Gå til innhold

Brukt nesten 90k på førerkort..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

… og er ikke sikkert jeg får brukt det da jeg ikke bestod oppkjøring 😔 Det innser jeg nå 1 år etter. Jeg har ingen å lære kjøre med og har ikke råd til å betale meg ihjel på kjøretimer og oppkjøring. Er det ikke regler også for at man må bestå også innen rimelig tid for ikke å måtte ta alt på nytt igjen? Angrer på at jeg begynte. Føler meg dum som har kastet så mange penger ut vinduet

Anonymkode: d8a3c...7cb

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er regler for det er jeg usikker på, men jeg tror ikke det. Fortsett å ta kjøretimer og gå virkelig inn for å konsentrere deg og følge reglene. Les boka Veien til førerkortet hver dag, pugg alle regler og skilt osv. GÅ INN FOR Å KLARE DET. Ikke fokuser på noe annet for tiden enn å klare førerkortet. Det er første pri nå.

Sønnen min tok førerkortet i Oslo, og vi hadde ingen han kunne øvelseskjøre med fordi han skulle ta lappen for automatgir. Så da ble det som for deg, han måtte ta all øvelseskjøring i timer på trafikkskolen. Det endte med en prislapp på 70 000 for å få førerkortet, inkl leie av skolebil på oppkjøringsdagen og alt. Dette var fire-fem år siden og prisene har sikkert gått opp siden da.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (28 minutter siden):

Om det er regler for det er jeg usikker på, men jeg tror ikke det. Fortsett å ta kjøretimer og gå virkelig inn for å konsentrere deg og følge reglene. Les boka Veien til førerkortet hver dag, pugg alle regler og skilt osv. GÅ INN FOR Å KLARE DET. Ikke fokuser på noe annet for tiden enn å klare førerkortet. Det er første pri nå.

Sønnen min tok førerkortet i Oslo, og vi hadde ingen han kunne øvelseskjøre med fordi han skulle ta lappen for automatgir. Så da ble det som for deg, han måtte ta all øvelseskjøring i timer på trafikkskolen. Det endte med en prislapp på 70 000 for å få førerkortet, inkl leie av skolebil på oppkjøringsdagen og alt. Dette var fire-fem år siden og prisene har sikkert gått opp siden da.

Tusen takk for råd! Kanskje jeg bare skal hive meg rundt igjen, jeg må vel bare kanskje gjøre  det. Huff det er så sykt dyrt og jeg er så leeeei av å brukes alt av penger på det, men bedre det enn at alt jeg har brukt til nå skal bli waste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke spørre om en nabo eller bekjent kan øvelseskjøre med deg? Til betydelig lavere timepris enn kjøreskolen?

Anonymkode: 87464...77e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tusen takk for råd! Kanskje jeg bare skal hive meg rundt igjen, jeg må vel bare kanskje gjøre  det. Huff det er så sykt dyrt og jeg er så leeeei av å brukes alt av penger på det, men bedre det enn at alt jeg har brukt til nå skal bli waste

Jeg var i samme båt som deg. Når du har bestått glemmer du alle tårene.

Lappen er det dyreste jeg eier, men aldri angret. 

Anonymkode: e811d...38e

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du har kjørt opp, men hvis det er i en stor by, kan det være lurt å melde seg til oppkjøring i en mindre by, da det er mindre trafikk og lettere å kjøre der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke spørre om en nabo eller bekjent kan øvelseskjøre med deg? Til betydelig lavere timepris enn kjøreskolen?

Anonymkode: 87464...77e

Man har ikke lov til å ta betalt for øvelseskjøring. Ts kan evt betale for drivstoff, bompenger etc 

Anonymkode: 6124e...46e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man har ikke lov til å ta betalt for øvelseskjøring. Ts kan evt betale for drivstoff, bompenger etc 

Anonymkode: 6124e...46e

Er det eksplisitt forbud mot å betale for øvelseskjøring? 

Hva med barnepass, klippe gress, måke snø, vanne blomster, bære ut søpla? Tilogmed småjobber på finn.no kan man gjøre helt lovlig... Men altså ikke øvelseskjøring... Hvorfor er det forbudt? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du sjekke med frivilligsentralen eller andre frivillige organisasjoner? Evt en pensjonist med tid til overs?  Kanskje de kan være behjelpelig med øvelseskjøring. Her i området for mange hjelp av voksne i den lokale menigheten til å øvelseskjøre når de ikke har noen å kjøre med. 

Anonymkode: 12f4a...9bb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe tidsfrist på opplæringen, så den må du ikke ta om igjen dersom du bruker lang tid på å bestå den praktiske prøven .

Men teoriprøven varer bare i 3 år, så den må du ta om igjen hvis de tre årene går ut og du ikke har fått lappen.

Mitt beste råd er å smi nå mens jernet er varmt. Ikke gi deg! Du fikk et skriftlig vedtak etter førerprøven som beskriver hvorfor du strøk. Det er dette du nå må øve på. Vis vedtaket til din trafikklærer, også bruker dere noen timer på å øve på dette. Det er ikke vits i å ta ny oppkjøring uten å ha øvd imellom. Det er verdt pengene, da kjøretimer er betydelig billigere enn å måtte ta oppkjøringen flere ganger!

Lykke til! Hilsen ansatt i Statens vegvesen 😃

Anonymkode: 15678...a8d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (45 minutter siden):

Er det eksplisitt forbud mot å betale for øvelseskjøring? 

Hva med barnepass, klippe gress, måke snø, vanne blomster, bære ut søpla? Tilogmed småjobber på finn.no kan man gjøre helt lovlig... Men altså ikke øvelseskjøring... Hvorfor er det forbudt? 

Jeg ble litt sjokkert over å lese det, jeg også, og forstår ikke hvorfor. Det står her hos Norges Automobilforbund at det er forbudt, men ikke HVORFOR!?

Jeg vil vite hvorfor! Noe så snålt! Hvorfor i alle dager får man ikke lov å betale for hjelpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke gi opp. Nå er du så nærme. Stå på. Du klarer dette.

Anonymkode: a8df9...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (5 minutter siden):

Jeg ble litt sjokkert over å lese det, jeg også, og forstår ikke hvorfor. Det står her hos Norges Automobilforbund at det er forbudt, men ikke HVORFOR!?

Jeg vil vite hvorfor! Noe så snålt! Hvorfor i alle dager får man ikke lov å betale for hjelpen?

Fordi man ikke ønsker svarte kjøreskoler som driver utenfor regelverket. 

Anonymkode: 29341...8e7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (6 minutter siden):

Handler nok om at ikke privatpersoner skal få skattefritt betaling for en jobb e.l. Er nok flere grunner. Er ikke bare «forbudt». Det er rett ut ulovlig.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-10-01-1339/KAPITTEL_4

Anonymkode: 353e6...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en juridisk forskjell på å drive privat kjøreopplæring mot vederlag og tilby bekjente kjøretrening mot kompensasjon av utgifter. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo tullete å bruke 90K på førerkort og ikke fullføre når du er så nære. Der er iallefall bortkastede  penger. 

Å stryke på noen prøver og oppkjøringer er ikke  uvanlig  mange gjør.  

Anonymkode: 119fd...fdc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Eneste som er frist på er teorien. Den varer i 2 år. Så fra man har tatt teoriprøven til å kjøre opp så har man to år. Hvis ikke så må fu ta den på nytt. Alt andre går greit. Men hei. Dette klarer du. Jeg trudde ikke jeg skulle få det til jeg heller. Men førerkort har jeg. Til og med mine barn klarte jeg å lære bort noe. 

Anonymkode: 23a78...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo ikke stoppe nå som du har brukt 90.000?
Det blir for dumt. Du må fortsette til du får lappen. 
Da jeg kjørte opp for mange år siden kunne man ta en som "prøve-oppkjøring" først, vet ikke om det er mulig nå?
Jeg testet og kjørte slik det falt meg inn, fikk beskjed om at den prøven hadde jeg ikke bestått om det var ekte oppkjøring, og hvorfor. Så fikset jeg på feilene og besto oppkjøringen med glans. Hjalp mye å vite hva de ser etter. Men har du prøvd en gang fikk du vel en tilbakemelding på hvorfor du ikke besto, da burde det være bedre sjanser andre gang. Bare du justerer på det du strøk på.

Anonymkode: 608ec...e54

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktige her er jo HVORFOR du ikke bestod oppkjøring?

En dyktig kjørelærer vil ikke la deg bestille time til oppkjøring før h*n mener du er klar. Imidlertid kan alle ha en dårlig dag eller ta feil beslutninger i trafikken, jeg vet om flere som strøk på relativt små feil, alt avhenger av sensors vurdering. Er det for eksempel nervøsitet som er problemet ditt må du jobbe med dét spesifikt. Ta kurs i eksamensangst for eksempel.

Anonymkode: 8f3b1...0ad

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke gi deg. Jeg strøk flere ganger på både teori og oppkjøring, men jeg klarte det til slutt. Teorien kunne jeg jobbet mer med før jeg tok prøve. Valgte å lese på egenhånd istedenfor å ta teorikurs. Når det gjaldt oppkjøringene handlet ihvertfall den siste jeg strøk på om at jeg var utrolig stresset og nervøs. Gjorde flere feil på grunn av det. 

Når jeg først fikk lappen var jeg veldig trygg på å kjøre. Kjørte rett inn i og gjennom Bergen sentrum alene samme dag som jeg fikk lappen. 

Anonymkode: a900f...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...