Gå til innhold

Nybegynner og el gitar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heisann, jeg lurer på om noen har litt peil på el gitar? Jeg synes det er råtøft og vil gjerne lære meg å bruke dette instrumentet også, jeg har en akustisk gitar fra før som jeg akkurat har begynt å lære meg. Jeg har litt små hender men lærer fort for det😂 Synes det er kjempe gøy og har lyst på en el gitar også, men vet ikke hvor jeg begynner?

Er denne for eksempel bra for en nybegynner? Føler man får med seg det man trenger i en slik pakke? https://www.danmusikk.no/beaton-lively-bk-elgitar-pakke-1

Regner med det er litt forskjell på strengene osv så gjerne kom med tips/råd om hvordan det er å spille el-gitar!😅

Anonymkode: 7ed35...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, så moro at du vil prøve deg på el-gitar! Det er så utrolig mange muligheter der nå, når man også tar ny(ere) teknologi i betraktning. Jeg må ærlig innrømme det er mange år siden jeg var nybegynner og spilte på gitarer som ikke er håndlagd, så ta min erfaring om nyere "billig-gitarer" med en klype salt.

Sånn generelt sett vil jeg si at det er en grunn til at det er et, ofte markant, prishopp fra de billigste og litt oppover. Det omhandler både kvalitet og hvor gode gitarene er å både spille på og å høre på. Jeg vil aller helst anbefale deg å prøve noen forskjellige hvis du har mulighet til det, og jeg vil anta at de fleste instrumentbutikker kan sette sammen pakker og være ganske fleksible hvis man ønsker å bytte en gitar til en annen, f.eks.

I realiteten så starter vi alle fra scratch uansett, så din første el-gitar blir nok neppe din siste, dersom dette er noe du finner ut at du liker å holde på med, så sånn sett er billig bra, for det gir deg fort en pekepinn på om dette er noe du vil gjøre og investere mer i etterhvert. Om du så finner ut i ettertid at gitarstrengene er litt tunge å trykke ned, eller at strengene er litt litt for stramme så er det nok både et tegn på at du har spilt lenge nok, og er klar for en litt bedre gitar.

Mitt tips er uansett: prøv å finn den beste (mest lettspilte) gitaren i din prisklasse fra start av, så gjerne prøv flere. Dette gir ofte mer spilleglede og kanskje du slipper å føle på at du må eller bør oppgradere fortere enn du vil. Jeg vil også anbefale en gitar det er lett å skifte strenger på selv, hvor du ikke behøver bruke lang tid på dette, eller levere inn til service. Den du linket ser ut til å være enkel å skifte strenger på. Og finn riktig plekter for deg, hvis du skal bruke det. De som er inkludert i pakken ser alt for store ut (for meg iallefall), men prøv de likevel, kanskje du liker de. Plekteret jeg bruker er så velbrukt og nedslitt og er bøyd/formet etter tommelen at jeg gruer meg til det forsvinner. 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg har denne https://www.fender.com/en-NO/mini-jazzmaster-hh/0370125504.html?rdl=true . Da jeg spurte om råd før jeg kjøpte sa omtrent alle at jeg kom til å angre om jeg kjøpte en så billig en, men jeg elsker den 😅 Er sikkert ikke musikalsk nok til å høre eventuelle feil. Jeg er liten dame og synes det er kjempedeilig å spille på en juniorvariant. Plutselig klarer jeg ting jeg ikke har sjans til på den vanlige akustiske jeg har. Bruktmarkedet (her jeg bor i alle fall) er veldig bra, spesielt om du kjøper brukt vil du nok få solgt til samme pris som du ga for den. Så akkurat den her bli solgt for ikke så mange dager siden til mer enn jeg kjøpte den ny for.

Anonymkode: c21f8...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du har en DAW som ableton så kan billige gitarer høres ut som proffe gitarer om du spiller for egenhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-gitarer generelt har smalere halser enn akustiske. Strenge tykkelse skal også være mindre. Så de små hendene vil i alle fal trives.

Kontroll på lyd/teknisk er en helt annen utfordring enn med en akustisk gitar. Og da tenker jeg først og fremst når du skrur forsterker slik at du får forvrengt sound. Mange forskjellige karakterer på dette lydbildet, det handler om å skru seg frem på forsterkeren. Dette med forsterkeren er minst like viktig å ha kontroll/oversikt over som selve spillet på gitaren.

Du kan spille så fint du bare vil. Men låter det dritt fra forsterkeren høres det ut som det er oldemor som prøver seg på Rock`n roll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...