Gå til innhold

Plis hjelp. Er idun eddik farlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Okei plis hjelp. Jeg har så mye angst nå. Og har generelt sykt mye angst med tanke på mat. Derfor spør jeg her så jeg kan slappe av. I dag brukte jeg Idun eddik 7% til å lage agurk salat i en skål. Hadde en god del av den eddiken oppi og satt den i en åpen skål i kjøleskapet. Og nå i ettertid leser jeg på nett at eddik er farlig og helseskadelig. Vet at det helst stod med høyere konsentrasjon, men nå får jeg helt panikk her. Er det farlig å puste inn denne også? Og må jeg kaste all mat i kjøleskapet nå og lufte ut kjøleskapet eller noe? Eller gjelder denne giften KUN på høy konsentrasjon? Kan noen plis fortelle meg? 😩

Anonymkode: 79faa...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette trenger du ikke bekymre deg for. Eddik i skål er en kjent metode for å fjerne vond lukt, og jeg setter gjerne en skål i kjøleskapet etter at jeg har vasket det for å friske helt opp. 😊

Anonymkode: dfd43...3a8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt mengder av nettopp denne eddiken i matlaging, og lever i beste velgående.

Anonymkode: 6e011...1bf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har brukt mengder av nettopp denne eddiken i matlaging, og lever i beste velgående.

Og til luktfjerning ol. Ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte burde ikke ha tilgang til Internett 

Anonymkode: 9a4e7...d3c

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bruker denne type eddik til å sylte grønnsaker med, altså i matlaging. Du merker fort om eddik er for sterk (feks 35% eddik, som må tynnes ut). Eddik er ypperlig til rengjøring, og som i ditt tilfelle, fjerne lukt!

Anonymkode: e6da6...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker denne type eddik til å sylte grønnsaker med, altså i matlaging. Du merker fort om eddik er for sterk (feks 35% eddik, som må tynnes ut). Eddik er ypperlig til rengjøring, og som i ditt tilfelle, fjerne lukt!

Anonymkode: e6da6...796

Fjerne lukt fra agurken i agurksalaten? 🤔

Anonymkode: 663bb...3b9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du virkelig at folk blir syke av å spise eller puste inn agurksalat?  Det er et vanlig tilbehør som de  aller fleste har spist og ingen ble syke.

Anonymkode: 0e4b9...173

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her

Åh tusen takk for svar alle sammen 🙏🏼Herregud som jeg stressa. Jeg sliter så med angst så turte nesten ikke puste på kjøkkenet. Og tenkte at jeg må kaste all mat i kjøleskapet etter den skålen stod der åpnet. Men okei nå etter at flere sier at det ikke er farlig så skal jeg PRØVE å slappe av 😅 Den agurk salaten gikk rett i søpla da både fordi jeg uansett tok altfor mye av den eddiken, men også fordi jeg ble så redd. Men så lenge jeg ikke må kaste all maten i kjøleskapet eller kjøpe kjøpe nytt kjøleskap (ja jeg vet er dramatisk, men jeg er så redd for matforgiftning og farlige kjemikalier og sånt) så er jeg fornøyd

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor står det at eddik 7 % er farlig og helseskadelig?😅

Anonymkode: 7cdc7...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor står det at eddik 7 % er farlig og helseskadelig?😅

Anonymkode: 7cdc7...420

TS her. 

Jeg har ikke peiling på eddik og alt det, men jeg leste blandt annet dette IMG_4088.thumb.png.e5ec6e3ae670bbc738392c924cc038a6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: du må bare unnskylde det at folk ikke vet hva de har i hus. Trodde de fleste som noengang har brukt eddik 7% i mat vet at det kan være irriterende.

Irriterende betyr bare at det kan svi/klø litt ved langvarig eksponering(avhengig av f.eks hudtype) litt som svak solbrennhet. (Eddik er en syre) 

Mateddik er altså ikke 100% trygt, men er absolutt ikke farlig. Litt sånn å gå over veien ved et lysregulert fotgjengerfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette trenger du ikke bekymre deg for. Eddik i skål er en kjent metode for å fjerne vond lukt, og jeg setter gjerne en skål i kjøleskapet etter at jeg har vasket det for å friske helt opp. 😊

Vond lukt?   Eddik luker helt forferdilig. Har ikke det i hus.

Anonymkode: 71df2...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Okei plis hjelp. Jeg har så mye angst nå. Og har generelt sykt mye angst med tanke på mat. Derfor spør jeg her så jeg kan slappe av. I dag brukte jeg Idun eddik 7% til å lage agurk salat i en skål. Hadde en god del av den eddiken oppi og satt den i en åpen skål i kjøleskapet. Og nå i ettertid leser jeg på nett at eddik er farlig og helseskadelig. Vet at det helst stod med høyere konsentrasjon, men nå får jeg helt panikk her. Er det farlig å puste inn denne også? Og må jeg kaste all mat i kjøleskapet nå og lufte ut kjøleskapet eller noe? Eller gjelder denne giften KUN på høy konsentrasjon? Kan noen plis fortelle meg? 😩

Jeg bruker denne eddiken til å vaske hår og hodebunnen med, dette går veldig bra. 

Anonymkode: 034f8...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

TS her

De første kommentarene gjorde meg mer rolig🙏🏼Men ikke så mye noen av de siste kommentarene😬 Jeg vil bare vite om all maten min i kjøleskapet er forgiftet og må kastes etter at skålen med en del eddik oppi har stått åpen i kjøleskapet. Eller om all maten i kjøleskapet trygt kan spises og kjøleskapet kan fortsettes å brukes som normalt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

TS her
Okei da burde det jo både kjøleskapet og maten min være trygg😊Er det den idun 7% eddik du bruker da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her

De første kommentarene gjorde meg mer rolig🙏🏼Men ikke så mye noen av de siste kommentarene😬 Jeg vil bare vite om all maten min i kjøleskapet er forgiftet og må kastes etter at skålen med en del eddik oppi har stått åpen i kjøleskapet. Eller om all maten i kjøleskapet trygt kan spises og kjøleskapet kan fortsettes å brukes som normalt 😅

Nei, du må ikke kaste all mat i kjøleskapet. Ja, det er fortsatt trygt og kjøleskapet og maten som er der inne kan brukes som normalt. 

Anonymkode: 2a413...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

TS her
Okei bra! Da burde jeg og maten min i kjøleskapet være trygg. Hehe 😊

Tusen takk til alle som svarer🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...