AnonymBruker Skrevet 6. mars #1 Skrevet 6. mars Hei. Jeg har termin i slutten av oktober og er student. Jeg skal jobbe 100% i sommer (juni, juli og august). Er det mulig å ta ut permisjon allerede fra august / september for å kunne få et godt grunnlag for foreldrepenger? Jobber deltid til vanlig. Jeg trenger ingen lang permisjon (ergo spiller det ingen rolle om jeg tar permisjon tidligere for min egen del), da jeg leverer bachelor i mai. Noen som har noen råd til hva som er lurt å gjøre her? Anonymkode: bf1ef...f95
AnonymBruker Skrevet 6. mars #2 Skrevet 6. mars Et enkelt Google-søk sier: Mor har rett til å starte sin permisjon inntil tolv uker før termin. Anonymkode: d04ea...19d
UgleBrugle Skrevet 6. mars #3 Skrevet 6. mars (endret) Du må høre med Lånekassen hva som gjelder for rett til fødselsstipend. Men jeg tror ikke det skulle være noe problem. Jeg hadde termin i begynnelsen av mars og hadde siste eksamen i november. (Merk at dette er mer enn 10 år siden). Google, som hun over viser til, er ikke din venn. Det gjelder andre regler for studenter enn for vanlige arbeidstakere. Endret 6. mars av UgleBrugle tilføyelse
AnonymBruker Skrevet 6. mars #4 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hei. Jeg har termin i slutten av oktober og er student. Jeg skal jobbe 100% i sommer (juni, juli og august). Er det mulig å ta ut permisjon allerede fra august / september for å kunne få et godt grunnlag for foreldrepenger? Jobber deltid til vanlig. Jeg trenger ingen lang permisjon (ergo spiller det ingen rolle om jeg tar permisjon tidligere for min egen del), da jeg leverer bachelor i mai. Noen som har noen råd til hva som er lurt å gjøre her? Anonymkode: bf1ef...f95 Du kan ta ut en dag eller to i september for å få 100% lønn:) Anonymkode: 482e7...816 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #5 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du kan ta ut en dag eller to i september for å få 100% lønn:) Anonymkode: 482e7...816 Oi! Hvordan fungerer dette? Klarte ikke å google meg frem til noe.. Anonymkode: bf1ef...f95
AnonymBruker Skrevet 6. mars #6 Skrevet 6. mars Mye av det du lurer på står vel her? https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/barn-og-fodsel/fodsel-og-adopsjon/ Du får foreldrestipend i tre uker før fødselen og 46 uker etter. Hvis du tar permisjon tidligere enn tre uker før termin, kan du miste retten til foreldrestipend. Hvis du for eksempel må ta permisjon tidligere fordi helsetilstanden din krever det, eller hvis lærestedet ditt anbefaler det, kan du fortsatt få foreldrestipend. Men du må legge ved dokumentasjon som viser dette når du søker om foreldrestipend. Anonymkode: d04ea...19d
AnonymBruker Skrevet 6. mars #7 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Mye av det du lurer på står vel her? https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/barn-og-fodsel/fodsel-og-adopsjon/ Du får foreldrestipend i tre uker før fødselen og 46 uker etter. Hvis du tar permisjon tidligere enn tre uker før termin, kan du miste retten til foreldrestipend. Hvis du for eksempel må ta permisjon tidligere fordi helsetilstanden din krever det, eller hvis lærestedet ditt anbefaler det, kan du fortsatt få foreldrestipend. Men du må legge ved dokumentasjon som viser dette når du søker om foreldrestipend. Anonymkode: d04ea...19d Jeg snakker ikke om foreldre stipend, det vet jeg reglene for. Jeg snakker om foreldrepenger fra jobb, som jeg også skriver i hi. Skal ikke ha permisjon fra studie Anonymkode: bf1ef...f95
AnonymBruker Skrevet 6. mars #8 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi! Hvordan fungerer dette? Klarte ikke å google meg frem til noe.. Anonymkode: bf1ef...f95 Bare legg inn i søknaden når du skal ta ut de første dagene, f.eks hvis du jobber 100% hele juni, juli og august så kan du legge inn foreldrepenger 5.september, da beregner de foreldrepengene etter juni-august. Så tar du resten av foreldrepengene fra 3 uker før termin Hvis far skal ha noe av felleskvoten må du huske å tenke på det før du legger inn alt da, men du kan alltids endre i etterkant.. Anonymkode: 482e7...816
AnonymBruker Skrevet 6. mars #9 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg snakker ikke om foreldre stipend, det vet jeg reglene for. Jeg snakker om foreldrepenger fra jobb, som jeg også skriver i hi. Skal ikke ha permisjon fra studie Anonymkode: bf1ef...f95 Okey, når du ikke skal ha det, så er vi vel tilbake der vi startet? Mor har rett til å starte sin permisjon inntil tolv uker før termin. Anonymkode: d04ea...19d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #10 Skrevet 6. mars Ring Nav på telefon 55553333. Anonymkode: 32c62...cb2
AnonymBruker Skrevet 6. mars #11 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei. Jeg har termin i slutten av oktober og er student. Jeg skal jobbe 100% i sommer (juni, juli og august). Er det mulig å ta ut permisjon allerede fra august / september for å kunne få et godt grunnlag for foreldrepenger? Jobber deltid til vanlig. Jeg trenger ingen lang permisjon (ergo spiller det ingen rolle om jeg tar permisjon tidligere for min egen del), da jeg leverer bachelor i mai. Noen som har noen råd til hva som er lurt å gjøre her? Anonymkode: bf1ef...f95 Siden du har varierende inntekt, så beregner de snittet av de siste 3 årene før permisjonsstart som grunnlag for foreldrepenger. Anonymkode: 39941...da6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå