AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Hei! Vi har ei på 19 måneder, og venter et nytt barn i høst. Nå er jeg i begynnelsen av graviditeten og fullstendig utkjørt, trøtt, svimmel og kvalm. Å levere i barnehagen er kjempe tungt fordi jeg føler jeg må bruke hele morgenen på å løpe etter datteren min for å få kledd på henne, få i henne mat, komme oss ut døra, inn i bilen etc. også er det ingenting som er greit uansett hvor mye jeg prøver å hjelpe henne eller la henne få gjøre ting selv så det blir så mye grining og ´´ nei mamma nei mamma´´. Å hente i barnehagen er også vanskelig, mange ganger vil hun ofte bare bli igjen fordi hun er så oppslukt i leken, men min gravid tåke hjerne evner ikke å tenke logisk over hvordan jeg skal klare å samhandle med henne for å få henne hjem. Syns egentlig det er skikkelig flaut og føler meg som en dårlig mor som ikke klarer å få med seg ungen sin. Har noen råd eller tips på bøker eller foreldrestiler jeg kan sjekke opp i så jeg kan lære ulike måter å veilede henne på og samhandle med henne på. Alle råd og tips mottas med takk. Anonymkode: 9cb17...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Har dessverre ikke noen konkrete tips, bare litt medfølelse herfra. Vi har en på litt over to år, og venter nummer to om et par måneder. Jeg blir helt svett og oppgitt hver gang jeg henger i barnehagen, gutten er blid og glad men har IKKE lyst å bli med hjem. Han løper gjennom korridorene og inn i de andre garderobene, og jeg må bare følge med og holde humøret oppe så lenge jeg orker. Men jeg har enda ikke orka å vente til han blir lei, så hver dag er det lokking med smokk og å kle på en liten ål som ikke vil ha klær på. Halvparten av tida skriker han. Føler også jeg feiler som mor som ikke har tålmodighet til å vente og vente, men det går bare ikke for meg. Anonymkode: 30ccc...11a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Spør helsestasjonen om Cos - kurs /Circle of Security, tryghetssirkelen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Ny Bruker skrev (3 minutter siden): Spør helsestasjonen om Cos - kurs /Circle of Security, tryghetssirkelen. Ja, det er litt vanskelig å få til fysiske samlinger på cos kurs slik hverdagen vår ser ut nå. Men jeg fant et cos kurs som er nettbasert. Det skal jeg melde meg på! Hører mye godt om det kurset Anonymkode: 9cb17...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden EFST (emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre). Supernyttig!! Kan hende kommunen din kjører kurs på dette. Men her er en bok: https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/emosjonsfokusert-ferdighetstrening-for-foreldre-9788205500860?gad_source=1&gclid=CjwKCAiArKW-BhAzEiwAZhWsIKZ-0z4KnFANgtyxRbXcKGzxl1cN9biCgbAUb5k4gxUKFI9hkPDt7hoCSR8QAvD_BwE Anonymkode: c7716...221 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Les boken " det er du som er voksen" av Anne NIelsen. Beste bok om barneoppdragelse Anonymkode: 3d1f2...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er litt vanskelig å få til fysiske samlinger på cos kurs slik hverdagen vår ser ut nå. Men jeg fant et cos kurs som er nettbasert. Det skal jeg melde meg på! Hører mye godt om det kurset Anonymkode: 9cb17...af6 Jeg gikk på kurs en kveld i uka. Dette var min tid for meg selv. Lot pappaen ha ansvar for barna 2 timer en kveld i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har dessverre ikke noen konkrete tips, bare litt medfølelse herfra. Vi har en på litt over to år, og venter nummer to om et par måneder. Jeg blir helt svett og oppgitt hver gang jeg henger i barnehagen, gutten er blid og glad men har IKKE lyst å bli med hjem. Han løper gjennom korridorene og inn i de andre garderobene, og jeg må bare følge med og holde humøret oppe så lenge jeg orker. Men jeg har enda ikke orka å vente til han blir lei, så hver dag er det lokking med smokk og å kle på en liten ål som ikke vil ha klær på. Halvparten av tida skriker han. Føler også jeg feiler som mor som ikke har tålmodighet til å vente og vente, men det går bare ikke for meg. Anonymkode: 30ccc...11a Huff ja det er ikke så lett. Jeg løper også gjennom korridorene. Virker jo som at datteren min er i et skikkelig leke humør. Ofte har det hjulpet å ha med en banan eller noe hun kan få spise på vei til bilen. Jeg sier ofte kort og konkret hva vi skal, og gir henne to valgmuligheter til påkledning, og ofte fungerer det bra men ofte er det bare lek og løp Anonymkode: 9cb17...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Skjønner ikke hvorfor alle på død og liv skal ha to tette, det er verken bra for mor eller barna. Hva med så vente et par tre år før man kjører på på nytt? Anonymkode: 740de...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Du har jo fått en del gode tips og råd. Mitt beste tips, er å forberede barnet på hva som skal skje, og gi det tid nok til å avslutte en ting før dere starter på neste. Altså noe sånt som: Hei, nå er jeg kommet for å hente deg. Nå får du 5 minutter på å avslutte det du holder på med, før vi går i garderoben og tar på yttertøyet. 2 minutter etter: Nå er det bare 3 minutter til du må være ferdig med å leke og rydde opp etter deg, før vi går i garderoben og tar på yttertøyet. 2 minutter etter: Nå må du begynne å rydde opp, for nå skal vi si "hadet" og gå i garderoben om 1 minutt. Vær tydelig hele veien. Snakk om det dere skal gjøre nå, og neste steg på veien. Nå går vi i garderoben og kler på oss, så vi kan reise hjem. Kan du finne plassen din med klærne dine? For nå skal vi kle på dress, lue og sko, for å reise hjem. Klarer du å ta på dressen selv? Så kan jeg pakke ned det vi skal ha med hjem i sekken. Lag gjerne små konkurranser. Mange barn liker det. "Førstemann til plassen", "Klarer du å ta på dressen før jeg har pakket ferdig sekken?", "Jeg er raskere enn deg til å ta på sko!" Førstemann til porten! Bli "overrasket" når ungen er raskere enn deg. (Og la gjerne ungen vinne mange av gangene.) En og annen gang kan du ha "premie" for å vinne. (Førstemann til bilen får en banan! Eller førstemann som er ferdig til å gå fra barnehagen får velge grønnsak til middagen.) Men det viktigste for barn som egentlig ikke er klare for å dra, er å gi dem litt tid til å avslutte, men samtidig fortelle hva som skal skje når de har avsluttet. Og, nei, det virker nok ikke hver gang. Jeg tydde av og til til trusler. Men kun ting jeg klarte å gjennomføre. (Hvis du ikke kler på deg nå, så teller jeg til ti! Etter noen år fikk jeg spørsmålet om hva som skjedde når jeg hadde telt til ti. 😄 "Ingenting...") Anonymkode: 975cd...6ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor alle på død og liv skal ha to tette, det er verken bra for mor eller barna. Hva med så vente et par tre år før man kjører på på nytt? Anonymkode: 740de...81a TS Vel, Vi hadde bestemt at vi ikke skulle få et til barn før om 5 år. Så nei, alle vil ikke på død og liv ha to tette. Jeg er den eneste i familien min som ikke vil ha to tette. Denne graviditeten kom som et sjokk, og vi skjønner ikke engang at jeg ble gravid til å begynne med. Vi har ikke hatt ´´normal´´ sex på to måneder, og den ene gangen for en måned siden var mannen min sin penis inni i meg i 10 sekunder før jeg sa at jeg ikke var i humør og ville mer, vel - det ble jeg gravid av. Vi har har hatt sex sammen i 10 år, og dette er vår første uplanlagte graviditet. Anonymkode: 9cb17...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Denne likte jeg. Den er veldig praktisk med praktiske eksempler. https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/svangerskap-fodsel-og-barn/hvordan-snakke-sa-barn-vil-lytte-lytte-sa-barn-vil-snakke?gad_source=1&gbraid=0AAAAADsxdPAaJ-IY_WRdiElLKkrmOynEb&gclid=CjwKCAiArKW-BhAzEiwAZhWsIJV_yyMGaYc7ryGZVaATZ5u4Rf91mRCqRy8qYmcTu0MlwZA9_02-qxoChPEQAvD_BwE Anonymkode: 4e8da...217 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå