Gå til innhold

Føler jeg ble kastet ut fra helsestasjonen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Husker jeg også skulle ha ut journalen min hos legen. Jeg fikk beskjed om å ikke dele den med noen. Nå ville ikke jeg vist journalen min til noen. Men når pasient får ut journalen sin så ville jeg tro det var pasientens valg om h..n ville dele den med noen. Skjønner jo at helsepersonell ikke kan vise pasientjournaler til andre en pasienten som eier journalen. Men pasienten gjør da vel som h..n vil.

Anonymkode: 03fc9...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som du misforsto det de sa til deg. Det er jo nettopp ikke plass til at gravide og ammende fritt kan stikke innom, hvis pasienter tar med seg venninner. 

Anonymkode: 373d5...867

Det kan godt være, men basert på hvordan de fremstilte det for meg, kan jeg godt skjønne at andre og misforstår. Plass er ikke et problem på denne helsestasjonen.

Anonymkode: 1bdc8...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er helsesykepleier selv, slo det deg ikke da venninnen din spurte at det kanskje ikke var så lurt? Jeg syns det er rart du ikke reflekterer over at for mange av oss som har gått i diskusjon med deg, mener du har et selvstendig ansvar for å ha bidratt til dette. 

Jeg er en helt vanlig sykepleier og det ville aldri falt meg inn å bli med venninnen min og barnet på noe sånt. 

Anonymkode: 29f85...f32

Joda, men samtidig tenkte jeg vel det ikke kunne skade. Ja jeg var ikke på jobb og tenkte det var greit siden hun selv ønsket det. Men jeg hadde jo ikke selv foreslått og bli med om hun ikke selv hadde spurt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personvern for barnet er faktisk en viktig faktor her… Det er ikke mors journal, det er et lite barn som ikke har stemme. 

HS har taushetsplikt, og det er visse temaer de kan ta opp som ikke andre skal være involvert i…

Anonymkode: ee701...882

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (6 minutter siden):

Hahaha, serr. Du skulle bare vist hvor mange venninner som er med som støtte. Til og med venninner av barnet. 

Veninner av barnet ♥️ Søtt da 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til å være helsesykepleier så virker det rart at du reagerer sånn på at du ikke fikk være med. Og i tillegg bruker så mye energi på å furte over det.

Anonymkode: a0cf6...7a9

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personvern for barnet er faktisk en viktig faktor her… Det er ikke mors journal, det er et lite barn som ikke har stemme. 

HS har taushetsplikt, og det er visse temaer de kan ta opp som ikke andre skal være involvert i…

Anonymkode: ee701...882

Og dette burde ts visst om hun faktisk var helsesykepleier selv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og dette burde ts visst om hun faktisk var helsesykepleier selv.

Det vet jeg ja. Men som sagt mange ganger her så var jo dette med å ha med meg noe veninnen min selv ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (13 minutter siden):

Hahaha, serr. Du skulle bare vist hvor mange venninner som er med som støtte. Til og med venninner av barnet. 

Ikke der jeg jobber :)

Anonymkode: dccfe...0f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje nettopp derfor, fordi du tror dette har noe som helst med deg å gjøre, og lager masse drama ut av noe som ikke handler om deg i det hele tatt. 

Dette var en time som handlet om forelder og barn. Det er ganske mye en skal igjennom på sånne timer. 

Her står det på Helsenorge hva en skal igjennom på f. Eks 6- ukers kontroll:  

Temaer på 6-ukerskontrollen

Helsesykepleier/lege tar opp temaer som:

Her er det mye sensitivt. Helsestasjonen oppfordrer begge foreldre til å komme hvis mulig. Men hun har rett i at venninne av mor ikke har noe der å gjøre. 
Hvorfor opptar dette deg sånn egentlig?? Har du ikke ditt eget liv? 

Anonymkode: a31f3...378

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det så galt å ønske å ha med seg ei venninne? 

Anonymkode: 98709...5f4

Vil gjette på at det handlar om personvernet til barnet.

Endret av Mandagsunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde med min mor noen ganger på helsestasjonen i starten. Slet veldig med ammingen og babyen nektet flaske, så det var godt å ha med seg en som kunne støtte meg og hjelpe meg litt om jeg trengte det. Det gikk seg til etterhvert og da trengte jeg det ikke lenger. Opplevde aldri at hun ikke fikk være med. Om det var snakk om sensitive opplysninger, kunne jo bare helsesykepleier spurt om TS kunne vente utenfor. Slik jeg forstår det fikk hun ikke en gang være inne på selve helsestasjonen?

Anonymkode: 4cc96...a08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Til å være helsesykepleier så virker det rart at du reagerer sånn på at du ikke fikk være med. Og i tillegg bruker så mye energi på å furte over det.

Furter vel ikke akkurat. Men hadde helsesykepleieren der sagt det på en litt annen måte så hadde jeg ikke brydd meg. Men jeg har følelser jeg også selv om jeg er helsesykepleier, så kan bli litt lei meg om noen snakker sånn til meg. Jeg vet jo selv at man skal snakke hyggelig til de som kommer. Man må være profesjonell på jobb. Så hun kunne sagt fint om du kan vente ute så lenge. Det hadde gått helt fint det altså. Jeg kunne aldri funnet på å si til noen at de får komme seg ut for de har ikke noe der å gjøre. Det finnes nemlig hyggeligere måter å gi en sånn beskjed på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje nettopp derfor, fordi du tror dette har noe som helst med deg å gjøre, og lager masse drama ut av noe som ikke handler om deg i det hele tatt. 

Dette var en time som handlet om forelder og barn. Det er ganske mye en skal igjennom på sånne timer. 

Her er det mye sensitivt. Helsestasjonen oppfordrer begge foreldre til å komme hvis mulig. Men hun har rett i at venninne av mor ikke har noe der å gjøre. 

Det var måten hun sa det på. Jeg hadde ikke reagert på det om hun hadde vært litt mer hyggelig i tonen.

Jada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan hadde du selv reagert på at du fikk beskjed om å komme deg ut fordi du ikke hadde noe der å gjøre? Hvordan hadde du følt deg da? Nei jeg tror nok de fleste hadde foretrukket at hun sa fint om du venter ute så lenge. Det er nemlig noe med hvordan beskjeder blir gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan hadde du selv reagert på at du fikk beskjed om å komme deg ut fordi du ikke hadde noe der å gjøre? Hvordan hadde du følt deg da? Nei jeg tror nok de fleste hadde foretrukket at hun sa fint om du venter ute så lenge. Det er nemlig noe med hvordan beskjeder blir gitt. 

Beskjed om å komme seg ut fordi man ikke har noe der å gjøre passer egentlig bedre på et utested der noen er så dritings at de ikke lenger får være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var måten hun sa det på. Jeg hadde ikke reagert på det om hun hadde vært litt mer hyggelig i tonen.

Jada.

Du fokuserer jo både i HI, resten av tråden og den andre du har laget på det at du ikke fikk være med inn, og spør om det er sånn det skal være. 
Alle er vel enige i at man skal si fra på en ok måte. Men jeg er ganske sikker på at om man hadde fått denne helsesykepleier en sin versjon av hendelsen ville det vært annerledes. 

Anonymkode: 00f14...ec4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men mor sa at hun ville ha henne med.

Så da har faktisk ikke sykepleier noe med å kaste henne ut. Moren burde i dette tilfellet bedt om helsesøsters navn og skrevet en formell klage. 

Mor kan - påregnelig - ha behov for å ha med seg noen. Emosjonell støtte, fysisk støtte, tidligere dårlige erfaringer med helsepersonell, behov for vitne til uanstendig adferd. Etc. Det har hun lov til. Nektes hun? Da bør vedkommende som nekter henne få seg en alvorsprat med sin leder om hvorvidt en som føler seg berettiget til å bølle med pasientene sine egner seg til pasientkontakt

Ts kunne ha blitt med sin venninne til legen. Helt inn på undersøkelsesbenken. De ville hatt rett til å spørre pasienten (i enerom) om hen ønsket bistand. Men om pasienten sier «ja» så er det ståa.

Anonymkode: baa34...717

"Pasienten" her er barnet. 

Anonymkode: d6178...3d4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du fokuserer jo både i HI, resten av tråden og den andre du har laget på det at du ikke fikk være med inn, og spør om det er sånn det skal være. 
Alle er vel enige i at man skal si fra på en ok måte. Men jeg er ganske sikker på at om man hadde fått denne helsesykepleier en sin versjon av hendelsen ville det vært annerledes. 

Anonymkode: 00f14...ec4

Det er helt greit at jeg ikke fikk være med. Men dere synes jo det er ok at hun ga beskjeden på en så kvass måte. Ja hun gjorde faktisk det. Tror ikke halvparten av dere her hadde likt å få beskjeden på den måten. Det går faktisk an å gi beskjeder på en profesjonell måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett jeg gikk og kjøpte meg kake og det fikk ikke de på helsestasjonen da 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...