AnonymBruker Skrevet 6. mars #1 Skrevet 6. mars Alltid når jeg kommer hjem fra reise kjenner jeg at huset vårt ikke lukter særlig godt.. litt sånn støvete papplukt, og i dag synes jeg det lukter sånn ekkel matlukt som er typisk for gamle folk sitt hus der de har bodd i 70 år... hvordan blir jeg kvitt det?? Vi bor i et gammelt hus og skal pusse opp etterhvert, men er det måter utover normal vasking og lufting som kan gjør huslukten bedre?? Anonymkode: 0997a...899
Rødstrupa Skrevet 6. mars #3 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alltid når jeg kommer hjem fra reise kjenner jeg at huset vårt ikke lukter særlig godt.. litt sånn støvete papplukt, og i dag synes jeg det lukter sånn ekkel matlukt som er typisk for gamle folk sitt hus der de har bodd i 70 år... hvordan blir jeg kvitt det?? Vi bor i et gammelt hus og skal pusse opp etterhvert, men er det måter utover normal vasking og lufting som kan gjør huslukten bedre?? Anonymkode: 0997a...899 Er det pga mugg? Det bør sjekkes ut! 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #4 Skrevet 6. mars Vu har det samme, bor i borettslagsleiligheter.. Lukter rett og slett gammelt Anonymkode: f1730...751
AnonymBruker Skrevet 6. mars #5 Skrevet 6. mars Jeg tenker jo dårlig inneklima. Enten gammel fuktskade og muggsopp, eller at dere har for dårlig ventilasjon. Det skal være veggluke i hver ende av boligen som skal stå åpen hele tiden slik at det blir ordentlig sirkulasjon av luften. Anonymkode: a4359...bd1 2 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars #6 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Vu har det samme, bor i borettslagsleiligheter.. Lukter rett og slett gammelt Anonymkode: f1730...751 Ja, her og tror jeg det er det som lukter. Blir liksom aldri frisk lukt her uansett hvor mye man vasker og lufter. Anonymkode: 0997a...899
AnonymBruker Skrevet 6. mars #7 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg tenker jo dårlig inneklima. Enten gammel fuktskade og muggsopp, eller at dere har for dårlig ventilasjon. Det skal være veggluke i hver ende av boligen som skal stå åpen hele tiden slik at det blir ordentlig sirkulasjon av luften. Anonymkode: a4359...bd1 Nja, huset er gammelt så kommer luft inn i alle retninger😅 og egentlig greit med ventilasjon. Anonymkode: 0997a...899 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars #8 Skrevet 6. mars Rødstrupa skrev (1 time siden): Er det pga mugg? Det bør sjekkes ut! Tror ikke det, lukter mer sånn...gammel matos. Æsj. Tror det egentlig er oppussing som er eneste løsningen. Anonymkode: 0997a...899 1
Rødstrupa Skrevet 6. mars #9 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tror ikke det, lukter mer sånn...gammel matos. Æsj. Tror det egentlig er oppussing som er eneste løsningen. Anonymkode: 0997a...899 Lukten forsvinner nok i forbindelse med oppussingen. Da må det jo vaskes ned/avfette vegger mm. før maling/tapetsering. Det blir bra til slutt👍 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #10 Skrevet 6. mars Samme her. Tror alltid jeg har fått bukt med det, inntil jeg har vært på reise. Har lagt nytt gulv i en etasje, og der lukter det ikke slik lengre, så det sitter nok i gulv og vegger🙊 Gammelmanns bolig! Har sagt noen panel bord også, føler lukter sitter der også «gammelt» treverk.. Vet ikke om de brukte andre tresorter før, eller om det ble behandlet på en annen måte. Anonymkode: e230b...e3e
AnonymBruker Skrevet 7. mars #11 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Samme her. Tror alltid jeg har fått bukt med det, inntil jeg har vært på reise. Har lagt nytt gulv i en etasje, og der lukter det ikke slik lengre, så det sitter nok i gulv og vegger🙊 Gammelmanns bolig! Har sagt noen panel bord også, føler lukter sitter der også «gammelt» treverk.. Vet ikke om de brukte andre tresorter før, eller om det ble behandlet på en annen måte. Anonymkode: e230b...e3e Jeg vet, det er så nedslående! Og da blir jeg alltid flau når jeg skjønner at det er den lukten som møter folk som kommer på besøk, uff.. tror jeg skal prøve å vaske ned vegger og tak og male over litt midlertidig, kanskje det gjør litt forskjell. Anonymkode: 0997a...899
AnonymBruker Skrevet 7. mars #12 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg vet, det er så nedslående! Og da blir jeg alltid flau når jeg skjønner at det er den lukten som møter folk som kommer på besøk, uff.. tror jeg skal prøve å vaske ned vegger og tak og male over litt midlertidig, kanskje det gjør litt forskjell. Anonymkode: 0997a...899 Ville brukt grovrens da, sånn malervask eller annet. Her rant det gult vann fra veggene etter grovrens 🙊 finnes også grunning som kan brukes som kapsler lukt fra nikotin osv. anbefales å bruke det før maling om du kjenner at lukten kommer derifra. Har du prøvd å rive opp noen lister å kjenne bak der? Kan også kjøpe sånn kloss som absorberer lukt, har vurdert selv men ikke kommet så langt for å kjøpe det 😅 Anonymkode: e230b...e3e
AnonymBruker Skrevet 7. mars #13 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ville brukt grovrens da, sånn malervask eller annet. Her rant det gult vann fra veggene etter grovrens 🙊 finnes også grunning som kan brukes som kapsler lukt fra nikotin osv. anbefales å bruke det før maling om du kjenner at lukten kommer derifra. Har du prøvd å rive opp noen lister å kjenne bak der? Kan også kjøpe sånn kloss som absorberer lukt, har vurdert selv men ikke kommet så langt for å kjøpe det 😅 Anonymkode: e230b...e3e Tusen takk for tips! Skal teste alle😄 Anonymkode: 0997a...899
AnonymBruker Skrevet 7. mars #14 Skrevet 7. mars Kjøp eller lei en maskin som fjerner lukt. Tror den heter enzo eller noe i den duren. Jeg leide en slik maskin da jeg flyttet inn i en leilighet som luktet røkelse, røyk og vaskemiddel, og luften forsvant 90% etter et døgn. Anonymkode: 944e8...032
Million Skrevet 7. mars #15 Skrevet 7. mars Faren min pusset opp for 10 år siden, bor i blokk, og fikk satt opp sånne veggplater som er ferdigmalt fra fabrikk og ser ut som trepanel. De lukter faktisk ennå. Jeg kjenner det hver gang jeg kommer inn til han, og den lukten har vært der siden de var nye. Det lukter riktignok ikke like sterkt som før, men lukten er der. Faren min er helt nazi når det kommer til lufting av boligen, og gjennomlufter hver eneste dag, to ganger om dagen. En gang når han står opp, og så en gang til før han skal legge seg. Så det skorter ikke på luftingen, det er ikke årsaken til at det lukter av de veggplatene. Jeg tenker at det kan være gamle materialer som lukter hos dere, ts, som er brukt for mange år siden. Har dere nettopp veggplater, kan det være en ide å rive dem av og bytte til noe annet når dere likevel skal pusse opp. Kanskje gipsplater er bedre? Tror ikke de lukter.
AnonymBruker Skrevet 7. mars #16 Skrevet 7. mars Vi har eldre trehus. Merker at når vi kommer hjem fra ferie eller helgetur hvor huset har stått tomt, kjenner jeg lukten av gammelt tørt tre. Det er ingen fukt eller noe, kun lukten av tre. Den kan være litt spesiell. I tillegg kan det komme litt lukt av sluker på kjøkken, bad og vaskerom, siden det ikke har sirkulert vann på en stund. Anonymkode: 2d707...910
AnonymBruker Skrevet 7. mars #17 Skrevet 7. mars Gamle veggplater lukter, spesielt de av presset papp. Anonymkode: c4a2e...95b
AnonymBruker Skrevet 7. mars #18 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gamle veggplater lukter, spesielt de av presset papp. Anonymkode: c4a2e...95b Forts. Den dyre løsningen er å bytte de ut, den rimelige er å male med sperregrunn. Å vaske vil bare hjelpe midlertidig. Anonymkode: c4a2e...95b 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars #19 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 21.35): Eddik 😂 Anonymkode: 1c749...b73 Eddik, hva, hvor? Er det mulig.. Anonymkode: 92c39...a45 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #20 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 21.31): Alltid når jeg kommer hjem fra reise kjenner jeg at huset vårt ikke lukter særlig godt.. litt sånn støvete papplukt, og i dag synes jeg det lukter sånn ekkel matlukt som er typisk for gamle folk sitt hus der de har bodd i 70 år... hvordan blir jeg kvitt det?? Vi bor i et gammelt hus og skal pusse opp etterhvert, men er det måter utover normal vasking og lufting som kan gjør huslukten bedre?? Anonymkode: 0997a...899 Sjekke ut om dere har litt råte Anonymkode: ca8e4...fc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå