AnonymBruker Skrevet 6. mars #1 Skrevet 6. mars Heihei Jeg har en gutt i 3 trinn som er/var så glad og positiv til skolen. Han har mange venner. Trinnet er delt opp i 3 grupper. Hvorav det er ca 10-12 av hvert kjønn på hver gruppe. De har jo rom rett ved siden av hverandre og felles garderobe. Men. Han og et av bestevennene har blitt flyttet til en annen gruppe. Nå går X i gruppe X. Og min sønn i gruppe Y. Mens resten av gruppen med vennene går i gruppe T. Grunnem til at min sønn og X bke flyttet var at sammen med gutta på T, så ble det mye uro i klassen. Etter flyttingen jobber alle bedre og det ble roligere i grupperommene. Som også var et av argumentene for at lærerene ikke vil la min sønn flytte tilbake til opprinnelig rom T. De legger til at det er for å hindre uro. Samtidig har de lovt at han kan flytte tilbake etter en stund hvus han klarer å oppføre seg. Så han har jobbet knallhardt i det nye grupperommet og alle er fornøyde med han. Han jobbet knallhardt fordi han vet at det gir han en mulighet for å komme tilbake og at det er dette som forventes av han. Dette er noe han også vet at han vil klare å gjennomføre videre om han får flytte tilbake da han vet at det blir hans siste sjangs. Det var også dette vi og lærerene snakket om før flyttingen. Nå vil de ikke. Men mon sønn trives ikke i den fruppen han er i. Ja han jobber i timen og hjelper andre medelever og gjør alt han skal. Men trives, nei. Dette har jeg tatt om med læreren. De har nå snakket med andre lærere og det ble nei. Hvordan ville dere gått frem her? Han er nå i en situasjon at han går på skolen, men gleder seg ikke lenger. Om han får denne beskjeden, vil han muligens vegre seg for å dra. Når han vet at muligheten er tatt bort. Vi skal jo fortsette å oppmuntre han til å leke med andre i gruppen, og selvfølgelig tvinge han på skolen om han blir vrang osv.. Anonymkode: 84b94...15e
AnonymBruker Skrevet 6. mars #2 Skrevet 6. mars Jeg skjønner at dette er leit for sønnen din, men jeg skjønner også at resten av klassen samt lærerne har behov for ro. Din sønns behov er ikke viktigere enn alle de andres. Jeg jobber ikke som lærer, men jeg er leder for en fritidsaktivitet hvor de jobber gruppevis og vi må ofte skille bestevenner og ha dem på ulike grupper fordi det blir mye bråk og uro om de er sammen. Det er leit, særlig fordi bestevenner ofte har valgt samme aktivitet nettopp for å være sammen, men alle vi andre trenger arbeidsro og jeg kan ikke bruke halve møtetiden på å måtte hysje på og skille to stykker som ikke kan være i ro. Du sier du har tatt dette opp med lærer og fått nei og da er det ikke noe mer du kan gjøre med saken. Du kan prøve å ta det opp igjen senere og be om en begrunnelse for hvorfor de sier nei selv om gutten din har jobbet godt og oppfører seg bedre, men til syvende og sist er det skolen som bestemmer. Jeg tror sønnen din kommer til å finne roen i ny gruppe etter hvert og finne nye venner. Det er ekstra lei nå som det er nytt, men det vil gå seg til. Anonymkode: b5849...dd9 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars #3 Skrevet 6. mars Ts hee Takk for innspill. Jeg tenker også at dette var jo grunnen til at lærerne skilte dem alle 3. Men. Samtidig har de lovet at de skulle komme tilbake hvis de lovet å oppføre seg. Nå har de gjort det. Ja jeg ser jo fordi de er i en annen gruppa enn med "gutta". Men de flyttet dem på dagen. Denne tilbakeflyttingen har jo blitt avtalt og snakket om i par mnd nå. Så jeg skjønner ikke at de ikke kan gi gutta en sjanse. Hvis de igjen skaper uro osv så kunne de da flytte dem permanent. Hvorfor ikke gi dem en ajanse for noe de har lovet og planlagt i par mnd. Men flytte fra, det gjorde de på dagen. Anonymkode: 84b94...15e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #4 Skrevet 6. mars Regner med lærerne tar denne avgjørelsen fordi de ser at det samlet sett er bedre både for de tre guttene, samt de øvrige elevene. Det kan også være andre grunner som spiller inn, som de ikke kan oppgi til deg, fordi de omhandler andre elever. For eksempel kan det være at de andre guttene ikke har klart å ta seg sammen på samme måte som din sønn. Eller kanskje de andre guttene/deres foreldre mener det er bedre at din sønn ikke flyttes tilbake. Uansett årsak tenker jeg det beste er å stole på at lærerne vet hva de gjør, og at de ikke gjør det for å straffe guttene. Spør mer om årsaken til avgjørelsen om det er vanskelig å slå seg til ro med, men vær forberedt på at du kanskje ikke får alle kort lagt på bordet. De har ikke lov til å fortelle alt som foregår bak kulissene. Anonymkode: 46359...62f 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars #5 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Heihei Jeg har en gutt i 3 trinn som er/var så glad og positiv til skolen. Han har mange venner. Trinnet er delt opp i 3 grupper. Hvorav det er ca 10-12 av hvert kjønn på hver gruppe. De har jo rom rett ved siden av hverandre og felles garderobe. Men. Han og et av bestevennene har blitt flyttet til en annen gruppe. Nå går X i gruppe X. Og min sønn i gruppe Y. Mens resten av gruppen med vennene går i gruppe T. Grunnem til at min sønn og X bke flyttet var at sammen med gutta på T, så ble det mye uro i klassen. Etter flyttingen jobber alle bedre og det ble roligere i grupperommene. Som også var et av argumentene for at lærerene ikke vil la min sønn flytte tilbake til opprinnelig rom T. De legger til at det er for å hindre uro. Samtidig har de lovt at han kan flytte tilbake etter en stund hvus han klarer å oppføre seg. Så han har jobbet knallhardt i det nye grupperommet og alle er fornøyde med han. Han jobbet knallhardt fordi han vet at det gir han en mulighet for å komme tilbake og at det er dette som forventes av han. Dette er noe han også vet at han vil klare å gjennomføre videre om han får flytte tilbake da han vet at det blir hans siste sjangs. Det var også dette vi og lærerene snakket om før flyttingen. Nå vil de ikke. Men mon sønn trives ikke i den fruppen han er i. Ja han jobber i timen og hjelper andre medelever og gjør alt han skal. Men trives, nei. Dette har jeg tatt om med læreren. De har nå snakket med andre lærere og det ble nei. Hvordan ville dere gått frem her? Han er nå i en situasjon at han går på skolen, men gleder seg ikke lenger. Om han får denne beskjeden, vil han muligens vegre seg for å dra. Når han vet at muligheten er tatt bort. Vi skal jo fortsette å oppmuntre han til å leke med andre i gruppen, og selvfølgelig tvinge han på skolen om han blir vrang osv.. Anonymkode: 84b94...15e Utifra lærernes siste kommentar så vil jeg tro det er lite forbedring og de vet all uroen kommer tilbake. Heldigvis har de mulighet til å skille elevene. Dette er for det beste for de involverte elevene og ikke minst resten av klassen som ofte blir gisler i slike situasjoner. Det du kan gjøre er å skape alternative møteplasser for disse guttene. Hvorfor ikke invitere alle hjem til dere så mye de ønsker? Anonymkode: 45e73...71a 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #6 Skrevet 6. mars Jeg er lærer selv, og det er veldig vanlig å skille venner slik du beskriver her. De som leker best sammen ute er ikke nødvendigvis de som jobber best sammen inne. Jeg hadde forklart sønnen min at sånn er det bare, at han fortsatt kan være med vennene i friminuttene som før, og at neste gang det byttes grupper kan det jo hende at han og vennene kommer sammen igjen. Hos oss roterer vi gruppene på trinnet minimum en gang i skoleåret, og enkelte aktiviteter (som turdager, stasjonsundervisning o.l.) gjøres sammen med hele trinnet 😊 Du kan jo også høre om det er noen på den nye gruppa han har lyst til å bli bedre kjent med? Hva med å invitere noen nye barn hjem? Anonymkode: c32a5...4c3
Evot_i_skogen Skrevet 6. mars #7 Skrevet 6. mars Jeg hadde i det minste stilt krav om at lærerene skal være ærlig med barna om at de direkte løy når de lovte noe de ikke valgte å holde i ettertid. Helt greit at de har tatt den avgjørelsen, noen ganger er det til det beste. Men syntes ikke det er greit at de har lovet noe til barna som de så går bort fra. I så fall må de være ærlige nok til å kunne innrømme direkte til barna at de sa noe de ikke kan holde og en god forklaring på hvorfor. Hvis ikke så kan dette gjøre noe med innstillingen til barna, at voksne lyver og at det ikke får noen konsekvenser. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #8 Skrevet 6. mars Lærerne, som alle andre, bør ikke lov ting de ikke akter å holde. Men utenom det så høres det ut som om det var en god ide å skille de tre, når dems uro går ut over resten av klassen er det ganske ego å insistere på at de skal flyttes sammen igjen. Men igjen læreren lovet noe som er vanskelig å holde, men mulig. Så hadde minnet de på det, at det for framtidig tillitt sin skyld så burde de gi barnet en prøveuke tilbake i klassen. Ikke fordi barnet skal vinne, men fordi læreren må vise at det er viktig å ikke juge fordi det er enklest og for å opprettholde en viktig tillitt mellom elev og lærer. Anonymkode: 84d4f...d23 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars #9 Skrevet 6. mars Tror nok at noen av foreldrene har kommentert noe her jeg og at de ikke ønsker guttene samlet. Var første jeg tenkte når jeg leste innlegget. Det jeg imidlertid er skeptisk til det er at en voksen person, lærer ikke minst har lovet barnet noe hen ikke visste om hen kunne holde. Men sånn er det, avgjørelsen er jo tatt. Anonymkode: b61fd...f02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå