Gå til innhold

Far på sykehjem, fortvilet over manglende hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Husk at de ikke kan bruke tvang. Så hvis han ikke har villet ha alarmen festet så kan de ikke det. Han kan også ha bedt om å ha sengehesten oppe. Ikke sikkert det er det som er tilfellet. Men prøv å tenk over at det kan være flere sider rundt en handling. 
Å ligge fra kl. 14 er lenge. Mener de at han skal ligge fra 14 og til neste morgen? Eller kan det være en misforståelse? At han bør hvile rundt kl 14 og en liten stund fordi han blir urolig om ikke? Mange med Alzheimer blir for urolig av mye stimuli. Så å ha en ekstra hvil eller to i ro og fred på rommet sitt kan være et nyttig tiltak.

Det finnes mange fallforebyggende hjelpemidler. Spør sykehjemmet om de har alternativer eller kan sjekke opp i det. Feks en sensur som gjør at de mottar alarm om han går ut av sengen. Husk at en snor festet til skjorten kan medføre ekstra fall risiko. Feks om han rekker å reise seg og begynne å gå før de ansatte kommer til. Så henger han fast i snoren, forstår ikke hvorfor han ikke kommer fremover, bruker litt ekstra krefter og vips ligger han på gulvet istedet. 

Be om å få snakke med den som har hovedansvar for han. Selvsagt bør alle formidle videre beskjeder, ønsker, forslag osv. men det kan være lurt å holde dialogen med den ene enn å si litt til en og litt til en annen. 

Anonymkode: b4b67...ce1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bacteria skrev (33 minutter siden):

Å la ham sitte i en god stol på stua slik at de har oversikt er et godt forslag ja. 
Ellers råder jeg deg til å snakke med avdelingsleder/styrer slik at fastvakt kan vurderes. Faller han, kan han få en FCF noe som fort kan bli slutten for gamle folk. 

Vil tippe at FCF er ukjent begrep for folk som ikke er helsepersonell 😊 Det betyr altså lårhalsbrudd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meley skrev (1 time siden):

Hei. Du må be om å få se 4A vedtaket på bruk av senghest, ellers har de ikke lov å ha den oppe. Bare å kontakte statsforvaltningen hvis de ikke har vedtak. Be om utskrift fra journal. Ellers be de skaffe velferdsteknologi slik som somnify og nattugla. Finnes sensorer de kan ha på gulvet som er mye tryggere ein snor i klærne. 

Ser mange mener slik må man forvente på sykehjem men det må man ikke. Ikke på ein godt drevet avd med kurset personell å god leder.

Om pasienten samtykker er det lov uten vedtak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rebella81 skrev (11 minutter siden):

Sånn generelt og uten å snakke om din far spesielt; en mann med Alzheimer OG influensa kan kanskje ha det best i ro i senga i en sykdomsperiode, gitt at vi snakker om influensa og ikke en vanlig forkjølelse. Å få sove, hvile og ligge godt med jevnlige leieendringer KAN være bedre for en syk, skrøpelig og forvirra person enn å «sitte i en stol på stua». Masse hvile, få ligge godt, mat og drikke i senga kan være mye bedre medisin for en dement influensasyk. Viktig å unngå delir, altså akutt forvirring. 
Dette er vanskelig for mange, men faglig sett kan det absolutt være forsvarlig. Demente og influensasyke har ikke noe utbytte av Dagsrevyen og Gullrekka, en god tempurmadrass og rent sengetøy kan være adskillig bedre 😊

Han er bedre av influensaen, nå er det mer at han trenger å komme seg på beina igjen. Faglig sett er det ikke forsvarlig at han ligger halve dagen, han er ikke dårlig form sånn sett. Han klarer helt fint å sitte oppe, han gjorde det på den andre avd han var på. 

Anonymkode: 1db3a...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Husk at de ikke kan bruke tvang. Så hvis han ikke har villet ha alarmen festet så kan de ikke det. Han kan også ha bedt om å ha sengehesten oppe. Ikke sikkert det er det som er tilfellet. Men prøv å tenk over at det kan være flere sider rundt en handling. 
Å ligge fra kl. 14 er lenge. Mener de at han skal ligge fra 14 og til neste morgen? Eller kan det være en misforståelse? At han bør hvile rundt kl 14 og en liten stund fordi han blir urolig om ikke? Mange med Alzheimer blir for urolig av mye stimuli. Så å ha en ekstra hvil eller to i ro og fred på rommet sitt kan være et nyttig tiltak.

Det finnes mange fallforebyggende hjelpemidler. Spør sykehjemmet om de har alternativer eller kan sjekke opp i det. Feks en sensur som gjør at de mottar alarm om han går ut av sengen. Husk at en snor festet til skjorten kan medføre ekstra fall risiko. Feks om han rekker å reise seg og begynne å gå før de ansatte kommer til. Så henger han fast i snoren, forstår ikke hvorfor han ikke kommer fremover, bruker litt ekstra krefter og vips ligger han på gulvet istedet. 

Be om å få snakke med den som har hovedansvar for han. Selvsagt bør alle formidle videre beskjeder, ønsker, forslag osv. men det kan være lurt å holde dialogen med den ene enn å si litt til en og litt til en annen. 

Ts her. De mener han skal ligge fra kl 14 til neste morgen ja. Det var ingen misforståelse, han vi snakket med var tydelig på det. De hadde ingen fallforebyggende tiltak, jeg spurte og det eneste de sa var at han får hyppigere tilsyn. Jeg spurte om sensor men det hadde det ikke. Og gikk visst ikke ann å skaffe det. 

Jeg aner ikke hvem som har hovedansvaret for han, har ikke blitt fortalt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rebella81 skrev (12 minutter siden):

Vil tippe at FCF er ukjent begrep for folk som ikke er helsepersonell 😊 Det betyr altså lårhalsbrudd.

Han falt I går, slo hofta så de var redde for det. Heldigvis var det ikke brudd. Men pga det er jeg veldig redd for flere fall. Han ble sendt på sykehuset uten at vi fikk vite det før i dag, men det er en annen sak..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dessverre er det sånn det er på sykehjem i dag. Jeg har i mange år jobbet på et BRA sykehjem hvor de ansatte virkelig gjør sitt beste for pasientene. Vi har frisørsalong og ruller hår, lakker negler, griller ute, serverer reker og vin, går rundt til alle pasientene med godterier hver lørdag. Det er trilleturer, gåturer, sykkelturer, hagearbeid, filmkvelder osvosv. Men vi er også som alle andre sykehjem sterkt underbemannet, og ofte er vi to personer på 12 pasienter, ikke sjeldent er jeg som sykepleier da eneste sykepleier på 24 personer og de tre andre er helsefagarbeidere. Jeg må dermed gjøre 90% av de medisinske oppgavene, og resten faller på mine kollegaer. Vi løper BEINA av oss. Og ja, noen av våre pasienter legges klokken 14. Det tar rett og slett så lang tid å få dem opp etter middagshvilen (som de MÅ ha for å strekke ryggen), at vi da ikke rekker å servere kveldsmat og legge dem igjen før vakten er over. Pårørende kan også kanskje komme innom og se en av oss slengt ned i en stol mens vi sjekker en melding på telefonen, men det er da kanskje den eneste pausen vi har hatt på flere timer etter å ha løpt og svettet siden vi startet vakten. Jeg har også hatt haugevis av pårørende som ønsker at ringesnoren skal festes i mor eller far, men så vil ikke mor eller far det. Eller de sitter så urolig i stolen at ringesnoren aktiveres hvert femte minutt. Dette er realiteten, vi er for få folk på jobb. Vil du at faren din skal være oppe hver kveld så må du flytte han til et sted hvor man betaler for tjenestene eller gjøre det selv, rett og slett. Jeg skulle ønske det ikke var sånn, jeg skulle ønske jeg kunne gå fra jobb og IKKE ha dårlig samvittighet men det kan jeg heller ikke. 

Anonymkode: aaa69...535

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Romkom skrev (53 minutter siden):

3. engasjere deg politisk for kraftig økte skatter og økt bemanning på sykehjem

du kan også betale andre for at de skal føle han ekstra opp

Hvordan skal økte skatter fikse lave fødselstall (færre INN i arbeidslivet) og økt antall eldre som går av med pensjon (UT av arbeidslivet)?

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vi har lagt opp samfunnet til at alle skal bidra i arbeidslivet, derfor har vi kommunen og staten som skal hjelpe oss med stell og hjelp til syke mennesker. 

Anonymkode: 81116...c57

Men dette samfunnet er under hardt press, når vi - som samfunn - har sørget for lave fødselstall. 

Vi kan ikke velge å leve et liv der vi betaler oss ut av alle utfordringer ved ulike livsfaser samtidig som vi ikke bidrar med økt arbeidsstyrke. Når vi som befolkning aktivt velger å få færre barn, så må vi som befolkning trå hardere til for å ta vare på våre eldre utenfor det offentlige. Vi kan ikke bare lene oss tilbake og si at Noen Andre skal fikse konsekvensene av våre valg. 

Å ikke få barn har en konsekvens for de eldre. Det er gammel kunnskap!!! 

Anonymkode: 46ee4...d51

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mer mener du jeg skal gjøre?? Jeg er hans pårørende, men må vel også leve mitt liv

Gjør deg selv en tjeneste. Ikke svar troll tilbake 🤗. Hold fokus på de i tråden som svarer vennlig og saklig 💘

Anonymkode: cf30c...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er vi to på 12 på kvelden, så det vil variere fra sted til sted.

Til dere som svarer at slikt skal man ikke forvente på et sykehjem. Forklar meg da hvordan det skal være mulig å passe på en pasient som har demens når man står i stell et sted og den andre deler ut medisiner? Hvordan skal pasientene få mat i tide, hvordan skal klær vaskes, pauses avvikles, rapporter skrives, mat lages, og i tillegg være tilstede for de som sitter i fellesarealene? Alarmene går i ett på grunn av sensorer og hvordan skal to klare å løpe rundt og sjekke dem umiddelbart i alt det andre? 

Ja, jeg har sagt opp jobben, jeg klarer ikke mer. 

Anonymkode: 8fa2f...4b3

Dere ansatte, har dere mulighet til  å klage på for lite bemanning?  Eller er det satt opp for få iht antall pasienter fra staten sin side?

Anonymkode: 1c66f...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dessverre er det sånn det er på sykehjem i dag. Jeg har i mange år jobbet på et BRA sykehjem hvor de ansatte virkelig gjør sitt beste for pasientene. Vi har frisørsalong og ruller hår, lakker negler, griller ute, serverer reker og vin, går rundt til alle pasientene med godterier hver lørdag. Det er trilleturer, gåturer, sykkelturer, hagearbeid, filmkvelder osvosv. Men vi er også som alle andre sykehjem sterkt underbemannet, og ofte er vi to personer på 12 pasienter, ikke sjeldent er jeg som sykepleier da eneste sykepleier på 24 personer og de tre andre er helsefagarbeidere. Jeg må dermed gjøre 90% av de medisinske oppgavene, og resten faller på mine kollegaer. Vi løper BEINA av oss. Og ja, noen av våre pasienter legges klokken 14. Det tar rett og slett så lang tid å få dem opp etter middagshvilen (som de MÅ ha for å strekke ryggen), at vi da ikke rekker å servere kveldsmat og legge dem igjen før vakten er over. Pårørende kan også kanskje komme innom og se en av oss slengt ned i en stol mens vi sjekker en melding på telefonen, men det er da kanskje den eneste pausen vi har hatt på flere timer etter å ha løpt og svettet siden vi startet vakten. Jeg har også hatt haugevis av pårørende som ønsker at ringesnoren skal festes i mor eller far, men så vil ikke mor eller far det. Eller de sitter så urolig i stolen at ringesnoren aktiveres hvert femte minutt. Dette er realiteten, vi er for få folk på jobb. Vil du at faren din skal være oppe hver kveld så må du flytte han til et sted hvor man betaler for tjenestene eller gjøre det selv, rett og slett. Jeg skulle ønske det ikke var sånn, jeg skulle ønske jeg kunne gå fra jobb og IKKE ha dårlig samvittighet men det kan jeg heller ikke. 

Anonymkode: aaa69...535

Jeg har også jobbet på sykehjem i mange år, så jeg vet veldig godt hvordan det er. Jeg også vet noen må legges kl 14, men akkurat faren min er ikke så dårlig at det skal være nødvendig. De var like mange på hver vakt på den andre avd han var, der satt han oppe. Det er ikke greit han skal være i sengen for de mener han er urolig. Da får de heller finne en rullestol og ta han med på stua. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ts her. Mener du jeg skal si opp jobben min? Jeg bor 2 timer unna, skal jeg flytte da eller? 

Jeg prøver å hjelpe han så godt jeg kan, men det er begrenset hvor mye jeg får gjort. Jeg setter mine behov til side, trenger ikke antyde jeg ikke stiller opp. 

Var ikke klar over at du bodde så langt unna. Svarte ut i fra at jeg etter mye observasjon har sett eldre som nesten ikke får besøk, og det lille besøket de får er den 20 - (da er de få pensjonskronene kommet på konto💔). Unnskyld!

Anonymkode: c3b9a...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Desverre har de for lite folk

Det var ei her inne som spurte hvilken avdeling på et sykehus hun kunne søke som var den roligste. Alle svarte søk sykehjem i stedet hvis du vil ha noe rolig.

Klart det blir rolig når du ikke trenger å gi forsvarlig helsehjelp. 

Du skal få mange bekymringer framover, ts. 

Anonymkode: 29df8...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ts her. De mener han skal ligge fra kl 14 til neste morgen ja. Det var ingen misforståelse, han vi snakket med var tydelig på det. De hadde ingen fallforebyggende tiltak, jeg spurte og det eneste de sa var at han får hyppigere tilsyn. Jeg spurte om sensor men det hadde det ikke. Og gikk visst ikke ann å skaffe det. 

Jeg aner ikke hvem som har hovedansvaret for han, har ikke blitt fortalt det. 

Da spør du hvem som har ansvaret. Ikke verre enn det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere ansatte, har dere mulighet til  å klage på for lite bemanning?  Eller er det satt opp for få iht antall pasienter fra staten sin side?

Anonymkode: 1c66f...896

Ikke meg du siterer, men svare likevel; som ansatt kan man jo klage på det ja, og det blir ofte gjort, men det skjer sjelden så mye med det... Det må skje noe, komme avvik, kanskje media på banen, det er de beste virkemidlet. om ansatte klager på at man ikke rekker alt, får man gjerne beskjed om å prioritere bedre eller jobbe raskere/mer effektivt og at det ikke er penger til mer folk.

Anonymkode: 26d1a...41c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan skal økte skatter fikse lave fødselstall (færre INN i arbeidslivet) og økt antall eldre som går av med pensjon (UT av arbeidslivet)?

Men dette samfunnet er under hardt press, når vi - som samfunn - har sørget for lave fødselstall. 

Vi kan ikke velge å leve et liv der vi betaler oss ut av alle utfordringer ved ulike livsfaser samtidig som vi ikke bidrar med økt arbeidsstyrke. Når vi som befolkning aktivt velger å få færre barn, så må vi som befolkning trå hardere til for å ta vare på våre eldre utenfor det offentlige. Vi kan ikke bare lene oss tilbake og si at Noen Andre skal fikse konsekvensene av våre valg. 

Å ikke få barn har en konsekvens for de eldre. Det er gammel kunnskap!!! 

Anonymkode: 46ee4...d51

Det finnes mange som kunne ha jobbet i helse om helde prioriterte både lønn og arbeidsvilkår. Jeg har intet mindre enn 5 sykepleiere rundt meg og alle jobber dagtid. Lettere med barn. 
Så nei vi er ikke færre hender enda, vi har ikke politisk vilje til å gi verdig omsorg for eldre. 
Skal enda flere slutte i jobb for å bli pårørende vil vi slite enda mer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var ei her inne som spurte hvilken avdeling på et sykehus hun kunne søke som var den roligste. Alle svarte søk sykehjem i stedet hvis du vil ha noe rolig.

Et sykehjem er "rolig" i den forstand at det sjeldent oppstår "spennende" og akutte medisinske problemstillinger (unntatt fall). Men det er ikke rolig som at det er vanligvis lite å gjøre. Det er mye å gjøre på et sykehjem dagen igjennom, men 95 % av det er rutine-oppgaver som gjerne gjøres til fast tidspunkt. Da ser det "rolig" ut når alle oppgavene fra 7-10.45 er unnagjort og de slitne ansatte puster mellom slagene, får seg næring, et dobesøk eller tom får trukket luft på en balkong i et ofte altfor tett bygg. 

Anonymkode: 14672...74c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det finnes mange som kunne ha jobbet i helse om helde prioriterte både lønn og arbeidsvilkår. Jeg har intet mindre enn 5 sykepleiere rundt meg og alle jobber dagtid. Lettere med barn. 
Så nei vi er ikke færre hender enda, vi har ikke politisk vilje til å gi verdig omsorg for eldre. 
Skal enda flere slutte i jobb for å bli pårørende vil vi slite enda mer ;) 

Klart det ikke er nok hender uansett. Disse sykepleierne som jobber dagtid jobber vel stort sett med oppgaver som også er helt nødvendige for at helsevesenet skal gå rundt stort sett. Fakta er jo at det er for få mennesker i helse og slik vil det alltid være uavhengig av økonomi og "politisk vilje". Skulle vi hatt optimal "omsorg" for eldre ville man måttet nedprioritere masse andre livsviktige funksjoner i helsevesenet som er minst like viktige. Om man skal oppretholde dagens nivå av helsevesen vil 30% av den Norske befolkningen måtte jobbe innen helse i løpet av få år, det er en utopi som aldri vil gjennomføres.

Anonymkode: c79f0...5e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Var ikke klar over at du bodde så langt unna. Svarte ut i fra at jeg etter mye observasjon har sett eldre som nesten ikke får besøk, og det lille besøket de får er den 20 - (da er de få pensjonskronene kommet på konto💔). Unnskyld!

Anonymkode: c3b9a...02a

Det går fint, takk for at du sier det ❤️ pappa får en del besøk, vi gjør det vi kan, men er fortsatt mange timer vi ikke er der desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ts her. Hadde egentlig håpet at når han endelig kom inn på et døgnbemannet sted så skulle jeg klare slappe mer av, ikke bekymre meg hele tiden. Men nå er det verre og mer bekymringsverdig enn det har vært på lenge. 

Føler de ikke gjør nok for han. Jeg forstår de har mye å gjøre, det sa jeg til dem også. Men han skal ikke legge seg så tidlig, akkurat det går ikke.. forsvarlig helsehjelp burde vært et minimumskrav. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...