AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #21 Del Skrevet 4 timer siden Meley skrev (47 minutter siden): Ser mange mener slik må man forvente på sykehjem men det må man ikke. Ikke på ein godt drevet avd med kurset personell å god leder. Jo, slik er det faktisk man må forvente på mange (de fleste) sykehjem i dag ialefall i kommuner med trange budsjetter (ergo samtlige) uavhengig av "god leder" og kurset personell. Bare store politiske omprioriteringer vil kunne endre denne trenden. Kvalifisert personell altså sykepleiere spesielt men også helsefagarbeidere skyr sykehjem som ilden nå om dagen. Ergo er det ekstremt vanskelig å få tak i "kurset personell" Man ender da opp med avdelinger som overfylles uten at de har personell og ialefall ikke kvalifisert personell og ta seg av beboerne. Økonomien gjør også at lederne er under ekstremt press på og holde bemanningen lavest mulig inkludert at man ikke har mulighet og skaffe vikarer ved sykdom da det rett og slett ikke finns penger. Anonymkode: c79f0...5e4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 4 timer siden #22 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): man skal ikke melde fra til statforvalter før man har snakket med pasientens primærkontakt, ansvarlig sykepleier og avdelingsleder/enhetsleder Anonymkode: 7f2d6...172 Det forventer jeg ts har gjort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #23 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jo, slik er det faktisk man må forvente på mange (de fleste) sykehjem i dag ialefall i kommuner med trange budsjetter (ergo samtlige) uavhengig av "god leder" og kurset personell. Bare store politiske omprioriteringer vil kunne endre denne trenden. Kvalifisert personell altså sykepleiere spesielt men også helsefagarbeidere skyr sykehjem som ilden nå om dagen. Ergo er det ekstremt vanskelig å få tak i "kurset personell" Man ender da opp med avdelinger som overfylles uten at de har personell og ialefall ikke kvalifisert personell og ta seg av beboerne. Økonomien gjør også at lederne er under ekstremt press på og holde bemanningen lavest mulig inkludert at man ikke har mulighet og skaffe vikarer ved sykdom da det rett og slett ikke finns penger. Anonymkode: c79f0...5e4 Ts her. Det stemmer sikkert det du sier. Men pasientene har vel krav på verdig behandling likevel. Føler vel at lav bemanning ikke skal gå utover min fars helse. Skjønner de er få på jobb, men de skal ikke la han ligge nesten hele dagen av den grunn! Ta opp senge hesten og la han ligge der, det finner jeg meg ikke i. Skal snakke med lederen, han skal hvertfall sitte oppe. Anonymkode: 1db3a...b07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #24 Del Skrevet 4 timer siden Gidavmeg skrev (Akkurat nå): Det forventer jeg ts har gjort Snakket med avd leder i dag, og sykepleieren. Ble da enig om at ringesnoren skulle festes I t skjorten og sengehesten tas ned. Så kommer jeg i kveld og den er i dynen isteden, for hun som er der mente det var bedre.. og sengehesten oppe. Vanskelig å stole på de kjenner jeg Anonymkode: 1db3a...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #25 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei, så gæli er det vanligvis ikke. Tre personale på 10 pasienter her. Det blir gitt lite beroligende. Anonymkode: 08361...a5e Her er vi to på 12 på kvelden, så det vil variere fra sted til sted. Til dere som svarer at slikt skal man ikke forvente på et sykehjem. Forklar meg da hvordan det skal være mulig å passe på en pasient som har demens når man står i stell et sted og den andre deler ut medisiner? Hvordan skal pasientene få mat i tide, hvordan skal klær vaskes, pauses avvikles, rapporter skrives, mat lages, og i tillegg være tilstede for de som sitter i fellesarealene? Alarmene går i ett på grunn av sensorer og hvordan skal to klare å løpe rundt og sjekke dem umiddelbart i alt det andre? Ja, jeg har sagt opp jobben, jeg klarer ikke mer. Anonymkode: 8fa2f...4b3 1 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 4 timer siden #26 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snakket med avd leder i dag, og sykepleieren. Ble da enig om at ringesnoren skulle festes I t skjorten og sengehesten tas ned. Så kommer jeg i kveld og den er i dynen isteden, for hun som er der mente det var bedre.. og sengehesten oppe. Vanskelig å stole på de kjenner jeg Anonymkode: 1db3a...b07 Det skjønner jeg, og derfor synes jeg du har gjort alt du skal før du kontakter statsforvalter for hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #27 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Føler vel at lav bemanning ikke skal gå utover min fars helse.... Anonymkode: 1db3a...b07 Hva skal det gå ut over, da? Anonymkode: 14672...74c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #28 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her er vi to på 12 på kvelden, så det vil variere fra sted til sted. Til dere som svarer at slikt skal man ikke forvente på et sykehjem. Forklar meg da hvordan det skal være mulig å passe på en pasient som har demens når man står i stell et sted og den andre deler ut medisiner? Hvordan skal pasientene få mat i tide, hvordan skal klær vaskes, pauses avvikles, rapporter skrives, mat lages, og i tillegg være tilstede for de som sitter i fellesarealene? Alarmene går i ett på grunn av sensorer og hvordan skal to klare å løpe rundt og sjekke dem umiddelbart i alt det andre? Ja, jeg har sagt opp jobben, jeg klarer ikke mer. Anonymkode: 8fa2f...4b3 Ts her. Jeg mener ikke at noen skal sitte med han hele tiden. Har aldri sagt det. Det jeg har sagt til avd er at han kan sitte på stua da de oftere er der. Istedenfor at han sitter alene på rommet eller ligger i senga. Hvordan de skal rekke ta alarmen vet ikke jeg, det er jo jobben dems.. ts Anonymkode: 1db3a...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #29 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva skal det gå ut over, da? Anonymkode: 14672...74c Det vet ikke jeg.. men min far skal ikke bli sengeliggende og rullestol bruker pga det. Når jeg i tillegg ser 2 ansatte sitte på stua, og ene er i privat tlf, da er det vanskelig å forstå.. jeg var hos han en stund, de satt der hele tiden. Sier ikke det alltid er sånn, men så.det jeg så.. Anonymkode: 1db3a...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 4 timer siden #30 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skal det gå ut over, da? Anonymkode: 14672...74c De det i siste instans går ut over, er vel helsa til de ansatte. Ikke misforstå, det skal ikke gå ut over pasientene heller men skal man yte det som trengs på en slik avdeling med underbemanning og krevende pasienter sliter man seg ut. Det blir fort en overmenneskelig oppgave, man løper beina av seg og ligger som et slakt på sofaen når man har fri. Altså man har ikke noe liv. Dette er grunnen til at sektoren er skydd av både sykepleiere og helsefagarbeidere. Har jobbet så mye innen feltet at det vet jeg. Og det blir bare verre og verre. Det står ikke på penger, men på folk. Og nå må vi ruste opp forsvaret, nå blir det enda verre. Eldrebølge/lave fødselstall/mer personell til fex forsvar= en katastrofe. Det er snart ikke vits i å rope på flere hender i eldreomsorgen. Ser noen sier at det trengs 4A-vedtak for å ha sengehesten oppe. Slik jeg (og mine ledere) har tolket dette er dette ikke riktig. Det er hvis pasienten motsetter seg sengehesten at det blir tvang, og dermed tvangsvedtak. Noen pasienter vil tom ha sengehesten oppe fordi de føler seg tryggere da. i praksis er det som oftest slik at det er ugunstig å ha sengehesten oppe, nettopp fordi at folk klatrer over og skader seg enda mer. Et praktisk tips kan være en gymmatte foran senga. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 4 timer siden #31 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva mer mener du jeg skal gjøre?? Jeg er hans pårørende, men må vel også leve mitt liv Anonymkode: 1db3a...b07 1. akseptere at det er situasjonen 2. ta ansvar og være der for faren din så du får gitt han omsorgen du føler han fortjener. Kanskje ta han hjem til deg? 3. engasjere deg politisk for kraftig økte skatter og økt bemanning på sykehjem du kan også betale andre for at de skal føle han ekstra opp 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #32 Del Skrevet 4 timer siden Så trist å lese ts, selv om eldreomsorgen er elendig så skal man ikke forvente det. Hvordan skal det bli om man skal gå inn på et sykehjem der de verken får mat, skift eller omsorg i løpet av et døgn og vi skal bare trekke litt på skuldrene å si sånn er det. Det er masse elendige mennesker som ikke burde jobbe i helse, da kan man forvente slik. Min farmor sultet i hjel på sykehjemmet, men i ettertid har jeg tenkt godt hun slapp. Klag ts selv om mange her mener du ikke skal gjøre noe annet enn å forvente elendig pleie. Og nei i Norge er det ikke vanlig praksis at pårørende sier opp jobben sin å blir pleier for syke familiemedlemmer. Vi har lagt opp samfunnet til at alle skal bidra i arbeidslivet, derfor har vi kommunen og staten som skal hjelpe oss med stell og hjelp til syke mennesker. Anonymkode: 81116...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 4 timer siden #33 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her. Jeg mener ikke at noen skal sitte med han hele tiden. Har aldri sagt det. Det jeg har sagt til avd er at han kan sitte på stua da de oftere er der. Istedenfor at han sitter alene på rommet eller ligger i senga. Hvordan de skal rekke ta alarmen vet ikke jeg, det er jo jobben dems.. ts Anonymkode: 1db3a...b07 Å la ham sitte i en god stol på stua slik at de har oversikt er et godt forslag ja. Ellers råder jeg deg til å snakke med avdelingsleder/styrer slik at fastvakt kan vurderes. Faller han, kan han få en FCF noe som fort kan bli slutten for gamle folk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #34 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Min far har alzheiemer, har vært oppegående men fikk influensa og ble veldig dårlig av det. Nå er han veldig dårlig til bens, må ha hjelp på do.. han falt i går da han prøvde gå på do. Greit nok, det kan skje.. før i dag når jeg var der ble jeg enig med leder at ringe snora skulle festes i t skjorta hans så det ringer når han prøver reise seg. Og at sengehesten skulle være nede så han ikke klatrer over. Når jeg kom dit i kveld var ikke alarmen festet i t skjorta, men i dyna og sengehesten var oppe. Nå kjenner jeg på en veldig fortvilelse og frustrasjon. Men er det noe mam kan gjøre? Han ene som jobber der sa og far må ligge fra kl 14 for han er urolig. Trodde nesten ikke det jeg hørte! Jeg skjønner de har det travelt, men han kan da ikke ligge så lenge! Noen som har erfaring? Hva kan man gjøre? Anonymkode: 1db3a...b07 Leste at han har korttidsopphold. En klage til Statsforvalteren tar lang tid. Skjønner at du og har ditt liv - men faren din har bært deg som baby og vist deg omsorg hele livet. Jobbe og sove må du, men utenom det bør du vurdere å sette dine egne behov til side og være på sykehjemmet og forsøke å hjelpe faren din på beina igjen - så han ikke svinner bort. Sånn er bare livet. Hilsen også pårørende. Anonymkode: c3b9a...02a 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #35 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Leste at han har korttidsopphold. En klage til Statsforvalteren tar lang tid. Skjønner at du og har ditt liv - men faren din har bært deg som baby og vist deg omsorg hele livet. Jobbe og sove må du, men utenom det bør du vurdere å sette dine egne behov til side og være på sykehjemmet og forsøke å hjelpe faren din på beina igjen - så han ikke svinner bort. Sånn er bare livet. Hilsen også pårørende. Anonymkode: c3b9a...02a Ts her. Mener du jeg skal si opp jobben min? Jeg bor 2 timer unna, skal jeg flytte da eller? Jeg prøver å hjelpe han så godt jeg kan, men det er begrenset hvor mye jeg får gjort. Jeg setter mine behov til side, trenger ikke antyde jeg ikke stiller opp. Anonymkode: 1db3a...b07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #36 Del Skrevet 3 timer siden Min mor var sine siste tre mnd på sykehjem. Vi tok oss forsåvidt mye av henne selv. Besøkte hver formiddag og kveld, og satt selvfølgelig mye der de to siste ukene. Vi kunne lirke og lure for å få i henne litt mat og drikke. Det tok tid, og skjønner selvfølgelig at de ansatte ikke kunne gjøre det. Litt verre var det at vi oppdaget feil med medisiner, vi oppdaget kutt, sår og blåmerker flere ganger som trengte stell. Rart at de som stelte henne ikke så det. Vi oppdaget at hun ikke var tatt av medisiner som skulle bort to dager før en operasjon osv. På sykehjemmet her virket det ikke som om de hadde det travelt i det hele tatt. De sto og hang her og der. Scrollet på private mobiler osv. Satt ute på verandaen uten at det var beboere der. Virket ikke noe stresset i det hele tatt. Dette var korttidsavd. Føler med deg, TS. Det er mange kamper man må ta som pårørende, og mye man ser som ikke er bra. I min kommune er det egen, lukket avd for de med demens og lignende. Har bare hørt bra ting om den, så det varierer sikkert veldig. Så på vanlig avd at det var veldig ulik innsats på de forskjellige pleierne. Det var enklest for oss å prate med de vi så at var veldig "på". De slappe var det egentlig ingen vits å ha dialog med. De ble liksom bare tomme og fjerne i blikket om man forsøkte å spørre om noe. Det har nok blitt sånn at det er opp til oss pårørende å sørge for at de gamle får en best mulig slutt på livet. Noen plasser får de omtrent bare hjelp med hygiene, medisiner og en tallerken mat plassert foran seg. Så det er mye ansvar for pårørende. Anonymkode: a9b04...509 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #37 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har tatt ekstravakter på sykehjem. Har opplevd å løpe bena av meg og måtte starte med legging kl 18 for å rekke alle før nattevakten kom Jeg hadde ansvar for 9 stykker! Det er helt jævlig til tider. Det er så mye som skal dokumenteres og logges hele tiden, som tar tid fra alt annet. Sårstell, medisiner, mat, skifte på senger. Det jeg gjorde aller minst i den jobben var å gi omsorg eE bare så trist. Jeg orket ikke mer. Gikk hjem med verdens dårligste samvittighet og det orket jeg ikke. ble fler og fler ansatte som ikke kunne noe særlig norsk. Mange fra Øst-Europa og de er ofte mer strenge/tydelige i tilbakemelding til brukere og de ble redd og lei seg av det, spesielt de som hadde demens Nå jobber jeg i bolig med psykiatri. Unge voksne. Det er heldigvis mye bedre her, 1:1 eller 2:1 Men fy fader for noen flinke folk som jobber på sykehjem. Men håper ikke mine foreldre trenger å være på sykehjem. Unner de bedre enn det. Det er dessverre sånn Anonymkode: 21165...4f5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 3 timer siden #38 Del Skrevet 3 timer siden Gidavmeg skrev (1 time siden): Meld til statsforvalter at din far ikke får forsvarlig helsehjelp En samtale til, mer og bedre kommunikasjon er kanskje å foretrekke før man drar ut kanonene? Ts, snakk med styrer igjen. Kan hende de må jobbe litt gjennom hele personalet før rutinene er innarbeidet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heln Skrevet 3 timer siden #39 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har jobbet i over ti år på sykehjem og vil gjerne gi deg noen råd😊 Underbemanning er et faktum, og eldrebølgen står vi midt i. Istede for å gå inn med et utgangspunkt der du tenker pleien er for dårlig, tenk heller at de gjør sitt beste frem til motsatte er bevist. Spør personalet om valgene de tar. Hvorfor var sengehesten oppe? Hvorfor måtte han holde sengen? Det kan hende valgene er svært gjennomtenkt, eller st de får seg en liten oppvekker på det. Tenk for deg selv, hva kan du gjøre? Hvilke områder av ditt fars liv kan du ta større ansvar for? Jeg kjenner pårørende som kom hver dag og hjalp til med å mate under middagen. Eller pårørende som kom minst en gang i uka og tok med pasienten på gåtur eller kjøretur. Pårørende som kom hver kveld og sa god natt til sin gamle mor. Pårørende er en stor ressurs og ofte er familien stor, om man mobiliserer barn, barnebarn osv så tror jeg de fleste pasienter ved sykehjem vil kunne få et rikt liv de siste årene sine 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 3 timer siden #40 Del Skrevet 3 timer siden Sånn generelt og uten å snakke om din far spesielt; en mann med Alzheimer OG influensa kan kanskje ha det best i ro i senga i en sykdomsperiode, gitt at vi snakker om influensa og ikke en vanlig forkjølelse. Å få sove, hvile og ligge godt med jevnlige leieendringer KAN være bedre for en syk, skrøpelig og forvirra person enn å «sitte i en stol på stua». Masse hvile, få ligge godt, mat og drikke i senga kan være mye bedre medisin for en dement influensasyk. Viktig å unngå delir, altså akutt forvirring. Dette er vanskelig for mange, men faglig sett kan det absolutt være forsvarlig. Demente og influensasyke har ikke noe utbytte av Dagsrevyen og Gullrekka, en god tempurmadrass og rent sengetøy kan være adskillig bedre 😊 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå