AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #21 Del Skrevet 7 timer siden newman01 skrev (22 timer siden): Har du ikke fondet på en ASK? Aksjesparekonto. Hvorfor har ikke rådgiveren din anbefalt deg å opprette ASK? Da kan man bytte fond uten å havne i skatteposisjon. Og forvalteren tar jo mer i honorar enn staten tar i formuesskatt Det har jeg. Jeg viste ikke at jeg da kan bytte fond uten å skatte, men jeg må jo uansett da ta ut nå som det er mye nedgang. Må jeg så må jeg. Men så vidt jeg forstår det får jeg kursen som er ca 10 dager etter at jeg velger å ta ut. Da kan det jo stupe mye mer ned på de dagene, og slik det ser ut nå er det jo svært nedadgående trend. Tar jeg ut nå kan jeg jo risikere å havne på bunn, om ti dager. Og gjøre ett serdeles dårlig valg. Jeg vet ingen kan si noe sikkert, men jeg forsøke å finne best mulig gjetting siden jeg kan nesten ingenting om dette selv. Dere kan helt tydelig mye mer enn meg. Anonymkode: 4fb7c...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #22 Del Skrevet 7 timer siden Cerx skrev (22 timer siden): Du har nok hatt for høy aksjeandel på ihvertfall deler av pengene dine, siden det er en god risiko for at du er nødt til å selge deg ut av fond i løpet av kort tid. Man bør løpende revurdere horisonten sin, og i et 80% aksjefond anbefaler man ihvertfall 5-7 års horisont (gjenstående tid før man trenger pengene). Da hadde trolig ikke droppet i verdi du har hatt siden i høst hatt noe å si. Men dette er en felle som mange går i, og dette kan man bare sette på kontoen for læring. Har du fondene på en aksjesparekonto eller ikke? Har du de på en Ask kan du i så fall selge deg ut av fond slik at det beløpet du kan komme til å trenge i juni ihvertfall er sikret for videre nedgang. Du vil ha 0% rente på innskuddet i noen måneder, men det er det kanskje verdt siden du kan bli avhengig av midlene til boligkjøp. Fordelen med å gjøre det på denne måten er at du ikke skatter av midene før du evt. tar de ut av Ask-en og inn på en vanlig bankkonto. Dersom du ser at du ikke trenger midlene likevel kan du kjøpe fond på nytt (og kanskje da velge et rimeligere fond som noen er inne på her). Hei. Jeg har hatt ca fem år på dette fondet nå (eller, på danske bank Horisont 80. Ble jo overflyttet mot min vilje i november) og totalt sett har jeg tjent på det. Siden dag en og til nå har det vært god fortjeneste. Det er siste tiden som har vært veldig nedtur. Jeg taper ikke på det sånn sett, men fortjenesten minker jo veeeldig nå hvis jeg må ta ut akkurat nå som det er nedgang. Det var ikke planlagt, jeg skulle bo her jeg bor i lange tider var tanken. Slik ble det ikke da jeg nå har samboer som vil at vi skal kjøpe noe sammen. Det vil jeg jo gjerne så jeg klarer ikke si desverre. Men ja. Veldig uheldig å måtte ta ut nå som det er veldig nedgang. 😬😬 Anonymkode: 4fb7c...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #23 Del Skrevet 7 timer siden Cerx skrev (22 timer siden): Du har nok hatt for høy aksjeandel på ihvertfall deler av pengene dine, siden det er en god risiko for at du er nødt til å selge deg ut av fond i løpet av kort tid. Man bør løpende revurdere horisonten sin, og i et 80% aksjefond anbefaler man ihvertfall 5-7 års horisont (gjenstående tid før man trenger pengene). Da hadde trolig ikke droppet i verdi du har hatt siden i høst hatt noe å si. Men dette er en felle som mange går i, og dette kan man bare sette på kontoen for læring. Har du fondene på en aksjesparekonto eller ikke? Har du de på en Ask kan du i så fall selge deg ut av fond slik at det beløpet du kan komme til å trenge i juni ihvertfall er sikret for videre nedgang. Du vil ha 0% rente på innskuddet i noen måneder, men det er det kanskje verdt siden du kan bli avhengig av midlene til boligkjøp. Fordelen med å gjøre det på denne måten er at du ikke skatter av midene før du evt. tar de ut av Ask-en og inn på en vanlig bankkonto. Dersom du ser at du ikke trenger midlene likevel kan du kjøpe fond på nytt (og kanskje da velge et rimeligere fond som noen er inne på her). Og ja, avsnitt to. Glemte det. Jeg har en aksjesparekonto ja. Sånn 0% konto. Jeg kan ta ut og sette pengene der, ja. Men da vil jeg jo ta ut i en skikkelig bølgedal, så det sitter litt langt inne. Håper jo på det skal stige litt igjen før jeg må ta ut. Hvis jeg må ta ut. Argh. Håpløs gjetting dette! 😬 Anonymkode: 4fb7c...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #24 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 18.50): Hvis TS virkelig har fått et «tilsvarende» fond som i DB, dvs et aktivt forvaltet fond med 20% rentefond, med høyt gebyr, da er TS lurt. Igjen. Jeg var kunde i DB tidligere. Da jeg ble kunde hos dem, sjekket jeg vilkårene, og fant ut at de ikke var konkurransedyktige. Kundebehandler (selger) prøvde å få meg til å kjøpe fond hos dem, men jeg sa rett ut at det er ikke aktuelt, for DB er ikke konkurransedyktige. Og så hørte jeg ikke mer om det fra dem. Når jeg scroller gjennom lista til Nordea, blir jeg ikke imponert over hverken pris eller utvalg. Anonymkode: ee2a8...a77 Så rart. Vi tjente mye penger på fond hos DNB, hadde en fantastisk kunderådgiver. Vi byttet til en annen bank en Nordea fordi vi fikk bedre lånebetingelser da DB la ned personmarkedet, men vurderte å bli med til Nordea kun på grunn av kunderådgiveren vår. Hadde private banking. Anonymkode: 8568c...0e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #25 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så rart. Vi tjente mye penger på fond hos DNB, hadde en fantastisk kunderådgiver. Vi byttet til en annen bank en Nordea fordi vi fikk bedre lånebetingelser da DB la ned personmarkedet, men vurderte å bli med til Nordea kun på grunn av kunderådgiveren vår. Hadde private banking. Anonymkode: 8568c...0e6 Skulle stå hos DB, ikke DNB. Anonymkode: 8568c...0e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå