AnonymBruker Skrevet 6. mars #21 Del Skrevet 6. mars Interessert og interessert, Fru Blom, det er ikke akkurat en hobby å betale fellesutgifter. Men mange går i den fellen å kjøpe med lave utgifter uten å undersøke hvor mye som står for tur til å bli vedlikeholdt. Her har vi hatt store økninger i husleien de siste årene og verre skal det bli. Jeg har bodd her lenge og er gjeldsfri, så for meg skal det gå. Men unge som flyttet hit for bare et par år siden med lavere rente og fellesutgifter sliter nå. De får nok ikke så mange andre alternativer enn å flytte ut av byen, med alt det fører til av pendlertrøbbel. Anonymkode: 86347...1de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #22 Del Skrevet 6. mars Spørs jo helt hva som er inkludert. 7000 i fellesutgifter er et varp hvis oppvarming, strøm, varmtvann, internett, vaktmester og nedbetaling av fellesgjeld er inkludert. 4500 uten noe av dette er mindre interessant. I ditt tilfelle, hva er estimert økning og hva ligger til grunn? Er det nødvendig rehabilitering (soilrør varer ikke evig, og å bygge på balkonger kan øke boligens verdi. Dyrt trenger ikke bety unødvendig, men det er det jo dere som avgjør), er det slutt på avdragsfrihet (da skulle jeg tenkt meg godt om), og hvor mye er det snakk om, har dere råd til det? Ikke noe fasitsvar her, bare mange momenter som.må virderes og veies opp mot hverandre. Anonymkode: b2581...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #23 Del Skrevet 6. mars Som andre sier må man jo se på hva som er inkludert. Hos oss dekker fellesutgiftene tv, internett, gartner, vaktmester (vask, brøyting, salting, maling, rengjøre takrenner osv), rengjøring av garasje, kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikring av bygg og felles strøm. Betaler 4500 kr mnd, og det syns jeg er helt greit. Hadde kostet mer enn 50 000 i året hvis jeg skulle dekket alt dette på egen hånd i et hus f.eks. Anonymkode: b708b...cf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 6. mars #24 Del Skrevet 6. mars Det kommer an på hva fellesgjelden dekker. Der jeg bodde før dekket fellesutgiftene: - Fellesgjeld som gjelder nedbetaling av nyoppusset bad, uteområder m.m. - Varmvann - Renovasjon - Vedlikehold - Forsikringer - Annet forefallende - Måking og brøyting/strøing - Vaktmestertjenester - Brannsikkerhetstiltak - Drift av vaskerier - TV og internett Fellesutgiftene var på 6600 kr. Og det var helt greit, når prisen dekket alt dette. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #25 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her vi bor er fellesutgiftene i mnd på 7800, synes det er høyt. Tenkte by på et rekkehus men fellesutgiftene er 6300, stod de kunne stige. Hva tenker du er greit? Inkluderer da tv, Internett og vedlikehold. Anonymkode: fd336...d7b Jeg har 4000,- i felleskostnader på selveier-leilighet nå. Det inkluderer tv/internett, husforsikring, en liten fellesgjeld for utskiftning av vinduer, oppsparing til rørfornying, strøgrus, og vedlikehold av fellesarealer. Hadde høyere før da jeg bodde i borettslag, men da var det inkludert kommunale avgifter, plenklipping og brøyting i tillegg. jegerrinne skrev (2 timer siden): Derfor glad jeg bor på bygda. Og slipper å tenke på slikt. Ser bare på ungdommen nå som vurderer å kjøpe, han og går for bolig uten fellesutgifter . Som han sier hvorfor først betale på lån på fort 10.000-13.000 kr i mnd og så fellesutgifter på fort 7000-10.000 kr Om man bor på bygda eller mer sentralt er for mange ikke de viktigste faktorene for om man kjøper enebolig eller leilighet. At du bor på bygda er ikke noe garanti for at du beholder helsen din til å ivareta en enebolig til evig tid. jegerrinne skrev (2 timer siden): Si hvis en har felles utgifter i mnd på 9000kr mnd så blir det mye penger løpet av året. Ser her på enkelte steder er det enda høyere fellesutgifter. Tviler på at du fast bruker 100.000 kr i året på vedlikehold av huset. På de 10 årene vi har bodd der vi bor har vi kansje brukt 50.000 på vedlikehold. Og har penger på konto når tiden er inne til takbytte osv Når du sier 50 000,- på vedlikehold, så inkluderer det selvsagt også utstyr til snømåking, gressklipper, strøm/bensin til gressklipperen, alt til beplantning ute, eventuelt oppgrusing/asfaltering av innkjørsel, maling og vask av fasader, og utstyr for maling? Det inkluderer bytte av røykvarslere, brannslukkeapparater, og eventuelt annen brannsikring? Vedlikehold er en ting, hva betaler dere i kommunale avgifter, forsikring og tv/internett? Anonymkode: 2f147...276 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #26 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her vi bor er fellesutgiftene i mnd på 7800, synes det er høyt. Tenkte by på et rekkehus men fellesutgiftene er 6300, stod de kunne stige. Hva tenker du er greit? Inkluderer da tv, Internett og vedlikehold. Anonymkode: fd336...d7b Jeg har aldri bodd i et borettslag, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller, men om det skulle bli sånn, vil jo betalingsviljen avhenge av hva jeg får for de pengene, og hva totalkostnaden for å bo i den boligen er. 7800,- i fellesutgifter kan virke mye, men når du regner over hva det inneholder, er det kanskje ikke så ille. Om du eier din egen bolig utenfor et borettslag, har du kanskje et boliglån. I tillegg har du alle andre utgifter som forsikringer, kommunale avgifter, strøm, nett, feiing av piper, tømming av septik og kanskje en del ting som du kan/må gjøre selv slik som snøbrøyting, plenklipping, stell av hekker og utearealer. I tillegg kommer vedlikehold. Med årene kommer også ting som må fikses.Ting lekker, ryker, råtner, ruster og flasser og det må pusses og males og snekres og ordnes for å holde boligen i OK stand. Hvis mye av dette er en del av fellesutgiftene, er det ikke sikkert at 6-8000 i månedlige fellesutgifter er så galt. Anonymkode: fe2c9...e1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #27 Del Skrevet 6. mars Vi betaler 1500 men det dekker kun forsikring. Så man må jo se på hva som ligger i pakken. Internett koster litt over 1000 i mnd som vi betaler utenom. Hvis det var inkludert, hadde det jo vært greit med 2500 eller også litt kvantumsrabatt. Og så videre. Anonymkode: 03cae...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #28 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har aldri bodd i et borettslag, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller, men om det skulle bli sånn, vil jo betalingsviljen avhenge av hva jeg får for de pengene, og hva totalkostnaden for å bo i den boligen er. 7800,- i fellesutgifter kan virke mye, men når du regner over hva det inneholder, er det kanskje ikke så ille. Om du eier din egen bolig utenfor et borettslag, har du kanskje et boliglån. I tillegg har du alle andre utgifter som forsikringer, kommunale avgifter, strøm, nett, feiing av piper, tømming av septik og kanskje en del ting som du kan/må gjøre selv slik som snøbrøyting, plenklipping, stell av hekker og utearealer. I tillegg kommer vedlikehold. Med årene kommer også ting som må fikses.Ting lekker, ryker, råtner, ruster og flasser og det må pusses og males og snekres og ordnes for å holde boligen i OK stand. Hvis mye av dette er en del av fellesutgiftene, er det ikke sikkert at 6-8000 i månedlige fellesutgifter er så galt. Anonymkode: fe2c9...e1a Nettopp, jeg betaler 11500 i mnd og det er inkudert alt, bla fellesgjeld på 1,4, hadde ikke kunnet bo billigere noen andre steder. Anonymkode: 7e2aa...4a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #29 Del Skrevet 6. mars jegerrinne skrev (6 timer siden): På de 10 årene vi har bodd der vi bor har vi kansje brukt 50.000 på vedlikehold. Dette tror jeg faktisk ikke på. Eventuelt må dere ha latt huset deres forfalle noe vanvittig! Vi har bodd 1 år i nybygg, og har brukt langt mer enn 50.000 allerede. Maling av fasaden, beise terrassebord og gjerder, kjøpt varmepumpe, bygd hus til varmepumpa, bygd lagringsplass til ved, gruset opp parkeringsplass, kjøpt snøfreser og gressklipper, kjøpt frø og gjødsel til plen, bygd opp noen gjerder, busker og enkel beplantning i hagen bare for å nevne noe. Vi er LAAAANGT over 50.000 kr allerede 🙈 Anonymkode: cf3d0...30b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 6. mars #30 Del Skrevet 6. mars er vel andelsleiligheter som først og fremst har veldig høye felles utgifter, dette er forde de har en del gjeld og blir hensyntatt ved evt lån, derfor er disse også "billigere" på papiret, så istedenfor å ha en mill ekstra på ditt lån så har du denne ekstra millionen via borretslaget. da blir det fort høye fellesutgifter men ikke nødvendigvis dyrere enn en fritstående bolig. Jeg bor i selveie og betale 2300 i felles utgifter, dette inkludere alt, eneste utgiften jeg har utenom er strøm +boliglån da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #31 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her vi bor er fellesutgiftene i mnd på 7800, synes det er høyt. Tenkte by på et rekkehus men fellesutgiftene er 6300, stod de kunne stige. Hva tenker du er greit? Inkluderer da tv, Internett og vedlikehold. Anonymkode: fd336...d7b Du bestemmer stort sett selv hvor mye du vil betale i fellesutgifter i brl. De fleste brl så er IN løsningen enten et faktum eller mulig å få til. Da betaler du ned din andel av felleslånet på felleskostnadene. Tråden er basert på uvitenhet, og uforstand med hensyn til hva felleskostnader i brl. Er. Anonymkode: 9e79a...ce2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #32 Del Skrevet 6. mars jegerrinne skrev (11 timer siden): Si hvis en har felles utgifter i mnd på 9000kr mnd så blir det mye penger løpet av året. Ser her på enkelte steder er det enda høyere fellesutgifter. Tviler på at du fast bruker 100.000 kr i året på vedlikehold av huset. På de 10 årene vi har bodd der vi bor har vi kansje brukt 50.000 på vedlikehold. Og har penger på konto når tiden er inne til takbytte osv Vi betaler vesentlig mer for å vedlikeholde selv. Tidligere var det vedlikehold, internett, TV og forsikringer inkludert i fellesutgifter. Nå setter vi av penger hver mnd til vedlikehold og betaler alt annet. Dette, inkludert pengene vi setter av hver mnd til vedlikehold er mye mer enn vi betalte før. Vi bodde i ett veldrevet borettslag med godt overskudd, så ved planlagt større vedlikehold ville ikke fellesutgiftene øke (satt selv i styret) og fellesutgiftene låg like under seks tusen. Anonymkode: c68c6...cc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 6. mars #33 Del Skrevet 6. mars Maks 5000. Er det mer så er sameiet/velet dårlig drevet og har gjort dårlige vurderinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supernaut Skrevet 6. mars #34 Del Skrevet 6. mars (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Her vi bor er fellesutgiftene i mnd på 7800, synes det er høyt. Tenkte by på et rekkehus men fellesutgiftene er 6300, stod de kunne stige. Hva tenker du er greit? Inkluderer da tv, Internett og vedlikehold. Anonymkode: fd336...d7b Det helt an på hva fellesutgiftene dekker, hvor stor fellesgjelden er, og størrelsen på leiligheten. Endret 6. mars av Supernaut 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #35 Del Skrevet 6. mars Jeg er ikke interessert i å betale noe fellesgjeld i det hele tatt! Men betaler for øyeblikket 4800 og håper det ikke stiger Anonymkode: d0289...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 6. mars #36 Del Skrevet 6. mars (endret) Tante betaler rundt 6 000,- i måneden (Horten) Endret 6. mars av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #37 Del Skrevet 7. mars Maks 5000, utenom fellesgjeld da selvsagt. Anonymkode: 43b44...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #38 Del Skrevet 7. mars Her betaler jeg litt over 4500kr i fellesutgifter. Da inkluderer det eiendomsskatt, avdrag på borettslagets gjeld som er tatt opp i forbindelse med vedlikehold, alt av kommunale utgifter som renovasjon, feiing, vann og avløp. Brøyting (bor i snøhøl), strøm på fellesområder, internett og tv og bygningsforsikring. Vet det kommer om få år økning av felleskostnader fordi vinduene skal byttes. Nå har nettopp ventilasjonsanlegget blitt vedlikeholdt. Vi har også årlig sjekk av brannslukker og røykvarslere. Summen er selvsagt kjedelig å betale, men samtidig hadde det kostet meg mye mer i mnd hvis jeg skulle ha stått med alt alene. Anonymkode: a59b2...0f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #39 Del Skrevet 7. mars jegerrinne skrev (20 timer siden): Si hvis en har felles utgifter i mnd på 9000kr mnd så blir det mye penger løpet av året. Ser her på enkelte steder er det enda høyere fellesutgifter. Tviler på at du fast bruker 100.000 kr i året på vedlikehold av huset. På de 10 årene vi har bodd der vi bor har vi kansje brukt 50.000 på vedlikehold. Og har penger på konto når tiden er inne til takbytte osv Nå skriver jo trådstarter "borettslag" og da går jo mye av fellesutgiftene (husleia) til å betale gjelden på leiligheten! I motsetning til et sameie der felleskostnadene i stor grad blir brukt til vedlikehold og faste kostnader som snøbrøyting etc etc. Anonymkode: 96605...3ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supernaut Skrevet 7. mars #40 Del Skrevet 7. mars jegerrinne skrev (20 timer siden): Si hvis en har felles utgifter i mnd på 9000kr mnd så blir det mye penger løpet av året. Ser her på enkelte steder er det enda høyere fellesutgifter. Tviler på at du fast bruker 100.000 kr i året på vedlikehold av huset. På de 10 årene vi har bodd der vi bor har vi kansje brukt 50.000 på vedlikehold. Og har penger på konto når tiden er inne til takbytte osv Nå går fellesutgifter i borettslag også til å betale ting som kommunale avgifter, eiendomsskatt, husforsikring, tv og internett, ofte varmtvann og oppvarming, utvendig vedlikehold, måking og strøing, vaktmester og nedbetaling av fellesgjeld. Langt mer enn bare "vedlikehold". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå