Gå til innhold

Tips til bedre vasking og vedlikehold?? Eddik, gallesåpe, sitronsåpe

Bambi293

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden blitt mye mer opptatt av helse og livsstil - både for meg selv, samboer og hunden (samt andre rundt meg selvfølgelig, men det er tross alt oss her hjemme jeg kan påvirke mest). Dette har ført til at jeg har kvittet meg med så og si alle ting fra Temu, AliExpress osv - alt med ukjent opphav og som er kjent at har en større risiko for påvirkning av helse både kortsiktig, men også langsiktig. Uansett.. Jeg er også et veldig ordensmenneske og prøver så godt jeg kan å opprettholde rengjøring av hjemmet og selvfølgelig klær. 

Når det kommer til klær, håndklær, sengetøy osv er jeg helt avhengig av at det forblir mykt. Jeg har sensoriske utfordringer grunnet AuDHD og har derfor vært på utkikk etter et ekstra godt skyllemiddel, i tillegg til å kjøre alt som kan kjøres i tørketrommel i tørketrommel. Jeg ble for en stund siden tipset om å bruke eddik istedet for skyllemiddel! Det er visst bedre for både klær, vaskemaskin og tørketrommel pluss at det tross alt er naturlig. Så her kommer første spørsmålet: hvordan går jeg frem for å gjøre det "riktig"? Jeg har brukt ca 1-2 spiseskjeer per vask (ut fra om vaskemaskinen er helt full eller om det er en liten vask) og hatt det i samme rom som skyllemiddel skal i. Er dette riktig? Eller skal det direkte inn i vaskemaskinen?

Spørsmål nummer to: jeg har også lest at eddik kan brukes til vasking og rengjøring generelt. Jeg har enda ikke prøvd ut det da jeg gjerne vil bruke opp sprayene med Jif osv først, av økonomiske grunner. Jeg har lest to alternativer med eddik: den ene er at eddiken blandes med vann, den andre er at det blandes med natron. Er natron og bakepulver det samme? Bakepulver har jeg jo i kjøkkenskapet fra før, så kan jeg bruke det eller må jeg kjøpe natron?

Enda en ting jeg leste om er bruken av gallesåpe. Det kan visstnok brukes til både vanlig rengjøring og til vanskeligere flekker, men jeg har enda ikke blitt helt klok på hva jeg kan bruke den til/på. Jeg kjøpte flytende gallesåpe på Clas Ohlson forrige uke for å prøve å fjerne en flekk da jeg "selvfølgelig" klarte å få en flekk i senga under forrige menstruasjon. Både laken og madrass endte opp flekkete, og jeg valgte å bruke vanish på laken mens jeg prøvde ren flytende gallesåpe på madrassen. Lakenet er fortsatt misfarget men flekken på madrassen gikk så og si helt bort etter to forsøk!? (Jeg prøve jo selvfølgelig ikke mye gallesåpe i første omgang da jeg aldri har brukt det før). Gallesåpen kan visstnok brukes til flekkfjerning på klær også, så her lurer jeg på om noen har erfaringer med dette? Jeg har opplevd ofte at vanish i grunn bare lager en større bleket flekk på stoffet, i tillegg til å ofte ikke fjerne den originale flekken som skulle bort, så både gensere, bukser og sengetøy er jo ødelagt 😭

Sengetøyet vårt er av bambus (visstnok bedre for både middallergien min men også hud og hår, hurra) og jeg elsker det. Men jeg har ikke funnet info angående flekkfjerning på bambus?? Kan jeg bruke gallesåpe eller risikerer jeg bare å ødelegge mer?

Jeg har også begynt sånn smått på storrengjøring igjen (altså skrubbe overalt, og også vasking av innsiden i skaper og skuffer). Har noen brukt gallesåpe, edikk og vann eller eddik og natron (bakepulver???) til vasking av komfyr og inni stekeovn? Jeg misliker sterkt ovnsrengjøringen fra Jif da den lukter så vondt (og kraftig!) i tillegg til at den er helt forferdelig å bruke om man ikke har hansker på (og sensoriske utfordringer skaper problemer ved bruk av sånne gule vaskehansker). 

For å oppsummere spørsmålene:

1. Er natron og bakepulver det samme (slik at jeg kan bruke eddik og bakepulver - den rød fra Freia -) til rengjøring?
  2. Hvordan brukes eddik til vasking av klær når den erstatter skyllemiddel?
  3. Er gallesåpe en god flekkfjerner, og i så fall, kan det brukes på:
    • Bomull
    • Bambus (sengetøy, superundertøy)
    • Ull
    • Silke og hva nå enn andre typer pene skjorter, bluser osv er laget av?
    • Velour (sofatrekket vårt er velour, samt en del av putetrekk og sengeteppe)
  4. Hvordan bruker jeg gallesåpen til flekkfjerning?
  5. Kan en blanding av gallesåpe erstatte Jif ovnsrens, allrent osv eller er eddikblanding best?
  6. Hva er beste måten (og "vaskemiddel") å vaske speil og vinduer (både utvendig og innvendig)?

Jeg mottar gjerne andre tips for rengjøring og vedlikehold som er bedre og mer skånsomt for helsa, men også møbler osv💗

Og om noen andre har hund; min korthårede chihuahua er midt i røytesesong og selv om vi støvsuger DAGLIG er leiligheten, sofa og klær fulle av hundhår hver kveld. Tips til hva jeg/vi kan gjøre for å unngå å være dekket av hundehår i de verste røyteperiodene? 🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det kommer til gallesåpe som flekkfjerner så er den veldig skånsom og kan brukes på både bomull, ull, velour og annet syntetisk. Jeg har selv ikke erfaring med å bruke den på silke, men de fleste penbluser man kjøper i kjedebutikker er laget av polyester eller viskose. Du kan fint bruke gallesåpe på det. 

Jeg bruker å væte flekken, gni inn litt såpe på flekken i en stund, la det virke litt, også vasker jeg det som vanlig i maskinen. Funker godt 😊 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med alle disse du nevner - brukt alle i over 15 år:

Gallesåpe har krympet noen ullklær, så det bruker jeg mest på tøybind etc i bomull. 

Jeg er veldig luktsensitiv, så bruker ikke gallesåpe til husvask ellers. Der foretrekker jeg luktfrie vaskemidler type Ecover osv.

Bakepulver er ikke natron nei.

Jeg kjøper natron på Clas Ohlson, denne er ment til vask og ikke mat.

Fordi luktseksitiv takler jeg ikke eddik til husvask, men det er supert.

Bruker det derimot med stor hell i klevask, men ikke alle vasker. Eddik sliter nemlig på gummi om du bruker hver eneste vask.

Ikke forsøkt i skyllemiddelkammeret, jeg heller det sammen med vaskemiddelet fordi jeg vil sikre null gjenværende lukt. 

Liker veldig godt sitronsåpa til På Stell - selv ullen min fra Nøstebarn som tåler «ingenting» tåler denne. Men den bruker jeg på steder med flekker og lukt, og så Nøstebarn sin egen ullvask til ull/silke som ikke tåler særlig og bør vaskes kaldt uten sentrifugering. 

Milo parfymefri bruker jeg på resterende 30graders vask. 

Men ja: Skrubben til Csoaps og På Stell blir liggende litt igjen i dusjen og på overflater - styrete å vaske raskt av, irriterende. Så jeg går over til en pasta av natron+vann, og sprayer på blanding av pittelitt oppvaskmiddel fra Neutral for å få skummet det opp i dusj/badekar. 

Om du tåler eddik fint, så ta gjerne litt sitron oppi på badet/kjøkken. 

I oppvaskmaskinen kan du også vaske med alt ovennevnte - men IKKE oppvaskmiddel, da får du skumparty.

Eddik og natron samtidig er greit å ha i avløp. Du lar blandingen virke litt og så heller du kokende vann over. Funker ikke på tette rør. 

Ang sensorisk og mykhet: ville forsøkt et sett matt sateng. Bare kjøp ett putevar først. Den er ikke «glatt-glatt», men mykere enn bomull. Da trenger du ikke å mykne noe til med skyllemiddel. 

Neutral har skyllemiddel, men aldri prøvd det. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Natron kjøper du aller billigst (?) på Biltema. 🙂

Anonymkode: b4680...41f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

starken skrev (På 6.3.2025 den 13.28):

Når det kommer til gallesåpe som flekkfjerner så er den veldig skånsom og kan brukes på både bomull, ull, velour og annet syntetisk. Jeg har selv ikke erfaring med å bruke den på silke, men de fleste penbluser man kjøper i kjedebutikker er laget av polyester eller viskose. Du kan fint bruke gallesåpe på det. 

Jeg bruker å væte flekken, gni inn litt såpe på flekken i en stund, la det virke litt, også vasker jeg det som vanlig i maskinen. Funker godt 😊 

Tusen takk for svar! Som jeg skrev i posten så gikk flekken på madrassen nesten helt bort, så jeg ga det et forsøk med sengetøyet nå. Får bare krysse fingrene for at det fungerer fint på bambus også 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan bruke en blanding av eddik og zalo på sprayflaske for å vaske dusjen.

Anonymkode: c7cc3...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eddik og zalo funker på så og si alt. Jeg har en slik blanding i en scrub daddy-vaskekost, og det er helt strålende å bruke på badet.

Bruker en kork eddik som skyllemiddel i klesvasken.

Anonymkode: 4ae52...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blander eddik, zalo og vann på en sprayflaske og bruker det til omtrent all overflate rengjøring, også speil og vinduer. Brukes ofte sammen med natron til litt grundigere rengjøring.

Tidligere brukte jeg eddik som skyllemiddel i klesvasken, men nå bruker jeg ingenting. Jeg gikk over til vaskeark, og har ikke behov for noe skyllemiddel lenger. Bruker kun vaskeark uansett type vask, og alt blir mykt og fint både i tørketrommel og lufttørking. Og klærne lukter nyvasket, men ikke parfymerte. 

Anonymkode: abbed...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg blander eddik, zalo og vann på en sprayflaske og bruker det til omtrent all overflate rengjøring, også speil og vinduer. Brukes ofte sammen med natron til litt grundigere rengjøring.

Tidligere brukte jeg eddik som skyllemiddel i klesvasken, men nå bruker jeg ingenting. Jeg gikk over til vaskeark, og har ikke behov for noe skyllemiddel lenger. Bruker kun vaskeark uansett type vask, og alt blir mykt og fint både i tørketrommel og lufttørking. Og klærne lukter nyvasket, men ikke parfymerte. 

Hva er blandingsforholdet du bruker av zalo, eddik og vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 9.31):

Som Linneah skriver, hva er blandingsforholdet? Jeg har prøvd 50/50 eddik og vann + noen dråper zalo og føler ikke det blir "rent nok" 🫣 Mulig det er fordi jeg er vandt med at Jif baderom f.eks "skummer" litt, men opplever også at om støv har satt seg litt på en måte, så er det fortsatt grått på f.eks servanten eller også i hyller på baderomsinnredning. Noen tips her? 😥 og vaskeark? Det har jeg aldri hørt om! Hvordan fungerer det og hvordan er det prismessig i forhold til vanlig flytende vaskemiddel? Vi bruker OMO til vanlige klær og jeg pleier å følge med på tilbud på f.eks Europris og slikt for å kjøpe på tilbud 🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bambi293 skrev (På 6.3.2025 den 13.19):

Jeg har den siste tiden blitt mye mer opptatt av helse og livsstil - både for meg selv, samboer og hunden (samt andre rundt meg selvfølgelig, men det er tross alt oss her hjemme jeg kan påvirke mest). Dette har ført til at jeg har kvittet meg med så og si alle ting fra Temu, AliExpress osv - alt med ukjent opphav og som er kjent at har en større risiko for påvirkning av helse både kortsiktig, men også langsiktig. Uansett.. Jeg er også et veldig ordensmenneske og prøver så godt jeg kan å opprettholde rengjøring av hjemmet og selvfølgelig klær. 

Når det kommer til klær, håndklær, sengetøy osv er jeg helt avhengig av at det forblir mykt. Jeg har sensoriske utfordringer grunnet AuDHD og har derfor vært på utkikk etter et ekstra godt skyllemiddel, i tillegg til å kjøre alt som kan kjøres i tørketrommel i tørketrommel. Jeg ble for en stund siden tipset om å bruke eddik istedet for skyllemiddel! Det er visst bedre for både klær, vaskemaskin og tørketrommel pluss at det tross alt er naturlig. Så her kommer første spørsmålet: hvordan går jeg frem for å gjøre det "riktig"? Jeg har brukt ca 1-2 spiseskjeer per vask (ut fra om vaskemaskinen er helt full eller om det er en liten vask) og hatt det i samme rom som skyllemiddel skal i. Er dette riktig? Eller skal det direkte inn i vaskemaskinen?

Spørsmål nummer to: jeg har også lest at eddik kan brukes til vasking og rengjøring generelt. Jeg har enda ikke prøvd ut det da jeg gjerne vil bruke opp sprayene med Jif osv først, av økonomiske grunner. Jeg har lest to alternativer med eddik: den ene er at eddiken blandes med vann, den andre er at det blandes med natron. Er natron og bakepulver det samme? Bakepulver har jeg jo i kjøkkenskapet fra før, så kan jeg bruke det eller må jeg kjøpe natron?

Enda en ting jeg leste om er bruken av gallesåpe. Det kan visstnok brukes til både vanlig rengjøring og til vanskeligere flekker, men jeg har enda ikke blitt helt klok på hva jeg kan bruke den til/på. Jeg kjøpte flytende gallesåpe på Clas Ohlson forrige uke for å prøve å fjerne en flekk da jeg "selvfølgelig" klarte å få en flekk i senga under forrige menstruasjon. Både laken og madrass endte opp flekkete, og jeg valgte å bruke vanish på laken mens jeg prøvde ren flytende gallesåpe på madrassen. Lakenet er fortsatt misfarget men flekken på madrassen gikk så og si helt bort etter to forsøk!? (Jeg prøve jo selvfølgelig ikke mye gallesåpe i første omgang da jeg aldri har brukt det før). Gallesåpen kan visstnok brukes til flekkfjerning på klær også, så her lurer jeg på om noen har erfaringer med dette? Jeg har opplevd ofte at vanish i grunn bare lager en større bleket flekk på stoffet, i tillegg til å ofte ikke fjerne den originale flekken som skulle bort, så både gensere, bukser og sengetøy er jo ødelagt 😭

Sengetøyet vårt er av bambus (visstnok bedre for både middallergien min men også hud og hår, hurra) og jeg elsker det. Men jeg har ikke funnet info angående flekkfjerning på bambus?? Kan jeg bruke gallesåpe eller risikerer jeg bare å ødelegge mer?

Jeg har også begynt sånn smått på storrengjøring igjen (altså skrubbe overalt, og også vasking av innsiden i skaper og skuffer). Har noen brukt gallesåpe, edikk og vann eller eddik og natron (bakepulver???) til vasking av komfyr og inni stekeovn? Jeg misliker sterkt ovnsrengjøringen fra Jif da den lukter så vondt (og kraftig!) i tillegg til at den er helt forferdelig å bruke om man ikke har hansker på (og sensoriske utfordringer skaper problemer ved bruk av sånne gule vaskehansker). 

For å oppsummere spørsmålene:

1. Er natron og bakepulver det samme (slik at jeg kan bruke eddik og bakepulver - den rød fra Freia -) til rengjøring?
  2. Hvordan brukes eddik til vasking av klær når den erstatter skyllemiddel?
  3. Er gallesåpe en god flekkfjerner, og i så fall, kan det brukes på:
    • Bomull
    • Bambus (sengetøy, superundertøy)
    • Ull
    • Silke og hva nå enn andre typer pene skjorter, bluser osv er laget av?
    • Velour (sofatrekket vårt er velour, samt en del av putetrekk og sengeteppe)
  4. Hvordan bruker jeg gallesåpen til flekkfjerning?
  5. Kan en blanding av gallesåpe erstatte Jif ovnsrens, allrent osv eller er eddikblanding best?
  6. Hva er beste måten (og "vaskemiddel") å vaske speil og vinduer (både utvendig og innvendig)?

Jeg mottar gjerne andre tips for rengjøring og vedlikehold som er bedre og mer skånsomt for helsa, men også møbler osv💗

Og om noen andre har hund; min korthårede chihuahua er midt i røytesesong og selv om vi støvsuger DAGLIG er leiligheten, sofa og klær fulle av hundhår hver kveld. Tips til hva jeg/vi kan gjøre for å unngå å være dekket av hundehår i de verste røyteperiodene? 🤣

Eddik og grønnsåpe hører ikke hjemme i renhold i en husholdning. 
Innlegget ditt er så langt og så «hjelpeløst» i din oppfatning av dagligdagse forhold at dette er helt hinsides all fornuft. 

Anonymkode: 96758...f4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Linneah2013 skrev (På 9.3.2025 den 9.06):

Hva er blandingsforholdet du bruker av zalo, eddik og vann?

Jeg slumper det... Men har i mer vann enn både eddik og zalo. Orker ikke at det river i nesa av eddik lukt, og vil heller ikke at zaloen gjør sprayen såpete så jeg må vaske bort et såpebelegg etterpå.

Og så avhenger det også hvilken eddik jeg bruker. For tiden er det den sterke varianten, og da blir det naturlig nok bare en liten dæsj.

Sprayen skal kunne tørkes vekk med tørr klut og etterlate en ren flate uten at jeg må vaske enda mer. Bruker både vaskbare mikrofiberkluter og egenstrikkede av bomull.

Bambi293 skrev (18 timer siden):

🫣 vaskeark? Det har jeg aldri hørt om! Hvordan fungerer det og hvordan er det prismessig i forhold til vanlig flytende vaskemiddel? Vi bruker OMO til vanlige klær og jeg pleier å følge med på tilbud på f.eks Europris og slikt for å kjøpe på tilbud 🫣

Jeg er lat som fy og liker alt jeg slipper å måtte tenke på, så jeg abonnerer på vaskeark (happyfresh). Tror jeg betaler rundt 165,- for en pk med 90 ark/vask. Men vet det finnes i matbutikker også, har sett noen på Meny iaff, mulig de er billigere. 

Jeg er uansett veldig fornøyd; slenger inn ett ark sammen med klærne, og kjører maskinen som normalt. Bruker dem til all type vask, også ull/syntetisk. Selve vaskearkene lukter endel, men etter vask er klærne nesten luktfrie annet enn ren lukt. Og alle tekstiler blir myke både etter tørketrommel og lufttørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...