Gå til innhold

Dater noen med borderline (emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse) og nå er jeg usikker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei alle kloke dere! Jeg går rett på sak. For ca to måneder siden begynte jeg å date en kvinne. Vi er begge 24 og studerer i samme by. Jeg møtte henne på fest og vi kom i prat. Jeg kjente ikke en umiddelbar gnist, men oppmerksomheten hun ga meg var veldig smigrende. Så vi utvekslet kontaktinfo. Vi begynte regelmessig å gå på date. Det første jeg reagerte på var at hun alltid vil finne på ting som innebærer alkohol. Noe som er greit på en fredag, men blir veldig mye flere ganger i uken. Jeg bor i kollektiv med en god kompis. Hun er veldig sjalu på vennskapet vårt. Om vi sitter å ser på film så sender hun med ti tyvetalls meldinger. Hun skriver ting som om jeg virkelig liker henne, hvorfor jeg ikke svarer med en gang og hvem jeg er sammen med. Hun har diagnostisert bordeline. Jeg hadde ikke så mye kunnskap om det og syntes hun virket som en morsom, livlig og sosial person. Det som virkelig har fått meg til å tvile er en hendelse som skjedde for to dager siden. Hun hadde som vanlig fått ønsket sitt om å gå på en bar. Vi sitter der og har det trivelig. Ved siden av vårt bord sitter det en jentegjeng. Helt tilfeldig får jeg blikkontakt med en av dem, jeg var ikke flørtete på noen måte. Plutselig så stormet hun ut lokalet. Jeg løp etter og tok henne igjen. Midt ute på gata overhalte hun meg med kjeft, roping og gråting. Jeg ble helt satt ut, prøvde å holde hånden hennes for å roe henne ned. Hun rev seg løs å slo meg i skulderen. Jeg frøs til og bare gikk fra stedet rett hjem. Nå to dager etterpå har hun sendt noe voldsomt til meldinger. Jeg har dårlig samvittighet og er ikke sikker på hvordan jeg skal svare på disse. Men jeg er ganske sikker på at dette ikke vil funke. Har lest at de kan bli så ute av seg at de forsøker å ta livet sitt eller skader seg. Så jeg er bekymret for henne også. Er dette «normalt» for de med denne diagnosen? Burde jeg helt enkelt bare blokke henne?

Anonymkode: 0929e...0e9

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er dessverre vanlig, selv om ikke alle er sånn. Tviler på dette bedrer seg. Løp mens du kan.

Anonymkode: ce5d1...d24

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ut ifra min erfaring med borderline (har kjent noen i løpet av livet) så ville jeg gitt opp dette med én gang. 

Anonymkode: 6e15a...fb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si enkelt og greit at dette ikke fungerer for deg. 

Har selv vært sammen med en med borderline og det tok nesten knekken på meg. Det er fryktelig fryktelig slitsomt å være sammen med noen som overreagerer, alltid tror det verste om deg, og som svinger så voldsomt i humøret. Min eks var også veldig sjarmerende og manipulerende.

Man må aktivt jobbe med sin borderline for å kunne fungere i et forhold. Jeg tviler på at denne dama gjør det. 

Gjør deg selv en tjeneste og avslutt det før du blir dratt enda lenger ned i dritten.

Anonymkode: 77bae...f35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kommer til å slite deg ut. Finn noen som er en rolig base i livet, ikke en som overvelder deg med stress og kaos.

Anonymkode: 957c4...a37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si enkelt og greit at dette ikke fungerer for deg. 

Har selv vært sammen med en med borderline og det tok nesten knekken på meg. Det er fryktelig fryktelig slitsomt å være sammen med noen som overreagerer, alltid tror det verste om deg, og som svinger så voldsomt i humøret. Min eks var også veldig sjarmerende og manipulerende.

Man må aktivt jobbe med sin borderline for å kunne fungere i et forhold. Jeg tviler på at denne dama gjør det. 

Gjør deg selv en tjeneste og avslutt det før du blir dratt enda lenger ned i dritten.

Anonymkode: 77bae...f35

Har en sånn kollega, og jeg holder på å bryte sammen 

Anonymkode: 957c4...a37

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det har bare gått to måneder og du blir allerede utsatt for tilløp til vold. Dette blir IKKE bedre.

Anonymkode: 1a0b3...936

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Borderline/ustabil personlighetsforstyrrelse er en av de mest alvorlige og inngripende psykiske lidelsene. Det som skiller personlighetsforstyrrelser fra symptomlidelser (angst, depresjon, osv) er at de er langt mer varige og stabile. Borderline kjennetegnes av ustabilitet i nære relasjoner og overreaksjoner som du beskriver. Selv om alle mennesker fortjener å oppleve kjærlighet vil jeg sterkt anbefale deg å avslutte, og gå videre, hvis du ønsker et stabilt liv fremover. Dette er nok bare en forsmak på dramatikken som du kan komme til oppleve i et forhold med henne. 💔

Anonymkode: 76093...f4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ghoste eller blokkér henne ihvertfall. Det vil gjøre vondt verre. Send mld og si at det ikke fungerer for deg f.eks. 

Anonymkode: 02af8...ee9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må tenke på deg selv i denne situasjonen. 
Å leve sammen med et menneske som skaper katastrofe ut av alt kan ta knekken på alle. 
Vær ærlig og si fra at du ikke takler denne personligheten og diagnosen hennes. 
Blokker om det hagler med syke meldinger etterpå 

Anonymkode: 053dd...0e7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei alle kloke dere! Jeg går rett på sak. For ca to måneder siden begynte jeg å date en kvinne. Vi er begge 24 og studerer i samme by. Jeg møtte henne på fest og vi kom i prat. Jeg kjente ikke en umiddelbar gnist, men oppmerksomheten hun ga meg var veldig smigrende. Så vi utvekslet kontaktinfo. Vi begynte regelmessig å gå på date. Det første jeg reagerte på var at hun alltid vil finne på ting som innebærer alkohol. Noe som er greit på en fredag, men blir veldig mye flere ganger i uken. Jeg bor i kollektiv med en god kompis. Hun er veldig sjalu på vennskapet vårt. Om vi sitter å ser på film så sender hun med ti tyvetalls meldinger. Hun skriver ting som om jeg virkelig liker henne, hvorfor jeg ikke svarer med en gang og hvem jeg er sammen med. Hun har diagnostisert bordeline. Jeg hadde ikke så mye kunnskap om det og syntes hun virket som en morsom, livlig og sosial person. Det som virkelig har fått meg til å tvile er en hendelse som skjedde for to dager siden. Hun hadde som vanlig fått ønsket sitt om å gå på en bar. Vi sitter der og har det trivelig. Ved siden av vårt bord sitter det en jentegjeng. Helt tilfeldig får jeg blikkontakt med en av dem, jeg var ikke flørtete på noen måte. Plutselig så stormet hun ut lokalet. Jeg løp etter og tok henne igjen. Midt ute på gata overhalte hun meg med kjeft, roping og gråting. Jeg ble helt satt ut, prøvde å holde hånden hennes for å roe henne ned. Hun rev seg løs å slo meg i skulderen. Jeg frøs til og bare gikk fra stedet rett hjem. Nå to dager etterpå har hun sendt noe voldsomt til meldinger. Jeg har dårlig samvittighet og er ikke sikker på hvordan jeg skal svare på disse. Men jeg er ganske sikker på at dette ikke vil funke. Har lest at de kan bli så ute av seg at de forsøker å ta livet sitt eller skader seg. Så jeg er bekymret for henne også. Er dette «normalt» for de med denne diagnosen? Burde jeg helt enkelt bare blokke henne?

Forvent det samme av henne mtp på oppførsel som du ville gjort til enhver annen person. Dette er ikke normal oppførsel..

Anonymkode: 011c3...c8a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke uvanlig, det kan hende hun har dårlig regulert borderline. De som har gått mye i terapi og har lært å takle svingningene oppfører seg sjeldent slik, selv om de naturligvis kan få en "sprekk". Men dette ordner seg relativt raskt. 

Det å være sammen med noen som har denne personlighetsforstyrrelsen er vanskelig. Så du må nesten tenke over hvor godt du liker henne og om du er villig til å legge inn arbeidet. Jeg syns det er rart at hun 2 dager etterpå ikke har bedt om å få snakke om det eller ber om unnskyldning. 

Ta en prat med henne. Om hun reagerer voldsomt på at du er usikker og ikke hører på hva du tenker om dette, så er det bare å avslutte. 

Anonymkode: d9c21...7e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Jeg er en mann mes borderline. Den kommer i ulike grader, men det som ofte går igjen er frykt for å bli forlatt og impulsiv atferd. Styrken på symptomene kan variere veldig fra person til person. I dette tilfellet tror jeg dessverre symptomene er for sterke hos henne til at hun vil klare å fungere godt i et forhold. Vær så snill og ta dette til deg, beskytt deg selv. Selv om hun kan bli bedre med tiden (terapi, jobbe med impulskontroll osv), så kan dette ta tid. Så må du bare spørre hvis du har flere spørsmål så hjelper jeg gjerne så godt jeg kan.

Anonymkode: 6ffb6...fca

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Helt ærlig: avslutt dette nå mens leken er god. Involverer du deg i dette vil du gjøre livet ditt til et levende helvete. Når hun allerede etter så kort tid utagerer på en slik måte, tør jeg ikke tenke på hvordan hun blir etter et, 2, 3 5 år… Kom deg unna! Det er ikke noe jeg ville tenkt over engang. Enkel sms: «Dette fungerer ikke for meg. Farvel» Deretter ville jeg blokket vedkommende og ikke sett meg tilbake. Du vil ende som et nervevrak om du opprettholder denne giftige relasjonen.

Anonymkode: 28e03...d8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forvent det samme av henne mtp på oppførsel som du ville gjort til enhver annen person. Dette er ikke normal oppførsel..

Anonymkode: 011c3...c8a

Synes dette er et fint råd! Ikke behandle henne, gi henne mer rep eller mindre spillerom for den saks skyld, så godt det går- på bakgrunn av diagnosen. Men still samme krav og gi det samme tilbake som om du aldri visste "hvorfor" hun gjør ting hun gjør; dette er ikke grei oppførsel fra noen og det er veldig tidlig i relasjonen deres. Føler du selv at dette kan bli bedre?

Jeg har en pf selv, og forventer aldri at noen andre skal ta hensyn eller føle på kroppen hva jeg sliter med. Jeg strekker meg svært langt for å ikke ta min bagasje ut på andre, og tar det jeg opplever opp med behandler i stedet. Derimot har jeg absolutt ikke borderline og har kjent mennesker med bpd og synes på generelt grunnlag det er svært vanskelig å forholde seg til de av dem som ikke er i aktiv behandling og/eller anerkjenner og er klar over utfordringene sine. Det må være forferdelig å ha det slik, men det er ditto fælt å bli utsatt for en som er ustabil og ikke har noen kontroll.

Anonymkode: c2720...c49

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei. Jeg er en mann mes borderline. Den kommer i ulike grader, men det som ofte går igjen er frykt for å bli forlatt og impulsiv atferd. Styrken på symptomene kan variere veldig fra person til person. I dette tilfellet tror jeg dessverre symptomene er for sterke hos henne til at hun vil klare å fungere godt i et forhold. Vær så snill og ta dette til deg, beskytt deg selv. Selv om hun kan bli bedre med tiden (terapi, jobbe med impulskontroll osv), så kan dette ta tid. Så må du bare spørre hvis du har flere spørsmål så hjelper jeg gjerne så godt jeg kan.

Så modig du er! Jeg har egentlig lest mest om diagnosen etter denne hendelsen. Jeg tror dessverre ikke jeg kan håndtere dette. Ikke slik som hun reagerte. Jeg kommer til å lese meldingene fra henne for å forsikre meg om at hun ikke skader seg selv.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Når de er så utagerende bør du løpe. 

Kanskje hun kan bli en god partner om mange år, i terapi og etter mye egen jobbing.

Det er ikke lov laga, sorry.

Anonymkode: 9e780...28b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skal ikke blokke henne. Folk fortjener respekt uavhengig av hvilke diagnoser de har. Om hun forsøker å ta livet sitt er det ikke ditt ansvar, og opplever du trusler om det kan du kontakte helse eller andre hun er tett på. 

At du ser at dette ikke går er en ærlig sak, gi henne en sjanse til å oppleve at noen rundt henne oppfører seg tydelig og respektfullt selv om det er en avvisning der. Spør deg selv, hva ville du likt best, å bli blokket, eller få en ordentlig melding eller telefon om at "dette er ikke det jeg ser etter, og jeg ønsker deg alt det beste på veien videre i datinglivet". 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Den diagnosen er 🚩

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så modig du er! Jeg har egentlig lest mest om diagnosen etter denne hendelsen. Jeg tror dessverre ikke jeg kan håndtere dette. Ikke slik som hun reagerte. Jeg kommer til å lese meldingene fra henne for å forsikre meg om at hun ikke skader seg selv.

Det er bra konklusjon. Men det er ikke ditt ansvar å redde henne, husk det.  Ring nødnummer hvis du tror hun takler bruddet dårlig og merker at hun er ustabil.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...