AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Ikke så enkelt å komme med konkrete eksempler men jeg mener for eksempel å si "han er konservativ" men sier i stedet "han er konkurs". Om jeg skal si at noen gjør noe, for eksempel "hun gikk på det fjellet der" så kan det heller bli "hun gikk på den butikken der". Dette skjer ikke absolutt hele tiden, men det skjer alltid minst èn gang i en samtale. Jeg ble obs på dette da jeg så noen opptak der jeg snakker, og jeg roter en del med ord og uttale. Dette er ikke noe noen har bemerket til meg (men det er vel kanskje frekt så derfor ingen har gjort det). Eneste er at andre kan fort begynne å le og det er litt flaut. Har ikke dysleksi eller problemer med leseforståelse eller skriving, jeg fikk alltid gode karakterer på skolen, dette var ikke et problem da. Dette er noe som har kommet de siste par årene. Ingen stamming. Sier bare rett og slett feil. Anonymkode: 3efce...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Jeg hadde en del problemer med dette tidligere, og jeg tror det har vært pga b12 mangel. Har i hvert fall ikke vært plaget med det etter en stund på b12 injeksjoner, så jeg har bare antatt at det har hatt en sammenheng. Kan jo gi mening at visse næringsmangler kan påvirke, siden de er viktige for hjernen og kognitiv funksjon. Optimale b12 nivåer (over 350-400), folat, omega 3, d vitamin, kanskje også andre ting. Anonymkode: e1c15...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg hadde en del problemer med dette tidligere, og jeg tror det har vært pga b12 mangel. Har i hvert fall ikke vært plaget med det etter en stund på b12 injeksjoner, så jeg har bare antatt at det har hatt en sammenheng. Kan jo gi mening at visse næringsmangler kan påvirke, siden de er viktige for hjernen og kognitiv funksjon. Optimale b12 nivåer (over 350-400), folat, omega 3, d vitamin, kanskje også andre ting. Anonymkode: e1c15...183 Dette er interessant. Jeg har B12 mangel... Anonymkode: 3efce...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden Snakker du veldig fort? Typ at ordene ramler ut før du har tenkt ferdig hva du skal si? Anonymkode: 81a42...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden Tenker fort at dette er kognitiv/neurologisk faktisk, som en påpeker, en mangel som gjør at det kanskje "kortslutter" i det ordene skal ut. Jeg har også hatt b12-mangel og tar injeksjoner:) Men det kan selvfølgelig også være andre vitaminer som slår ut kognitivt; d-vitamin gjorde også stor forskjell her, samt de andre b-vitaminene:) Anonymkode: 8b3d0...3db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Snakker du veldig fort? Typ at ordene ramler ut før du har tenkt ferdig hva du skal si? Anonymkode: 81a42...243 Ja, men dette er jeg også bevisst på. Med andre ord prøver jeg alltid å tenke meg om FØR jeg snakker, liksom si det jeg skal si i hodet mitt først. Men likevel kan det komme ut feil. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tenker fort at dette er kognitiv/neurologisk faktisk, som en påpeker, en mangel som gjør at det kanskje "kortslutter" i det ordene skal ut. Jeg har også hatt b12-mangel og tar injeksjoner:) Men det kan selvfølgelig også være andre vitaminer som slår ut kognitivt; d-vitamin gjorde også stor forskjell her, samt de andre b-vitaminene:) Anonymkode: 8b3d0...3db Skal ta opp dette med legen når jeg er inne for kontroll. Har en del vitaminmangler, deriblant B12. Anonymkode: 3efce...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden Hvis du i tillegg snakker fort, kan du ha noe som kalles «løpsk tale» https://www.statped.no/taleflytvansker-stamming-og-lopsk-tale/dette-er-lopsk-tale/ Anonymkode: d6675...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er interessant. Jeg har B12 mangel... Anonymkode: 3efce...802 Siden du har såpass med symptomer så burde du ta injeksjoner. Vi (legen og jeg) eksperimenterte litt og endte opp med å ta hver 4 uke etter de første 5 hyppige. Du bør vurdere tilskudd av folat i tillegg. Du ser du har andre vitaminmangler, hvilke flere har du? Kosthold er viktig, men i perioder kan tilskudd være nødvendig, avhengig av helsetilstand. Spis regelmessig fet fisk OG hvit fisk (d vitamin, omega 3, jod), b12 fra fet fisk og rødt kjøtt, folat fra grønnsaker. Anonymkode: e1c15...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har vært sånn i årevis. Har tatt opp noen samtaler jeg har deltatt i for å sjekke, i etterkant. Ble helt sjokket over hvor ille det faktisk er. Unngår mye sosialisering (blant annet) pga skam. Jeg har kroniske infeksjoner, mitkondriesvikt og myyye uhelse. På en bisarr måte klarer jeg meg i 50% jobb. Men jeg bruker for mye energi på trippelsjekking og pugging for å ikke drite meg helt ut😏 Anonymkode: 0fbee...1ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke så enkelt å komme med konkrete eksempler men jeg mener for eksempel å si "han er konservativ" men sier i stedet "han er konkurs". Om jeg skal si at noen gjør noe, for eksempel "hun gikk på det fjellet der" så kan det heller bli "hun gikk på den butikken der". Dette skjer ikke absolutt hele tiden, men det skjer alltid minst èn gang i en samtale. Jeg ble obs på dette da jeg så noen opptak der jeg snakker, og jeg roter en del med ord og uttale. Dette er ikke noe noen har bemerket til meg (men det er vel kanskje frekt så derfor ingen har gjort det). Eneste er at andre kan fort begynne å le og det er litt flaut. Har ikke dysleksi eller problemer med leseforståelse eller skriving, jeg fikk alltid gode karakterer på skolen, dette var ikke et problem da. Dette er noe som har kommet de siste par årene. Ingen stamming. Sier bare rett og slett feil. Anonymkode: 3efce...802 Gå til logoped? Anonymkode: 64d52...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Omine Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Jeg gjør sånn jeg også. Roter mye med ord og orda kommer feil ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har vært sånn i årevis. Har tatt opp noen samtaler jeg har deltatt i for å sjekke, i etterkant. Ble helt sjokket over hvor ille det faktisk er. Unngår mye sosialisering (blant annet) pga skam. Jeg har kroniske infeksjoner, mitkondriesvikt og myyye uhelse. På en bisarr måte klarer jeg meg i 50% jobb. Men jeg bruker for mye energi på trippelsjekking og pugging for å ikke drite meg helt ut😏 Anonymkode: 0fbee...1ea Har du sjekket b-12 og andre ting? I tillegg til talefeil så hadde jeg veldig dårlig immunforsvar, alt som følge av b12 mangel. Ble oversett av leger siden det lå innenfor ref.området, men lå lavt innenfor normalen. Fått et nytt liv sånn sett med sprøyter. Anonymkode: e1c15...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Siden du har såpass med symptomer så burde du ta injeksjoner. Vi (legen og jeg) eksperimenterte litt og endte opp med å ta hver 4 uke etter de første 5 hyppige. Du bør vurdere tilskudd av folat i tillegg. Du ser du har andre vitaminmangler, hvilke flere har du? Kosthold er viktig, men i perioder kan tilskudd være nødvendig, avhengig av helsetilstand. Spis regelmessig fet fisk OG hvit fisk (d vitamin, omega 3, jod), b12 fra fet fisk og rødt kjøtt, folat fra grønnsaker. Anonymkode: e1c15...183 Jeg tar dråper nå og har gjort det i et par måneder, og skal tilbake om et par måneder igjen for å sjekke verdiene. Jeg har et veldig dårlig kosthold så vitaminmangelen kommer av det. Andre vitaminmangler er diverse B, blant annet folat, samt D-vitamin. Jeg tar tilskudd av alt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært sånn i årevis. Har tatt opp noen samtaler jeg har deltatt i for å sjekke, i etterkant. Ble helt sjokket over hvor ille det faktisk er. Unngår mye sosialisering (blant annet) pga skam. Jeg har kroniske infeksjoner, mitkondriesvikt og myyye uhelse. På en bisarr måte klarer jeg meg i 50% jobb. Men jeg bruker for mye energi på trippelsjekking og pugging for å ikke drite meg helt ut😏 Anonymkode: 0fbee...1ea Huff da. Om det er noen trøst så tror jeg mange ikke bryr seg. Det er som sagt få som bemerker det, har en kompis som syns det er sjarmerende så han liker å påpeke det, tar meg ikke nær av det da siden han bare syns det er søtt/morsomt.. AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå til logoped? Anonymkode: 64d52...ac9 Syns ikke problemet er alvorlig nok til at det skulle være nødvendig. AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Har du sjekket b-12 og andre ting? I tillegg til talefeil så hadde jeg veldig dårlig immunforsvar, alt som følge av b12 mangel. Ble oversett av leger siden det lå innenfor ref.området, men lå lavt innenfor normalen. Fått et nytt liv sånn sett med sprøyter. Anonymkode: e1c15...183 Jeg tar tilskudd nå, om verdiene ikke har økt så blir det sprøyte. Anonymkode: 3efce...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden Det er ikke unormalt. De fleste sier en masse feil. Jeg satt i et valglokale som student, og minst halvparten av menneskene jeg møtte sa «legimitasjon». I en samtale r mennesket øvet til å høre mening over reelle ordbruk, så du forstår tale selv om den består av ganske mange «vonky» ord. Så la oss etablere det: folk flest uttaler en rekke ord feil. Og å blande ords betydning er også ekstremt vanlig. Hører du på en helt vanlig tale fra en politiker, f.eks, og fokuserer på ordbruk? Da innser du at de rimelig ofte bruker feil ord på feil sted. Og de har egne taleskrivere. De resiterer script. Altså feil. Ta en sveip innom nyhetene i kveld, f.eks. Dersom det plager deg rent praktisk så kan du øve. Lytt til deg selv, øv på å om nødvendig snakke litt saktere, ta små pauser for å formulere, og stopp og korriger deg selv når du merker at dette ble feil. Med øvelse luker du dem raskt ut. Dersom du derimot mistenker at dette handler om kognitiv svikt? Da er fastlegen riktig samtalepart. Anonymkode: 707b7...333 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden Hvis du ikke har hatt dette i oppvekstsen, ville jeg tatt en grundig helsesjekk. Vitaminer, mineraler mm. Anonymkode: 9e74f...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg tar dråper nå og har gjort det i et par måneder, og skal tilbake om et par måneder igjen for å sjekke verdiene. Jeg har et veldig dårlig kosthold så vitaminmangelen kommer av det. Andre vitaminmangler er diverse B, blant annet folat, samt D-vitamin. Jeg tar tilskudd av alt. Huff da. Om det er noen trøst så tror jeg mange ikke bryr seg. Det er som sagt få som bemerker det, har en kompis som syns det er sjarmerende så han liker å påpeke det, tar meg ikke nær av det da siden han bare syns det er søtt/morsomt.. Syns ikke problemet er alvorlig nok til at det skulle være nødvendig. Jeg tar tilskudd nå, om verdiene ikke har økt så blir det sprøyte. Anonymkode: 3efce...802 Dråper/tilskudd med såpass symptomer ville jeg ikke stolt på. Dråper virker bare ikke på samme måte som injeksjoner. Du kan få en stigning i blodet som vises positivt på blodprøve, men det reparerer ikke nerveskader på samme måte. Jeg tok tilskudd lenge før jeg forstod det. Så det er symptomene du må se på om forsvinner, ikke økning av verdier alene. Du skal også være helt fri for tilskudd i noen uker før du tar ny test, veldig viktig å huske. Anonymkode: e1c15...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Alle gjør det innimellom. Kan det være at du er blitt plutselig bevist på det og henger deg opp i det unødvendige? Så er du redd for å si feil og dermed ender opp med å si feil? Anonymkode: e7658...76b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå