Gå til innhold

Far på sykehjem, fortvilet over manglende hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt utenom tema, men fortsatt eldreomsorg. I min kommune har de fjernet hjemmesykepleie på natt. Altså, de rykker ikke ut på trygghetsalarm, kikker ikke innom pasient i løpet av natta om det er noe spesielt osv. Det er virkelig helt forkastelig. Trygghetsalarm kan gå til pårørende eller nabo. Med null kompetanse. Derfor har sykebiler fått en haug med utrykninger om natta her. Det er ikke holdbart for dem.

Vi trengte innimellom hjelp på natta med vår mor. Store neseblødninger, fallulykker med skader osv.

Så konklusjonen må vel bli at det er om å gjøre å dø før man blir pleietrengende. Trist utvikling.

Anonymkode: a9b04...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en grunn til at jeg slutta som sykepleier, det var konstant stress og kjipt, og jeg gikk alltid hjem med dårlig samvittighet og vondt i magen fordi vi ikke kunne hjelpe brukerne godt nok. 

Anonymkode: 02b6f...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts her. Hadde egentlig håpet at når han endelig kom inn på et døgnbemannet sted så skulle jeg klare slappe mer av, ikke bekymre meg hele tiden. Men nå er det verre og mer bekymringsverdig enn det har vært på lenge. 

Føler de ikke gjør nok for han. Jeg forstår de har mye å gjøre, det sa jeg til dem også. Men han skal ikke legge seg så tidlig, akkurat det går ikke.. forsvarlig helsehjelp burde vært et minimumskrav. 

Anonymkode: 1db3a...b07

"Forsvarlig helsehjelp" er dessverre et ganske vidt og ullent begrep, hva som kan forventes handler om hvordan helsepersonell handler ut ifra en konkret situasjon, der man blant annet hensyntar ressurser, kompetanse, osv. Forsvarlig helsehjelp er ikke hva de kan gjøre i en ideell situasjon, men hva som er forsvarlig der og da. Ut ifra den rettslige definisjonen på forsvarlig helsehjelp kan det godt være det ble gitt for faren din akkurat da. Men at det ikke er godt nok på generell basis er helt klart, det er mye som skorter i helsevesenet. Særlig i eldreomsorgen, dessverre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo det er færre hender allerede. Folk går ut med pensjon hver dag - og erstattes ikke i samme tempo fordi det er færre i arbeidsfør alder enn før. 

Veldig mange sykepleiere som ikke jobber i pleie jobber likevel i helse og trengs der de er. Jeg jobber også med mange sykepleiere som jobber dagtid. De trengs der de er! De gjør en enormt viktig jobb i helsevesenet selv om de ikke jobber i pleie. Vi snakker kreftkoordinator, barnekoordinator, styring av velferdsteknologi, smittevern og beredskap, opplæring i bemanningsplanlegging med mer. 

Mener du at de du kjenner gjør en unyttig jobb der de er? Hvis ikke kan du jo ikke påstå at det bare er å overtale disse tilbake til helse! Så lenge vi mangler folk så vil det mangle arbeidskraft en plass! For du tror vel ikke at det bare er i helse vi mangler folk? Tror du at vi kan løse dette ved å tappe andre bransjer - barnehager, industri, skoler, politi - for folk og sette de inn i helse? Hva slags samfunn får vi da? 

Anonymkode: 46ee4...d51

Nei jeg tror ikke at de er unyttige der, jeg tror vi kunne omorganisert og skapt mer effektive løsninger og høyere bemanning om man faktisk var villig til å løse problemet. 
Ingen ønsker å jobbe i helse med rykte helse har, og mange er ufrivillig deltid som kunne tenkt seg høyere stillinger. 
Hva slags samfunn får vi om vi bare skal sette oss ned å la pengene renne ut i ene enden, uten at man gidder å løse noe. Vi skal bare akseptere at løsningen er bemanning og ingenting kan løse det. 
Mange sykepleiere slutter å jobbe som sykepleiere, slutter også helt i helse ;) 

Vi har ikke mangel på folk enda, vi har mangel på vilje. Det offentlige drives inn effektivt, jobber selv i det offentlige og det er virkelig mye som kan hentes der. Godt du tenker da og er fornøyd med både jobben og politikerne gjør. At det er bare å sette seg ned i god stolen å si nei det er ikke nok folk ferdig. 

Anonymkode: 81116...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (15 timer siden):

Grunnen for din sterke følelsesmessige reaksjon er vel sannheten i kommentaren min

Nei det er urettferdigheten hun reagerer på, og det er tydelig at du bare prøver å hisse opp. Upassende i en følsom tråd som dette!

Anonymkode: d63e9...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min far har alzheiemer, har vært oppegående men fikk influensa og ble veldig dårlig av det. Nå er han veldig dårlig til bens, må ha hjelp på do.. han falt i går da han prøvde gå på do. Greit nok, det kan skje.. før i dag når jeg var der ble jeg enig med leder at ringe snora skulle festes i t skjorta hans så det ringer når han prøver reise seg. Og at sengehesten skulle være nede så han ikke klatrer over. Når jeg kom dit i kveld var ikke alarmen festet i t skjorta, men i dyna og sengehesten var oppe.  

Nå kjenner jeg på en veldig fortvilelse og frustrasjon. Men er det noe mam kan gjøre? Han ene som jobber der sa og far må ligge fra kl 14 for han er urolig. Trodde nesten ikke det jeg hørte! Jeg skjønner de har det travelt, men han kan da ikke ligge så lenge! 

Noen som har erfaring? Hva kan man gjøre?

Bevegelses sensor🏆 evt snakk med ergo om hvordan han kan aktiviseres med fikleforkle mm? 

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det jeg er så redd for, at han skal forfalle fort nå. At han ikke får komme opp lenger, bare blir liggende. Og faller mer, kanskje skader seg, brekker noe. 

Skal ko ikke gå utover hans helse at de er for lite folk! 

Ehm, jo det gjør det. Sånn går det dessverre når man sørger for å anbefale uerfarne umotiverte ungdommer og andre som knapt kan snakke norsk inn i yrket. Etter Korona så ble alt stengt ned, og enda ser man ringvirkningene. Antall sykemeldinger har gått opp også pga belastning. Alt skal effektiviseres. Heldigvis har noen plasser nå begynt å prioritere stabilitet, noe som sårt trengs.

Men dette blir ikke bedre om folk ikke kjemper for denne arbeidsgruppen sine rettigheter. Denne gruppen kan ikke bruke streik som virkemiddel, da dette setter liv i fare.

Så det du kan gjøre er å gå i media og si fra at helsearbeidere trenger høyere lønn, slik at folk kan jobbe redusert 80% i denne jobben og alikevel klare seg økonomisk uten å bli sykemeldt. Det er en løsning. Dette er det mest fysisk og emosjonelt belastede yrket, og trenger god fagkompetanse for å gjøre et godt arbeid. Da trenger man lønn som reflekterer det. Man har høyt ansvar for liv og død, med sjonglering mellom medisinutdeling, stell og kjøkkenvakt, vaskehjelp, rapportering osv.

Endret av frivis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jo ikke bli bedre før man faktisk har en god grunn for å ønske å utdanne seg som helsearbeider. Noen gjør det pga de er egnet til det, men så oppdager de hvor lite dem får igjen for det stresset de står i. Mange finner seg andre ting å gjøre pga fare for utbrenthet. 60-80% stilling med normal lønn og flere ansatte er en løsning på dette.

Anonymkode: 81494...ea7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spennende lesing om den såkalte eldrebølgen vi står i som gjør at flere her på kg mener at ts sin pappa skal legges 14, skal ikke få hjelp eller stell. og dette må vi bare godta for vi får ikke barn.
Bemanningen i norsk helsevesen har med hvordan den drives, at ansatte flykter og elendig arbeidsforhold. Med vilje ville mye blitt løst, men det koster. Her legges sykehjemsplasser ned for de koster å drive, ikke pga mangel på folk. 

Sitat:

Vi står derfor ikke overfor en eldrebølge som vil true våre velferdsordninger. Det er en voldsom overdrivelse, og kan nærmest betegnes som en storm i et vannglass.

Eldrebølgen brukes som argument for å skape oppfatninger om hvor problematisk og kostnadskrevende alt vil bli i framtida og at flere av dagens velferdsordninger må avvikles. 

https://www.samfunnogokonomi.no/2018/05/eldrebolgen-storm-i-et-vannglass/

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min far har alzheiemer, har vært oppegående men fikk influensa og ble veldig dårlig av det. Nå er han veldig dårlig til bens, må ha hjelp på do.. han falt i går da han prøvde gå på do. Greit nok, det kan skje.. før i dag når jeg var der ble jeg enig med leder at ringe snora skulle festes i t skjorta hans så det ringer når han prøver reise seg. Og at sengehesten skulle være nede så han ikke klatrer over. Når jeg kom dit i kveld var ikke alarmen festet i t skjorta, men i dyna og sengehesten var oppe.  

Nå kjenner jeg på en veldig fortvilelse og frustrasjon. Men er det noe mam kan gjøre? Han ene som jobber der sa og far må ligge fra kl 14 for han er urolig. Trodde nesten ikke det jeg hørte! Jeg skjønner de har det travelt, men han kan da ikke ligge så lenge! 

Noen som har erfaring? Hva kan man gjøre?

Før du ruller i gang stor sak må du jo ta en samtale med avdelingsleder. Og se om det bedrer seg. 

Anonymkode: f28ac...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mye spennende lesing om den såkalte eldrebølgen vi står i som gjør at flere her på kg mener at ts sin pappa skal legges 14, skal ikke få hjelp eller stell. og dette må vi bare godta for vi får ikke barn.
Bemanningen i norsk helsevesen har med hvordan den drives, at ansatte flykter og elendig arbeidsforhold. Med vilje ville mye blitt løst, men det koster. Her legges sykehjemsplasser ned for de koster å drive, ikke pga mangel på folk. 

Sitat:

Vi står derfor ikke overfor en eldrebølge som vil true våre velferdsordninger. Det er en voldsom overdrivelse, og kan nærmest betegnes som en storm i et vannglass.

Eldrebølgen brukes som argument for å skape oppfatninger om hvor problematisk og kostnadskrevende alt vil bli i framtida og at flere av dagens velferdsordninger må avvikles. 

Hvordan tenker du det bør drives? Da jeg jobbet på sykehjem var det bemanningen, det var ikke nok å være tre personer på 14 eldre på dagtid, to på kveldstid og én på natt (som også hadde ansvar for andre boliger som fikk hjelp av hjemmesykepleien på dag/kveld). Å servere kveldsmat, medisin og gi kveldsstell til 14 demente mennesker var rimelig utfordrende uten å starte alt for tidlig på dagen. En person ekstra hadde hjulpet mye. Men det var ikke penger til det i budsjettet, så da ble bemanningen deretter. Ofte var vi færre på grunn av sykdom også, og de hadde ikke råd til å leie inn ekstravakter. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en grunn til at jeg slutta som sykepleier, det var konstant stress og kjipt, og jeg gikk alltid hjem med dårlig samvittighet og vondt i magen fordi vi ikke kunne hjelpe brukerne godt nok. 

Samme her. Uverdig for pasientene og uverdig for pleierne. Skal ikke tilbake i det yrket, føltes mer som å jobbe i en krigssone. Ble helt ødelagt av det. 

Anonymkode: 31f3f...f6b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sitat:

Javel, alle kan finne en artikkel eller forsker som sier det motsatte. Er masse statistikk og nyheter på at vi kommer / er på vei inn i en ekstrem eldrebølge: 

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/artikler/eldrebolgen-skaper-stor-usikkerhet-for-helsesektoren

https://www.vg.no/nyheter/i/KMPEnM/eldreboelgen-alarmen-gaar-i-hele-norge

https://www.sintef.no/siste-nytt/2020/na-skyter-eldrebolgen-fart-pa-alvor/

Anonymkode: c79f0...5e4

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan tenker du det bør drives? Da jeg jobbet på sykehjem var det bemanningen, det var ikke nok å være tre personer på 14 eldre på dagtid, to på kveldstid og én på natt (som også hadde ansvar for andre boliger som fikk hjelp av hjemmesykepleien på dag/kveld). Å servere kveldsmat, medisin og gi kveldsstell til 14 demente mennesker var rimelig utfordrende uten å starte alt for tidlig på dagen. En person ekstra hadde hjulpet mye. Men det var ikke penger til det i budsjettet, så da ble bemanningen deretter. Ofte var vi færre på grunn av sykdom også, og de hadde ikke råd til å leie inn ekstravakter. 

Du skriver det jo det er ikke penger til det i budsjettet, med andre ord politikere er ikke opptatt av verdig eldreomsorg. Når helse skal tjene penger på helse der alt har blitt satt en prislapp på så vil den helsehjelpen med minst betaling bli prioritert minst. 
Staten kan forkaste new puplic management, drive helse som en etat som skal hjelpe mennesker og skape bedre helse i befolkningen, opp med lønninger og bemanning slik at de som er der ikke brenner seg ut så vil mye hjelpe. Dette må gå på vilje. 
Og trenger offentlige organisasjoner så mange direktører med millionlønn? Det er jo også et spørsmål vi alle kan stille oss. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Javel, alle kan finne en artikkel eller forsker som sier det motsatte. Er masse statistikk og nyheter på at vi kommer / er på vei inn i en ekstrem eldrebølge: 

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/artikler/eldrebolgen-skaper-stor-usikkerhet-for-helsesektoren

https://www.vg.no/nyheter/i/KMPEnM/eldreboelgen-alarmen-gaar-i-hele-norge

https://www.sintef.no/siste-nytt/2020/na-skyter-eldrebolgen-fart-pa-alvor/

Ja, som artikkelen jeg visste til har de sett på alle disse tallene som de bruker for å argumentere med at eldrebølgen er ekstrem og Norge bryter sammen. Leste du den? De bruker nemlig tallene til ssb der i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er jo at politikere tjener over millionen i årslønn og kan kjøpe seg andre løsninger enn offentlig eldreomsorg når den tid kommer. De driter 100 null i eldreomsorgen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skriver det jo det er ikke penger til det i budsjettet, med andre ord politikere er ikke opptatt av verdig eldreomsorg. Når helse skal tjene penger på helse der alt har blitt satt en prislapp på så vil den helsehjelpen med minst betaling bli prioritert minst. 
Staten kan forkaste new puplic management, drive helse som en etat som skal hjelpe mennesker og skape bedre helse i befolkningen, opp med lønninger og bemanning slik at de som er der ikke brenner seg ut så vil mye hjelpe. Dette må gå på vilje. 
Og trenger offentlige organisasjoner så mange direktører med millionlønn? Det er jo også et spørsmål vi alle kan stille oss. 

Ja, det er jeg enig i. Jeg tolket innlegget ditt til at du mente det var nok folk, og at det bare burde drives annerledes. Men da leste jeg det med alt for skjeve briller 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i. Jeg tolket innlegget ditt til at du mente det var nok folk, og at det bare burde drives annerledes. Men da leste jeg det med alt for skjeve briller 😄

Ja, det gjorde du. Budsjettet er skåret ned til beinet og de som jobber der slutter for de orker ikke å stå i dette. Penger løser mye, og ikke minst vilje. Vi kan ikke godta slik behandling av eldre bare fordi vi har skapt en krise selv. 
Dette kan løses, men det må være vilje. 
Vi har penger nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at uanvhengig av økonomi er ikke sykehjem en spesielt attraktiv arbeidsplass, ialefall ikke for sykepleiere. Lønna er så der, videreutdanninger krever ofte arbeid innenfor spesialisthelsetjenesten (ergo ikke sykehjem). Skal sykehjem bli attraktive arbeidsplaser må lønna, bemmaningen og utviklingsmulighetene økes. Men, så er jo hovedproblemet vi utdanner for få helsearbeidere uansett, så skal man få bedre sykehjem får man værre helsetilbud andre plasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker at uanvhengig av økonomi er ikke sykehjem en spesielt attraktiv arbeidsplass, ialefall ikke for sykepleiere. Lønna er så der, videreutdanninger krever ofte arbeid innenfor spesialisthelsetjenesten (ergo ikke sykehjem). Skal sykehjem bli attraktive arbeidsplaser må lønna, bemmaningen og utviklingsmulighetene økes. Men, så er jo hovedproblemet vi utdanner for få helsearbeidere uansett, så skal man få bedre sykehjem får man værre helsetilbud andre plasser. 

Lønna er ikke så aller verst i seg selv, problemet er at arbeidsbelastningen ikke matcher lønna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...