde aldri engang hørt om koking/trekking av grillpølser før jeg ble voksen. Jeg trodde ikke det var sant engang, det var virkelig helt fremmed for meg.

Fikk det så servert i Trøndelag for noen år siden. Det er sjelden jeg sliter med å spise noe, men grillpølser som var trukket klarte jeg faktisk ikke. Jeg klarte såvidt å holde den ene jeg tvang i meg nede. Jeg er ikke fin på det, spiser to dager gamle grandisrester kalde og havner på mækkern på de fleste jobbreiser der jeg velger selv. Jeg får helt fnatt av voksne som føler seg for gode for å spise det barna selv ønsker seg i barnebursdag og denslags, så jeg mener virkelig ikke å gjøre meg til her. Bare knapt smakt noe jævligere enn trukket grillpølse.

Wiener har jo skinn som hindrer at de blir vasne, og hvis de sprekker smaker de grumsete vann med et hint av søppel. Grillpølser har knapt nok noe skinn å snakke om, og smaker derfor like jævlig som sprukne wienere uansett hvor optimalt du måtte tilberede dem i vann.

Anonymkode: 9c3c1...561

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er fra en større by på Østlandet og hadde aldri engang hørt om koking/trekking av grillpølser før jeg ble voksen. Jeg trodde ikke det var sant engang, det var virkelig helt fremmed for meg.

Fikk det så servert i Trøndelag for noen år siden. Det er sjelden jeg sliter med å spise noe, men grillpølser som var trukket klarte jeg faktisk ikke. Jeg klarte såvidt å holde den ene jeg tvang i meg nede. Jeg er ikke fin på det, spiser to dager gamle grandisrester kalde og havner på mækkern på de fleste jobbreiser der jeg velger selv. Jeg får helt fnatt av voksne som føler seg for gode for å spise det barna selv ønsker seg i barnebursdag og denslags, så jeg mener virkelig ikke å gjøre meg til her. Bare knapt smakt noe jævligere enn trukket grillpølse.

Wiener har jo skinn som hindrer at de blir vasne, og hvis de sprekker smaker de grumsete vann med et hint av søppel. Grillpølser har knapt nok noe skinn å snakke om, og smaker derfor like jævlig som sprukne wienere uansett hvor optimalt du måtte tilberede dem i vann.

Det smaker jo bare pølse 😂

Anonymkode: 2b313...5ff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan de skal spises og hvor de tilberedes. Er det pølse i brød blir de stekt i airfyeren på kjøkken eller grillen om sommeren. Sv og til blir de brukt i andre retter og da kan de bli både stekt eller kokt 

Anonymkode: 8dbca...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

?!?!

Noen sa til meg at bare vi sunnmøringer koker grillpølser. Er det sant? 

Jeg er sunnmøring, og pølser er noe man gir hunder som belønning under innlæring…

Anonymkode: 3abec...a59

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det smaker jo bare pølse 😂

Sikkert hva man er vant med fra barndommen av. Jeg lever på en ganske streng junk food-diett, som sagt, og spiser både grill (stekt/grillet) og wiener (trukket) ofte. Liker begge deler godt. Grillpølse fra kjele, derimot, smaker virkelig helt katastrofe for min del. Som å tygge på en svamp som har surret rundt i en varm utslagsvask en god stund. Og jeg ante virkelig ikke at det var noe noen drev med før jeg var litt uti 20-årene, så selv om fenomenet åpenbart finnes langt utenfor Sunnmøres grenser er det riktig at det er helt fremmed for mange andre. Forloveden som har vokst opp et godt stykke lengre sør på Vestlandet enn Sunnmøre synes også det er akkurat like uvant (og lite godt) som meg. Så er det klart jeg klarer å stå over hovedretten i en sunnmørsk barnebursdag, bare å spise så mange kokte grillpølser dere vil for min del.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er sunnmøring, og pølser er noe man gir hunder som belønning under innlæring…

Hunder skal ikke ha pølse, så det får du revurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

?!?!

Det vanligste er vel å grille evt steke grillpølser og koke wienerpølser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, er ikke det helt normalt da?! Jeg trekker de riktig nok, koker de ikke. Har vokst opp med det i alle barnebursdager, på 17-mai, skolearrangementer, idrettsstevner+++ Trodde det var HELT normalt😳 

-Ålesunder

Anonymkode: 7ad4c...e10

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja Wienerpølsen har alle oddsene mot seg på alle måter, mye der som er feil! Koking, skall, knekk, 0 av 0 stjerner

Anonymkode: 26544...a63

Jeg liker wienerpølser jeg... problemet er at det ikke finnes et pølsebrød som passer!! Alle pølsebrød er laget for grillpølser. Alt for mye og kort brød for wienerpølser. 

Anonymkode: ef3f9...9f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hunder skal ikke ha pølse, så det får du revurdere.

Hverken hunder eller mennesker har godt av pølse nei. Sykt at folk hater barn så mye at de serverer dem noe som ikke engang er egnet som hundemat.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi trøndere koker/trekker grillpølser. Serveres på 17. Mai, barnebursdager, idrettsarrangementer, til middag osv osv. 

Av og til er det buljong i vannet også, som prikken over i'en på gourmetopplevelsen 😁

Anonymkode: a7550...fb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steker/griller grilpølser og trekker wienerpølsene. Grillpølser serveres i "kano" med tilbehør og wiener serveres  i "nysnø" med tilbehør. (Er trønder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg liker wienerpølser jeg... problemet er at det ikke finnes et pølsebrød som passer!! Alle pølsebrød er laget for grillpølser. Alt for mye og kort brød for wienerpølser. 

Bake selv så får du den str du ønsker. 

Anonymkode: 47dd8...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det hender jeg trekker grillpølser i buljong når jeg er sliten og vil ha mat fort. Mat er mat. 

Egentlig sjelden jeg spiser grillpølser,de er sykt kjedelige. Wienerpølser er mye bedre! 

Anonymkode: 47dd8...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som navnet sier; GRILLpølser skal ikke kokes. De skal grilles eller stekes over varme. De skal ikke i vann og koke. Det er det bare wienerpølser som skal.

Jeg har aldri kokt en grillpølse i mitt liv. De går i stekepanna, eller på grillen ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker ikke, men trekker i buljong vann.  Blir litt annen smak .

Far min gjorde og  altid. Eneste gang han stekte de var på grill.

Vokst opp på østlandet

Endret av jegerrinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

?!?!

Koker du pølser så sprekker skinnet. Da ser pølsene uappetittlig ut, og de er heller ikke pølser, lengre. 

Anonymkode: 778b0...138

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Koker du pølser så sprekker skinnet. Da ser pølsene uappetittlig ut, og de er heller ikke pølser, lengre. 

Anonymkode: 778b0...138

Det er ikke skinn på grillpølser. 

Anonymkode: a7550...fb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Damper kun Wienerpølser. Alle andre grilles på grill, bål eller i stekovn.

Anonymkode: de1ca...838

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Prøv fransk hotdog brød. Som en uthult baguett. De er lengre og passer bedre til wiener. 

Anonymkode: d7ec9...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...