Gå til innhold

Klarer ikke finne den perfekte pizzasausen. Blir alltid skuffet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Maskinfører skrev (1 time siden):

Peppes 😊

Dette kommer til å høres rart ut, valgte alltid den fra peppes før men for noen år siden syns jeg den begynte å smake ganske sterkt lakris?! Eller stjerneanis(?) veldig spesielt, noen andre som har merka en rar smak der? Nå velger jeg alltid Idun sin. 

Anonymkode: 66377...c95

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kommer til å høres rart ut, valgte alltid den fra peppes før men for noen år siden syns jeg den begynte å smake ganske sterkt lakris?! Eller stjerneanis(?) veldig spesielt, noen andre som har merka en rar smak der? Nå velger jeg alltid Idun sin. 

Der er jeg helt enig det er en rar smak der sånn mest sannsynligvis ett krydder eller noe sånt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Maskinfører skrev (11 timer siden):

Der er jeg helt enig det er en rar smak der sånn mest sannsynligvis ett krydder eller noe sånt 

Det er anis i en annen pizzasaus, så ikke utenkelig at det er i denne også. Jeg er glad i lakris, men ikke så glad i anis, så da skal jeg styre unna denne også. Lager normalt vår egen, eller bruker bare tomatpuré, men fint det finnes noe ferdig også. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker tomatpurre vi som vi har i kjøttdeigen og lar det puttre med litt fløtte

Anonymkode: 02104...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (25 minutter siden):

Det er anis i en annen pizzasaus, så ikke utenkelig at det er i denne også. Jeg er glad i lakris, men ikke så glad i anis, så da skal jeg styre unna denne også. Lager normalt vår egen, eller bruker bare tomatpuré, men fint det finnes noe ferdig også. 

Ja det er det jeg er glad i lakris som er i Twistposen :)  ja lager egen saus selv av hakkede tomater veldig  fint at det fins ferdig :D

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Deig er bra. Fyll er bra. Oster er bra. Men sausen…

Noen minimalister hevder gode tomater eller bokstomater og litt salt er det beste. Men nah..

Tips?

Anonymkode: d6315...396

Prøvd å lage selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pusetassen skrev (14 timer siden):

Du må jo ikke bruke pizzasaus om det ikke fungerer. Med mindre du ønsker det da, men bare sliter med å finne noe som er godt?

Kjæresten min hadde samme problem som deg - pizzasausen var det verste å finne! Helt til han smakte min mors pizza, hehe. Hun har aldri brukt pizzasaus, men har melk i pizzafyllet som lager en slags saus. Når alt er ferdig stekt, hell melka over fyllet og stek noen minutter på lav varme. Da vil melka trekkes inn i kjøttdeigen. Mye bedre enn noen som helst pizzasaus, spør du meg. Smaken blir ikke så dominerende. Du får prøve om du vil. Lykke til da!

Men hva brukte hun som fyll i tillegg til kjøttdeig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg delvis lager den selv. Løk og hvitløk stekes i litt olje. Når det begynner å lukte godt har jeg i tomatpure, steker så det i 1-2 minutter. Har i en boks hakka tomater, og kan finne på å blande ut en buljongterning i vann, og ha i litt av vannet i sausen for ekstra smak. Smaker til med krydder. Jeg personlig liker salt, pepper og timian. Men vi er alle ulike. Det beste er å la det koke en stund, så viktig å ikke ha i for mye krydder med en gang, for smaken kan konsentrere seg litt.

Anonymkode: 712ca...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den beste pizzasausen er den vil laget da jeg vokste opp; 

Stekte kjøttdeig i stekepannen med løk, tok et par skjer med tomatpurre og litt mel og rørte inn, for så å supplere med vann til det ble en jevn saus. Salt og pepper!

Denne sausen ble brukt også til spaghetti. Lager den av og til nå, men den er jo ikke så sunn.

Ellers lager jeg pizzasaus med cherrytomater på boks/eller ferske. Da steker jeg løk, hvitløk i olivenolje, (+litt gulrot og stangselleri hvis jeg har), og lar det putle en stund. Skal ikke bli stekt, bare mykt. Så tar jeg oppi litt tomatpurre og surrer inn for deretter å ta tomatene til slutt. Krydrer med oregano, litt basilikum, salt, pepper, timian, 1-2 laurbærblad, (merian + et par krydder til jeg ikke komme på som ikke er et must, men som til sammen gir en smak av peppes sin saus). 

Sausen koker helst flere timer! Jo lengre jo bedre, og jeg trenger ikke sukker i! 

Bruker denne sausen også til lasagne og spaghetti. Til spaghetti har jeg litt mer basilikum oppi. Moser den til slutt. Alle unger elsker den, og spiser grønnsaker uten å vite det :) 

Man må ikke lage den så avansert, men jeg liker å lage store porsjoner, slik at jeg har i flere uker i frysen. 

Innimellom blir jeg nostalgisk og får lyst på en god gammeldags hjemmelaget pizza med stor bunn og masse ost. Da bruker jeg første oppskrift! 😍

Anonymkode: 21b5c...63a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg delvis lager den selv. Løk og hvitløk stekes i litt olje. Når det begynner å lukte godt har jeg i tomatpure, steker så det i 1-2 minutter. Har i en boks hakka tomater, og kan finne på å blande ut en buljongterning i vann, og ha i litt av vannet i sausen for ekstra smak. Smaker til med krydder. Jeg personlig liker salt, pepper og timian. Men vi er alle ulike. Det beste er å la det koke en stund, så viktig å ikke ha i for mye krydder med en gang, for smaken kan konsentrere seg litt.

Anonymkode: 712ca...dd6

Enig! Jeg salter heller aldri før på slutten, da saltsmaken fordufter under koking, og man pøser på enda mer salt. Basilikum og oregano kan godt ha litt koketid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er anis i peppes sin saus. Jeg lager det av og til, men liker heller ikke lakrissmaken så godt. Ikke har vi godt av så mye lakris heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (3 timer siden):

Ja det er det jeg er glad i lakris som er i Twistposen :)  ja lager egen saus selv av hakkede tomater veldig  fint at det fins ferdig :D

Elsker lakris selv, så burde vel like anis, men det har vært en gjenganger her at ting med anis går ikke 🤪🤣🫣 Vet ikke hvor mange pakker med te jeg har gitt bort med årene, enten fordi det er lakriste med anis, eller en eller annen form for chai eller advent/jule-te hvor det har sneket seg inn det krydderet, og jeg merker det med en gang 🤣 En venninne elsker både lakris, anis, og litt krydrede teer så det har løst seg til nå på veldig god måte 😁

Godt vi er ulike, og kan hjelpe hverandre ut 😊 Lakrisen i twisten vet jeg er både elsket og hatet, så er du heldig får du mange biter for deg selv 😁😋

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er anis i peppes sin saus. Jeg lager det av og til, men liker heller ikke lakrissmaken så godt. Ikke har vi godt av så mye lakris heller.

Men anis er jo ikke lakris selv om det smaker lakris

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Screenshot_20250306_182644_SamsungInternet.thumb.jpg.5eeca671e204d1f27b8b08fda3b6da57.jpgVi sverger til denne. Favoritt blant små og store!

Anonymkode: 442c1...4de

Samme her! Den er bare best.

Noen ganger moser vi San marzano-tomater på boks, og lager en enkel saus med det og litt fersk basilikum. Det er også godt, men mutti er best synes jeg👍

Anonymkode: bd6ad...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker best Mutti pizzasaus.

Anonymkode: 4b3aa...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 18.22):

Haaaar du prøvd denne?? Min favoritt, eneste jeg liker. 

Pizzasaus - 290g Idun | Meny.no

Anonymkode: 3b0fa...775

Enig ! Denne er veldig god , har prøvd mange ulike . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mutti ♥️

Anonymkode: 506f4...4a8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Test ut idun sin vanlige pizzasaus. Hell i en skål og bland inn salt, litt chillisaus, oregano og juicen som jalapeño ligger i (på glass). Smak til. Jeg sverger til dette. 

Anonymkode: 02e83...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lager selv av løk,hvitløk,tomatpuré, hermetiske tomater, litt sukker,og krydder. Og evt litt vann. Koker lenge.Har jeg lyst på en litt raskere versjon ,har jeg begynt å bruke den posen fra Toro,som skal blandes i kjøttdeig sammen med vann. Syns den med løk er god. 

Anonymkode: a6993...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (8 timer siden):

Elsker lakris selv, så burde vel like anis, men det har vært en gjenganger her at ting med anis går ikke 🤪🤣🫣 Vet ikke hvor mange pakker med te jeg har gitt bort med årene, enten fordi det er lakriste med anis, eller en eller annen form for chai eller advent/jule-te hvor det har sneket seg inn det krydderet, og jeg merker det med en gang 🤣 En venninne elsker både lakris, anis, og litt krydrede teer så det har løst seg til nå på veldig god måte 😁

Godt vi er ulike, og kan hjelpe hverandre ut 😊 Lakrisen i twisten vet jeg er både elsket og hatet, så er du heldig får du mange biter for deg selv 😁😋

Ja lakris er godt det nei anis er ikke så godt det off usj te med lakrissmak høres ikke godt ut :( liker bare lakris intet annet evt karamell bra det har løst seg for det ja det er veldig viktig og hjelpe hverandre i sånne tilfeller ja lakrisen i twistposen er god den den nye er litt rar i smaken men funker den h:D ehe sorterer ut lakristwisten og den til slutt har funnet ett sted som selger lakristwist i løs vekt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...