AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Jeg begynte i går på 16:8-faste. Skal (ganske mye) ned i vekt og har hørt mye bra om det, så vil teste og se om det funker på meg. Har spisevindu 11-19 da jeg spiser lunsj på jobb kl 11. Jeg har ikke trent på over en måned fordi jeg har vært syk, men startet i dag med en powerwalk. Trente i formiddag så har ikke spist enda. På slutten av en seig motbakke så kjente jeg at jeg ble svimmel og kvalm. Det har jeg aldri blitt når jeg har pushet meg selv før. Det gikk over etter noen minutter. Det var bare en liten powerwalk på 2 km. Jeg trener jo også styrke. Hvordan er det å trene styrke på tom mage? Og evt gå lenger powerwalks eller bare turer generelt? Vil kroppen venne seg til det eller er det ikke lurt å trene/være fysisk aktiv på tom mage? Jeg spiser en sunn og proteinrik lunsj kl 11 så får næring i meg ganske kjapt etterpå. Anonymkode: cf154...603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Er nok mest vane, men folk er forskjellige. Jeg trener mest på tom mage siden jeg ikke er noe frokostmenneske. Er bare hvis jeg skal løpe harde intervaller eller løpe over 1 time at jeg spiser noe som er lett å forbrenne i forkant, men det trenger ikke være mye, kommer an på planlagt intensitet. Er det mest under sone 3 bryr jeg meg ikke så hardt. Anonymkode: e3761...e3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Jeg svarer bare ut av egen erfaring. Jeg har begynt med 16:8 faste i september 2023, og har holdt det tilnærmet gående siden. Jeg har ikke gått ned i vekt, heller gått opp et par kilo - men det å gå ned i vekt var aldri målet mitt, jeg ville bare være mindre oppblåst hver kveld. Det funket. Nå har det gått så langt tid, og jeg fikk jo den positive effekten jeg ønsket, så nå spiser jeg før 11 hvis jeg er sulten. Men det er jeg sjeldent. Men, skal jeg trene (slik som skitur), så spiser jeg. Eller om det er jobbdagen som krever ekstra konsentrasjon. Anonymkode: 5772c...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Kroppen vil mest sannsynlig venne seg til det. Jeg trener nå på tom mage om jeg trener formiddag. Null problem. Både gåturer og styrke på treningssenter. Hadde ikke klart det før jeg startet med faste eller rett etter, men nå er kroppen vant til å fungere uten mat. Føler det også er bedre å trene da, enn rett etter mat hvertfall. en husk å drikk nok vann. Anonymkode: c45e0...a09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden I mange år spiste jeg ett måltid om dagen, trening og annen fysisk aktivitet var ikke noe problem, men det er viktig å være godt hydrert, ellers får du hodepine og blir svimmel, ta med deg en flaske med vann på turene dine, når du kommer til bakken drikker du før du starter! Anonymkode: 2bef5...5c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Takk for svar. Trenger jeg ha med meg vann på korte turer som 2-3 km? TS Anonymkode: cf154...603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden For kvinner er det å trene fastende bare dumt. Anonymkode: fb98f...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden https://open.spotify.com/episode/37HUAmld0cYeKak4 NOCBVW?si=66ff11d8f5aa44a1 Anonymkode: fb98f...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Er nok mest vane, men folk er forskjellige. Jeg trener mest på tom mage siden jeg ikke er noe frokostmenneske. Er bare hvis jeg skal løpe harde intervaller eller løpe over 1 time at jeg spiser noe som er lett å forbrenne i forkant, men det trenger ikke være mye, kommer an på planlagt intensitet. Er det mest under sone 3 bryr jeg meg ikke så hardt. Anonymkode: e3761...e3b Signerer denne, bare at jeg ikke spiser før trening uansett om jeg skal kjøre 10 km på mølla eller bare styrketrening (trener på morgenkvisten før noe annet) Vi er alle forskjellige trådstarter, men i ditt tilfelle tror jeg det handler mest om vane. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): For kvinner er det å trene fastende bare dumt. Anonymkode: fb98f...596 Hvorfor? jeg føler jeg trener bedre og er mer opplagt fastende...Fælt å trene om man er mett...Skal jeg på en hard gruppetime kan jeg ta en banan eller protein pudding først, men ellers trenger jeg ikke noe. Anonymkode: c45e0...a09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden For meg fungerer det absolutt best å trene på tom mage. Anonymkode: d6490...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): For kvinner er det å trene fastende bare dumt. Anonymkode: fb98f...596 Jeg er kvinne, spisevindu 13-21, trener alltid på tom mage og har det best med det. Anonymkode: a4fa7...1bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Det er nok en vanesak. Jeg hater å trene etter å ha spist. Anonymkode: aab55...1a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Jeg trente stort sett alltid uten å ha spist før, men nå tar jeg en halv banan eller en proteinbar. Får mye mer energi til treningen! Faste er, hvis man utelukkende ser på det at det styrer kaloriinntaket, ikke andre effekter, kun en måte å få deg til å spise mindre på. Du kunne like godt spist jevnt utover dagen og gått ned hvis du var i underskudd, men fasten tvinger deg til å spise mindre med mindre tid i døgnet tilgjengelig. Men, det kan, for noen, skape et usunt fokus på mat og gi ubalanse i hormoner. Spesielt hos kvinner. Det meste av forsking på faste er gjort på menn. Selv ble jeg besatt av tidspunkt og om det var lov eller ikke å spise, og endte med å miste mensen i 8 mnd på grunn av stresset. Var aldri undervektig. Jeg har det mye bedre med å spise når jeg faktisk er sulten og ikke tvinge kroppen til å ignorere et såpass sterkt instinkt. En flåsete sammenligning er jo at du går på do når du må tisse, du venter ikke fordi tisse-vinduet ikke har åpnet ennå! Anonymkode: 32b63...9a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg trente stort sett alltid uten å ha spist før, men nå tar jeg en halv banan eller en proteinbar. Får mye mer energi til treningen! Faste er, hvis man utelukkende ser på det at det styrer kaloriinntaket, ikke andre effekter, kun en måte å få deg til å spise mindre på. Du kunne like godt spist jevnt utover dagen og gått ned hvis du var i underskudd, men fasten tvinger deg til å spise mindre med mindre tid i døgnet tilgjengelig. Men, det kan, for noen, skape et usunt fokus på mat og gi ubalanse i hormoner. Spesielt hos kvinner. Det meste av forsking på faste er gjort på menn. Selv ble jeg besatt av tidspunkt og om det var lov eller ikke å spise, og endte med å miste mensen i 8 mnd på grunn av stresset. Var aldri undervektig. Jeg har det mye bedre med å spise når jeg faktisk er sulten og ikke tvinge kroppen til å ignorere et såpass sterkt instinkt. En flåsete sammenligning er jo at du går på do når du må tisse, du venter ikke fordi tisse-vinduet ikke har åpnet ennå! Anonymkode: 32b63...9a1 Det har definitivt andre effekter også. Jeg har IBS og magen min er mye mer stabil med faste 16;8. Mindre oppblåst, mindre diarè osv. I tillegg føler jeg meg mye mer opplagt og sover bedre. Anonymkode: c45e0...a09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): For kvinner er det å trene fastende bare dumt. Anonymkode: fb98f...596 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg trente stort sett alltid uten å ha spist før, men nå tar jeg en halv banan eller en proteinbar. Får mye mer energi til treningen! Faste er, hvis man utelukkende ser på det at det styrer kaloriinntaket, ikke andre effekter, kun en måte å få deg til å spise mindre på. Du kunne like godt spist jevnt utover dagen og gått ned hvis du var i underskudd, men fasten tvinger deg til å spise mindre med mindre tid i døgnet tilgjengelig. Men, det kan, for noen, skape et usunt fokus på mat og gi ubalanse i hormoner. Spesielt hos kvinner. Det meste av forsking på faste er gjort på menn. Selv ble jeg besatt av tidspunkt og om det var lov eller ikke å spise, og endte med å miste mensen i 8 mnd på grunn av stresset. Var aldri undervektig. Jeg har det mye bedre med å spise når jeg faktisk er sulten og ikke tvinge kroppen til å ignorere et såpass sterkt instinkt. En flåsete sammenligning er jo at du går på do når du må tisse, du venter ikke fordi tisse-vinduet ikke har åpnet ennå! Anonymkode: 32b63...9a1 Jeg er også kvinne, og har aldri likt å spise før fysisk aktivitet, og har aldri hatt lyst på frokost. Jeg har også være spiseforstyrret, men holder på å lære meg å gi kroppen næring den skriker etter utenfor "vinduet". Jeg vet at enkelte studier påpeker at periodisk faste kanskje ikke er optimalt for kvinner, men jeg er mer opptatt av hva som fungerer for meg. Jeg bryr meg ikke om at jeg er litt "overvektig" (har normal kvinnemage), når matinntaket og BMI sier at det jeg gjør fungerer. Noen dager betyr det at jeg spiser når jeg er sulten (som er hele tiden), andre dager spiser jeg kun ett måltid om kvelden. Ingen måte å spise på fungerer for alle, men din egen kropp er som regel ganske tydelig på hva den trenger. (Bortsett fra godis og snacks, det trenger vi bare en gang iblant, men da har vi lov til å pig out). Anonymkode: 601f5...157 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå