AnonymBruker Skrevet 6. mars #1 Skrevet 6. mars Jeg er på AAP pga sykdom, som jeg håper vil gå over, men som kommer til å ta litt tid. Kanskje 2 år. Jeg er 100% arbeidsufør nå, men altså ikke uføretrygdet. Håper aldri jeg blir det. Jeg lurer på om jeg bør ta i bruk uføreforsikringen min. Har den gjennom Gjensidige, og mener den gjelder for opptil 50% arb.ufør tilstand også på AAP. Jeg klarer dog ikke å forstå hvordan den fungerer. Kan jeg starte å få månedlige utbetalinger, og få det så lenge jeg er på AAP? Hva skjer da når jeg blir frisk nok til å jobbe igjen? Stoppes utbetalingene, og jeg betaler samme årlige pris som tidligere? Kan jeg ta den i bruk igjen om jeg blir syk/skadet igjen en gang senere i livet? Har lest om noen som måtte betale tilbake, og jeg tenker at prisen på forsikringen kanskje øker etter en slik midlertidig bruk? Hva er lurt å gjøre? Anonymkode: 26478...bdb
Brunhilde Skrevet 6. mars #2 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): ... Hva er lurt å gjøre? Anonymkode: 26478...bdb Ta kontakt med Gjensidige og spørre dem! 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars #3 Skrevet 6. mars Ingen her inne vet hva som står i din forsikringsavtale. Klarer seriøst ikke folk å lese hva de skriver under på? Anonymkode: 923a9...20b
AnonymBruker Skrevet 6. mars #4 Skrevet 6. mars Jeg har uføreforsikring fra Fremtind som muligens kan ha noen like vilkår. Trekker ut noe til deg: Utbetaling: Uførepensjon utbetales til forsikringstaker dersom forsikrede blir minst 50% sammenhengende arbeidsufør utover 12 måneder pga sykdom eller ulykke inntruffet i forsikringstiden osv Jeg gikk over på aap i fjor høst og i januar i år var det ett år siden jeg ble mer enn 50% arbeidsufør. Så sendte inn krav inn krav nå i januar, behandlingstiden tok 6 uker og fikk da etterbetaling for januar + februar, samt refundert innbetalingen jeg hadde gjort for januar/februar. Jeg er da innvilget uførepensjon fra januar nå og til og med måneden jeg startet på aap, altså ut september (i år) i første omgang. Videre står det at jeg må gi beskjed med en gang jeg endrer grad av arbeidsuførhet eller gjenopptar arbeidet - helt eller delvis. For mye utbetalt som følge av at meldeplikten ikke overholdes vil de kreve tilbakebetalt av forsikringstaker. Jeg tolker det som at hvis jeg da skulle jobbe over 50%, og ikke gir beskjed til dem må jeg betale tilbake. De opplyser også om at Nav ikke gir dem opplysninger automatisk, dette må jeg passe på selv. Før vedtaket utløper vil jeg motta et skjema ved krav om videre utbetaling. Jeg finner faktisk ingenting i disse papirene ang det du lurer på. Tenker det er greiest å høre med dem, det trenger jeg muligens selv også. Håper dette var til noe hjelp i det minste. Anonymkode: fc043...e33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå