AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Min far har alzheiemer, har vært oppegående men fikk influensa og ble veldig dårlig av det. Nå er han veldig dårlig til bens, må ha hjelp på do.. han falt i går da han prøvde gå på do. Greit nok, det kan skje.. før i dag når jeg var der ble jeg enig med leder at ringe snora skulle festes i t skjorta hans så det ringer når han prøver reise seg. Og at sengehesten skulle være nede så han ikke klatrer over. Når jeg kom dit i kveld var ikke alarmen festet i t skjorta, men i dyna og sengehesten var oppe. Nå kjenner jeg på en veldig fortvilelse og frustrasjon. Men er det noe mam kan gjøre? Han ene som jobber der sa og far må ligge fra kl 14 for han er urolig. Trodde nesten ikke det jeg hørte! Jeg skjønner de har det travelt, men han kan da ikke ligge så lenge! Noen som har erfaring? Hva kan man gjøre? Anonymkode: 1db3a...b07 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Desverre har de for lite folk. Ofte folk med for lite greie på det med slik sykdom Så det på mi far. Første stedet var de flinke. Var ute , hadde eget hage omeråde som var inngjerdet. Hadde godt med ansatte og ansatte som viste hva slik diagnose innebar. Flinke med å holde de i gang med å gå, drive med forskjellige ting. Besøk av dyr. Allsang osv. Så ble han flyttet der fikk han omtrent ikke lov å gå ut av rommet, fikk ikke fysioterapeut osv. Vi så ting forfalt fort når ting ikke ble fulgt opp. Noe lege sa og , legen prøvde å få far min tilbake der han var først, men fikk som svar fra kommune det stede var for dyrt Anonymkode: 7cb61...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Meld til statsforvalter at din far ikke får forsvarlig helsehjelp 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Desverre har de for lite folk. Ofte folk med for lite greie på det med slik sykdom Så det på mi far. Første stedet var de flinke. Var ute , hadde eget hage omeråde som var inngjerdet. Hadde godt med ansatte og ansatte som viste hva slik diagnose innebar. Flinke med å holde de i gang med å gå, drive med forskjellige ting. Besøk av dyr. Allsang osv. Så ble han flyttet der fikk han omtrent ikke lov å gå ut av rommet, fikk ikke fysioterapeut osv. Vi så ting forfalt fort når ting ikke ble fulgt opp. Noe lege sa og , legen prøvde å få far min tilbake der han var først, men fikk som svar fra kommune det stede var for dyrt Anonymkode: 7cb61...50b Det jeg er så redd for, at han skal forfalle fort nå. At han ikke får komme opp lenger, bare blir liggende. Og faller mer, kanskje skader seg, brekker noe. Skal ko ikke gå utover hans helse at de er for lite folk! Anonymkode: 1db3a...b07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Gidavmeg skrev (3 minutter siden): Meld til statsforvalter at din far ikke får forsvarlig helsehjelp Må nok det hvis dette fortsetter.. skremmer meg at det er sånn.. ts Anonymkode: 1db3a...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Hei! Du må snakke med avdelingsleder og primærkontakten til faren din, som kan forklare deg hvilke tiltak de gjør for faren din og hvorfor. Uheldige hendelser kan skje, men ofte ser ikke pårørende hele bildet og totalsituasjonen og mye man gjør på sykehjem kan virke uforståelig for utenforstående. Du MÅ be om samtaler Anonymkode: 7f2d6...172 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Velkommen til norsk helsevesen. Er helt normalt. 3 stk på 35 pasienter er helt normalt. Sier seg selv at de fleste må ligge hele dagen. Derfor medisineres de for å holde seg rolige. Sykehjem er ikke egnet for 'friskere' alzheimere. Nytter ikke å klage. Sykehjem er slik. Anonymkode: 36792...31e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Gidavmeg skrev (4 minutter siden): Meld til statsforvalter at din far ikke får forsvarlig helsehjelp man skal ikke melde fra til statforvalter før man har snakket med pasientens primærkontakt, ansvarlig sykepleier og avdelingsleder/enhetsleder Anonymkode: 7f2d6...172 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Har han fast plass eller har han midlertidig plass? Min erfaring er at på avlastningsavdelinger er det for lite ansatte, de kjenner de eldre dårlig (fordi de er der kort tid, i prinsippet) og det er lite som skjer, for beboerne skal være der kort tid. I praksis kan de bli boende på avdelingen lenge mens de venter på fast plass og få mindre hjelp enn de burde. For oss bedret det seg med fast plass. Anonymkode: 84665...964 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meley Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Hei. Du må be om å få se 4A vedtaket på bruk av senghest, ellers har de ikke lov å ha den oppe. Bare å kontakte statsforvaltningen hvis de ikke har vedtak. Be om utskrift fra journal. Ellers be de skaffe velferdsteknologi slik som somnify og nattugla. Finnes sensorer de kan ha på gulvet som er mye tryggere ein snor i klærne. Ser mange mener slik må man forvente på sykehjem men det må man ikke. Ikke på ein godt drevet avd med kurset personell å god leder. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): man skal ikke melde fra til statforvalter før man har snakket med pasientens primærkontakt, ansvarlig sykepleier og avdelingsleder/enhetsleder Anonymkode: 7f2d6...172 Man kan selvfølgelig melde selv om man ikke har gjort dette, men om man kommer særlig langt er en annen sak. Anonymkode: eec6f...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Min far har alzheiemer, har vært oppegående men fikk influensa og ble veldig dårlig av det. Nå er han veldig dårlig til bens, må ha hjelp på do.. han falt i går da han prøvde gå på do. Greit nok, det kan skje.. før i dag når jeg var der ble jeg enig med leder at ringe snora skulle festes i t skjorta hans så det ringer når han prøver reise seg. Og at sengehesten skulle være nede så han ikke klatrer over. Når jeg kom dit i kveld var ikke alarmen festet i t skjorta, men i dyna og sengehesten var oppe. Nå kjenner jeg på en veldig fortvilelse og frustrasjon. Men er det noe mam kan gjøre? Han ene som jobber der sa og far må ligge fra kl 14 for han er urolig. Trodde nesten ikke det jeg hørte! Jeg skjønner de har det travelt, men han kan da ikke ligge så lenge! Noen som har erfaring? Hva kan man gjøre? Anonymkode: 1db3a...b07 Du får melde deg selv til statsforvalteren for at du ikke orker å ta vare på din egen far. Sykehjemmet gjør nok så godt de kan med de ressursene de har til rådighet. Om du er misfornøyd må du rett og slett ta mer ansvar selv. Det er dessverre slik det er, vi bruker fra før av for mye penger på helse og omsorg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden Trist men dette er realiteten i 2025 - underbemanning, høyt fravær og mangel på ressurser Anonymkode: f1676...ba9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden Romkom skrev (11 minutter siden): Du får melde deg selv til statsforvalteren for at du ikke orker å ta vare på din egen far. Sykehjemmet gjør nok så godt de kan med de ressursene de har til rådighet. Om du er misfornøyd må du rett og slett ta mer ansvar selv. Det er dessverre slik det er, vi bruker fra før av for mye penger på helse og omsorg. For en stygg kommentar!! Jeg gjør alt jeg kan for faren min, men jeg kan ikke bo på rommet med han heller. Hvordan mener du jeg skal ta mer ansvar?? Dust.. Anonymkode: 1db3a...b07 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden Meley skrev (16 minutter siden): Hei. Du må be om å få se 4A vedtaket på bruk av senghest, ellers har de ikke lov å ha den oppe. Bare å kontakte statsforvaltningen hvis de ikke har vedtak. Be om utskrift fra journal. Ellers be de skaffe velferdsteknologi slik som somnify og nattugla. Finnes sensorer de kan ha på gulvet som er mye tryggere ein snor i klærne. Ser mange mener slik må man forvente på sykehjem men det må man ikke. Ikke på ein godt drevet avd med kurset personell å god leder. Det skal jeg faktisk vurdere. Fikk de til å ta ned på den ene siden.. syns de skulle hatt noe mer å tilby når en pasient har full fare. Jeg jobber selv på sykehjem, der har vi bevegelses sensorer stående i sånne tilfeller. Syns absolutt ikke dette er noe man skal forvente! Anonymkode: 1db3a...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har han fast plass eller har han midlertidig plass? Min erfaring er at på avlastningsavdelinger er det for lite ansatte, de kjenner de eldre dårlig (fordi de er der kort tid, i prinsippet) og det er lite som skjer, for beboerne skal være der kort tid. I praksis kan de bli boende på avdelingen lenge mens de venter på fast plass og få mindre hjelp enn de burde. For oss bedret det seg med fast plass. Anonymkode: 84665...964 Han har midlertidig plass. Skulle egentlig hjem, men ble dårlig av influensaen så han måtte på en korttids avdeling. At de er for lite ansatte skjønner jeg er slitsomt, men det skal ikke gå utover han. I kveld satt hun ene på avd i privat mobil og andre satt og så på tv.. Anonymkode: 1db3a...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For en stygg kommentar!! Jeg gjør alt jeg kan for faren min, men jeg kan ikke bo på rommet med han heller. Hvordan mener du jeg skal ta mer ansvar?? Dust.. Anonymkode: 1db3a...b07 Grunnen for din sterke følelsesmessige reaksjon er vel sannheten i kommentaren min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Velkommen til norsk helsevesen. Er helt normalt. 3 stk på 35 pasienter er helt normalt. Sier seg selv at de fleste må ligge hele dagen. Derfor medisineres de for å holde seg rolige. Sykehjem er ikke egnet for 'friskere' alzheimere. Nytter ikke å klage. Sykehjem er slik. Anonymkode: 36792...31e Nei, så gæli er det vanligvis ikke. Tre personale på 10 pasienter her. Det blir gitt lite beroligende. Anonymkode: 08361...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden Romkom skrev (21 minutter siden): Grunnen for din sterke følelsesmessige reaksjon er vel sannheten i kommentaren min Hva mener du med det? Anonymkode: 1db3a...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden Romkom skrev (21 minutter siden): Grunnen for din sterke følelsesmessige reaksjon er vel sannheten i kommentaren min Hva mer mener du jeg skal gjøre?? Jeg er hans pårørende, men må vel også leve mitt liv Anonymkode: 1db3a...b07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå