AnonymBruker Skrevet 6. mars #1 Skrevet 6. mars Hei Vi har en eldre kar på snart 13 som har fått en grusom diare. Han er vanligvis aldri plaget med magen ellers. Jeg har vokst opp i en hundeglad familie og trodde jeg hadde sett det meste av sykdommer på dem også, men dette tar kaka. Det er på dag 3 (+ en natt) nå, og vi har vært i kontakt med dyrlege, men de ville avvente. Har time i ettermiddag heldigvis. Jeg lurer bare egentlig på om flere har hatt det samme, hva det var som gjorde det, og hva dere fikk av hjelp. Han spiser og drikker heldigvis, og vi gir ekstra vann i maten for å unngå dehydrering. Har kun fått ris, litt fiskepudding og litt cottage cheese fra det begynte, og middel på tube (glemt navn, tilsvarende zoolac) i maten fra morgenen av etter den natten det begynte. Det har null effekt. Han driter rett og slett brunt vann, fullstendig uten form. Det er bare væske, og det kommer minst en gang i timen. Første natt hadde han knip, men etter det ser det ut til å komme akutt, også har han det ok mellom episodene. Ikke spist noe ukjent, men har dessverre vært ekstra interessert i kattebæsj et par uker. Vi stopper ham hver gang, men vi går jo ikke alle turer i dagslys og kan ikke være 100% sikre. Alle tilfeller jeg har sett av diare har det vært litt variasjon. Bløtt så klart, men med litt mer konsistens innimellom. Dette her er noe helt annet. Noen med erfaring som fikk god hjelp og har noen tips og triks hvis dyrlegen ikke finner noe og vi blir bedt om å se an videre? Anonymkode: 3123a...4e6
AnonymBruker Skrevet 6. mars #2 Skrevet 6. mars Vil anbefale noe skikkelig stoppende på diaréen først. Zoolac og tilsvarende stopper ikke diaré, men er mer mageregulerende. Canicur er et eksempel på stoppende reseptfritt legemiddel til hund. Du kan også prøve å gi hunden ormekur, for kattskit er desverre en stor smittekilde for innvollsorm. Orm kan gi både kvalme og diaré. Jeg gir mine hunder medisinsk kull på kokt ris når de får akutt diaré uten at jeg vet årsaken. (Bare en dose) Så følger jeg opp med skånekost og canicur til det gir seg. Første døgnet er det helt greit med faste, så lenge hunden får i seg drikke. Det er noe dyrlegen sa til meg, og var for å ikke irritere tarmen unødvendig. Men når det har vart på 3. døgnet så bør en til veterinær ja. Håper de finner ut av det så det ikke blir verre. Lykke til! Anonymkode: f6d4e...842
AnonymBruker Skrevet 6. mars #3 Skrevet 6. mars Du kan gi tørrfôr som er bra for mage med diaré i tillegg til få zoolac/procolin. Det går ofte diaré på denne tida av året dessverre Anonymkode: be319...e1f
AnonymBruker Skrevet 7. mars #4 Skrevet 7. mars Det rant og rant, en gang i timen i 3 dager. Har vanligvis så fast avføring at analkjertler ikke er et problem, men nå tømte dyrlegen en god dose gugge derfra. Fikk antibiotika rett i kjertlene med sprøyte, fikk en annen sprøyte med noe som skulle roe magen og lindre kvalme samt rens på eksem som hadde utviklet seg i baken etter så mye sterk avføring. Ny hund umiddelbart 🤩 Sov godt, har ikke væt plaget med bakenden og magen har i alle fall gått fra brunt sølevann til bløt grøt 😂 Zoolac har god virkning, sammen med skånsom kost for mageproblemer. Canikur var ikke inne på butikken her, derfor vi kjøpte det andre jeg ikke husket navnet på først, men vi klarer oss uten Ingen tegn til mark heldigvis. Anonymkode: 3123a...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #5 Skrevet 7. mars zoolac virker på min, så hvit kokt fisk og ris med risvann. Anonymkode: 61a85...80b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå