Gå til innhold

Fikk vite etter lang tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere ble kjærester som18-åringer, ble  samboere noen få år senere, deretter gift. Fikk barn, hus - og var gift 40 år senere, snart 60 år begge to. Godt forhold, kjærlig, nært, intimt, seksuelt. Så fikk du tilfeldigvis vite av noen at hun hadde vært utro da hun var 19-20 år. Hva hadde du tenkt?

Anonymkode: d185a...244

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er snart 40år siden så ville jeg ikke brydd meg. 

Anonymkode: 8bad7...a42

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Skulle ønske jeg kunne sagt at det var så lenge siden og jeg er trygg på oss. Fortid er fortid, vi har bygd et liv sammen osv.

Men jeg tror sannheten er at det ville vært noe som gnagde på meg, som et sår med en betennelse. Og det ville dukket opp mange spørsmål som hva skjedde og hvorfor. Hvorfor sa hun ingenting om det da? Og kanskje på en dårlig dag ville jeg tenkt om det er noe annet hun har skult. Er dette en engangsgreie eller var det et forhold?

Edit: Innlegget til TS passer kanskje bedre i samliv og relasjoner.

Endret av Te- Presten
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan hadde disse 40 årene vært hvis hun fortalte det for å lette sin samvitighet?
Ville du byttet?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For min del ville ikke selve utroskapen vært den store dealen. Etter 40 år er det ikke lengre den store tingen. Men det som hadde såret ville vært at hun ikke hadde fortalt det på 40 år. Å holde på en slik hemmelighet så lenge, ikke være kvinne/mann nok til å fortelle ... DET hadde vært sårt. Det blir jo som en livslang løgn.

Et kjent sitat ... "it's not the crime, it's the cover up".

Hadde jeg vært  den bedratte hadde jeg kanskje foretrukket at hun/han ikke fortalte. Har man holdt på en løgn i 40 år, så kan man like godt fortsette. Det er ingen meningsfylt forskjell på 40 år og 100 år. Ikke ødelegg de 40 med å fortelle om noe som teknisk sett ikke lengre har noen relevans. Ikke trekk de ned i søla.

Man tok et valg når man var utro.
Man tok et nytt valg når man ikke fortalte om det ... på 40 år.
Stå ved det valget.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg ville ikke brukt energi på det.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For min del hadde det endret mitt syn på dama. Hadde ikke elsket henne på samme måte. Hadde mistet mye av respekten.

Men…

Jeg tror jeg hadde forsøkt jobbe meg gjennom det. Hun burde lagt alle kortene på bordet, bedt om unnskyldning og ment det. Det dreier seg ikke bare om det som skjedde 40 år siden, det dreier seg også om løgnen hun har holdt hemmelig alle disse årene.

Anonymkode: 743b7...62d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye vann har rent ut i havet siden den gang, så bryr du deg med det så er du skadet i hodet...

Anonymkode: ad8b0...bf7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For min del hadde det endret mitt syn på dama. Hadde ikke elsket henne på samme måte. Hadde mistet mye av respekten.

Men…

Jeg tror jeg hadde forsøkt jobbe meg gjennom det. Hun burde lagt alle kortene på bordet, bedt om unnskyldning og ment det. Det dreier seg ikke bare om det som skjedde 40 år siden, det dreier seg også om løgnen hun har holdt hemmelig alle disse årene.

Anonymkode: 743b7...62d

Kjærligheten for dama blir endret? Dvs du elsker med betingelser? Oppfører du deg dårlig er jeg ikke glad i deg lenger? 

Man kan mislike noens handlinger, og handlinger kan få deg til å endre synet på noen. Men om en handling kan få følelser til å bli borte sånn på et blunk, da var ikke de følelsene ekte. 

Anonymkode: 9e19e...294

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når en er 19-20 så er fremdeles tenåring. 
Ung og ikke voksen enda. 
La det ligge og skriv det på kontoen for umodenhet og naivitet 

Anonymkode: bcf88...528

• Liker 3
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det egentlig ikke i meg å tilgi utroskap, men om det var så lenge siden hadde jeg nok også hatt problemer med å relatere det til vårt samliv nå. Mye som har skjedd mellom oss på 23 år som har gjort oss begge klokere og bedre enn for 20 år siden. Så det hadde nok rent for mye vann siden det, og hadde ikke føltes så relevant nå. Jeg gjorde også ting i starten av vårt forhold som jeg ikke akkurat er stolt over, og som jeg ikke føler representerer meg nå. Ikke utroskap da, men noe umoden stahet og trass. 

Anonymkode: 486b8...a15

AnonymBruker
Skrevet

Da vi var 19-21 år prøvde vi på barna våre og kjøpte oss vår første bolig i hjembyen. Utroskap hadde vakt store spørsmål hos meg og overrasket meg veldig. Håper jeg hadde klart å tilgi for han har vært en fantastisk mann for meg og barna i 20 år nå.

Anonymkode: b2a8d...c03

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fortelle det etter 40 år?

Anonymkode: a5940...f30

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor fortelle det etter 40 år?

Anonymkode: a5940...f30

Det samme tenker jeg. Hvorfor fortelle dette så lang tid etter.

Dette er par generasjoner før den jeg er i, men jeg har jo hørt historier om damer på dødsleie som forteller til barna sine at hun vil at de skal hilse på halvsøsken som har bodd på Vestlandet.

Anonymkode: 3869d...7af

AnonymBruker
Skrevet

Og som jeg skjønner har du blitt det fortalt av noen andre - ikke av din kone? Da ville jeg også tvilt på sannhetsgraden av det 40 år etter. Kan du være sikker på at vedkommende husker rett? Til rett tid? Kan det ha skjedd før du ble sammen med henne? Kan det ha vært noen andre? Har vedkommende selv ligget med henne, eller hørt av noen...? Kan hun ha blitt presset til samleie, uten å klare å kjempe imot, og levd med skammen i alle år, og håpet at ingen skulle få vite? Her er det mange ting som kan ha skjedd.

Men, om man har gjort en feil som ung, men vært en god ektefelle i 40 år - er det virkelig noe å bruke energi på? Om du skal reagere på dette bør du ha vært temmelig perfekt i alle år selv. 

Anonymkode: 7587b...993

• Nyttig 3
Skrevet

Nei, gud, det hadde jeg ikke ofret en kalori. 

Skrevet

Jeg ville vært mest opptatt av hvorfor hun valgte å fortelle det NÅ.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere ble kjærester som18-åringer, ble  samboere noen få år senere, deretter gift. Fikk barn, hus - og var gift 40 år senere, snart 60 år begge to. Godt forhold, kjærlig, nært, intimt, seksuelt. Så fikk du tilfeldigvis vite av noen at hun hadde vært utro da hun var 19-20 år. Hva hadde du tenkt?

Jeg ville ikke klart å forholde meg til det. 

På et 40 år langt ekteskap, går man igjennom såpass mange traumatiske konflikter, at noe som skjedde for 40 år siden vil ikke kunne skape reaksjon hos meg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

At hele forholdet mitt var basert på en løgn, og jeg hadde mistet litt av sjelen min 😟

Anonymkode: 026ce...8ee

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

At hele forholdet mitt var basert på en løgn, og jeg hadde mistet litt av sjelen min 😟

Anonymkode: 026ce...8ee

Patetisk! "Hele forholdet mitt var basert på en løvn"? pga en natt i tenårene? Skrøpelig sjel du må ha da?

Anonymkode: 9b0d6...8f5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...