Gå til innhold

Gardiner i 100% lin - verdt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Prøver å finne riktige gardiner til stua, og har funnet noen i 100% lin som er akkurat slik jeg ønsker gardinene skal se ut. Problemet er at jeg ikke vil kaste bort penger på dyre gardiner, dersom de bare kommer til å miste fargen. Vinduene de skal henge for er utsatt for direkte sollys omtrent hele dagen - når sola skinner da, selvfølgelig. Gardinene er en dus type lysegrønn, så mao ikke sterkt farget, om det spiller noen rolle.

Hva er deres erfaringer med lingardiner og falming? Hvor lang tid tok de før de falmet, eventuelt hvor lang tid har det gått uten at de har falmet? Og hvor sterkt sollys har de vært utsatt for da?

Endret av Pusetassen
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lys grå lingardiner i stua (øst og syd-vinduer) i 10 år. De har blitt litt bleket, dvs blitt lysere i fargen, men ikke skjoldete. Så da synes jeg ikke det er noe problem. 
Jeg er veldig fornøyd med lingardiner. De har en helt annen kvalitet enn polyester. 

Anonymkode: ed8d4...e95

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsker mine lingardiner. Ikke merket noe bleking, men jeg har jo ikke holdt dem opp mot noen nye av samme farge, så mulig de er bleket noe men i så fall jevnt og yten skjolder.

Anonymkode: ff2d6...fbd

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte lingardiner, men ikke fornøyd. Tok de ned igjen og hengte opp noen andre. Ikke verdt pengene spør du meg. 

Anonymkode: 512a1...6cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjøpte lingardiner, men ikke fornøyd. Tok de ned igjen og hengte opp noen andre. Ikke verdt pengene spør du meg. 

Anonymkode: 512a1...6cb

Kan du si noe mer om konkret hvorfor du ikke er fornøyd da? Hva var problemet?

Skrevet

Jeg har hatt lys grå lingardiner i stua (øst og syd-vinduer) i 10 år. De har blitt litt bleket, dvs blitt lysere i fargen, men ikke skjoldete. Så da synes jeg ikke det er noe problem. 
Jeg er veldig fornøyd med lingardiner. De har en helt annen kvalitet enn polyester. 

Anonymkode: ed8d4...e95

Elsker mine lingardiner. Ikke merket noe bleking, men jeg har jo ikke holdt dem opp mot noen nye av samme farge, så mulig de er bleket noe men i så fall jevnt og yten skjolder.

Anonymkode: ff2d6...fbd

Så godt å høre at dere er fornøyde. Takk for nyttige svar! Er gardinene utsatt for mye direkte sol der de henger?

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke ha noe annet enn lin, jeg. Synes fallet og lysgjennomtrengningen er penest med lin. Våre lingardiner har ikke blitt skjoldete etter 10år +. Noen steder i huset har vi trepersienner, ellers er det lin. Naturmaterialer overalt ellers også, i puter og tepper. Syntetiske materialer klarer jeg bare ikke, hverken i klær eller ting ellers. 

Anonymkode: 0b074...28e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pusetassen skrev (På 6.3.2025 den 17.01):

Prøver å finne riktige gardiner til stua, og har funnet noen i 100% lin som er akkurat slik jeg ønsker gardinene skal se ut. Problemet er at jeg ikke vil kaste bort penger på dyre gardiner, dersom de bare kommer til å miste fargen. Vinduene de skal henge for er utsatt for direkte sollys omtrent hele dagen - når sola skinner da, selvfølgelig. Gardinene er en dus type lysegrønn, så mao ikke sterkt farget, om det spiller noen rolle.

Hva er deres erfaringer med lingardiner og falming? Hvor lang tid tok de før de falmet, eventuelt hvor lang tid har det gått uten at de har falmet? Og hvor sterkt sollys har de vært utsatt for da?

Da må du ha lystett for, eventuelt dobbel gardin der gardinet nærmest vinduet er lyddempende. 
Alternativet er å finne samme farge i metervare og se om det blir billigere. Da må du sy oppheng og flate nede. 

Anonymkode: 85bd5...03b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...