Gå til innhold

16:8-faste og trening på tom mage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, ingen må drikke vann hver halvtime, vi hadde dødd på natta om det var nødvendig.

Vannbehov varierer med været, jeg kan gå 16km uten vann på vinteren. Jeg kan også løpe 16 km på sommeren uten vann så lenge det er under 20 grader ute.

Anonymkode: 61e37...c9e

TIl vanlig er jeg selvsagt helt enig med deg. Men dette ble nevnt i kombinasjon litt krevende fysisk aktivitet (motbakker og powerwalks) på tom mage. Derfor jeg lurer.

TS

Anonymkode: cf154...603

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 12.44):

Takk for svar.

Trenger jeg ha med meg vann på korte turer som 2-3 km?

TS

Ta med vann hvis du vil. Du merker selv om du blir tørst.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å starte opp med trening etter en lengre pause vil alltid kjennes tyngre ut.

Kroppen må få tid både til å venne seg til fasting, trene på tom mage, ogkomme seg i gang etter langtids sykdom.

De fleste har ikke behov for vann på så korte turer som 2-3 km. Jeg har aldri med vann på kortere turer enn 6 km med mindre det er minst 15 plussgrader.

Anonymkode: 1a1b9...ac6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 14.07):

Hvorfor? jeg føler jeg trener bedre og er mer opplagt fastende...Fælt å trene om man er mett...Skal jeg på en hard gruppetime kan jeg ta en banan eller protein pudding først, men ellers trenger jeg ikke noe.

Anonymkode: c45e0...a09

En gruppetime er som regel bare 45 minutter. Du brenner kanskje 300 kcalorier og hvorav den første halvparten trolig er fett. Kalorimangel/drivstoffmangel vil neppe bremse deg  de første 100 minuttene, men da vil du trenge påfyll, påfyll som burde dyttes inn allerede etter 60 minutter slik at du rekker å fordøye det.

En banan eller en pudding først er kjempefint.

Jeg synes forøvrig slik gruppetime på tom mage når man faster er en dårlig plan. Hun burde gjøre som deg og ta en banan først  for å få mer utbytte av treningen. Men dersom hun bare skal gå 3 km så tenker jeg at det ikke er så farlig å droppe bananen.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 timer siden):

En gruppetime er som regel bare 45 minutter. Du brenner kanskje 300 kcalorier og hvorav den første halvparten trolig er fett. Kalorimangel/drivstoffmangel vil neppe bremse deg  de første 100 minuttene, men da vil du trenge påfyll, påfyll som burde dyttes inn allerede etter 60 minutter slik at du rekker å fordøye det.

En banan eller en pudding først er kjempefint.

Jeg synes forøvrig slik gruppetime på tom mage når man faster er en dårlig plan. Hun burde gjøre som deg og ta en banan først  for å få mer utbytte av treningen. Men dersom hun bare skal gå 3 km så tenker jeg at det ikke er så farlig å droppe bananen.

55 min varer de her, men ikke store forskjellen da. Og ja, jeg spiser somregel frokost/lunsj ganske kjapt når jeg er ferdig med å trene :) Og som sagt, på de gruppetimene tar jeg en pudding eller banan, for å være sikker på at jeg ikke skal gå tom eller noe, men om jeg trener egentrening med vekter, eller går en tur trenger jeg ikke noe.

Anonymkode: c45e0...a09

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TIl vanlig er jeg selvsagt helt enig med deg. Men dette ble nevnt i kombinasjon litt krevende fysisk aktivitet (motbakker og powerwalks) på tom mage. Derfor jeg lurer.

TS

De turene på 16km på vinteren var på tom mage, drikk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De turene tok meg 3 timer og det var ca. 400m stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 16.07):

Jeg trente stort sett alltid uten å ha spist før, men nå tar jeg en halv banan eller en proteinbar. Får mye mer energi til treningen!

Faste er, hvis man utelukkende ser på det at det styrer kaloriinntaket, ikke andre effekter, kun en måte å få deg til å spise mindre på. Du kunne like godt spist jevnt utover dagen og gått ned hvis du var i underskudd, men fasten tvinger deg til å spise mindre med mindre tid i døgnet tilgjengelig. Men, det kan, for noen, skape et usunt fokus på mat og gi ubalanse i hormoner. Spesielt hos kvinner. Det meste av forsking på faste er gjort på menn.

Selv ble jeg besatt av tidspunkt og om det var lov eller ikke å spise, og endte med å miste mensen i 8 mnd på grunn av stresset. Var aldri undervektig. Jeg har det mye bedre med å spise når jeg faktisk er sulten og ikke tvinge kroppen til å ignorere et såpass sterkt instinkt. 

En flåsete sammenligning er jo at du går på do når du må tisse, du venter ikke fordi tisse-vinduet ikke har åpnet ennå!

Anonymkode: 32b63...9a1

Ja, hvis man utelukkende ser på styring av kaloriinntaket, har faste kun betydning for kaloriinntaket🤡😂🙄

Anonymkode: b8051...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...