Gå til innhold

Hva er fattig?

Helene

Anbefalte innlegg

Hva legger dere i det å være fattig? Etter å ha lest flere tråder her inne skjønner jeg at det er forskjellige definisjoner på dette. 

Jeg kan starte. Har levd langt under fattigdomsgrensen i mange år. Dvs, du kan for eksempel ikke velge frisyre da du ikke har råd til frisør. Altså, håret må vokse. Mat, alt som er billig for å få pålegg eller middag på bordet. Eller, kjøpe billig sjampo på rema. Såpe det samme. Kafé besøk, utelukkende. Kino eller andre fritidsaktiviteter, helt uaktuelt. De mer alvorlige ting, boliglån eller husleie. Strøm og forsikring. Levde på underskudd alltid. Det var en kamp hver mnd, greide jeg å betale bolig denne mnd, eller neste mnd. 

Dette er hva jeg kaller fattig. 

I dag er jeg ufør, ikke ung, men noe som ligner minstepensjon. Anser meg ikke som fattig i dag. Kan betale alt av regninger. Alt er forutsigbart og har ingen store utgifter. Ingen strømmetjenester, alt inngår i husleien. Nå eier jeg, så det er borettslaget som bestemmer. Ingen unødvendig abonnement. Har ikke råd til kafé besøk eller spise ute. Men tillater meg å kjøpe middag hjem 1 gang pr mnd. Ikke stort mobilabonnement. Laveste av alt, har internett gjennom husleie. Mat, bruker kanskje 2500 kr pr mnd. Bor alene, har barn til middag innimellom. 

Jeg spiser godt og sunt. Har interesser som ikke koster noe. Jeg har et godt liv. Mennesker som elsker meg. 

Hva mener dere er fattigdom? 

Endret av Helene
  • Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å flytte forsikring eller huslån når man er fattig er umulig. Jeg har shoppet rundt. Kan ikke noen andre fortelle om erfaringer? Det kan da ikke bare være meg som har hatt tøffe tider? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg drakk te uten te, men hadde sitron hjemme. Sammen med litt sukker i et krus som var mørkt på innsiden så jeg ikje så hva jeg faktisk drakk.

Da barnet var så liten at jeg skal bort skorpene på brødskiva. Det ble ikke kastet for det var mat for meg. 

Anonymkode: 9c46c...eb1

• Liker 4
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min definisjon av fattig er når man ikke har noen særlig til verdier, ikke kan betale regninger og har så vidt mat på bordet.

Frisør, kaffe, arrangementer etc er privilegium. Ikke noe man må ha for å leve et godt liv. Vil heller ikke si at de som har tatt opp mer lån enn det de har råd til å betjene er fattige. De har trossalt verdier.

Jeg er ung ufør, men definerer meg ikke som fattig. Eier leilighet, drar på arrangement og sparer en del.

Anonymkode: a87a4...220

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min definisjon av fattig er når man ikke har noen særlig til verdier, ikke kan betale regninger og har så vidt mat på bordet.

Frisør, kaffe, arrangementer etc er privilegium. Ikke noe man må ha for å leve et godt liv. Vil heller ikke si at de som har tatt opp mer lån enn det de har råd til å betjene er fattige. De har trossalt verdier.

Jeg er ung ufør, men definerer meg ikke som fattig. Eier leilighet, drar på arrangement og sparer en del.

Hva får du ut utbetalt  i ung uføretrygd i måneden? 

Anonymkode: f9983...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man har et tak over hodet og kan bli mett i løpet av en dag, så er man ikke fattig.

Anonymkode: 068c3...509

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg drakk te uten te, men hadde sitron hjemme. Sammen med litt sukker i et krus som var mørkt på innsiden så jeg ikje så hva jeg faktisk drakk.

Da barnet var så liten at jeg skal bort skorpene på brødskiva. Det ble ikke kastet for det var mat for meg. 

Dette gjorde jeg også, nærmest av prinsipp - man kaster ikke mat, selv om jeg hadde over to millioner på konto etter min far og nedbetalt bolig. Dyppet de i melk noen ganger sammen med cornflakes. Fattigdom kommer an på hvem man sammenligner seg med. Det er menneskelig å sammenligne seg. Tror man blir lykkeligst ved å bo i et strøk og ha venner der alle er på ca samme nivå eller at de som er et eller to hakk rikere ikke gjør et nummer av det. Skjuler det.

Anonymkode: e8455...44e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva får du ut utbetalt  i ung uføretrygd i måneden? 

Anonymkode: f9983...bae

Nav.no

Anonymkode: 488e8...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det siste der er jo bare lurt. Jeg kutter de opp til krutonger og tar mye olje og salt på. 

Anonymkode: c1700...36d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man har et tak over hodet og kan bli mett i løpet av en dag, så er man ikke fattig.

Jobber du i NAV eller er du på Stortinget?

Anonymkode: 34b7c...ed8

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan allikevel være fattig fordi man ikke har råd til at ungene deltar på aktiviteter og f.eks. bursdager. Som voksen så takler man det, men det er verre som barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fattig kan bli brukt i flere sammenhenger.

F.eks snakke vi om fattige i Norge så tenke jeg på personer som har tak over hode og mat på bordet, men som har problemer med å få økonomien til å gå rundt, f.eks bygget seg opp en del gjeld osv som de sliter å komme seg utav.

Snakke vi om verdens fattigdom så tenke jeg på folk som sulter/ikke har nødvendige medisiner som vi her i Norge tar for gitt.
Ingen i Norge kan sammenlignes med det.

Hadde de som har minst i Norge hatt det samme i Afrika så hadde de levd ganske godt.

For å oppsummere så kommer det veldig an på i hvilke sammenheng fattigdom snakkes om.

Endret av Hololo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var 16 år i 2004 og flyttet hjemmefra for å gå på videregående hadde jeg 500 kr igjen å leve for etter at husleia (ink strøm) og telefon var betalt. Ingen hadde fortalt foreldrene mine at man har forsørgerplikt. Da var jeg fattig. Fikk 3500 i borteboerstipend, og dekket alt selv. Det store stipendet i august forsvant i innkjøp av bøker (for det gjorde man da) og annet jeg trengte for å starte livet som aleneboende. 

125 kroner uka, det er ikke mye det. Jeg hadde heldigvis ingen andre enn meg selv å forsørge da, jeg var heldig der. Men jeg var veldig ofte sulten. 

Etter et par måneder med det opplegget der fikk jeg meg en liten vaskejobb et par dager i uka, og jeg ble kjent med noen studenter som hadde barn. Disse studentene ville jo helst ut og feste (jeg og, men det hadde jeg ikke råd til), så jeg passet barn. Hver uke satt jeg barnevakt 2-3 kvelder. Fikk elendig betalt, men sammenlignet med hva jeg hadde før ble det stor forskjell. 

Hard lærdom som 16-åring, men det gikk jo! Fader som jeg jobbet og sleit de årene der! Det er ikke gøy å ikke kunne delta på noe som helst, aldri kunne bli med venner på kafe eller kino eller noe, aldri kunne spise i kantina. Og det er dyrt å være fattig! Man kan ikke kjøpe kvalitetssko hvis skoene plutselig ryker, man må kjøpe noe man ha råd til, som ikke holder like lenge, og i lengden blir det dyrt!

Anonymkode: 355b8...726

• Liker 1
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du tenker sånn som meg. Fattig er når du ikke klarer å betale regninger eller mat. Er stolt av deg. Å være ufør betyr ikke å være fattig. Dette betyr forutsigbarhet og trygghet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her går det egentlig ikke rundt (ansvaret for et barn), selv om jeg jobber 100%. Så jeg stresser med å finne en ekstrajobb. Da må jeg vel jobbe sånn 130 % i noen år. Det er demotiverende å jobbe når man ikke engang får betalt alle regningene. 

Anonymkode: 167b6...717

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Man kan allikevel være fattig fordi man ikke har råd til at ungene deltar på aktiviteter og f.eks. bursdager. Som voksen så takler man det, men det er verre som barn. 

De fleste aktiviteter har tilbud for dem som har dårlig råd, for eksempel friplass på kulturskolen eller gratis avgift om du går i idrettslag. Klart dyre ting som slalåm og ridning har du ikke råd til men selv foreldre med lite inntekt skal ha mulighet til å sende barna på aktiviteter. Her er det mulig å låne ski og slalåmutsstyr gratis gjennom utstyrsbu men heiskortet koster jo.

Mitt barn går i speideren og vi får alltid beskjed om at om noen ikke har råd til å betale årsavgift eller betale for leir, så kan man få det dekket.

Og bursdager bør være uten gave, i vår klasse vipser vi 50 kroner til bursdagsbarnets forelder da kan de kjøpe noe barnet virkelig vil ha for pengene og de som ikke har den 50-lappen kan droppe å vipse.

Anonymkode: bf6ce...856

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter nå. Greier meg i hverdagen. Sliter da 2 av mine tantebarn fyller 25 år i mai.  Foreldre som fyller 80 i år. Disse ekstra ting går ikke i min økonomi. Må være med på gaver. Som ufør, greier å betale for hjemmet mitt. Alt annet greier jeg ikke. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at man er fattig om man overhode ikke har råd å kjøle næringsrik mat, nødvendig medisin. Ta imot behandling som psykolog. Ikke har råd å ta ungene på ferie f.eks. eller Kjøpe nye klær når de man har begynner bli slitt. At man ikke klarer få pengene til å strekke til. At man spiser havregrøt til seg selv og ordner mat til barna.

Anonymkode: f30b9...b95

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør med minstesats og alene med et barn. Jeg føler meg ikke fattig, for jeg har råd til å betale regningene mine hver måned og til å spise meg mett hver dag. Og barnet mitt har det hun trenger (men ikke alt hun har lyst på). Jeg har vært fattig før, da måtte jeg innimellom velge mellom å betale regninger og å kjøpe mat. Veldig glad for at jeg ikke hadde barn i den perioden.

Anonymkode: f5aa0...42e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene skrev (På 7.3.2025 den 23.50):

Jeg sliter nå. Greier meg i hverdagen. Sliter da 2 av mine tantebarn fyller 25 år i mai.  Foreldre som fyller 80 i år. Disse ekstra ting går ikke i min økonomi. Må være med på gaver. Som ufør, greier å betale for hjemmet mitt. Alt annet greier jeg ikke. 

Bursdagsgaver til voksne tantebarn er ikke vanlig i min familie. Der slutter vi med julegave etter konfirmasjon og bursdagsgaver ( max 500 kr) etter 18 årsdagen. Etterpå er det kun en liten hilsen ( sjokolade el.) 

Min mor er 80 i år og hun har alt hun trenger. Hvorfor skal jeg kjøpe en dyr gave til henne?  Hun blir like glad for en blomt, bare vi kommer innom. 

Og vi har råd til det, men det er ikke noe som prioriteres i vår familie. 

Anonymkode: 56797...a6f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...