Gå til innhold

Hjelp! Fondsparing og kjøp av bolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har hatt langsiktig sparing i danske bank Horisont 80, og har tjent en god del på det over tid.

I november ble jeg, som alle andre, tvangsflyttet til Nordea. I følge Nordeas rådgiver skal dette være tilsvarende som horisont 80, jeg selv har lite peiling.

Saken nå. Jeg har i dag ca 1,66 millioner på dette fondet i Nordea. Jeg og samboer har kjøpt ny leilighet med overtakelse første juni. Jeg har da to alternativer.
Plan A. Selge leiligheten jeg har nå, da vil jeg ikke trenge å ta ut av fondet i det hele tatt på lang tid. Vi la leiligheten ut for salg for to uker siden. Fikk bud i går etter første visning, men det er 300 000 under det vi har satt som minimum så jeg ønsker ikke å selge så lavt.

Plan B, om leiligheten ikke skulle bli solgt til ok pris, er å leie ut leiligheten istedet. Da vil jeg måtte ta ut alt fra fondet pluss lån. Siden det var laber interesse for leiligheten etter første visning må jeg forberede meg på at plan B kanskje trengs. Vi tar leiligheten av markedet i noen uker nå, og forsøker igjen om en liten måned med litt lavere pris, men jeg må altså KANSKJE ta pengene ut av fondet innen første juni. Fondet er nå ned over 50 000 siden jeg kom dit i november, all time low. 

Jeg mister nå nattesøvn og er rimelig stressa og vet ikke hva som er lurt å gjøre. Satser jo selvfølgelig på at leiligheten blir solgt, men om den ikke skulle bli det må jeg gjøre best mulig valg mtp plan B. Hva gjør jeg? Ta ut nå (som medfører at jeg må skatte av overskuddet jeg hadde før overflytting til Nordea) i redsel for at jeg må bruke plan B, eller tørre å vente til nærmere juni hvor vi forhåpentligvis har solgt leiligheten og ikke tregner ta ut i det hele tatt? 🥴🥴

Anonymkode: 4fb7c...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg hadde det helt vært avgjørende hvor lettsolgt leiligheten anses å være og hvilken by den ligger i.

Det er ikke så rart at folk er litt tilbakeholdende med å kjøpe akkurat nå disse ukene, med alt kaoset internasjonalt.

Er det derfor den ikke ble solgt tror du, eller er det en litt vanskelig leilighet å selge?

Jeg hadde ikke hatt lyst til å selge fondene om jeg var deg, så jeg hadde nok gamblet på at den ble solgt i løpet av våren.

Anonymkode: 8c607...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

For meg hadde det helt vært avgjørende hvor lettsolgt leiligheten anses å være og hvilken by den ligger i.

Det er ikke så rart at folk er litt tilbakeholdende med å kjøpe akkurat nå disse ukene, med alt kaoset internasjonalt.

Er det derfor den ikke ble solgt tror du, eller er det en litt vanskelig leilighet å selge?

Jeg hadde ikke hatt lyst til å selge fondene om jeg var deg, så jeg hadde nok gamblet på at den ble solgt i løpet av våren.

Leiligheten ligger i Trondheim. Den burde være lettsolgt, men den er svært pen og velholdt og bar også det da megler kom til meg for befaring så trolig har hun nok blitt litt blendet og priset den litt høyt. Både jeg og megler mener fremdeles leiligheten er verdt prisen, men markedet er tydeligvis ikke helt enig. Budgiver sammenlignet med en annen som ble solgt noe lavere i pris, dog var den i betydelig dårligere stand. Tydeligvis tar ikke alle hensyn til slikt, så da må vi bare justere ned pris litt likevel. Kjipt, men markedet bestemmer. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leiligheten ligger i Trondheim. Den burde være lettsolgt, men den er svært pen og velholdt og bar også det da megler kom til meg for befaring så trolig har hun nok blitt litt blendet og priset den litt høyt. Både jeg og megler mener fremdeles leiligheten er verdt prisen, men markedet er tydeligvis ikke helt enig. Budgiver sammenlignet med en annen som ble solgt noe lavere i pris, dog var den i betydelig dårligere stand. Tydeligvis tar ikke alle hensyn til slikt, så da må vi bare justere ned pris litt likevel. Kjipt, men markedet bestemmer. 😊

Da hadde jeg satset på at den selges 🙂

Man kan jo bare tenke seg selv - dersom man hadde tenkt å kjøpe de siste ukene, at man lett hadde ventet litt for å se hva Trump kan finne på.

Lykke til! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy shit, set ut som du er lurt trill rundt av «rådgiveren» din. Ifølge Danske Bank er det 1,53% forvaltningshonorar på Horisont80. Det er MYE penger å betale hvert år for at noen har 20% av pengene i rentefond. 
Håper du har bedre vilkår i Nordea. 
Gondet har i tillegg gjort det dårligere enn referanseindeksen 5 av de siste 6 årene. kid-horisont-80.pdf?rev=240174f36e0c4331
Godt de tar ekstra godt betalt for å gjøre det dårligere da

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at steg 1 er å forstå hva duver investert i. Hva betyr "tilsvarende"? Konkret hvilket produkt snakker vi om og hvordan investeres pengene?

Om du kjenner bedre til produktet så er det også lettere å ta et valg.

Anonymkode: bbcb6...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (2 timer siden):

Holy shit, set ut som du er lurt trill rundt av «rådgiveren» din. Ifølge Danske Bank er det 1,53% forvaltningshonorar på Horisont80. Det er MYE penger å betale hvert år for at noen har 20% av pengene i rentefond. 
Håper du har bedre vilkår i Nordea. 
Gondet har i tillegg gjort det dårligere enn referanseindeksen 5 av de siste 6 årene. kid-horisont-80.pdf?rev=240174f36e0c4331
Godt de tar ekstra godt betalt for å gjøre det dårligere da

Ja, sånne fond er bare gunstige for banken selv. Kjøp et globalt indeksfond! Sannsynligvis er du lurt i Nordea også. 

Anonymkode: ee2a8...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...