Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg skal frakte hund i bagasjen, leverer jeg da  hunden på bagasjebåndet? Eller er det spesielt med bagasjen når det er levende dyr? Burde være det.

Og hvor henter jeg hunden etter flyturen? Sammen med bagasjen? Eller noe annet?

Anonymkode: b3c3f...885

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver flyplass har hver sin løsning på det. Man leverer de på spesialbagasje i avgangshallen, og henter de på spesialbagasje i ankomsthallen. Stort sett er det skiltet begge steder. Eneste stedet jeg har reist med hund, og vi har flydd til mange land, at de har kommet på vanlig bagasjebånd er i Budapest. 

Om det er Gardermoen du skal fly fra, så leverer du hunden bak skrankene for innsjekk til feks Norwegian.

De er jo også behjelpelige på flyplassen man sjekker inn og forteller hvor du skal levere. Og som sagt så er det skiltet til spesialbagasje / oversized luggage ved ankomst.

AnonymBruker
Skrevet
Sofiei skrev (På 6.3.2025 den 11.12):

Hver flyplass har hver sin løsning på det. Man leverer de på spesialbagasje i avgangshallen, og henter de på spesialbagasje i ankomsthallen. Stort sett er det skiltet begge steder. Eneste stedet jeg har reist med hund, og vi har flydd til mange land, at de har kommet på vanlig bagasjebånd er i Budapest. 

Om det er Gardermoen du skal fly fra, så leverer du hunden bak skrankene for innsjekk til feks Norwegian.

De er jo også behjelpelige på flyplassen man sjekker inn og forteller hvor du skal levere. Og som sagt så er det skiltet til spesialbagasje / oversized luggage ved ankomst.

Heter spesialbagasje oversized luggage på engelsk?

Skrevet

At du vurderer å sende eller hente hund via fly uten å sette deg inn i regelverk eller retningslinjer til de ulike flyselskaper sier meg at du bør avstå. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke alle flyselskap som godtar dyr i innsjekket bagasje så hvis du skal utenlands må du sjekke reglene hos det enkelte flyselskap.

Anonymkode: 00863...fcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer. Samme sted som man leverer sykler, ski, barnevogn osv.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bestille hundeplass når du kjøper billett. Det er egne steder du leverer bur og hund, men du setter ALDRI hunden fra deg på spesialbagasje. Du sier ifra at du kommer med hund og venter til en ansatt kommer og registrerer bur og tar hånd om hunden. Det høres ut som du bør la hunden være hjemme, om du ikke klarer å lese deg opp på nettsider om dette. Dyr kan ikke bare plasseres et sted uten tilsyn.

Anonymkode: 38d48...2e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må bestille hundeplass når du kjøper billett. Det er egne steder du leverer bur og hund, men du setter ALDRI hunden fra deg på spesialbagasje. Du sier ifra at du kommer med hund og venter til en ansatt kommer og registrerer bur og tar hånd om hunden. Det høres ut som du bør la hunden være hjemme, om du ikke klarer å lese deg opp på nettsider om dette. Dyr kan ikke bare plasseres et sted uten tilsyn.

Anonymkode: 38d48...2e6

Det er vel ingen som har sagt at man bare setter fra seg hunden på spesialbagasje? Man leverer den der, til de som jobber der. Det skjønner vel alle om man gidder å legge godviljen til. På enkelte steder, der det ikke er en betjent skranke på spesialbagasje , "ringer man på", så kommer det ansatte fra selskapet og henter hunden. Eller som her, vektere. Når man sjekker inn får man beskjed om når og hvor hunden skal leveres. Derimot må man når man har landet, selv orientere seg og finne ut hvor hunden hentes.

Du kan lese deg opp så mye du vil om reglene for å fly med hund. Det må man selvfølgelig gjøre før man bestiller billett. I tillegg til at man må påse at hunden faktisk er i stand til å takle en flytutr. Men tror du det står hos Norwegian feks hvor og hvordan henting og levering gjøres på alle flyplasser de flyr til? Hver flyplass har sine rutiner. Felles for alle flyplasser vi har flydd til og fra, er at de hentes og leveres på spesialbagasje, bortsett fra i Budapest, der de faktisk kom på bagasjebåndet. Har flydd i norden, Baltikum, Balkan, Øst Europa og Sør Europa. Det første vi gjør når vi kommer til ankomsthallen, er å orientere oss om hvor spesialbagasje utleveres, og så går jeg dit mens han henter bagasjen. På den måten er jeg alltid der før hundene kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...