Gå til innhold

Venninne i voldelig forhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke innlogget
Skrevet

Nå kommer det sikkert et nytt "i dusinet" innlegg her men håper dere bærer over med meg for jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå.

De er begge i midten av 20 årene,gift og det er barn med i bildet. Det har stort sett gått på det psykiske frem til for et par år siden,da ble han også fysisk med henne og dette har utartet seg veldig den siste tiden. Hun har forsøkt å skåne ungen så godt hun kan men nå har han tilta så alvorlig at det ikke nytter lengre.Han utøver vold mot henne foran gutten og han har også begynt å bli meget hardhendt mot sønnen,som nå er livredd faren sin.

Disse sidene ved han selv har han/de skjult meget godt så da hun fortalte meg hva som foregikk for et drøyt år siden kom det som lyn fra klar himmel.

Nå har det som sagt utartet seg såpass at også de rundt begynner å skjønne tegninga og han klarer ikke skjule det lengre.

De bor langt unna meg så jeg har ingen mulighet for å stille opp på den måten, men hva i all verden gjør jeg???

Jeg er livredd for at han kan komme til å skade henne skikkelig,i værste fall ta livet av henne. Hun er redd han skal skade både seg selv,henne og barnet så at mannen er syk er det jo ingen tvil om.

Hun har nå bestemt seg for å gå men det sier seg selv at en slik person ikke lar kona og ungen gå lett og måten han gjør dette på er å psyke henne ut. Å bare stikke av er ikke en løsning her.

Jeg er også redd han skal klare det og at jenta blir hos han. Hun vet jeg støtter 100% og er her både for henne og gutten, men jeg skulle så gjærne gjort noe mer, men jeg aner ikke hva.

Føler meg så forbanna maktesløs og har så vondt av henne, hva i helvete gjør man når venninna havner i en slik situasjon? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg ville ringt et krisesenter. De har masse informasjon og kan helt sikkert hjelpe deg med å finne en løsning.

Gjest Gjesta
Skrevet

Enig med Violetta. Ring krisesenteret, dra hjem dit når han ikke er hjemme, pakk det nødvendigste og kjør de til krisesenteret. Og støtt henne hele veien!!! Hun må ikke føle seg alene, for da er veien tilbake til drittsekken desverre kort for mange

Gjest Ikke innlogget
Skrevet
Enig med Violetta. Ring krisesenteret, dra hjem dit når han ikke er hjemme, pakk det nødvendigste og kjør de til krisesenteret.

Jeg bor som sagt langt unna og har ingen mulighet til å komme meg dit nå, men jeg vet hun har mange venner der som støtter og hjelper så godt de kan.

De er også bosatt på et lite sted så noe krisesenter i nærheten finnes ikke, men hun har selv vært i kontakt med både psykolog og presten på dette stedet som alle er beredt på å hjelpe.

Så man kan vel i grunnen kalle dette et egoistisk innlegg for jeg vet ikke hvordan jeg skal takle dette. Jeg bryr meg jo om henne og vil så gjerne hjelpe ytterligere men aner ikke hvordan. Vi snakkes på telefon og jeg har forsøkt å få henne ut av dette forholdet siden jeg fant ut hva som foregikk.

Men han lover bot og bedring hver gang,hun gir han en ny sjanse hvorpå han holder seg en stund og setter i gang igjen. Men han blir som sagt bare mer og mer fysisk.

Jeg har forstått det slik at hun vil ut og jobber med det, men hvordan kan jeg hjelpe henne til å IKKE ta han tilbake,holde seg hard og gjennomføre bruddet?

Foreldrene hennes er klar over situasjonen Nigo-San.De har nok vært ganske blinde selv men de har endelig skjønt hvordan ting er så jeg tror de har blitt flinkere til å støtte henne enn de var.

Gjest Gjesta
Skrevet

Da ville jeg ringt foreldrene og venner som bor i nærheten og fått de til å sette i gang tiltak, i morgen den dag

Gjest Gjesta
Skrevet

Selv om det ikke er et krisesenter i nærheten av der hun bor sitter de som jobber der inne med masse erfaring som du kan dra nytte av. Ta en telefon likevel, og hør med dem hva du kan gjøre.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for link Violetta.Jeg skal ta en telefon i morgen.

