Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 9. mars 2006 #1 Skrevet 9. mars 2006 Noen som kan fortelle med forskjellen på dette og dress? Evt. linke meg til en side som forklarer dette? Takknemlig for svar
Lassie Skrevet 9. mars 2006 #2 Skrevet 9. mars 2006 Sjakett har lang jakke, vest under, og forskjellige typer "slips". (alt ettersom hvilken farge mannen velger på vesten) Buksen er med smale striper. Du har kanskje hørt uttrykket "pingvindrakt"? Sjakett omtales ofte som det, pga jakken tror jeg. Har ikke noe bilde nå, men kanskje noen andre har?!
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 9. mars 2006 #3 Skrevet 9. mars 2006 Sjakett har lang jakke, vest under, og forskjellige typer "slips". (alt ettersom hvilken farge mannen velger på vesten) Buksen er med smale striper. Du har kanskje hørt uttrykket "pingvindrakt"? Sjakett omtales ofte som det, pga jakken tror jeg. Har ikke noe bilde nå, men kanskje noen andre har?! ← Ok, er jakken like lang rundt hele, eller kort foran?
Lassie Skrevet 9. mars 2006 #5 Skrevet 9. mars 2006 Skjønner du mer av min forklaring nå? Det er nemlig en brudgom i sjakett
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 9. mars 2006 #6 Skrevet 9. mars 2006 Ok, takk skal du ha. Da er det ikke sjakett jeg har sett for meg. Da tenker nok jeg rett og slett på dress med lang jakke. Dress kommer i både kort og lang jakke, ikke sant?
Lassie Skrevet 9. mars 2006 #7 Skrevet 9. mars 2006 Nja, de fleste vanlige dresser er vel kort jakke som det er på vanlige dresser, tror jeg. Innbiller meg at smoking har lenger jakke, og er mer likt dress bortsett fra at de har magebelte, men er ikke helt sikker.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #8 Skrevet 10. mars 2006 Nja, de fleste vanlige dresser er vel kort jakke som det er på vanlige dresser, tror jeg. Innbiller meg at smoking har lenger jakke, og er mer likt dress bortsett fra at de har magebelte, men er ikke helt sikker. ← Nei smoking har kortere jakke enn dress. Det du tenker på er diplomatjakke. Den er som en vanlig dressjakke, bare enklere i snittet og lengre. Veldig tøft! jeg likte det best, men min forlovede ville ha pingvindrakt (sjakett) *ler* jaja, NOE måtte han få bestemme
kitekatt Skrevet 10. mars 2006 #9 Skrevet 10. mars 2006 Nei smoking har kortere jakke enn dress. Det du tenker på er diplomatjakke. Den er som en vanlig dressjakke, bare enklere i snittet og lengre. Veldig tøft! jeg likte det best, men min forlovede ville ha pingvindrakt (sjakett) *ler* jaja, NOE måtte han få bestemme ← Var meg over
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 10. mars 2006 #10 Skrevet 10. mars 2006 Det er antagelig kjole og hvitt trådstarter tenker på. Det er også "pingvin-jakke". Forskjellen på kjole og hvitt og sjakett er at sjakett er et formiddagsantrekk (engelsk), mens kjole og hvitt er middagsantrekk (galla). Sjakett i bryllup er derfor feil i forhold til etikette /skikk og bruk, med mindre man har formiddagsbryllup, da. Men det er det jo ikke sikkert trådstarter er så opptatt av
Kara W Skrevet 10. mars 2006 #11 Skrevet 10. mars 2006 Så hva er da forskjellen mellom kjole og hvitt og sjakett, bortsett fra tidspunkt på dagen?
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 10. mars 2006 #12 Skrevet 10. mars 2006 Kjole og hvitt er sort, sjakett er vel noe sånt som blå jakke og grå bukse. Hvis antrekket er kjole og hvitt skal damene ha lange kjoler (galla), til sjakett vet jeg ikke - kanskje drakt? Ikke så farlig å følge gamle regler kanskje, men selv synes jeg det er lite stilfullt å ikke gjøre det.
kitekatt Skrevet 10. mars 2006 #13 Skrevet 10. mars 2006 Kjole og hvitt er sort, sjakett er vel noe sånt som blå jakke og grå bukse. Hvis antrekket er kjole og hvitt skal damene ha lange kjoler (galla), til sjakett vet jeg ikke - kanskje drakt? Ikke så farlig å følge gamle regler kanskje, men selv synes jeg det er lite stilfullt å ikke gjøre det. ← De sjakettene jeg har sett har hatt svart jakke, mørk grå bukse med svarte tynne striper og vest og sånn bredt spesielt slips i samme farge som vesten. Litt mer pyntet hvitskjorte er det også.
kitekatt Skrevet 10. mars 2006 #14 Skrevet 10. mars 2006 Kjole og hvitt er sort, sjakett er vel noe sånt som blå jakke og grå bukse. Hvis antrekket er kjole og hvitt skal damene ha lange kjoler (galla), til sjakett vet jeg ikke - kanskje drakt? Ikke så farlig å følge gamle regler kanskje, men selv synes jeg det er lite stilfullt å ikke gjøre det. ← De sjakettene jeg har sett har hatt svart jakke, mørk grå bukse med svarte tynne striper og vest og sånn bredt spesielt slips i samme farge som vesten. Litt mer pyntet hvitskjorte er det også.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #15 Skrevet 10. mars 2006 Her jeg bor bruker mennene inkl brudgom sjakket (engelsk: morning suit) -svart jakke, mørk grå bukse med svarte tynne striper og vest, vanlig skjorte og slips- eller mörk dress til vielsen, damene drakt/ kort kjole evt. hatt til vielsen og deretter kjole og hvitt/smoking/mork dress og damene lange kjoler paa kvelden. I Norge har man jo som oftest ikke anledning til aa skifte mellom vielse og fest og da blir det jo feil for mannen mht. til etikette uansett hva man velger. Man faar fölge smak og behag i stedet!
Elise_ Skrevet 10. mars 2006 #16 Skrevet 10. mars 2006 Her ser du sjakett: http://www.herresalongen.no/article/articleview/779/ Her ser du kjole og hvitt: http://www.herresalongen.no/article/articleview/780/ Sjakett går i en bue foran og ned til bak, liksom. Elendig forklaring. Kjole og hvitt stopper høyt oppe foran og går rett ned til en lang bak. Enda verre forklaring. Håper du skjønner det av bildene.
Kara W Skrevet 27. mars 2006 #17 Skrevet 27. mars 2006 Så nettop at Ditt Bryllup har en artikkel som forklarer de forskjellige manns-draktene i detalje. Artikkelen er på s 200-201. (Håper dette ikke regnes som reklamering)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå