Gå til innhold

Hvor mye er du interessert i å betale i fellesutgifter i borettslag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her vi bor er fellesutgiftene i mnd på 7800, synes det er høyt.

Tenkte by på et rekkehus men fellesutgiftene er 6300, stod de kunne stige.

Hva tenker du er greit? Inkluderer da tv, Internett og vedlikehold.

Anonymkode: fd336...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det jeg er redd for med sånt er hva de har planlagt i fremtiden av oppussing som kan øke det veldig. Hørte om et sted som hadde rundt 5000 i mnd så gjorde de en del forbedringer som hadde vært utsatt lenge, bad og vindu, så økte det til 10.500. 

Anonymkode: b8de0...9d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg er redd for med sånt er hva de har planlagt i fremtiden av oppussing som kan øke det veldig. Hørte om et sted som hadde rundt 5000 i mnd så gjorde de en del forbedringer som hadde vært utsatt lenge, bad og vindu, så økte det til 10.500. 

Anonymkode: b8de0...9d8

Men da visste også samtlige beboere om at det kom til å øke mye når de utsetter svært viktig vedlikehold.

Når man byr/skal kjøpe, har man innsikts rett over planlagte endringer og historikk på vedlikehold. Da kan man se evt fellesgjeld økninger.

Anonymkode: e45e6...d0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bevist ikke kjøpt bolig med felles utgifter.  

Ser bare det at hvorfor ska svigers kjøpe seg bolig som er såkaldt trygde bolig. Der må de først selge huset. Så kjøpe den leiligheten og selv om de kjøper boligen og sitter "gjeldsfrie" må de ut med 15.000 i felles utgifter. Altså vil de sitte med langt mer utgifter i mnd en de har på å bo i boligen de bor i.

Endret av jegerrinne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I dagens rente-situasjon, så må man belage seg på høye fellesutgifter. Jeg er enig med deg at 7800 kr er mye. Jeg betaler omtrent det samme. Jeg betaler mer for Internett utenom, da jeg trenger mer hastighet enn resten av sameiet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Det er ikke alle som kan det dessverre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jegerrinne skrev (3 minutter siden):

Det er jo ofte vesentlig dyrere å stå for alt av vedlikeholdsutgifter selv.

Hilsen Selveier

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke alle som kan det dessverre.

Derfor glad jeg bor på bygda.  Og slipper å tenke på slikt. Ser bare på ungdommen nå som vurderer å kjøpe, han og går for bolig uten fellesutgifter . Som han sier hvorfor først betale på lån på fort 10.000-13.000 kr i mnd og så fellesutgifter på fort 7000-10.000 kr

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 minutt siden):

Det er jo ofte vesentlig dyrere å stå for alt av vedlikeholdsutgifter selv.

Hilsen Selveier

Si hvis en har felles utgifter i mnd på 9000kr mnd så blir det mye penger løpet av året. Ser her på enkelte steder er det enda høyere fellesutgifter. Tviler på at du fast bruker 100.000 kr i året på vedlikehold av huset. På de 10 årene vi har bodd der vi  bor har vi kansje brukt 50.000 på vedlikehold.  Og har penger på konto når tiden er inne til takbytte osv

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hva fellesutgiftene dekker. Ofte er jo en vesentlig del av fellesutgiftene fellesgjeld. Jo høyere fellesgjeld desto høyere fellesutgifter. Det innebærer i praksis at mange har råd til å kjøpe egen leilighet, med lånet de får fra banken, fordi de egentlig er i stand til å betale mer i måneden enn de får i lån fra banken. 

Men jeg ville vært veldig forsiktig med nye borettslag der ting kanskje ikke helt er «landet» enda, da hadde jeg vært redd for en veldig økning. Ikke vært redd for det samme i etablert borettslag. Selv betaler jeg ca 5000 i måneden, en del av dette er fellesgjeld. Resten er vannbåren varme, tv og internett, vann og renovasjon, egen vaktmester som fikser alt vi (og de eldre her som kanskje trenger hjelp til å sette inn f.eks. ny lyspære) og vedlikehold av fellesarealer. Vi har stor garasje med mange gjesteparkeringer, heis i bygget og diverse. Det er alltid rent og fint her, jeg er fan av borettslag. 

Anonymkode: f1123...757

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg betaler 6.350 i fellesutgifter for et rekkehus. Det er helt greit. Det inkluderer fellesgjeld, brøyting, strøing og vedlikehold av vår private vei, bygningsforsikring, tv/Internett, vedlikehold, renovasjon mm.

Fellesgjelden er kun på rundt 300 000. Akkurat skiftet alle vinduer, terrassedør og ytterdør uten økning i fellesutgiftene.

Alt i samfunnet har blitt dyrere. Mitt borettslag har en sunn økonomi med penger på bok. 

Anonymkode: 05bf1...150

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler rundt 7-8000 men synes det er ok i og med at alt er strøkent, ganske nyrenovert og driftet godt.  Da vi så etter leilighet for noen år siden så vi at de borettslaga med lave fellesutgifter hadde mye som burde gjøres og det var lekkasjer osv fordi tak ikke var byttet i tide. Ville ikke tatt sjansen på det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (8 minutter siden):

Tviler på at du fast bruker 100.000 kr i året på vedlikehold av huset.

Fellesutgifter inkluderer ofte også nedbetaling av fellesgjeld. Jeg bruker nok i området 100kNOK i året på kåken selv om jeg gjør det meste selv. Jeg liker å ha det fint rundt meg.

Hvis jeg regner inn renter og avdrag betaler jeg VESENTLIG mer, men avdragene er jo penger til meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
jegerrinne skrev (20 minutter siden):

Si hvis en har felles utgifter i mnd på 9000kr mnd så blir det mye penger løpet av året. Ser her på enkelte steder er det enda høyere fellesutgifter. Tviler på at du fast bruker 100.000 kr i året på vedlikehold av huset. På de 10 årene vi har bodd der vi  bor har vi kansje brukt 50.000 på vedlikehold.  Og har penger på konto når tiden er inne til takbytte osv

Vi har brukt over 100 000 i året de fleste år som huseier. Sikkert hvert år om du regner snitt.

Det kommer jo an på hvordan du ønsker å ha det. Her har vi etterisolert deler av huset, byttet noen vinduer, vi leide inn malere, bygde et nytt gjerde, satt opp glassrekkverk på balkong, byttet tak, ønsker helautomatisk garasjeport, har vedlikehold varmepumpe, må betale for måking privat veg, ønsker en fin hage og uteplass, og veldig mye mer.. 

Samme er det med borettslag. Man betaler jo for en viss standard, tilbud, bekvemmeligheter og vedlikehold. 

Anonymkode: a0e22...252

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

7800 er altfor mye, hadde aldri vurdert å kjøpe noe med så høye fellesutgifter. Kunne betalt opptil 2000 så lenge det inkluderer noe, ikke bare er sparing eller nedbetaling på fellesgjeld. 

Anonymkode: 3cd12...b6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

7800 er altfor mye, hadde aldri vurdert å kjøpe noe med så høye fellesutgifter. Kunne betalt opptil 2000 så lenge det inkluderer noe, ikke bare er sparing eller nedbetaling på fellesgjeld. 

Anonymkode: 3cd12...b6d

2k dekker ikke minimum av det det skal dekke 

- Renovasjonsavgift 

- Forsikring 

Osv

Anonymkode: 4b723...65a

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det viktige er om eiendommen er godt vedlikehold og har god økonomi, ikke dagens leie. Dersom det er et stort etterslep kan leien eksplodere når de endelig tar fatt på arbeidet og lånefinansierer det.

Anonymkode: 0feba...3a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil si det kommer an på hva fellesutgiftene innebærer. 

Der jeg bor, innebærer fellesutgifter alt av vedlikehold, internett, snømåking osv. 
Det vil si at jeg i praksis ikke har utgifter på å bo, ut over fellesutgiftene og nedbetaling av eget lån. (Vi har valgt å benytte oss av individuell nedbetaling muligheten på boligen. Hvis ikke hadde nedbetaling på lån også vært en del av fellesutgiftene.) 

Hos oss finnes det en plan for større vedlikehold, slik at en del av vedlikeholdskostnadene vi betaler nå, er avsetninger til fremtidig større vedlikehold. Det betyr at kostnaden ikke vil øke de årene det er store vedlikeholdskostnader. 
Vi betaler altså litt ekstra hver måned i "billige år", for at vi skal slippe store økninger i "dyre år". 

Altså, hva som er greit kommer an på hva man får igjen for pengene. 
Og hva man får igjen kan man lese ut av årsrapport og regnskap.

Anonymkode: 7afe5...6ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi betaler ca. 7 000 i måneden for 100 kvm leilighet. Syns det er helt innafor i vårt borettslag. Utgiftene dekker felles bygningsforsikring, betjening av fellesgjeld (ca 500 000), kommunale avgifter, eiendomsskatt, tv, Internett, vaktmester, renhold av fellesarealer, alt varmtvann vi bruker og løpende vedlikehold. Borettslaget har god vedlikeholdshistorikk, noe som er viktig for at det ikke skal dukke opp store, uforutsette utgifter. 

Anonymkode: 9a6d4...a5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere har null fellesgjeld?

Anonymkode: 7e2aa...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...