AnonymBruker Skrevet 9. mars #21 Del Skrevet 9. mars Jeg mener at ingen i Norge er virkelig fattige. I Norge har vi det sinnsykt godt. Man trenger ikke lete langt utenfor Norges grenser for å finne en fattigdom vi i Norge ikke kan forestille oss. Men relativ fattigdom som vi har i Norge betyr vel å ikke ha råd til det andre folk har råd til. Jeg føler meg fattig stadig vekk da jeg ikke har råd til fin hytte på fjellet og enebolig i Oslo Anonymkode: d31b1...06f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #22 Del Skrevet 9. mars Helene skrev (På 6.3.2025 den 17.43): Hva legger dere i det å være fattig? Etter å ha lest flere tråder her inne skjønner jeg at det er forskjellige definisjoner på dette. Jeg kan starte. Har levd langt under fattigdomsgrensen i mange år. Dvs, du kan for eksempel ikke velge frisyre da du ikke har råd til frisør. Altså, håret må vokse. Mat, alt som er billig for å få pålegg eller middag på bordet. Eller, kjøpe billig sjampo på rema. Såpe det samme. Kafé besøk, utelukkende. Kino eller andre fritidsaktiviteter, helt uaktuelt. De mer alvorlige ting, boliglån eller husleie. Strøm og forsikring. Levde på underskudd alltid. Det var en kamp hver mnd, greide jeg å betale bolig denne mnd, eller neste mnd. Dette er hva jeg kaller fattig. I dag er jeg ufør, ikke ung, men noe som ligner minstepensjon. Anser meg ikke som fattig i dag. Kan betale alt av regninger. Alt er forutsigbart og har ingen store utgifter. Ingen strømmetjenester, alt inngår i husleien. Nå eier jeg, så det er borettslaget som bestemmer. Ingen unødvendig abonnement. Har ikke råd til kafé besøk eller spise ute. Men tillater meg å kjøpe middag hjem 1 gang pr mnd. Ikke stort mobilabonnement. Laveste av alt, har internett gjennom husleie. Mat, bruker kanskje 2500 kr pr mnd. Bor alene, har barn til middag innimellom. Jeg spiser godt og sunt. Har interesser som ikke koster noe. Jeg har et godt liv. Mennesker som elsker meg. Hva mener dere er fattigdom? Du har skrevet så mange tråder om dette. For det første synes jeg du kan kutte « boliglån» fra budsjettet til en fattig , for en som er fattig får ikke boliglån. Nei, du er ikke fattig. selvsagt kan ikke fattige velge frisyre. Jeg anser ikke meg selv som fattig, men frisør har jeg ikke vært hos på minst 10 år. Det jeg savner fra da jeg hadde bedre råd vs nå er tannlege, fysioterapeut osv. og klippe håret selv går greit. Anonymkode: f789d...d72 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #23 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 18.38): Hva får du ut utbetalt i ung uføretrygd i måneden? Anonymkode: f9983...bae Sikkert det samme som andre, om det ikke er stort lån på boligen. Anonymkode: f789d...d72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #24 Del Skrevet 9. mars Jeg regner med selv som fattig den gang jeg måtte Mette unger først og ikke alltid fikk mat selv. Flaskepant ble brukt til brødet som redda dagen og kontoen var på minus hver mnd. Heldigvis har jeg snudd situasjonen og har nå råd til det jeg vil, hvis jeg vil. Men sparer hardt av den lille lønnen jeg har for aldri komme i knipe. Anonymkode: c1a78...493 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #25 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bursdagsgaver til voksne tantebarn er ikke vanlig i min familie. Der slutter vi med julegave etter konfirmasjon og bursdagsgaver ( max 500 kr) etter 18 årsdagen. Etterpå er det kun en liten hilsen ( sjokolade el.) Min mor er 80 i år og hun har alt hun trenger. Hvorfor skal jeg kjøpe en dyr gave til henne? Hun blir like glad for en blomt, bare vi kommer innom. Og vi har råd til det, men det er ikke noe som prioriteres i vår familie. Anonymkode: 56797...a6f Min far fyller 80 om 2 uker, han ønsker seg sjokolade, og det skal han få 😁 Anonymkode: f789d...d72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #26 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg regner med selv som fattig den gang jeg måtte Mette unger først og ikke alltid fikk mat selv. Flaskepant ble brukt til brødet som redda dagen og kontoen var på minus hver mnd. Heldigvis har jeg snudd situasjonen og har nå råd til det jeg vil, hvis jeg vil. Men sparer hardt av den lille lønnen jeg har for aldri komme i knipe. Anonymkode: c1a78...493 Samlet du tomflasker, eller tok du deg råd til og kjøpe dyr drikke? jeg regner meg selv som fattig i 2 år , da samlet jeg tomflasker i parker og på stranden i sommerhalvåret og det dekket alt av mat/ rengjøring / hygiene . Anonymkode: f789d...d72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #27 Del Skrevet 9. mars Å være fattig for meg er å måtte snu på hver krone, ikke kunne unne seg noen ting. Jeg skulle ønske at det ble mer snakk om hvorfor er man fattig, mange sender penger til andre land for å betale for familie der, de er ikke fattige, noen sløser uten å tenke over det. Noen er fattige, her er dyrt å bo, maten er dyr, strømmen er dyr for de som bor på sør og øst landet. Hørte om en på trygd som ikke hadde råd til varm mat mer enn en gang i uka, men han snusa..og det koster, velger man bort middag for snus, er man ikke fattig Anonymkode: 994d7...021 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #28 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 18.38): Hva får du ut utbetalt i ung uføretrygd i måneden? Anonymkode: f9983...bae 23 549 kr. Anonymkode: a87a4...220 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #29 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener at ingen i Norge er virkelig fattige. I Norge har vi det sinnsykt godt. Man trenger ikke lete langt utenfor Norges grenser for å finne en fattigdom vi i Norge ikke kan forestille oss. Men relativ fattigdom som vi har i Norge betyr vel å ikke ha råd til det andre folk har råd til. Jeg føler meg fattig stadig vekk da jeg ikke har råd til fin hytte på fjellet og enebolig i Oslo Anonymkode: d31b1...06f 🤦🏼♀️ Anonymkode: 488e8...c98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 9. mars #30 Del Skrevet 9. mars (endret) For meg betyr det å være fattig å ikke ha økonomisk frihet. Det betyr at man må alltid velge det billigste av det billigste, og ikke fordi man har lyst nødvendigvis men fordi man må. Penger til uforutsette utgifter finnes ikke. Skulle man få vondt i en tann som eksempel og tannlegebesøk er nødvendig, så betyr det i mange tilfeller at man ikke får gått til tannlegen da man ikke har penger til å betale. Isteden så går man rundt med store smerter til tanna dør. Det kan også være at man har mindre hull eller skader som burde vært reparert, men pga økonomien får enn aldri råd til det, og det blir bare på verre på sikt. Å være fattig betyr også at man ikke har råd til å gå til frisøren for bare en enkel hårklipp, eller at hvis kjøleskapet skulle ryke så er det eneste alternativet å finne seg et nytt gratis kjøleskap på finn. Så får man håpe at man har gode venner med bil som kan hjelpe til med frakt, fordi bil er noe veldig mange fattige kan se langt etter, Med mindre man bor slik til/har helsemessige utfordringer som gjør at bil er nødvendig. Det kan også være snakk om det å måtte velge mellom mat og medisiner, fordi pengene ikke strekker til hele mnd. Eller kanskje man dropper behandling fordi det er for dyrt. Privat behandling kan man i alle fall glemme, og offentlig behandling har noen ganger lang ventetid. Når det gjelder nye sko og klær som man har behov for inne i mellom, så venter man gjerne med å bytte til skoene er helt utslitt og det er hull i de. Når det har blitt hull så blir dilemmaet at du ikke får råd til å spise deg mett hver dag den måneden, fordi du måtte bruke deler av matbudsjettet på sko.. For de som har barn så handler det også om å ikke kunne gi barna det som er normalt iht til de fleste andre. Å skulle feire barnebursdag selv om hjemme blir en økonomisk bekymring, og det å skrape sammen penger til gave i de bursdagene barnet blir invitert til er et like stort problem. Det kan også være at barnet ikke kan delta på aktiviteter som anses som normalt, som feks håndball, fotball, kulturskole etc. Men, det å være fattig kan også bety at man blir tvunget til å velge den dyreste løsningen på noe. Et eks på dette er at mobilen ryker, og man trenger en ny tlf. Som fattig har man ikke råd til å kjøpe telefonen der og da, så man blir tvunget til å betale telefonen heller på Avbetaling. I det lange løp koster derfor telefonen mer. Det samme kan gjelde feks når man må ha ny vaskemaskin eller et kjøleskap som eksempel. Så var det Dette med flytting da. En del fattige blir låst i sin boligsitusjon, da de ikke har økonomiske midler til å kunne flytte. Det å være fattig er rett og slett å ikke ha økonomisk frihet. Endret 11. mars av tussi84 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #31 Del Skrevet 9. mars tussi84 skrev (33 minutter siden): For meg betyr det å være fattig å ikke ha økonomisk frihet. Det å være fattig er rett og slett å ikke ha økonomisk frihet. Hva når den økonomiske friheten er begrenset av et alt for stor lån? Er man forsatt fattig Anonymkode: 56797...a6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #32 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 14.12): Jeg tenker at man er fattig om man overhode ikke har råd å kjøle næringsrik mat, nødvendig medisin. Ta imot behandling som psykolog. Ikke har råd å ta ungene på ferie f.eks. eller Kjøpe nye klær når de man har begynner bli slitt. At man ikke klarer få pengene til å strekke til. At man spiser havregrøt til seg selv og ordner mat til barna. Anonymkode: f30b9...b95 Man er ikke fattig selv om man. Ikke før dratt på ferie Anonymkode: f95f0...d8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #33 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg mener at ingen i Norge er virkelig fattige. I Norge har vi det sinnsykt godt. Man trenger ikke lete langt utenfor Norges grenser for å finne en fattigdom vi i Norge ikke kan forestille oss. Men relativ fattigdom som vi har i Norge betyr vel å ikke ha råd til det andre folk har råd til. Jeg føler meg fattig stadig vekk da jeg ikke har råd til fin hytte på fjellet og enebolig i Oslo Anonymkode: d31b1...06f Jo det finnes virkelig fattige , at du tenker du er fattig fordi du ikke har hytte blir for dumt Anonymkode: f95f0...d8f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #34 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Samlet du tomflasker, eller tok du deg råd til og kjøpe dyr drikke? jeg regner meg selv som fattig i 2 år , da samlet jeg tomflasker i parker og på stranden i sommerhalvåret og det dekket alt av mat/ rengjøring / hygiene . Anonymkode: f789d...d72 Samlet tomflasker og kjøpte litt brus. Man kan ikke leve så kjipt at man ikke unner ungene brus i helga. Hadde DU gjort det? Anonymkode: c1a78...493 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #35 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg mener at ingen i Norge er virkelig fattige. I Norge har vi det sinnsykt godt. Man trenger ikke lete langt utenfor Norges grenser for å finne en fattigdom vi i Norge ikke kan forestille oss. Men relativ fattigdom som vi har i Norge betyr vel å ikke ha råd til det andre folk har råd til. Jeg føler meg fattig stadig vekk da jeg ikke har råd til fin hytte på fjellet og enebolig i Oslo Anonymkode: d31b1...06f For en tøyeste ting og si.. er jo ikke sånn at de som er fattige i Norge føler seg slik fordi dem ikke har hytte og sydenferie! Men fordi dem ikke kan feire barnas bursdager, bor i usunne slitne sosial boliger, må ha det dyreste av alle abonnement- for vi fattige får ikke annet. Ikke råd til fysio, lege og medisiner. Mindre viktig men frisør og klær utgår i hvertfall! Må takke nei til alt for til og med juleavslutning og fau sager krever de det 10kroningene man ikke har ekstra. "ALLE" har da en 100lapp.. eller gud forby konfirmasjoner, dåp og bryllup. Du er ikke fattig som i afrika nei.. men kan love deg at livet er jævlig! Men de som aldri har vært der anet ikke åssen den følelsen er! Nei- det har faktisk ikke alle. Anonymkode: 0dd5b...e93 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #36 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For en tøyeste ting og si.. er jo ikke sånn at de som er fattige i Norge føler seg slik fordi dem ikke har hytte og sydenferie! Men fordi dem ikke kan feire barnas bursdager, bor i usunne slitne sosial boliger, må ha det dyreste av alle abonnement- for vi fattige får ikke annet. Ikke råd til fysio, lege og medisiner. Mindre viktig men frisør og klær utgår i hvertfall! Må takke nei til alt for til og med juleavslutning og fau sager krever de det 10kroningene man ikke har ekstra. "ALLE" har da en 100lapp.. eller gud forby konfirmasjoner, dåp og bryllup. Du er ikke fattig som i afrika nei.. men kan love deg at livet er jævlig! Men de som aldri har vært der anet ikke åssen den følelsen er! Nei- det har faktisk ikke alle. Anonymkode: 0dd5b...e93 Den følelsen har jeg kjent mer og mer på de siste årene.. Vært fattig i mange år ( her tipper jeg noen vil si at jeg har å takke meg selv ), minsteufør ( mistet mulighet til ung ufør pga null dokumentasjon pga omsorgssvikt ) og har ofte tenkt de siste årene at jeg får håpe livet blir kort. Anonymkode: 61bc9...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #37 Del Skrevet 9. mars for meg er noen fattig om de har så lav inntekt at de sliter med å dekke opp grunnleggende ting som bolig, strøm/oppvarming og mat. Å ha god/grei inntekt men bo så dyrt eller ha vent seg til vaner som koster mer enn man egentlig har råd til, er ikke å være fattig. Har man mulighet til å bo billigere, men nekter å flytte fordi man ikke har lyst, så er man ikke fattig. Det finnes en del folk i Norge som kaller seg fattig, som egentlig ikke er fattig. De har ok inntekt men velger å bo for dyrt, ha for dyr bil (eller ha bil i et område der bil ikke er nødvendig), kjøper for mye og feil mat, reiser på ferieturer til utlandet, bruker penger på ting som ikke er nødvendig for å ha et godt liv, osv. At disse kaller seg fattig og tigger om julegavepenger på Spleis synes jeg er helt tullete og ikke rent lite frekt. Anonymkode: d26c1...5c6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #38 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 17.06): Her går det egentlig ikke rundt (ansvaret for et barn), selv om jeg jobber 100%. Så jeg stresser med å finne en ekstrajobb. Da må jeg vel jobbe sånn 130 % i noen år. Det er demotiverende å jobbe når man ikke engang får betalt alle regningene. Anonymkode: 167b6...717 Hva er det som gjør at pengene ikke strekker til selv om du jobber 100%? Det må jo være noe du kan gjøre, som f.eks. å finne en annen jobb med bedre lønn, flytte i billigere bolig (eller til et rimeligere strøk), lage et budsjett og i hvertfall en periode kun bruke penger på det aller viktigste som husleie, strøm, mat og medisiner/lege/tannlege. Klipp håret selv eller spør en venn, kjøp klær, møbler og interiørting brukt (eller arranger byttekvelder med venner), lag ukesmeny og planlegg måltider etter sesong og tilbud i butikk... osv. Har man mulighet til å leve billigere for å få bedre råd, er man ikke fattig. De virkelig fattige har ingen alternativer da de lever på absolutt minimum. Helene skrev (På 7.3.2025 den 23.50): Jeg sliter nå. Greier meg i hverdagen. Sliter da 2 av mine tantebarn fyller 25 år i mai. Foreldre som fyller 80 i år. Disse ekstra ting går ikke i min økonomi. Må være med på gaver. Som ufør, greier å betale for hjemmet mitt. Alt annet greier jeg ikke. Tantebarnene trenger ikke gave, da de er voksne mennesker. Her synes jeg du må være ærlig og si rett ut at du ikke har råd. foreldre som fyller 80 år har sikkert alt de trenger, så her kan du gi en tjeneste. Er det noe foreldrene dine trenger hjelp til? Er det noe du kan gjøre sammen med dem som ikke koster penger? Har de kanskje et prosjekt i huset som de ikke klarer alene som du kan hjelpe dem med? Er du flink til noe som du kan bidra med? Har du mulighet til å gi hjemmelaget gave? Har man dårlig råd, så må man faktisk si ifra til dem rundt seg. De fleste forstår at en ufør person med dårlig råd ikke kan kjøpe masse dyre gaver. Det verste man kan gjøre er å late som om man har bedre råd enn man har. Anonymkode: d26c1...5c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #39 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva når den økonomiske friheten er begrenset av et alt for stor lån? Er man forsatt fattig Anonymkode: 56797...a6f Selvsagt ikke! Anonymkode: 488e8...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #40 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo det finnes virkelig fattige , at du tenker du er fattig fordi du ikke har hytte blir for dumt Anonymkode: f95f0...d8f Nei det finnes ikke virkelige fattige i Norge.. kun relativ fattigdom Anonymkode: d31b1...06f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå