Gå til innhold

Gruppen gratis lån av feriested til barnefamilier med anstrengt økonomi- på fb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Enig. Men skjønner at det er vanskelig å kvitte seg med dyr også, man kan ha havnet i en annen situasjon enn da hunden ble anskaffet.  Og at noen virkelig trenger hund, som selskap og sånn. 

Anonymkode: 0d1da...822

KJenner dessverre MANGE som har skaffet seg hund mens de allerede har dårlig råd. Så får de noen ekstra penger, og bruker det på å skaffe seg et dyr... Vi bor på bygda, så dette er veldig gjennomsiktig. 

Anonymkode: 6fc05...47a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ang dårlig råd og hundehold; Ting kan skje og skulle ting utvikle seg slik at vi fikk dårlig råd hadde vi uansett aldri kvittet oss med hundene våres. De er familie, de er terapi, de er pur glede. 

Vi tilpasser også ferien og tar de med, men selvfølgelig kun steder hvor det er lov å ha med hund. Der det står "Hunder ikke tillatt" spør vi ikke om å leie.

Anonymkode: 37829...528

Selvsagt kan alt skje, men i altfor mange (de fleste også kanskje??) tilfeller, så er det familier som sliter fra før, og som synes det høres sååå gøy ut å få hund.... 

Anonymkode: 6fc05...47a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Bare jeg som synes det er rar prioritering å ha kjæledyr, som er en stor utgiftspost, når man har dårlig økonomi?

Anonymkode: ee1d8...986

Hva gjør man hvis man har dyr da, og så mister jobben eller blir syk to år senere? Avliver hunden, gir den bort? 

Hvis man får unger da og blir syk eller mister jobben, sender man bort ungene også? 

Anonymkode: 216c9...d60

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har selv hund (på 2.5 kg), og tenkte det var null stress å leie ut leiligheten min via Airbnb en sommer. Kjæledyr var tillatt. Det måtte jeg imidlertid endre på etter et par besøk av hunder, for leiligheten så ut som et møkkahull etterpå. Sterk hundelukt, gris (sikkel og møkk?) langt oppover vinduer og vegger, møkkete møbler +++.  Jeg, med min lille byfrøken av en hund, hadde null peiling på hvor mye dritt, sikkel og hår andre hunder kunne etterlate seg, og jeg var i litt sjokk over at noen mennesker orker å sameksistere med noe så grisete. Sier vel litt om eierne selv. Tenk at noen kommer inn i en ny og fresh byleilighet, møkker ned hele stedet, for så å dra videre med god samvittighet - blows my mind🤯 

Anonymkode: 9ecbe...c0a

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (På 6.3.2025 den 8.51):

De kan vel forvente å få tatt med hunden sin på Norgesferie, ja. Det er nok eneste muligheten de har, for å sette hunden på kennelopphold mens man er på ferie er jo skikkelig dyrt. Tusenvis av kroner pr uke. Må man det, blir jo ikke ferien gratis eller billig likevel?

Jeg hadde hunden min på kennel en gang jeg hadde blitt operert og var litt immobil noen dager, og det kostet meg flere tusen bare for noen få dager.

Jeg ser dette innlegget har fått en del pepper, så jeg skal ta det litt i forsvar:

Jeg leser det som at det er normalt å kunne forvente at man på Norgesferie kan ta med hunden sin (siden vi er på "hjemmebane" osv), men at det vil være mer krevende for en familie med hund (eller andre dyr) å få lånt seg et feriested. 

Men det å forvente noe er noe annet enn å kreve, og tror heller ikke @Million mente de burde ha krav på å få ha med seg dyr. 

Digresjon fra min side - bør man ikke ha tenkt gjennom behov for pass av dyr på forhånd? Nå har jeg kun hatt katt og burdyr, og har alltid klart å få noen til å passe på de ved behov. 

Anonymkode: f9021...faf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Litt OT, men jeg er fascinert over at noen tør å låne ut eiendommene sine gratis  til ukjente mennesker. Det er selvsagt veldig snilt, men jeg ser for meg at det kan gå skikkelig galt. 

Anonymkode: bf95d...f96

100% risikoperverst og med 100% garanti for avkorting på forsikring om det ikke er opplyst at det er en utleiehytte.

Bedre å eventuelt sile det ut gjennom en svært lav leie via AirBnB, forsikring er inkludert der. Med forhåndsgodkjenninger så vet man at rett låner får leie.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Bare jeg som synes det er rar prioritering å ha kjæledyr, som er en stor utgiftspost, når man har dårlig økonomi?

Tenkte det samme🙈 Kunne aldri prioritert kjæledyr foran barna om økonomien var stram. Merkelig nok, alle jeg kjenner som har dårlig økonomi minst ett kjæledyr (gjerne flere)…

Anonymkode: ef3dd...f16

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva gjør man hvis man har dyr da, og så mister jobben eller blir syk to år senere? Avliver hunden, gir den bort? 

Hvis man får unger da og blir syk eller mister jobben, sender man bort ungene også? 

Anonymkode: 216c9...d60

Det er klart at å kvitte seg med hunden er noe som må til hvis du får mye strammere økonomi. 

Anonymkode: ca2b0...7f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 14.40):

Kan man virkelig forvente å få ta med dyr på gratis ferieopphold?

Jeg reagerer også på at man bruker penger på å ha hund når man har så dårlig råd at man ikke kan kjøpe seg en ferie?! 

Folk på bruke pengene sine på hva de vil for meg, men å da påberope seg å ha dårlig råd synes jeg er spesielt. 

Endret av LeneXCII
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 12.26):

Dere med hund må selvfølgelig akseptere at det ikke er mulig å ta med hund overalt. Og evt betale for pass dersom dere vil feriere et sted hund ikke kan være med.

Jeg tenker at man gjør et idiotisk økonomisk valg dersom man skaffer seg hund når man ikke har råd til en liten ferie med barna sine engang. 

Hvorfor siterer du meg og "Dere med hund må akseptere"? Som om jeg har hatt problemer med det at ikke alle liker hunder?

Jeg har aldri forsøkt å drasse med hunden min overalt og presse den på folk. Jeg har aldri tatt med hunden min noe sted eller forventet å få ta den med. Har ikke hund lenger heller.

Har vært på mange hytteturer der hunden ble igjen hjemme hos sønnen min.

Eneste unntaket for min del er en venninne som selv har hund hjemme og som har bedt meg om å ta med hunden min når jeg skal besøke henne. Merk at jeg ikke har spurt, det var hun som ba om det. 

Jeg svarte det jeg gjorde i begynnelsen av tråden, fordi folk som er avhengige av å låne et gratis sted å feriere, selvfølgelig ikke har penger til å betale for kennel og hundepass heller sannsynligvis. Det er også helt normalt for det norske folk å ta med hundene sine på hytta, det gjør jo alle hundeeiere med hytter.  Derfor svarte jeg at mange som søker om gratisferie sikkert "forventer" å få ta med seg hunden på hyttetur innenlands. Selv om de så klart må respektere at de ikke får det på en fremmed persons hytte, som kanskje ikke er så glad i hunder selv.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 11.35):

Nei sikkert ikke men lov å tenke litt, for noen er faktisk kjæledyret grunnen til at de lever og for andre så kan situasjonen ha endret seg etter de fikk dyr i hus, er ikke bare å kvitte seg med dyret 

Anonymkode: f973b...cd4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 17.27):

Men for de som har dårlig råd så blir jo hunden den prioriteringen de velger. Da blir det litt rart å «tigge» å å låne en hytte gratis etterpå. 

Anonymkode: 8809e...0d7

Seriøst , så du mener man skal bare kvitte seg med dyr fordi livet endrer seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 20.50):

🤣 Dagens! Hvorfor i all verden er det sært å ikke ville låne ut dyr eiendom til fattiglus?

Fattige folk er ofte selvforskyldt i at de er nettopp fattige; de popper ut unger de ikke har råd til, skaffer seg dyr og røyker, mens de selvfølgelig leier bolig. Oppegående folk kjøper bolig, ser deretter an om de har råd til barn og deretter dyr og selvfølgelig driter de i å røyke. Påfallende mange fattige er i tillegg overvektige.

For noen sjarmerende holdinger du viser 🤮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er klart at å kvitte seg med hunden er noe som må til hvis du får mye strammere økonomi. 

Man kvitter seg ikke bare med dyr , ærlig talt 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 10.08):

Man kvitter seg ikke bare med dyr , ærlig talt 

Ærlig talt, dett gjør man selvfølgelig dersom økonomien er så dårlig at utgiftene til dyret går ut over menneskene i familien eller man ikke klarer å forsørge dyret på forsvarlig måte, f eks at man dropper forsikring. Dyr og mennesker er IKKE sidestilt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 10.06):

For noen sjarmerende holdinger du viser 🤮

Det jeg skriver er jo sant.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sånne vil du uansett ikke låne ut til tro meg, kjenner typen mennesker blant tidligere venner. Jeg har dyr selv og ikke så god råd heller, ufør men er i tilrettelagt jobb. Jeg respektere andres eiendom og vil du ikke dyr i noe som jeg hadde vært heldig og få låne så hadde jeg ikke gjort det. Bare ikke svar videre og si det er uaktuelt, da må dem entene skaffe pass til dyre eller finne noen som godtar dyr. Det rådet med og skrive ingen dyr og sånt blir ikke besvart om det ikke respekters 

Anonymkode: d8375...046

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det jeg skriver er jo sant.

Nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke at dere tenker på å låne ut hytte gratis til folk dere ikke kjenner. Vi har en hytte som ikke er spesielt luksuriøs men jeg hadde aldri vurdert å låne ut til ukjente.  

Anonymkode: 9884e...50c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 8.40):

Jeg meldte meg inn der og tenkte at jeg kunne låne bort hytta av og til. Det er en ny og fin hytte og vi har ikke selv kjæledyr. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at over 90 prosent av alle som vil låne har en hund- eller tre.  Å legge ut innlegg selv har jeg gitt opp. Jeg skrev da at jeg ikke ville ha kjæledyr i hus, men innboksen ble full av meldinger fra folk som skulle fortelle at akkurat deres kjæledyr ikke loet, ikke bjeffet, ikke klorte på møbler osv. 

Kan man virkelig forvente å få ta med dyr på gratis ferieopphold?

Anonymkode: 34ff2...43a

Noen forventer alt dessverre 

Anonymkode: 3967f...535

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...