Gå til innhold

Spørsmål rundt egenmelding og lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.

På min arbeidsplass er det sånn at hvis man er syk og vil bruke egenmelding er det ikke nok å ringe til sin nærmeste leder, men man må ringe BÅDE nærmeste leder OG lederen for bedriften. Hvis ikke man gjør det får man ikke betalt.

Er det noen som vet om dette er lovlig?

Etter min mening burde det jo være nok å bare gi beskjed til nærmeste leder? Det er jo han du har mest med å gjøre på jobben uansett.

Anonymkode: 8ba89...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loven sier at man skal levere egenmelding til arbeidsgiver:

"Hvordan er reglene om egenmelding?

Egenmelding er når du selv melder fra til arbeidsgiver om at du ikke kan jobbe på grunn av sykdom eller skade, uten å levere legeerklæring (sykmelding)."

https://lovdata.no/artikkel/hvordan_er_reglene_om_egenmelding/2435

Jeg vil hevde at du har gitt beskjed til arbeidsgiver når du gir beskjed til nærmeste leder.

Jeg synes arbeidsgiveren din er urimelig.

Hvis jeg ikke hadde fått betalt ville jeg bedt sjefen vise hvor det står at det ikke er tilstrekkelig å gi beskjed til nærmeste leder.

Hvis du er organisert så bør du spørre fagforeningen om råd. Hvis ikke kanskje arbeidstilsynet kan veilede deg?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet tidligere et sted der vi måtte gi beskjed til tre stykker, kommunen, så det ser ut til å være opp til praksis på arbeidsstedet.

Om det er lov? Gidder du å krangle? Jeg sluttet i stedet. Sånn type regler er ofte kombinert med andre ting som ikke fungerer særlig godt heller. 

Anonymkode: 4b64f...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Det er ok. Tusen takk for tilbakemelding :)

Anonymkode: 8ba89...127

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...