Og tusen takk til dere som har svart :)

Skrevet

Kanskje det er en mulighet at hun kan komme og bo hos deg en periode dersom hun flytter fra han? Da vil hun jo komme seg langt vekk fra typen, og det er ikke så lett å bare flytte tilbake til han. Det er kanskje mer hjelp å få rundt der du bor også?

Bare foreslår jeg altså... Vet ikke om det er mulig for dere.

Gjest Gjest
Skrevet

For all del påse at du ikke blir "part" i saken. Det kan være farlig for deg.

Gjest ravnaskrik i.i.
Skrevet

Jeg har kun ett råd. Be henne pakke kofferten og ta med seg barnet og dra til nærmeste krisesenter.

(hvorfor krisesentre finnes? pga det du selv beskriver...)

Du kan ikke hjelpe henne, men gi henne rådet i alle fall. Det er ikke sikkert hun følger det, men det er det eneste du kan gjøre, alt er opp til henne selv nå... men hun tviler sikkert (kan ikke gå an å tvile når han slår henne når ungen ser på...)

Krisesenteret! Du kan ringe dit selv og spørre hvordan du skal forholde deg nå... for å gi henne "smarte" råd, kan medføre at hun gjør det motsatte...

Ring dit, du er anonym, og hun er også det.

Bare gjør det.

Gjest Ikke innlogget
Skrevet

Jeg er så redd jeg skal utlevere henne på noen måte så jeg tør ikke skrive så mye, men jobbsituasjonen hennes tilsier at hun ikke bare kan pakke sammen å dra desverre.

Kamerater av han har forsøkt å snakke med han, opptil flere ganger, men dette er en mann som selv er oppvokst i et slik miljø og som ikke ser det gale i det han gjør. Det synes jeg nesten er det skumleste i saken, for om han synes det er greit å banke kona si så gudene vet hva han er i stand til å gjøre.

Jeg skal ta kontakt med søsteren hennes for hun har det siste året gått særdeles dårlig over ens med mannen på grunn av hans oppførsel. Jeg skal også ta kontakt med nærmeste krisesenter og ikke minst videreformidle telefonnummer der hun kan hendvende seg hvis hun får behov for det.

Jeg skal også snakke mer med henne i dag,spørre om hun ikke kan ta med seg ungen og dra til foreldrene sine å være der en stund siden jeg ikke har noen mulighet til å ta i mot dem.

Hun vegrer seg for å dra fra mannen sin og er redd han skal ta livet av seg.Jeg har forsøkt å si at han ikke er hennes ansvar men hun er selvfølgelig redd for å få hans liv på samvittigheten.

Og samtidig så er hun jo glad i han, de har mange år bak seg så jeg skjønner at hun synes det er vanskelig å gå men nå kan hun ikke bli lengre.Og jeg har heller ingen tro på at denne mannen kan forandre seg for dette har bygget seg opp gradvis og blir bare værre og værre.

Jeg er så redd hun ikke skjønner det men fortsetter å gi han sjanser.

For all del påse at du ikke blir "part" i saken. Det kan være farlig for deg.

Jeg vet,men vi vokst opp sammen, er bestevenninner så han vet nok uansett at jeg har en finger med i spillet. Men det spiller egentlig ingen rolle nå,hovedsaken er at jeg får henne ut av forholdet hun er i.

Gjest Gjest_ravnaskrik_*
Skrevet

Jeg leste bare starten på tråden din... men pga at det IKKE finnes noe krisesenter der hun bor, så finnes det krisesentre i alle landets fylker.

Hun har valget selv, det er mulig hun ikke kan velge nå, og da er det lite du kan gjøre.

Men gjør henne obs på at krisesentre er til for dem som blir banket og truet (og der kan man bo i ro... Etter oppholdet så skaffer de (hjelper deg) en bolig. De har kontakter, så det er logisk at hun gjør det, men vit at hun er psykisk nede, så hun ser det vel neppe selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...