AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:18 #21 Del Skrevet torsdag kl 20:18 Vi har mye råvarer hjemme, inkludert kjøtt, fisk og frukt/grønt, så klarer nesten alltid å tilpasse til ulike behov. Selvsagt skal barn få mat. Om de kommer veldig uventet på besøk, er det gjerne eldre barn. Skulle jeg mangle noe, drar jeg i butikken. Har selv barn med cøliaki Anonymkode: 49622...bc1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:19 #22 Del Skrevet torsdag kl 20:19 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan gjør dere det hvis barnet deres tar med venner hjem som kun spiser halal, glutenfritt o.l? Det er jo greit om det f.eks hadde vært bestevenner eller gode venner som kommer ofte. Da kjøper vi inn litt halal pølser å ha i fryseren eller noe sånt. Men blir det dumt å tilby brødskiver/frukt hver gang det kommer noen med spesielle matbehov som ikke er «fast» besøks venner? Anonymkode: 244cc...f0b Kaller pølsene halal og gir de vanlige pølsene - maten. Er det en medisinsk grunn tar vi hensyn Anonymkode: de8b8...880 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:21 #23 Del Skrevet torsdag kl 20:21 Vi kjenner stort sett de som er innom, og har gjerne havremelk her. Så har som regel noen veggispølser eller lager pannekaker. 😊 Anonymkode: 8d651...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:23 #24 Del Skrevet torsdag kl 20:23 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakk om å være en sur kjerring som problematiser. Det her går nok bra med bare litt mer positivt syn på verden Anonymkode: 15ac7...30a Snakk om å tillegge andre personer en egenskap… Jeg er til opplysning ingen sur kjerring…. Jeg setter litt på spissen dette med forventninger! Vi har 4 barn, en travel hverdag, og jeg kan ikke tenke på å ha alternativ middag/mat til en hel haug med andre i tilfelle de kommer på besøk…. Er det planlagt, er det noe helt annet! Jeg tenker også at hvis jeg krevde sånn og sånn til mine barn, så hadde jeg laget en ekstra matpakke til mitt barn! Og jo - det er en syk verden når alle forventer at alle skal kunne alt om alles mattradisjoner og allergier! Jeg hadde aldri forventet noe som helst for mine barn når de var hos andre! Hadde heller ikke ønsket at foreldre til barnas venner skulle stresse med mat til mine barn! Huff så sur jeg er 😂😂😂🙄 Anonymkode: 7fd7d...187 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:28 #25 Del Skrevet torsdag kl 20:28 Ingen problem å ordne noen kalkunpølser og det kan vi andre spise også. Ingen problem med glutenallergi, melkeallergi, laktoseintoleranse eggeallergi etc når det kommer til middagsmat. Er veldig godt vant med alt dette og trenger ikke kjøpe inn noe spesielt som vi ikke kan spise ellers når det kommer til middag. Vi kan fint bruke både gryr og melkefri melange for eksempel senere også. Er veldig fleksibel. Anonymkode: 28828...c32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:29 #26 Del Skrevet torsdag kl 20:29 Kålrota skrev (7 minutter siden): Spørsmålet til HI var jo hva som ble gjort. Det er klart man ikke må spise hos andre, men noen ganger blir man tilbudt mat eller blir sulten. Jeg sendte ikke med ungene matpakke når de bare skulle til naboungene. Da takket de nei hvis de ikke tålte det som ble servert. Det er ikke så vanskelig å oppføre seg ordentlig. Jeg er enig med måten du gjorde det på! Da er det selvsagt viktig at barna som har regler mot hva de kan spise, faktisk selv også vet hva de kan/har lov (?!) av foreldrene å spise. Men at folk skal ha 10 forskjellige matalternativer i frysen i tilfelle «et sånt barn» kommer eller «et annet barn» kommer, så blir det litt sykt i mine øyne. Vet også at noen foreldre blir sure hvis barna ikke har fått mat når de har vært på besøk….. selv om vertskapet har tilbudt dem mat… Anonymkode: 7fd7d...187 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:30 #27 Del Skrevet torsdag kl 20:30 Det er ikke så vanskelig å lage mat uten svin eller uten gluten eller begge da. Anonymkode: ff161...dfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:32 #28 Del Skrevet torsdag kl 20:32 Glutenfritt er jo enkelt- ris eller poteter har de fleste i hus. Laktosefritt - også enkelt, bare bruk olje i stedet for smør og dropp ting med melk og kremost. Gulost går bra. Halal - servert noe uten kjøtt. Tomatsuppe, ostesmørbrød... Det er da veldig enkelt å tilpasse. Anonymkode: b39b1...843 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:35 #29 Del Skrevet torsdag kl 20:35 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tipper det ikke alltid er slik at besøk er så veldig planlagt…. Skal man da ha en hel frys i reservemat i tilfelle rottefelle?!? Anonymkode: 7fd7d...187 Du tror faktisk du trenger en hel fryser pga noe glutenfritt? Tror du må lese deg opp litt. Anonymkode: c59b2...f8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:54 #30 Del Skrevet torsdag kl 20:54 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Pannekaker er halal - i alle fall om du ikke steker dem i baconfett. Pølse og stappe er glutenfritt. Kokt torsk med poteter og grønnsaker er både halal og glutenfritt såvidt jeg vet. Dette er ikke et større problem enn du gjør det til. Anonymkode: c0089...4db Nei, det er mye forskjellig som ikke er halal og glutenfritt osv. men poenget med spm. mitt er jo at man får ikke tid til å diske opp så mye annet enn det som allerede var planlagt til middag på 30 min. Nå snakker jeg om når venner kommer uanmeldt. Anonymkode: 244cc...f0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:58 #31 Del Skrevet torsdag kl 20:58 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Så stort problem kan det ikke være? Du sier det er sjeldent. Og det er vel ikke automatikk i at uplanlagte gjester får middag? Frukt tåler de aller fleste. Anonymkode: 15ac7...30a Det er ikke et stort problem. Jeg bare spør om folk pleier å sørge for å f.eeks halal og glutenfritt liggende i fryseren i tilfelle. Eller om det er greit å bare servere brødskiver/frukt eller annet lettvint til middag. Og jo det er selvfølgelig automatikk i at uplanlagte gjester får middag/mat hos oss. Anonymkode: 244cc...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:01 #32 Del Skrevet torsdag kl 21:01 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Joda, alt dette er greit, men det er ikke alltid vi har så mange egg igjen… Kylling spiser vi lite av her i huset selv. Glutenfri pizza har vi prøvd flere ganger, men ingen liker det. Kan kjøpe å ha liggende, men vet ikke hvor lenge den holder seg. Skal vi ha alternativer, må jeg vite det på forhånd, og ikke samme dagen. Tar muslimer hensyn til oss hvis vi ikke vil at barna våre skal spise halhal-kjøtt, forresten? Anonymkode: 7fd7d...187 Det håper jeg da de gjør, men hvorfor skulle ikke du ville gi barna halal kjøtt? Da er det vel bare for å være vrang? Anonymkode: 244cc...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:04 #33 Del Skrevet torsdag kl 21:04 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kaller pølsene halal og gir de vanlige pølsene - maten. Er det en medisinsk grunn tar vi hensyn Anonymkode: de8b8...880 Jeg personlig forstår ikke halal opplegget, men har full respekt for at noen muslimer følger disse levereglene. Og det jeg ser du skriver nå, det er så respektløst at jeg har ingenting mer å si! Anonymkode: 244cc...f0b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:08 #34 Del Skrevet torsdag kl 21:08 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er ikke så vanskelig å lage mat uten svin eller uten gluten eller begge da. Anonymkode: ff161...dfb Halal gjelder ikke bare svin. Halal gjelder all kjøtt, det er bare måten dyret har blitt oppskåret/drept på som gjør det til halal. Så jo, da blir det litt vanskeligere. Anonymkode: 244cc...f0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:11 #35 Del Skrevet torsdag kl 21:11 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det der er bare diller. De får spise den maten som blir servert, ellers får de gå sultne. Anonymkode: 7ebd5...a55 Det håper jeg virkelig ikke du sier til barnas venner med cøliaki eller annen dokumentert allergi. Anonymkode: 3bb45...ae8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:37 #36 Del Skrevet fredag kl 05:37 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det der er bare diller. De får spise den maten som blir servert, ellers får de gå sultne. Anonymkode: 7ebd5...a55 Takk for det. Du som ga datteren min vanlig pasta sist uke fordi cøliaki er en nykke man har? Hun kastet opp kanskje 8 ganger. Det første døgnet… Neida. Det var heldigvis ikke hjemme hos deg, og det var en feil. De hun var hos er skjønne mennesker som hadde gjort en ærlig tabbe. Skal hun på besøk så pleier hun å ha med mat i sekken, men de aller aller fleste klarer likevel å inkludere henne i måltidene på en fin måte. Anonymkode: 0b848...249 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:46 #37 Del Skrevet fredag kl 05:46 Serverer laks og potet, eller kylling og ris. Mitt barn har cøliaki, og det er det hun får hos venninner som spiser halal også. Er det planlagt og helg, blir det taco med kyllingkjøttdeig, glutenfri margarita-pizza. Anonymkode: 6abb6...c7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:37 #38 Del Skrevet fredag kl 06:37 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, det er mye forskjellig som ikke er halal og glutenfritt osv. men poenget med spm. mitt er jo at man får ikke tid til å diske opp så mye annet enn det som allerede var planlagt til middag på 30 min. Nå snakker jeg om når venner kommer uanmeldt. Anonymkode: 244cc...f0b Jeg er 150% sikker på at jeg skulle greid å diske opp en glutenfri eller halal middag om jeg tok en kikk i skapene dine. På en halvtime. Anonymkode: c0089...4db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:48 #39 Del Skrevet fredag kl 06:48 Om det er planlagt besøk kjøper jeg selvsagt inn noe vennene kan spise, om jeg ikke har noe i huset fra før. Om det er uplanlagt, så må de nesten bare spise det jeg har fra før om de er sulten. Anonymkode: 5017c...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet fredag kl 06:52 #40 Del Skrevet fredag kl 06:52 Spontane gjester får av det jeg har, mens planlagte gjester tilrettelegger jeg for. Jeg kjøper ikke inn noe egen mat på grunn av det - skal alltids klare å lage både halal, vegansk, glutenfritt, paleo, lavkarbo eller tilpasse diverse allergier på sparket. Tomatsuppe er både glutenfritt, halal og vegansk, biff med salat er glutenfritt og paleo, salat med ost er halal, salat uten ost og kjøtt er vegansk, etc. Lager all mat fra bunnen så aldri noen skjulte ingredienser å ta hensyn til. Har jeg forberedt en lasagne med pasta, kjøtt og bechamel-saus så lager jeg bare en liten salat, råkostsalat, eggerøre eller lignende om det kommer en spontan gjest som ikke kan spise den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå