AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Når kvinner snakker om arbeidsfordeling så snakker de som oftast om arbeidsfordelingen innenfor hjemmet men i liten grad om arbeidsfordelingen utenfor hjemmet. Mange menn har yrker som ofte er utfordrende å kombinere med barn, og hjemmearbeide Hvorfor er det ikkje flere kvinner som søker seg til tradisjonelle mannsyrker. Hvorfor er det flest kvinner som framleis jobber innenfor helse -og omsorg. Hvorfor er det kun 700 kvinner av 11000 menn som jobber innenfor brannvern. Hvorfor er ykesdeltagelsen blandt kvinner som jobber på fiskebåter ekstrem lav samanlignet med menn. Hvorfor er det flest menn som jobber innen industriell virksomhet samanlignet med kvinner. Hvorfor er det flest menn som jobber i transportsektoren, som langtransportsjåfører, buss-sjåfører samanlignet med kvinner. Hvorfor er det framleis flest menn som jobber i bygg-og anleggbransjen samanlignet med kvinnedeltagelsen. Mange av de jobben som menn utfører har gjennomgående langt høyere risiko for ulykker, og tidleg død en de flete kvinneyrker. Anonymkode: 52202...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Helse og omsorg er tunge yrker med utfordrende arbeidstider 🤷♀️ Anonymkode: edb1d...c21 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Helse og omsorg er vel så tungt som det kan få blitt. Når det kommer til fordelingen, er ofte tilbakemeldinger at de blir hetset og utsatt for seksuelle tilnærmelser/overgrep over en lav sko. Selv har jeg jobbet i et slikt yrke og måtte fysisk sloss mer enn en gang med kollegaer som gikk på fylla og prøvde seg. Måtte også sørge for å holde meg helt edru selv, sånn for å bli trodd i tilfelle de skulle lykkes i det de prøvde på. Jobben jeg har i dag er fysisk og psykisk mye tyngre, men med gode kollegaer og uten sexpress, er jeg overlykkelig over valget jeg tok. Anonymkode: 6cc07...609 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Jeg skjønner at du lurer på alt på en gang her, men skjønner liksom ikke hva du lurer på likevel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Et svar kan være at vi fremdeles har tradisjonelle kvinne- og manneyrker. Enten det nå skyldes kjønnskultur eller biologi. En litt annen mulighet er at menn søker seg til yrker med best mulig lønn ut fra forutsetningene (f.eks lav utdanning). Dette er gjerne skitne yrket med høy risiko og vanskelige arbeidstider. Det kan virke som om kvinner i større grad prioriterer yrker som de finner meningsfull (selv om helsevesenet uten tvil har ulemper så er det vel i større grad enn lastebilsjåfør et «kall»?) Anonymkode: 8799c...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Lava Anne skrev (4 timer siden): Jeg skjønner at du lurer på alt på en gang her, men skjønner liksom ikke hva du lurer på likevel. Fort satt snakker ein tradisjonelle mannsyrker, og tradisjonelle kvinneyrker og slik blir det i overskueleg framtid, og kvinnedagen den 08 mars er utgått på dato. Menn er fortsatt overrepresentert innenfor en rekke yrker, og det skaper også utfordringer om arbeidsfordeling i hjemmene. Mange mannsyrker lar seg rett og slett ikkje alltid kombinere med hjem, og barn skjønner ikkje mange kvinner. Dei fleste yrkesaktive anten ein er lastebilsjåfør eller sykepleie har vel den instilling at de ser på jobben sin som menningsfull. Leste idag at eit heilt brannlag har fått kreft, og det er grunn til Tar ein turen innom bygg-og anlegg , skipsindustrien så er fleirtallet av de ansatta menn, og de blir utsatt for støy, miljøgasser, jobbing under vekslende verforhold. De fleste som jobber innenfor tranportbransjen har ubekvem arbeidstid, tunge løft, og ansvar for både gods, passasjerer, kjøretøy.skal hele tiden forholde seg til rutetider uansett føre. Transportnæringen har store utfordringer med å rekrutere nye ansatte, og kvinnlige søkere glimrer med sitt fravær. Anonymkode: 52202...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå