AnonymBruker Skrevet 6. mars #21 Del Skrevet 6. mars Grüner skrev (1 minutt siden): Den diagnosen er 🚩 Selvfølgelig må det bli stigmatisering i en slik tråd. Kan du ikke formulere deg litt annerledes . Ikke alle med borderline er like . Anonymkode: 6ffb6...fca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #22 Del Skrevet 6. mars Rainstorm2.0 skrev (9 minutter siden): Nei, du skal ikke blokke henne. Folk fortjener respekt uavhengig av hvilke diagnoser de har. Om hun forsøker å ta livet sitt er det ikke ditt ansvar, og opplever du trusler om det kan du kontakte helse eller andre hun er tett på. At du ser at dette ikke går er en ærlig sak, gi henne en sjanse til å oppleve at noen rundt henne oppfører seg tydelig og respektfullt selv om det er en avvisning der. Spør deg selv, hva ville du likt best, å bli blokket, eller få en ordentlig melding eller telefon om at "dette er ikke det jeg ser etter, og jeg ønsker deg alt det beste på veien videre i datinglivet". Kan også være lurt å gi henne et kompliment som f.eks. " du er en super person men jeg er ikke klar for noe forhold" . Da blir bruddet lettere for henne, som reduserer risikoen for alvorlige reaksjoner Anonymkode: 6ffb6...fca 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 6. mars #23 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan også være lurt å gi henne et kompliment som f.eks. " du er en super person men jeg er ikke klar for noe forhold" . Da blir bruddet lettere for henne, som reduserer risikoen for alvorlige reaksjoner Anonymkode: 6ffb6...fca Jeg kjenner meg usikker, fordi ærlighet og integritet er viktig for meg. Jeg tror ikke folk blir tryggere av å være rundt uærlighet, og jeg ville ikke anbefalt TS eller noen å lyve til noen, da sitter en bare igjen og kjenner seg forvirret og ekstra såret når en ser at personen raskt får seg ny kjæreste. 3 måneder senere ser man vedkommende med partner og tenker "åja, så du var klar for forhold, bare ikke med meg". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #24 Del Skrevet 6. mars Rainstorm2.0 skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner meg usikker, fordi ærlighet og integritet er viktig for meg. Jeg tror ikke folk blir tryggere av å være rundt uærlighet, og jeg ville ikke anbefalt TS eller noen å lyve til noen, da sitter en bare igjen og kjenner seg forvirret og ekstra såret når en ser at personen raskt får seg ny kjæreste. 3 måneder senere ser man vedkommende med partner og tenker "åja, så du var klar for forhold, bare ikke med meg". Hun trenger da ikke å vite at han går inn i et annet forhold. Dette handler om å dempe hennes reaksjon der og da - det er utrolig vondt for en borderline å bli forlatt. Om 3 mnd har hun kanskje roet seg betraktelig. Anonymkode: 6ffb6...fca 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 6. mars #25 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun trenger da ikke å vite at han går inn i et annet forhold. Dette handler om å dempe hennes reaksjon der og da - det er utrolig vondt for en borderline å bli forlatt. Om 3 mnd har hun kanskje roet seg betraktelig. Anonymkode: 6ffb6...fca Det er umulig for både meg og deg å si akkurat hva denne personen trenger, uansett hvor mye vi vet om diagnosen hennes. Som du vet er ikke alle med borderline pf helt like. For meg er uærlighet sjelden en god løsning, særlig ikke overfor mennesker som sliter med relasjoner og følelsene sine. Vennlighet, og godhet, er fullt mulig uten å lyve. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #26 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun trenger da ikke å vite at han går inn i et annet forhold. Dette handler om å dempe hennes reaksjon der og da - det er utrolig vondt for en borderline å bli forlatt. Om 3 mnd har hun kanskje roet seg betraktelig. Anonymkode: 6ffb6...fca Jeg har formulert en melding til henne Hei *****. Det har vært noen vonde to dager etter det som hente på ******. Jeg tror dessverre ikke det kommer til å gå mellom oss. Opplevelsen jeg satt igjen med etter sist møte gjorde meg usikker og skremt. Jeg ønsker deg alt godt og at du får en støtten du trenger. Virker dette greit? Er det noe jeg skal droppe eller legge til? Anonymkode: 0929e...0e9 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #27 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hei alle kloke dere! Jeg går rett på sak. For ca to måneder siden begynte jeg å date en kvinne. Vi er begge 24 og studerer i samme by. Jeg møtte henne på fest og vi kom i prat. Jeg kjente ikke en umiddelbar gnist, men oppmerksomheten hun ga meg var veldig smigrende. Så vi utvekslet kontaktinfo. Vi begynte regelmessig å gå på date. Det første jeg reagerte på var at hun alltid vil finne på ting som innebærer alkohol. Noe som er greit på en fredag, men blir veldig mye flere ganger i uken. Jeg bor i kollektiv med en god kompis. Hun er veldig sjalu på vennskapet vårt. Om vi sitter å ser på film så sender hun med ti tyvetalls meldinger. Hun skriver ting som om jeg virkelig liker henne, hvorfor jeg ikke svarer med en gang og hvem jeg er sammen med. Hun har diagnostisert bordeline. Jeg hadde ikke så mye kunnskap om det og syntes hun virket som en morsom, livlig og sosial person. Det som virkelig har fått meg til å tvile er en hendelse som skjedde for to dager siden. Hun hadde som vanlig fått ønsket sitt om å gå på en bar. Vi sitter der og har det trivelig. Ved siden av vårt bord sitter det en jentegjeng. Helt tilfeldig får jeg blikkontakt med en av dem, jeg var ikke flørtete på noen måte. Plutselig så stormet hun ut lokalet. Jeg løp etter og tok henne igjen. Midt ute på gata overhalte hun meg med kjeft, roping og gråting. Jeg ble helt satt ut, prøvde å holde hånden hennes for å roe henne ned. Hun rev seg løs å slo meg i skulderen. Jeg frøs til og bare gikk fra stedet rett hjem. Nå to dager etterpå har hun sendt noe voldsomt til meldinger. Jeg har dårlig samvittighet og er ikke sikker på hvordan jeg skal svare på disse. Men jeg er ganske sikker på at dette ikke vil funke. Har lest at de kan bli så ute av seg at de forsøker å ta livet sitt eller skader seg. Så jeg er bekymret for henne også. Er dette «normalt» for de med denne diagnosen? Burde jeg helt enkelt bare blokke henne? Anonymkode: 0929e...0e9 Hun er ikke frisk nok til et forhold, det vil bare bli verre. Før min eks fikk behandling måtte han ha meg på snapmap og ringte om kartet viste noe feil. Ofte nok måtte jeg filme det som var rundt meg for at han skulle tro på meg. Ikke alle med borderline er slik, men min eks hadde tilleggsdiagnoser som blandet pf og adhd. Han var best i starten, så sklei det kjapt over til noe veldig ubehagelig. Da jeg sa at jeg ikke vil mer så truet han med selvmord. Første gangen ga jeg etter og "reddet han. Andre gangen sa jeg at du får gjøre som du vil. Han gjorde det ikke. Tredje gang ringte jeg legen hans og meldte bekymring. Siden det har han aldri truet. Jeg er på vei ut etter altfor mange år. Det gikk fint så lenge han tok medisin for adhd og gikk i behandling. Så mente han at han var ferdig med behandling og var perfekt som han var. Da ble det skikkelig ille for meg. Dropp det, blokk det. Hun har vist deg flere typer voldelig oppførsel, uavhengig om du er mann eller dame bør du aldri gi en voldelig person en ny sjanse. Anonymkode: babc5...6d7 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #28 Del Skrevet 6. mars Her bør du bare trekke deg unna. Du virker som ett lett bytte som hun kan herse med i og med at du skriver at du fikk dårlig samvittighet. Hva fikk du dårlig samvittighet for? Hadde du gjort noe galt? Nei, det hadde du ikke, men du ble manipulert. Hun spiller på dine sårbarheter og fraskriver seg ansvar for egen oppførsel. Ansvaret plasseres over i deg- og du spiller det ut- med dårlig samvittighet. Dette vil ikke gå seg til, dette vil bare bli verre. Du vil bli brutt ned og miste deg selv om du blir gående i en slik destruktiv relasjon over tid. Anonymkode: 88eb0...900 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #29 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det har bare gått to måneder og du blir allerede utsatt for tilløp til vold. Dette blir IKKE bedre. Anonymkode: 1a0b3...936 Det er ikke tilløp, det er vold. Fysisk slag, forsøk på isolering ved å ikke like vennene hans, ekstrem sjalusi. Anonymkode: babc5...6d7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #30 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har formulert en melding til henne Hei *****. Det har vært noen vonde to dager etter det som hente på ******. Jeg tror dessverre ikke det kommer til å gå mellom oss. Opplevelsen jeg satt igjen med etter sist møte gjorde meg usikker og skremt. Jeg ønsker deg alt godt og at du får en støtten du trenger. Virker dette greit? Er det noe jeg skal droppe eller legge til? Anonymkode: 0929e...0e9 Den var grei den. Ville ikke videre engasjert meg, om hun prøver.. Anonymkode: 9e780...28b 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #31 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har formulert en melding til henne Hei *****. Det har vært noen vonde to dager etter det som hente på ******. Jeg tror dessverre ikke det kommer til å gå mellom oss. Opplevelsen jeg satt igjen med etter sist møte gjorde meg usikker og skremt. Jeg ønsker deg alt godt og at du får en støtten du trenger. Virker dette greit? Er det noe jeg skal droppe eller legge til? Anonymkode: 0929e...0e9 Den meldingen er helt grei. Du burde blokkere henne når du har sendt den, eller så kan det fort ende med at du får drøssevis med meldinger i retur. Anonymkode: d2b94...3cb 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #32 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har formulert en melding til henne Hei *****. Det har vært noen vonde to dager etter det som hente på ******. Jeg tror dessverre ikke det kommer til å gå mellom oss. Opplevelsen jeg satt igjen med etter sist møte gjorde meg usikker og skremt. Jeg ønsker deg alt godt og at du får en støtten du trenger. Virker dette greit? Er det noe jeg skal droppe eller legge til? Anonymkode: 0929e...0e9 Jeg synes den var litt vond, for å være ærlig. Du trenger jo ikke være så presis? Kan du ikke bare si at du ikke føler dere passer sammen eller noe? Det er ikke løgn, men det legger samtidig ikke all skyld på henne for at det gikk skeis heller. Anonymkode: 6e15a...fb9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #33 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her bør du bare trekke deg unna. Du virker som ett lett bytte som hun kan herse med i og med at du skriver at du fikk dårlig samvittighet. Hva fikk du dårlig samvittighet for? Hadde du gjort noe galt? Nei, det hadde du ikke, men du ble manipulert. Hun spiller på dine sårbarheter og fraskriver seg ansvar for egen oppførsel. Ansvaret plasseres over i deg- og du spiller det ut- med dårlig samvittighet. Dette vil ikke gå seg til, dette vil bare bli verre. Du vil bli brutt ned og miste deg selv om du blir gående i en slik destruktiv relasjon over tid. Anonymkode: 88eb0...900 Ja jeg er nok litt naiv og godtroende😅 jobber med å sette grenser for meg selv. Denne opplevelsen har gjort at jeg har innsett at jeg ikke må være «snill» bare for å være det Anonymkode: 0929e...0e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #34 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes den var litt vond, for å være ærlig. Du trenger jo ikke være så presis? Kan du ikke bare si at du ikke føler dere passer sammen eller noe? Det er ikke løgn, men det legger samtidig ikke all skyld på henne for at det gikk skeis heller. Anonymkode: 6e15a...fb9 Når man tyr til vold, er det IKKE for mye å høre at det setter en støkk i andre mennesker.. Mye mildere enn hva jeg hadde skrevet, men nå reagerer jeg også med sinne på vold. Anonymkode: 9e780...28b 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 6. mars #35 Del Skrevet 6. mars Tenker at det beste nå er å avslutte. Dette blir ikke bedre. Det kommer sannsynligvis til å bli ganske voldsomt fra hennes side, men stå i det. Etter at du har vært tydelig på at du vil avslutte bør du slutte å ta telefonen og svare på meldinger. Ikke ta henne tilbake fordi hun kommer med diverse trusler. Det gjør det bare verre til neste gang du ønsker å avsluttet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #36 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes den var litt vond, for å være ærlig. Du trenger jo ikke være så presis? Kan du ikke bare si at du ikke føler dere passer sammen eller noe? Det er ikke løgn, men det legger samtidig ikke all skyld på henne for at det gikk skeis heller. Anonymkode: 6e15a...fb9 Jeg er uenig. Meldingen beskriver ts sin opplevelse. Den var kort og klar på hvordan møtet opplevdes for han. Anonymkode: 801e5...d6d 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotehodet Skrevet 6. mars #37 Del Skrevet 6. mars Det