Gå til innhold

Hvor stor andel må dø før det er fornuftig å gi seg?

velociraptor

Anbefalte innlegg

Druid skrev (17 timer siden):

Det skjedde ETTER at tiltakene ble etablert

Vask hendene og hold avstand. Burde vært overkommelig ; det var ikke spor av det. Faktisk var hoveddiskusjonen hvor ufarlig det var og at det var viktigere å la smitten flyte. Det var bare en sterk forkjølelse, så det var ingen grunn til ikk å gå på jobb. 

Selvfølgelig kom jo anbefalingen om å være hjemme når man ble syk, men det klarte til og med ikke leger holde...

Etter en stund. Det var en del pressekonferanser FØR 12. mars. Etterpå ble det selvfølgelig nødvendig. 

Vi stengte ned fordi vi så at smitten kom ut av kontroll. Siden vi ikke hadde diagnoseverktøy ved pandemiens start, regnet vi med at det var større spredning enn vi hadde tall på, og det viste seg å holde stikk.  Siden vi ikke hadde kapasiteter i helsevesenet for store pasientgrupper: vi har remodelert sykehusene våre for primært å jobbe med dagpasienter, og det ikke var noen løsning for epedemier, så var det kritisk å få smitten under kontroll.  

Jeg kan fortelle deg at her jeg bor har de ansatte på sykehuset aldri hatt så lite å gjøre før, som under pandemien - den rammet grovt sett stort sett våre nye landsmenn  - samt de over 80 år.

Det så man på presset på bl.a. Aker sykehus og andre sykehus i hovedstaden.

Man visste også veldig tidlig at etnisitet  og bl.a. fedme + diabetes samt antibiotikaresistens var de største risikofaktorene for alvorlig sykdom.

Men alle skulle med uansett - og det er årsaken til mistilliten og polarisering man ser idag.

Litt som den skremselspropagandaen de driver med nå for å få oss snikinnført i EU - ellers kommer Putin og tar oss.....mistilliten og polariseringen øker i takt med at flere og flere ser gjennom all krisemaksimeringen...mens antall psykiske kasus (blant de som lar seg skremme) øker i takt med køene i psykiatrien. 

Blir det fredsforhandlinger neste uke nå som Trump rasler med å ta Putin også tenker jeg vi ser mange skuffede norske politikere....

Endret av Sportydame
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker om sola......Putin vil ha våpenhvile så det kommer nok snart noen nye dommedagsprofetier fra de norske og europeiske krigshissserne som nettopp har donert noen hundre milliarder til Ukraina....

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/rPywRl/bloomberg-putin-er-villig-til-aa-diskutere-fredsavtale

Endret av Sportydame
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 6.3.2025 den 10.24):

Inspirert av sidediskusjoner i de andre trådene - når tenker dere grensa går? Skal man stå opp for det som er rettferdig for enhver pris? Hadde du ofret deg selv, barna dine og resten av familien din heller enn å la danskene ta over Norge eller å flykte til Spania? Det finnes selvsagt ingen fasit her, jeg bare lurer på hva folk tenker. Jeg leste her om dagen at de fleste hærer bryter sammen i et slag når de har mistet 10-20 % av sine egne. Skal tro om samme forhold gjelder for befolkningen i en krig? Nå vet ikke jeg akkurat hvor mange prosent av f.eks. Ukrainas eller Gazas befolkning som er døde, men det er uansett langt unna 10-20 %...

Bør man la seg utrydde heller enn å kapitulere? Hvor store tap bør man akseptere? Går det an å sette et tall på?

Mtp Ukraina, det er alt for mange døde. Krigen burde, og kunne, vært stoppet allerede før den startet. Det er en tragedie. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av sidediskusjoner i de andre trådene - når tenker dere grensa går? Skal man stå opp for det som er rettferdig for enhver pris? Hadde du ofret deg selv, barna dine og resten av familien din heller enn å la danskene ta over Norge eller å flykte til Spania? Det finnes selvsagt ingen fasit her, jeg bare lurer på hva folk tenker. Jeg leste her om dagen at de fleste hærer bryter sammen i et slag når de har mistet 10-20 % av sine egne. Skal tro om samme forhold gjelder for befolkningen i en krig? Nå vet ikke jeg akkurat hvor mange prosent av f.eks. Ukrainas eller Gazas befolkning som er døde, men det er uansett langt unna 10-20 %...

Bør man la seg utrydde heller enn å kapitulere? Hvor store tap bør man akseptere? Går det an å sette et tall på?

Om Putin invaderer oss, håper jeg vi kapitulerer ganske raskt. Vi har ingenting å stå i mot med. Vi er ikke som Ukraina, vi er et bittelite land, og svært få innbyggere, og dermed nesten ingen soldater. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 10.3.2025 den 7.36):

Om Putin invaderer oss, håper jeg vi kapitulerer ganske raskt. Vi har ingenting å stå i mot med. Vi er ikke som Ukraina, vi er et bittelite land, og svært få innbyggere, og dermed nesten ingen soldater. 

Russland har 290 brigader, Ukraina har 110 brigader, Norge har 1 brigade. Ikke mye å stå imot med der nei. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten NATO ja, men med NATO i ryggen vil vi aldri i verden bli innvadert i utgangspunktet, og hvis vi hadde blitt innvadert ville vi bare måtte holde ut noen timer fram til NATO fly kommer og domminerer luftrommet vårt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (På 7.3.2025 den 22.47):

Snakker om sola......Putin vil ha våpenhvile så det kommer nok snart noen nye dommedagsprofetier fra de norske og europeiske krigshissserne som nettopp har donert noen hundre milliarder til Ukraina....

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/rPywRl/bloomberg-putin-er-villig-til-aa-diskutere-fredsavtale

Tror ikke han vil gå med på våpenhvile uten at den er fulgt med bestemte forpliktelser fra Vesten.

Rent objektivt gir det han ingen fordeler å innføre våpenhvile langs flere hundre kilometer for en måned sånn uten videre.

Har Trump forresten sendt noe formelt forslag til Russland? Vet vi hva det inneholder?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (På 13.3.2025 den 16.03):

Uten NATO ja, men med NATO i ryggen vil vi aldri i verden bli innvadert i utgangspunktet, og hvis vi hadde blitt innvadert ville vi bare måtte holde ut noen timer fram til NATO fly kommer og domminerer luftrommet vårt.

🤞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Ukrainas valg. De ønsker ikke å leve under russisk diktatur, akkurat som Europa ikke ønsket å leve under tysk diktatur under andre verdenskrig.

Hvor stor andel av europeere måtte dø under andre verdenskrig før man tenkte det ville vært en god ide å la Hitler vinne?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vil skje da er at russerne vil igangsette en brutal kampanje med tortur og drap, der enhver kritisk røst blir knust med alle midler. Vi vil bli behandlet som slaver, og så vil vi bli tvangsmobilisert for neste krig Russland starter. Det er nemlig slik de har holdt på.

Du sier du håper vi kapitulerer raskt. Med andre ord håper du at dine landsmenn blir massedrept og massetorturert, og tvunget til å dø for russisk imperialisme i invasjoner av andre land.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 timer siden):

Det er Ukrainas valg. De ønsker ikke å leve under russisk diktatur, akkurat som Europa ikke ønsket å leve under tysk diktatur under andre verdenskrig.

Hvor stor andel av europeere måtte dø under andre verdenskrig før man tenkte det ville vært en god ide å la Hitler vinne?

Kanskje på tide å se til EU-land som lever under diktatur også. Se blant annet Romania og valget der. Det hører vi derimot lite om, så får det ikke til å stemme at demokrati skal være så viktig innen EU.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (9 timer siden):

Hvorfor spør du meg, jeg skriver jobat jeg ikke vet og spør andre hva dere mener - er det verdt at 50 % dør? 80 %?

Kan godt hende det er en god ide å heller la alle dø, jeg vil f.eks. mye heller at jeg og datteren min skal dø enn å leve f.eks. under et strengt muslimsk regime. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (11 timer siden):

Kanskje på tide å se til EU-land som lever under diktatur også. Se blant annet Romania og valget der. Det hører vi derimot lite om, så får det ikke til å stemme at demokrati skal være så viktig innen EU.

Det er ingen EU-land som er diktaturer. Diktaturer har ikke lov til å være medlemmer av EU.

Romania er heller ikke et diktatur. Hvorfor velger du å lyve?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (15 minutter siden):

Det er ingen EU-land som er diktaturer. Diktaturer har ikke lov til å være medlemmer av EU.

Romania er heller ikke et diktatur. Hvorfor velger du å lyve?

Ser du er sikker i din tale, men nå er det på tide å grave litt dypere. Viser igjen til valget i Romania.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke norsk, men hadde det blitt krig hadde jeg sendt de under militær aldersgrense til mitt hjemland og gått i krigen for Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
velociraptor skrev (På 6.3.2025 den 12.04):

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, og f.eks. under corona.pandemien så man jo at f.eks. Norge var villige til å ofre sin frihet for trygghet, mens Sverige ikke var det. Spørsmålet er hvor grensen går. Tenker du at det er bedre å la alle dø enn å leve uten frihet? Jeg er usikker. For min egen del vil jeg heller dø enn å leve som slave, men bør jeg kunne ta det valget for naboene mine for eksempel? Mange velger jo helt tydelig annerledes, ellers hadde jo alle som lever ufritt tatt selvmord, eller typ "suicide by cop" ved å kaste seg over overmakten og heller bli drept. Men det ser man jo at ikke skjer.

Hva med over barnet ditt sitt lik? Jeg har blitt mye mindre villig til å dø for et prinsipp etter at jeg fikk barn.

Hmm

Jeg er omvendt, Norge er mine barns hjemland og jeg villig til å dø for at det skal fortsette å være ett fritt land

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (22 timer siden):

Ser du er sikker i din tale, men nå er det på tide å grave litt dypere. Viser igjen til valget i Romania.

Tenker du på at det første ble annullert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Tenker du på at det første ble annullert?

Ja tenker på annuleringen av valget, samt utestengningen av Georgescu og andre kandidater fra ytterfløyen nå før omvalget i mai. Korrupsjon og antidemokrati med andre ord, og med EU i spissen.

Det er store demonstrasjoner i Romania på grunn av det, men det hører vi svært lite om i norsk media.

Endret av Tutte
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apollonia skrev (På 6.3.2025 den 12.59):

Hva om barnet ditt, eller ditt fremtidige barnebarn viser seg å være skeiv eller ikke-binær? Ønsker du en mann som Putin velkommen ofrer du dem også. 

Er noen av barna dine jenter? Ønsker du dem levekårene til russiske kvinner? Hvor de er prisgitt flaks for å unngå å leve med vold og overgrep i ekteskapet? Tanken på at mine døtre skal være fanget i et ekteskap, i et land som har legalisert vold i nære relasjoner, så lenge man ikke havner på legevakta er jo ikke til å holde ut den heller.

Hva har det egentlig med saken å gjøre? Det er ikke Norge Putin har angrepet eller prøver å overta. Norge er ikke i krig med Russland annet enn det vi blander oss inn i når det gjelder Ukraina sammen med Europa.

Hva er dette for slags oppblåsing av situasjonen. Har folk blitt fullstendig hjernevasket?

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...