Gå til innhold

Hvor stor andel må dø før det er fornuftig å gi seg?

velociraptor

Anbefalte innlegg

Druid skrev (7 timer siden):

Dette er en pussig fremstilling av problemet.

Norge har ingen statistisk aksept for død. Det er nok en konsekvens av at vi har en liten befolkning, som aldri kan bli bærekraftig : vi vet industrielt at vi trenger alle mennesker vi har, og at mennesker koster.

Sverige tok et rent helse-pragmatisk perspektiv på dette: hvor mange mennesker er det lønnsomt å redde?

En annen forskjell er at Sverige har ekstremt mye større samfunnsdisiplin enn i Norge : de forberedende tiltakene virket bedre i Sverige enn i Norge, og det på tross av at Norge er så lite og spredt befolket at det alene skulle ha dempet pandemien sterkt.

Nå var det jo Sverige som kom best ut av pandemien ift overdødelighet tom 2022 - og de som hadde mest frihet.

Nå i ettertid vet vi jo at veldig mange fikk psykiske problemer under pandemien - og det ser vi nå resultatet av med den elendige psykiske helsen vi nå har i Norge - spesielt blant unge - som mistet enormt viktig sosialisering i den mest sårbare alderen i Norge.

Og disse vil man nå gjøre om til "soldater" - og øke andelen vernepliktige til 1 av 3 istedenfor 1 av 5....Lykke til sier jeg...

Skulle likt å sett statistikk på overdødeligheten ETTER 2022 også.....i begge land.

Fikk Anders Tegnell rett om korona-strategien likevel?

Endret av Sportydame
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Illuminatum skrev (22 timer siden):

Vil bare siterer Benjamin Franklin litt:

"Den som er villig til å ofre sin frihet for en stund i trygghet, fortjener verken frihet eller trygghet."

Konsekvensen av å gi etter for Putin er å si ja til et liv i et diktatur der du ikke har frihet i det daglige. Er dette et liv verdt å leve?

Er jo litt urettferdig at han brukte betegnelsen fortjener. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (10 minutter siden):

Nå var det jo Sverige som kom best ut av pandemien ift overdødelighet tom 2022 - og de som hadde mest frihet.

Nå i ettertid vet vi jo at veldig mange fikk psykiske problemer under pandemien - og det ser vi nå resultatet av med den elendige psykiske helsen vi nå har i Norge - spesielt blant unge - som mistet enormt viktig sosialisering i den mest sårbare alderen i Norge.

Og disse vil man nå gjøre om til "soldater" - og øke andelen vernepliktige til 1 av 3 istedenfor 1 av 5....Lykke til sier jeg...

Skulle likt å sett statistikk på overdødeligheten ETTER 2022 også.....i begge land.

Fikk Anders Tegnell rett om korona-strategien likevel?

Artikkelen konkluderer vel ikke det du sier.

Fakta er at 10 tusener av eldre fikk forkortet sine liv. 

På lang sikt er vi alle døde.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (21 timer siden):

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, og f.eks. under corona.pandemien så man jo at f.eks. Norge var villige til å ofre sin frihet for trygghet, mens Sverige ikke var det. Spørsmålet er hvor grensen går. Tenker du at det er bedre å la alle dø enn å leve uten frihet? Jeg er usikker. For min egen del vil jeg heller dø enn å leve som slave, men bør jeg kunne ta det valget for naboene mine for eksempel? Mange velger jo helt tydelig annerledes, ellers hadde jo alle som lever ufritt tatt selvmord, eller typ "suicide by cop" ved å kaste seg over overmakten og heller bli drept. Men det ser man jo at ikke skjer.

Hva med over barnet ditt sitt lik? Jeg har blitt mye mindre villig til å dø for et prinsipp etter at jeg fikk barn.

Det er vel litt søkt å sammenligne noen midlertidige begrensninger i anledning sykdom som å bli okkupert av et annet land.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (6 minutter siden):

Jeg såg den for ikke så lenge siden som dokumentasjon på at vi gjorde det bedre enn Sverige , (seriøst; vi konkurere i ALT), men jeg studerte den ikke videre, så jeg vet ikke vinklingen. 

Det er en enorm forskjell i Norsk og Svensk  samfunnsdisiplin ; I Sverige hadde de frihet fordi folk gjorde som de fikk beskjed om, i Norge tok man seg friheter og aktivt motarbeidet råd. Dette er en gjennomgående forskjell mellom landene over tid. 

Jeg tror ikke pandemien var noen gevinst for  psykisk helse i Norge, men den var ikke noe utløsende heller. Psykisk uhelse har vært salderingspost i flere ti-år, og Generasjon Flink er i seg selv et sykdomstegn.

Hva Pandemien førte med seg var en risikoforståelse : at det at ungdom ikke er i mellommennesklige fysiske sosiale settinger der de får bygd samhandlingskompetanse er et problem. Utfordringen er jo at vi har jo ikke gjort noe for å løse dette, snarere tvert i mot. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (20 minutter siden):

Jeg såg den for ikke så lenge siden som dokumentasjon på at vi gjorde det bedre enn Sverige , (seriøst; vi konkurere i ALT), men jeg studerte den ikke videre, så jeg vet ikke vinklingen. 

Det er en enorm forskjell i Norsk og Svensk  samfunnsdisiplin ; I Sverige hadde de frihet fordi folk gjorde som de fikk beskjed om, i Norge tok man seg friheter og aktivt motarbeidet råd. Dette er en gjennomgående forskjell mellom landene over tid. 

Jeg tror ikke pandemien var noen gevinst for  psykisk helse i Norge, men den var ikke noe utløsende heller. Psykisk uhelse har vært salderingspost i flere ti-år, og Generasjon Flink er i seg selv et sykdomstegn.

Hva Pandemien førte med seg var en risikoforståelse : at det at ungdom ikke er i mellommennesklige fysiske sosiale settinger der de får bygd samhandlingskompetanse er et problem. Utfordringen er jo at vi har jo ikke gjort noe for å løse dette, snarere tvert i mot. 

Jeg har bodd og jobbet både i Sverige og med svensker - de er veldig konforme i kulturen ja - men de fikk ikke den samme innskrenkede friheten som i Norge - da er det også lettere å godta reglene.

De hadde ikke "tvangsinternering" i karantenehotell om de reiste, alle regler var anbefalinger istedenfor "tvang" som i Norge.

Samme med munnbind - det var også anbefalt istedenfor påtvunget.

Så tror jeg ikke de hadde "angivere" som meldte naboen om de hadde besøk av 4 personer istedenfor 3 osv.....det er så sykt at jeg ikke kan fatte at så mange nordmenn godtok det uten å protestere.

Nedstengte skoler drev heller ikke svenskene med - fritidsaktiviteter husker jeg ikke helt men poenget mitt er at de ikke drev med tvang - som påvirker den psykiske helsen i mye større grad enn anbefalinger.

Slike nyanser utgjør stor forskjell i hvordan det enkelte individed oppfatter reglene og etterlever dem, samt den psykiske helsen.

Så er det også sånn at tvang øker polariseringen i samfunnet - mange anså Norge for å være et "diktatur" under pandemien - og dette sitter fortsatt i hos store deler av befolkningen - hvordan dette slår ut i en evt krig gjenstår å se - men jeg tror svenskene med sin konforme kultur hadde gjort det mye bedre enn nordmenn på slagmarken, både ift strategisk planlegging og etterlevelse - fordi man stoler på at myndigheten vil ens beste og vet hva de driver med.

Endret av Sportydame
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sportydame skrev (4 minutter siden):

Jeg har bodd og jobbet både i Sverige og med svensker - de er veldig konforme i kulturen ja - men de fikk ikke den samme innskrenkede friheten som i Norge - da er det også lettere å godta reglene.

Poenget mitt var at vi begynte med de samme anbefalingene i Norge og Sverige: tvangen kom sent , og det kom fordi anbefalingene ble motarbeidet.

Jeg vet ikke hvordan det var i Sverige, men i Norge var reaksjonen på "Vask hendene, ikke ta på ansiktet etter å ha tatt på alt mulig og ikke spytt på mennesker " øyeblikkelig fulgt av at folk protesterte mot å vaske hendene , tok på mer og direkte spytting på folk.

Man begynte å etablere smitteselskaper for christ sake!

Det var ikke slik at vi startet med tvang; det var total kollaps i samfunnsdisiplin som krevde innføring av tvang, og de kom sent og de varte kort.  

Det er symptomatisk at de som startet smitten i Norge, var .... leger. Altså den ene arbeidsgruppen som faktisk hadde en early warning på problemet, og skal vite detaljert hvordan smittsomme sykdomer virker. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 minutter siden):

Poenget mitt var at vi begynte med de samme anbefalingene i Norge og Sverige: tvangen kom sent , og det kom fordi anbefalingene ble motarbeidet.

Jeg vet ikke hvordan det var i Sverige, men i Norge var reaksjonen på "Vask hendene, ikke ta på ansiktet etter å ha tatt på alt mulig og ikke spytt på mennesker " øyeblikkelig fulgt av at folk protesterte mot å vaske hendene , tok på mer og direkte spytting på folk.

Det var ikke slik at vi startet med tvang; det var total kollaps i samfunnsdisiplin som krevde innføring av tvang, og de kom sent og de varte kort.  

Det er symptomatisk at de som startet smitten i Norge, var .... leger. Altså den ene arbeidsgruppen som faktisk hadde en early warning på problemet, og skal vite detaljert hvordan smittsomme sykdomer virker. 

Jeg er veldig uenig med deg - og det ser vi resultatet av nå - økt polarisering og økt mistillit til myndighetene.

Som vil gjøre seg utslag i en evt krig.

Svenskene hadde tatt rotta på Norge på et øyeblikk på slagmarken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (7 minutter siden):

Jeg er veldig uenig med deg - og det ser vi resultatet av nå - økt polarisering og økt mistillit til myndighetene.

Som vil gjøre seg utslag i en evt krig.

Svenskene hadde tatt rotta på Norge på et øyeblikk på slagmarken.

Det blir spennende å se hva Svenskene gjør rundt dette, og jeg er ganske sikker på at det kommer opp etablering av styrker alla Telemark Bataljon. 

Når det er sagt, har norske militære styrker svært høy standing internasjonalt, både offensive styrker som Telemark bataljon  og vervede forsvarsstyrker innen FN. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (11 timer siden):

Hvis absolutt alle i alle land hadde nektet å gå ut i krig så hadde det faktisk ikke blitt invasjoner og krig. Hadde blitt altfor mange å straffe også hvis absolutt alle brøt plikten.

Det motbeviser jo Israel/Palestina-konflikten. Der måtte Israel gå til krig fordi en militant terrorgruppe gikk til angrep og tok gisler. 
Og så har du borgerkriger. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (11 timer siden):

Hvis absolutt alle i alle land hadde nektet å gå ut i krig så hadde det faktisk ikke blitt invasjoner og krig. Hadde blitt altfor mange å straffe også hvis absolutt alle brøt plikten.

Du får sørge for at alle land i verden blir enige om akkurat dette.

Pro-tip: Hold ekstra godt øye med det siste landet som går med på en slik avtale.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 6.3.2025 den 10.24):

Skal man stå opp for det som er rettferdig for enhver pris? Hadde du ofret deg selv, barna dine og resten av familien din heller enn å la danskene ta over Norge eller å flykte til Spania?

Danskene kan ta over Norge eller Svenskene for all del, bryr meg ikke 😄 Samme om Belgia invaderer Frankrike.. Det er invasjon og invasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 timer siden):

Startet vi ikke med tvang? Skolene stengte ned på dagen, kun matbutikker fikk være åpne og karantene ble innført. Dette er tvang og ikke anbefaling.  Vi husker tydeligvis forskjellig og sverige fikk masse kritikk for å ikke utføre denne tvangen mot sine innbyggere. Tvang skaper ikke tillit, og når tilliten svikter så får man ikke "lydig" befolkningen. 
Når mennesker måtte dø alene for familien kunne være smittsom da har ting gått altfor langt. Etter dette har mange blitt ekstremt redde for å bli syke, så redde at se isolerer seg. De ble skremt av retorikken i samfunnet. 
Så mennesker er villig til å gi fra seg frihet så lenge de blir skremte nok. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forvirret23 skrev (17 minutter siden):

Startet vi ikke med tvang? Skolene stengte ned på dagen, kun matbutikker fikk være åpne og karantene ble innført. Dette er tvang og ikke anbefaling.  Vi husker tydeligvis forskjellig og sverige fikk masse kritikk for å ikke utføre denne tvangen mot sine innbyggere. Tvang skaper ikke tillit, og når tilliten svikter så får man ikke "lydig" befolkningen. 
Når mennesker måtte dø alene for familien kunne være smittsom da har ting gått altfor langt. Etter dette har mange blitt ekstremt redde for å bli syke, så redde at se isolerer seg. De ble skremt av retorikken i samfunnet. 
Så mennesker er villig til å gi fra seg frihet så lenge de blir skremte nok. 

Nei, vi startet med anbefaling.

Allerede i slutten av januar begynte man å sende ut anbefalinger ; det første bekreftede tilfellet kom 26.februar, først 12 mars kom de sterke tiltakene.  Da hadde anbefalingene blitt teppebombet over hele landet i over en måned.

Og grunnen kom i stor grad av at det var enorm motstand mot å følge anbefalinger og ta pandemien seriøst.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (22 minutter siden):

Allerede i slutten av januar begynte man å sende ut anbefalinger ; det første bekreftede tilfellet kom 26.februar, først 12 mars kom de sterke tiltakene.  Da hadde anbefalingene blitt teppebombet over hele landet i over en måned.

Og grunnen kom i stor grad av at det var enorm motstand mot å følge anbefalinger og ta pandemien seriøst.

Husker det ikke slik jeg. Syns de fleste tok det på alvor jeg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (29 minutter siden):

Folk tok pandemien på alvor og man til og med anga naboen for de hadde besøk. 
Så her var vi jammen meg lydig. 
Det var ingen anbefalinger om noe annet enn å være hjemme om man var syk. Hva slags anbefalinger mener du?
De anbefalingene nådde ikke oss her vi bodde, folk var hjemme om de var syke slik som folk også er i dag.  Hadde vi daglig pressekonferanse om disse anbefalingene? 
Nei vi stengte ned lande før noen anbefalinger kom, vi stengte ikke ned for nordmenn ikke fulgte anbefalinger. Vi stengte ned i frykt for at spådommene fra andre verdensdeler skulle bli virkelighet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Forvirret23 skrev (10 minutter siden):

Folk tok pandemien på alvor og man til og med anga naboen for de hadde besøk. 
Så her var vi jammen meg lydig. 

Det skjedde ETTER at tiltakene ble etablert

Forvirret23 skrev (10 minutter siden):

Det var ingen anbefalinger om noe annet enn å være hjemme om man var syk. Hva slags anbefalinger mener du?

Vask hendene og hold avstand. Burde vært overkommelig ; det var ikke spor av det. Faktisk var hoveddiskusjonen hvor ufarlig det var og at det var viktigere å la smitten flyte. Det var bare en sterk forkjølelse, så det var ingen grunn til ikk å gå på jobb. 

Selvfølgelig kom jo anbefalingen om å være hjemme når man ble syk, men det klarte til og med ikke leger holde...

Forvirret23 skrev (13 minutter siden):

Hadde vi daglig pressekonferanse om disse anbefalingene? 

Etter en stund. Det var en del pressekonferanser FØR 12. mars. Etterpå ble det selvfølgelig nødvendig. 

Forvirret23 skrev (14 minutter siden):

Vi stengte ned i frykt for at spådommene fra andre verdensdeler skulle bli virkelighet. 

Vi stengte ned fordi vi så at smitten kom ut av kontroll. Siden vi ikke hadde diagnoseverktøy ved pandemiens start, regnet vi med at det var større spredning enn vi hadde tall på, og det viste seg å holde stikk.  Siden vi ikke hadde kapasiteter i helsevesenet for store pasientgrupper: vi har remodelert sykehusene våre for primært å jobbe med dagpasienter, og det ikke var noen løsning for epedemier, så var det kritisk å få smitten under kontroll.  

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 6.3.2025 den 10.24):

Inspirert av sidediskusjoner i de andre trådene - når tenker dere grensa går? Skal man stå opp for det som er rettferdig for enhver pris? Hadde du ofret deg selv, barna dine og resten av familien din heller enn å la danskene ta over Norge eller å flykte til Spania? Det finnes selvsagt ingen fasit her, jeg bare lurer på hva folk tenker. Jeg leste her om dagen at de fleste hærer bryter sammen i et slag når de har mistet 10-20 % av sine egne. Skal tro om samme forhold gjelder for befolkningen i en krig? Nå vet ikke jeg akkurat hvor mange prosent av f.eks. Ukrainas eller Gazas befolkning som er døde, men det er uansett langt unna 10-20 %...

Bør man la seg utrydde heller enn å kapitulere? Hvor store tap bør man akseptere? Går det an å sette et tall på?

Det viktigste er å være pro aktive, et fullt oppegående militære, og ha allianser med de som deler de samme verdiene som oss, 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (6 timer siden):

Tvangen kom ikke sent, det startet med massiv tvang og nedstenging etter at myndighetene i flere uker hadde trenert å stenge flytrafikken fra Italia. Turisme og forretningsreisende var tydeligvis viktigere enn å holde skoler åpne.

Du må nesten finne frem noen avisartikler om at store deler av befolkningen gikk rundt og spyttet på folk i februar 2019, for dette har ikke jeg lest et eneste sted. Smittefester hørte jeg ikke om før lenge etter nedstengningen, etter at man hadde skjønt at den 20 % dødeligheten det ble truet med bare var sånn ca 0.0002 %.

Og varte ikke lenge? Really? Det varte LENGE, og påførte mange sårbare unge varige skader. Det varte i to år. To ÅR!!

«Alle smitteverntiltak ble opphevet 12. februar 2022.»

https://sml.snl.no/koronapandemien

Druid skrev (3 timer siden):

Dette er det sykeste jeg har lest, kan ikke tro at vi begge snakker om Norge.

Apis skrev (45 minutter siden):

Det viktigste er å være pro aktive, et fullt oppegående militære, og ha allianser med de som deler de samme verdiene som oss, 

Hvem er det som deler våre verdier lenger da? Og hvilke verdier?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 timer siden):

Hvem er det som deler våre verdier lenger da? Og hvilke verdier?

Først så tenker jeg på Norden, så Europa og andre vestlige land, verdier som i konsepter som, sekularisme, likestilling, demokrati, menneskerettigheter og lignende

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...