enkle spørsmålet er, er dette det livet du ønsker å leve med en partner? Tenk seg om du får en jobb og du må på jobbreise, eller jobben inviterer til sommerfest.. Hvordan tror du hun vil reagere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 6. mars #38 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har formulert en melding til henne Hei *****. Det har vært noen vonde to dager etter det som hente på ******. Jeg tror dessverre ikke det kommer til å gå mellom oss. Opplevelsen jeg satt igjen med etter sist møte gjorde meg usikker og skremt. Jeg ønsker deg alt godt og at du får en støtten du trenger. Virker dette greit? Er det noe jeg skal droppe eller legge til? Anonymkode: 0929e...0e9 Den var veldig bra, og ærlig. Var det jeg som skrev ville jeg vært tydeligere på setningen "Jeg tror dessverre ikke det kommer til å gå mellom oss", den gir rom for tvil og grubling. Jeg ville kanskje skrevet "Jeg ønsker ikke å ha noe mer forhold og kontakt". Det er tydeligere, men kanskje noen vil oppfatte det hardere. Velg det som kjennest rett for deg. Kjenner meg glad for å høre at du vil skrive en tydelig melding til henne! Ser noen mener du ikke skal være så presis, du kjenner henne best her, men jeg tenker at det er sannsynlig at hun vil vite at det er den situasjonen som ligger bak, selv om du ikke er presis. Med å være konkret gir du henne muligheten til å forstå hva som har forårsaket det. Og angående om du skal blokke henne, gjør det du tenker er best, om du ikke blokker, har du sjansen til å si at du ringer ambulanse hvis hun eventuelt kommer med selvmordstrusler. Da jeg var i en lignende situasjon foretrakk jeg å ha kontroll på hva de skrev, men koblet meg fra det med å bestemme meg for at jeg bare kom til å svare dersom det gjaldt et spesifikt spørsmål rundt å forstå situasjonen bedre, for å lære av, eller for å si at jeg ringte ambulanse dersom det ble nødvendig. Lykke til! 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #39 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes den var litt vond, for å være ærlig. Du trenger jo ikke være så presis? Kan du ikke bare si at du ikke føler dere passer sammen eller noe? Det er ikke løgn, men det legger samtidig ikke all skyld på henne for at det gikk skeis heller. Anonymkode: 6e15a...fb9 Hvorfor skal han ikke være ærlig? Forhåpentligvis så innser hun at hun ikke kan fortsette å oppføre seg sånn hvis hun noen gang skal ha et velfungerende forhold og oppsøker hjelpen hun trenger, hvis hun ikke allerede er i behandling. Anonymkode: d2b94...3cb 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #40 Del Skrevet 6. mars Rainstorm2.0 skrev (4 minutter siden): Den var veldig bra, og ærlig. Var det jeg som skrev ville jeg vært tydeligere på setningen "Jeg tror dessverre ikke det kommer til å gå mellom oss", den gir rom for tvil og grubling. Jeg ville kanskje skrevet "Jeg ønsker ikke å ha noe mer forhold og kontakt". Det er tydeligere, men kanskje noen vil oppfatte det hardere. Velg det som kjennest rett for deg. Kjenner meg glad for å høre at du vil skrive en tydelig melding til henne! Ser noen mener du ikke skal være så presis, du kjenner henne best her, men jeg tenker at det er sannsynlig at hun vil vite at det er den situasjonen som ligger bak, selv om du ikke er presis. Med å være konkret gir du henne muligheten til å forstå hva som har forårsaket det. Og angående om du skal blokke henne, gjør det du tenker er best, om du ikke blokker, har du sjansen til å si at du ringer ambulanse hvis hun eventuelt kommer med selvmordstrusler. Da jeg var i en lignende situasjon foretrakk jeg å ha kontroll på hva de skrev, men koblet meg fra det med å bestemme meg for at jeg bare kom til å svare dersom det gjaldt et spesifikt spørsmål rundt å forstå situasjonen bedre, for å lære av, eller for å si at jeg ringte ambulanse dersom det ble nødvendig. Lykke til! Enig i det denne personen sier om å være enda mer tydelig på at du ikke ønsker videre kontakt, for hun kommer mest sannsynlig til å ville ha kontakt, for noe av det verste for folk med denne diagnosen er å bli avvist. Så avvist 100 % med en gang istedenfor å skape rom for tolkning. De fleste ville tatt hintet, men trolig ikke denne personen. Anonymkode: ce512...744 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå